18 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
10 юли 2020 16:12 1
- +Оценка
-3 +5

как е възможно тъкмо в речника, дефиниращ основните понятия по темата на броя, първо да се обяснява, че понятието "раса" е културен конструкт, а след това да борави с него тъй сякаш е пределно ясно как става делението по "раси" и кой към коя принадлежи – искам да попитам при кой точно нюанс на кожата свършва въпросната бяла “раса” и, предполагам, започва другата, небялата, и кои точно са антропологичните белези, по които са се ориентираме за това деление?!

и още, както сте започнали и явно всичко е така ясно, към коя “раса” причислявате ромите и към коя българите?

 
Преглед на профил Sir Humphrey Рейтинг: 559 Любопитно
10 юли 2020 17:12 2
- +Оценка
-6 +7

Не разбирам какъв е проблемът черните да бъдат наричани "негри", след като "negro" на испански означава "черен", тоест абсолютно същото, което на английски е "black", като последното пък от своя страна било "допустимо".
И кой авторитет определя кое е допустимо и кое не?
Да не би да има някаква Академия на науките към ООН, която да ѝ е дадено право да казва кое е допустимо и кое не??!?

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
10 юли 2020 18:09 3
- +Оценка
-5 +6

заместете думата "негри" с "гяури" (друговерци) и нищо чудно да откриете сам отговор на въпроса си за това кое е допустимо и кое не.

 
Преглед на профил sfasaf Рейтинг: 8 Неутрално
10 юли 2020 21:59 4
- +Оценка
-6 +5

Белите сме малцинство в световен план, така че по дефиниция не сме расисти. Поне щом се съди по либералните медии, само мнозинствата са расисти.

Разходете се из Харлем и после елате и ми разправяйте за расизъм.

 
Преглед на профил sfasaf Рейтинг: 8 Неутрално
10 юли 2020 22:03 5
- +Оценка
-3 +4

"Понятията не са взаимно заменими"

Човек докато се сети как да нарече другия политкоректно, възможността за разговор е изчезнала.

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
10 юли 2020 23:41 6
- +Оценка
-1 +4

ми щом искате да водите разговор, обърнете се към събеседника си по име, какво толкова има да се сещате.

 
Преглед на профил Jimmy Hartwell Рейтинг: 8 Неутрално
12 юли 2020 11:22 7
- +Оценка
-3 +5

Тази идеология е опасна и тя разединява народа. Вижте какво става със САЩ! Това е идеология, която цели да втълпи на белите да мразят себе си задари цвета на кожата си и да настрои малцинствата срещу тях. Но Вие от Капитал от години сте пропаганден канал за крайно леви идеи и вече нищо не ме изненадва. Помня, когато бях малко момче, баща ми всяка събота си купуваше Капитал. Вие сте сянка на предишното си "Аз" и за щастие вече никой не ви чете. Минете на изцяло дигинална платформа. Айде, със здраве!

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
12 юли 2020 16:43 8
- +Оценка
-2 +4

голяма е агресията на човека, който се изживява като жертва спрямо по-силните и по-влиятелните от себе си, и който същевременно приема за естествено собственото си тиранично поведение спрямо по-слабите и тези, които са пряко зависими от него. кажете му на този човек, че в определени ситуации се държи като потисник и че злоупотребява с властта и привилегиите си, и ще чуете сърцераздирателния вой на най-голямата жертва на света. изобщо, стане ли дума за расизъм, няма да намерите по-голям страдалец от този ми ти клет така наречен бял човек.

 
Преглед на профил Jimmy Hartwell Рейтинг: 8 Неутрално
12 юли 2020 20:43 9
- +Оценка
+2

До коментар [#8] от "gradushka":

Объркал си расата/етноса. Всички знаем кои най-много ревът и от тези всеки си знае правата, а отговорностите - нито един.

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
12 юли 2020 23:00 10
- +Оценка
-1 +2

всички знаем кой етнос/раса в българия има пряк достъп до еврофондовете? също така знаем добре всички кой етнос/раса е на ръководни позиции и взима политическите и икономическите решения. едно е да ревеш, когато имаш изключителен достъп до ресурси и власт, друго е да ревеш, когато си вън от играта.
освен това се пише "реват".

 
Преглед на профил Гневник Рейтинг: 0 Гневно
13 юли 2020 19:38 11
- +Оценка
-1 +2

Не е до раса, етнос или генетика - ДО КУЛТУРА Е! Културата е софтуерът на който работи един човек. Не ми е ясно защо това да кажеш, че една КУЛТУРА е по-лоша от друга, ако сравним двете култури по продуктите им Е РАСИСТКО?! Всеки средно интелигентен човек може да поеме контрол върху качеството на собствената си КУЛТУРА, стига да знае, че е възможно. А как ще знае, като всеки който критикува черната гето култура е обявяван или за расист (ако е бял) или за самомразещ се чичо Том (ако е черен).

Българската култура също не е най-добрата на света и определено имаме какво да вземем от немци, северноиталианци и японци, но също така българската култура е достатъчно "културна" в сравнение с култури които буквално съсипват хората изповядващи ги.

Толерантността е добре да ди има граници.

Изключително разочароваща статия! Направо е срам за Капитал да повтаря опорни точки и то сано от едната страна! Интересно защо тенденциозно бе пропуснат процента от извършени агресивни престъпления от чернокожи в САЩ.

Горещо препоръчвам, ако не на авторката на статията, то поне на главния редактор на Капитал да се запознае с трудовете на черни интелектуалци като Томъс Соуел и Уоутър Уилиъмс преди да допуска такива идеологически едностранни статии.


Горещо препоръчвам книгите на икономистът Thomas Sowell :
Race and culture,
Discrimination and disparities
и
Black Rednecks and white Liberals

Има ги и на аудиокнига в...

Прочитане на целия коментар
storytel.

Благодаря за вниманието!

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
13 юли 2020 20:29 12
- +Оценка
-2 +2

много интересен, гневен коментар, в който виждаме как тезите на биологичния расизъм се ретранслират в културен расизъм. прави впечатление обаче, че и трите "по-културни" култури, които давате за пример на българите -- немската, италианската и японската, са имали фашистки правителства по време на Втората световна война. та ако тръгнем да правим сравнения на културите, както вие предлагате, взимайки под внимания този им идеологически продукт, не знам докъде ще я докараме...

 
Преглед на профил Гневник Рейтинг: 0 Неутрално
14 юли 2020 07:01 13
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#12] от "gradushka":

Можете да проследите как се справят културите когато тръфват от НУЛАТА. Това прави авторът Томъс Соуел в емпиричния анализ Migration and Culture с мигриращи култури. Забележете, че споменах културата на севетноиталианци. Италия е типичен пример за страна с 2 корено различни култури - северната преуспяваща, южната мрънкаща и обвиняваща средата.

Преди да коментирате и повтаряте опорни точки вземете прочетете нещо. Нежо дори отвъд опорните точки :D

Автоеът икономистът и социолог Томъс Соуел между-другото, преди да го наречете расист и пр., поне му гугълнете лицето да видите, че освен всичко одтанало е и черен човек роден и живял в харем.
Явно е самомразещ се расист ;)

 
Преглед на профил gradushka Рейтинг: 8 Неутрално
14 юли 2020 16:52 14
- +Оценка
-1 +2

Вероятно имате предвид, че Соуел е роден и живял в Харлем. (готин лапсус!)

Естествено, че проверих кой е и видях, че няма висок рейтинг като изследовател.
Това, че кожата на един човек е съдържа повече пигментно вещество, не го предпазва от склонност към (културен) расизъм. Наскоро един водещ немски журналист писа, че немците са расисти и посочи, че за тях “черни” са турците, арабите, българите и румънците. Малко преди това се случи и расистки мотивираният атентат в Ханау, където един сред убитите бе българин. Та, както виждате, няма проблем в това човек да е расист, в случая визирам Соуел, докато самият той е обект на расизъм.

Виждам, че темата за фашизма не е удобна за тезите ви. Добре, да вземем тогава светлия пример на коренно различните северноиталианци. Къде точно теглите чертата на картата на Италия между тях и другите, мрънкащите италианци? И какво да правим с факта, че векове наред най-южната част на Италия е била средище на космополитна цивилизация? По същия начин ли мислите, да кажем, за хората от София и тези от провинцията? И правите ли подобни йерархизиращи разграничения между членовете на семейството си – между тези, които умеят да печелят пари и очевидно имат “по-развит” културен софтуер, и тези, които не умеят?

 
Преглед на профил doxen Рейтинг: 445 Неутрално
14 юли 2020 20:32 15
- +Оценка
+1

До коментар [#7] от "Jimmy Hartwell":

За съжаление е точно така.

 
Преглед на профил Гневник Рейтинг: 0 Неутрално
15 юли 2020 13:47 16
- +Оценка
+1

До коментар [#14] от "gradushka":

Не безредието и хаоса имат нужда от обяснение, а редът и просперитетът. И по същия начин не лошите култури водещи до хаос имат нужда от обясняване, а добрите култури водещи до ред и просперитет - личен и обществен.

Пътят към хаос е естествен и очакван. Може да се каже, че е закон на природата имайки предвид, че втори принцип на термодинамиката показва, че всички системи оставени без влагане на енергия отвън тръгват към хаос.

Да се върна към вашия коментар както всеки човек така и всяка култура си има кусури. Няма смисъл да си мерим едни куруси с други, и кой кусур има по-голяо значение. Това упражнение е безсмислено, а вероятно и вредно.

Това което е смислено и полезно е всеки човек, а и всяко общество и култура е да се опитва при действията си да следва добрия пример, независимо от къде идва и да го интегрира като принцип към собствената си култура.

Лошото е когато една култура в стевмежа си да се съхрани на всяка цена се самообявяви за съвършенна. Това е лошо когато се случи както с култури, като немската или италианската (и ВСВ показват защо), а е и лошо и когато една далеч по-лоша култура го направи и започне да избягва критика и подобрения - както някои училища в САЩ, черно дете, което полага усилия и учи бъде обвинявано, че "is acting white" - такова отношение гарантира стагнация на хората от съответната култура.

В човешката история...

Прочитане на целия коментар
има страшно много лоши примери за лоши култури и единични добри, но не перфектни примери. Това което според мен е добре да се направи и което се опитвам аз да правя е да избягвам съденето (тъй като, ако се започне няма да се спре - отново хаосът е норма, редът и просперитетът са крехкото изключение) и да се опитвам да следвам добри примери от различни култури, които не са били включени в култура която ми е дошла по наследство .

А относно защо човек с биография и библиография като Соуел не е по-известен в САЩ може би говори доста и за интелектуалния климат в САЩ в момента, където хора мислещи по"грешния начин" в момента хич не са тачени. Също така не мидля, че известност е нещото, което Соуел цели особено.

Интересното при хора като Соуел е и че никой несъгласен с неговите наблюдения и тези не си прави труда да опише несъгласията си в честна критика. Вместо това Соуел просто го игнорират. Защото може би така е най-удобно.

При все, че според мен интелектуалният елин на САЩ в момента далеч не се вълнува от неща като ИСТИНА, а е много по-заинтересован от въпросите с ВЛАСТТА и как да успее да я задържи.

Прощавайте за печатните грешки, пиша от смартфон.
Сериозно прочетете или изслушайте нещо на Соуел и преценете сами. Много от книгите му ги има и като аудиокниги в Storytel. Аз с ъщо с удоволствие бих върлил едно око на нещо, което вие ми препоръчате.

Поздрави :)

 
Преглед на профил dinamis Рейтинг: 221 Неутрално
15 юли 2020 17:36 17
- +Оценка
+1

Раса? Разбира се че има раси. Дори генетично има разлики. Само че много хора неправилно разбират термина. Не става дума за по-добри, по-можещи и т.н. Става дума само за различни. Белият е различен от черния или от жълтия просто защото е различен. Лошото съдържание на термина идва наистина от културата. Едно време не е можело да сравниш белия робовладелец с черния роб в културно отношение. И харесва ли ви или не, това е. Само че от друга страна днес нещата са обратни. Един негър в САЩ може да каже на друг "негър", а ма я да го каже бял. Защо Холивуд задължава във всеки филм да има негри, пердон, афроамериканци. Даже Ахил го направиха черен. Просто имаме почти едно столетие на евфемизми. Циганите вече не са цигани, ами роми. Да, ама ромите продължават с циганските си работи. Хомосексуалистите по-рано ги наричаха педе..си, сега и хомосексуален е обиден термин, трябва да се използва LGBT, индианците вече не са индианци, ами коренно население, и т.н. Белият не е виновен, че е успял повече от другите. Даже имаме поговорката „залудо работи, залудо не стой“. Не знам тия дето пишат дали са живели в страни с не бяло преобладаващо население. Да поживеят 5-10 години и тогава да говорят. В заключение мога да кажа че съм горд и щастлив да се родя бял.

 
17 юли 2020 20:50 18

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.