Метрото се разширява с две станции в "Люлин" срещу 142 млн. лв.
Поръчката на "Метрополитен" предвижда връзка между сегашната метростанция с Околовръстното през бул. "Царица Йоанна", който ще се разширява
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- "Метрополитен" е обявило поръчка за продължението от съществуващата метростанция до Околовръстния път.
- Станциите са разположени между 2-ри и 3-ти микрорайон на "Люлин".
- Двете станции биха били готови през края на 2027 г.
Метрото в София ще се разшири с две нови метростанции, за да обслужва по-добре най-големия район в столицата - "Люлин". Общинското дружество "Метрополитен" е обявило обществена поръчка за продължението от съществуващата метростанция до Околовръстния път. Прогнозната сума е 147 млн. лв. от местния бюджет, като след провеждане на поръчката общината може да кандидатства по европрограма за покриване на разходите.
"Станциите са разположени между 2-ри и 3-ти микрорайон на "Люлин", по самия бул. "Царица Йоанна", като се планира и доизграждане (разширяване) на самия булевард, който сега свършва при "Панчо Владигеров", обясни за "Капитал" проф. Стоян Братоев, директор на "Метрополитен". Целта е да се подобри транспортното обслужване в "Люлин" по заложената още в Общия устройствен план (ОУП) на София Х-образна структура за всички по-големи райони. Тоест да има няколко разширения, както например е с летището и Бизнес парка. Първата метростанция продължава от МС "Люлин" до "Панчо Владигеров" по линията на бул. "Царица Йоанна", а втората стига до кръговото при Околовръстния път при пресичането с "Петър Дертлиев", където в близост са магазините на Kaufland и HomeMax.
По-малко вредни емисии, но след 2027 г.
"Младост е по-малък район от "Люлин", а има 5 метростанции. "Овча купел" има 4. "Люлин" е огромен и сега ще се реализира отдавна заложения още и в ОУП план за въпросните две метростанции", за да се подобри обслужването там", казва още Братоев. Прогнозите са за 28 хил. пътници за двете станции в едно направление, като новите две метростанции ще са към първата линия на метрото. В документацията на обществената поръчка е заложен срок за подаване на оферти от кандидати до 18 юли, както и оптимистично започване на строителството през декември 2024 г. Срокът за изпълнение иначе е 3 години, или най-рано двете станции биха били готови през края на 2027 г.Планира се осигуряването на по-удобния транспорт да спести вредни емисии от колите, като за това е нужен и добър довеждащ (наземен) транспорт до метростанциите. В сегашните условия от "Люлин" до центъра пътуването с кола отнема 40 минути. Има и идеен проект за паркинг при станцията към Околовръстното, но той не е задвижен с поръчката за станциите, тъй като е в по-начален етап. Иначе проектът за продължението на метрото в "Люлин" е минал през всички градоустройствени процедури.
Двете метростанции са предвидени още в ОУП, но досега не е имало възможност да се изградят. Целта е да им е по-близко метрото на хората
Стоян Братоев
изпълнителен директор на „Метрополитен“
Какво предвижда поръчката
Оферти ще могат да се подават за строителството само за една от двете метростанции, отделени в две отделни позиции. Първата метростанция върви под бул. "Царица Йоанна" и е разположена на границата между втори и трети микрорайон, а втората при Околовръстното.Първа по ред метростанция е межу съществуващата МС "Люлин" с бъдещата на Околовръстното и се пада на бул. "Царица Йоанна" при пресечката с бул. "Панчо Владигеров". Нейната прогнозна стойност е 74 млн. лв. Двете метростанции ще се правят по Миланския метод на строителство, с тунелопробивната машина, по който например бяха изградени станциите на бул. "България" и "Красно село".
Втората метростанция е с планиран излаз северния тротоар на бул. "Царица Йоана" и с ул. "Добринова скала" (бул. Петър Дертлиев) от едната страна и от другата с излаз към пешеходен подлез при кръговото кръстовище под Околовръстния път, с бъдещия буферен многоетажен паркинг, който не е в обхвата на настоящата поръчка, както и зоната на запад от кръговото кръстовище. Прогнозната стойност е 68 млн. лв. Предвижда се още реконструкция и доизграждане на водопроводната и канализационната мрежа. В поръчката двете станции са разделени на две обособени позиции.
3 коментара
Eee, най-накрая ще разширят булеварда. Можеше и от години да махнат паркиралите от едната страна автомобили, които запушват движението. Сега явно ще се разкопае и после вероятно ще е трилентово, в което по една лента ще паркират.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.