🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ТЕЦ "Марица-изток 2" може да затвори предсрочно заради прекомерно замърсяване

Съдът в Стара Загора отмени разрешителното за свръхзамърсяване на централата, но решението не е окончателно.

ТЕЦ "Марица-изток 2" работи с едва 30% от капацитета си през последната година
ТЕЦ "Марица-изток 2" работи с едва 30% от капацитета си през последната година
ТЕЦ "Марица-изток 2" работи с едва 30% от капацитета си през последната година    ©  Greenpeace
ТЕЦ "Марица-изток 2" работи с едва 30% от капацитета си през последната година    ©  Greenpeace
Темата накратко
  • Съдът в Стара Загора отмени разрешително за свръхзамърсяване на държавната ТЕЦ "Марица-изток 2".
  • Той работи извън нормите от 2019 г., когато получи разрешение да отделя серен диоксид близо два пъти над допустимото и живак - над четири пъти.
  • Най-големият проблем е, че в решението за дерогация не е отчетен общият ефект на всички замърсяващи централи в региона.

Заради историческото развитие на енергийния сектор и голямата си инсталирана мощност от 1600 МВт държавната ТЕЦ "Марица-изток" 2 наистина има ключова роля за енергийния баланс в България. Но бавно и сигурно тя върви към своя край.

Поредният проблем, освен растящите загуби и неконкурентно производство, е решението на Административният съд в Стара Загора от 15 март, според което от началото на 2019 г. централата работи в нарушение на екологичните норми, след като получи разрешение да отделя серен диоксид близо два пъти над допустимото и живак - над четири пъти.

ТЕЦ-ът има задължение да спазва съвременните изисквания за тези замърсители, за да продължи работа. Но на практика това няма как да се случи с наличните там технологии и без огромни инвестиции.

Разрешителното за свръхзамърсяване

Съдът в Стара Загора отменя решението на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС), с което бе дадена дерогация на ТЕЦ "Марица-изток 2" за замърсяването. Сега ръководството на ТЕЦ-а и ИАОС имат двуседмичен срок да го обжалват пред Върховния административен съд. От ТЕЦ "Марица-изток 2" отговориха пред "Капитал", че все още не са взели решение за това. От съобщиха за "Капитал", че ще разгледта решението и ще преценят дали има основания за обжалване на съдебноот решение. Делото за разрешителното на ТЕЦ "Марица-изток 2" бе заведено от екологичните организации "Грийнпийс" - България, и "За Земята".

При обжалване разрешителното за замърсяване ще остане в сила до окончателното решение по делото на ВАС. Трудно е да се каже колко време ще отнеме това, но прогнозите са от няколко месеца до над година. Очакванията на екологичните организации са, че решението най-вероятно ще се обжалва. Ако ВАС обаче потвърди първоинстанционното решение, ТЕЦ-ът ще трябва да премине през нова процедура по издаване на разрешително. Тогава ИАОС ще трябва да разгледа искането, като вземе предвид решението на българския съд и на Съда на ЕС и да оцени кумулативния ефект от всички източници на замърсяване в региона. А ТЕЦ "Марица-изток" 2 може отново да поиска дерогация.

Решението на местния съд в Стара Загора се основава на тълкуването на Съда на Европейския съюз. През март 2023 г. той реши, че централите не могат да работят, без да спазват екологичните изисквания, ако това ще допринесе за нарушение на нормите за качеството на въздуха.

В Югоизточния регион на България, където са концентрирани ТЕЦ "Марица-изток 2" и още четири въглищни мощности, се намират последните населени места в Европа с хроничен проблем със замърсяване от серен диоксид - Гълъбово и Димитровград. Старозагорският съд посочва, че разрешителното на централата не отчита общото въздействие от емисиите от серен диоксид на всички производствени и битови източници в района. По този начин се излагат на риск човешкото здраве и околната среда.

Това показва, че екологичните власти системно са погазили законодателството, смятат екологичните организации. Старозагорският съд заключва, че икономическият интерес от експлоатацията на централите не може да има превес над общественото здраве и опазването на природата.

Намаляване капацитета на централата или ограничаване на работните й часове

За да продължи да работи, ТЕЦ "Марица-изток 2" трябва да мине през процес по издаване на ново разрешително, коментира за "Капитал" Меглена Антонова, директор на "Грийнпийс" - България. Условията при него са да гарантират спазването на съвременните норми за замърсителите серен диоксид и живак. Тези норми могат да бъдат постигнати с намаляване на капацитета на централата или с ограничаване на работните ѝ часове.

"Това развитие на казуса с най-голямата въглищна централа в България е възможно най-сериозното напомняне за закъснелите реформи в българската енергетика и острата липса на план за поетапното извеждане от експлоатация на мощностите на изкопаеми горива", Меглена Антонова, директор "Грийнпийс -България". Нито правителството, нито социалните партньори могат да си позволят още дълго да разчитат, че производството на енергия с тежък отпечатък на замърсяване върху околната среда и здравето на хората ще продължи след 2030 г., допълни още Меглена Антонова.

Това парадоксално вече се случва. Държавната централа работи с около 30% от капацитета си и използва три-четири от осемте си блока. Причината е, че ТЕЦ "Марица-изток 2" все по-трудно намира клиенти за скъпата си енергия. Дружеството разчита на квотата си за пазара за бита, която получи с политическо решение в средата на 2023 г., с цената на увеличение на сметките на потребителите. Икономическото ѝ състояние вече десетилетие следва негативна тенденция, с изключение на безпрецедентната 2022 г., когато излезе на печалба заради енергийната криза в Европа и огромния скок в цените на енергията. След 1 юли 2024 г. дружеството няма да може да продължи да разчита на държавната подкрепа и не е ясно как ще продължи да съществува.

Агенцията по околна среда би могла да направи преразглеждане на комплексното разрешително или повторна оценка за предоставяне на дерогация във връзка с публикуване на заключение за най-добри налични техники, прието с решение на Европейската комисия, свързано с основната дейност на инсталацията, става ясно още от отговорите на ИАОС, уточни за "Капитал" Десислава Микова от "Грийнпийс - България".

От ИАОС обясниха за "Капитал", че няма започнала процедура за издаване на ново комплексно разрешително. Към такава процедура се преминава по няколко причини - например значително замърсяване от инсталацията, липса на прилагане на най-добри налични техники, ако са настъпили промени в законодателството, които въвеждат нови норми за качество на компоненти или фактори на околната среда или е публикувано решение на ЕК за най-добри техники и технологии, свързано с основната дейност на инсталацията.

Тежестта на съдебното решение няма да е същата, ако беше взето през 2018-2019 г. към момента на обжалване, решението е изключително забавено във времето, каквато е съдебната практика и за много други дела, посочи Микова. Типичен пример е решението за ТЕЦ-а в Димитровград, който затвори, докато все още се води дело дали е правомерно затворен. ТЕЦ "Брикел" обжалва в съда в Стара Загора глобите на РИОСВ - Стара Загора, и докато съдът намери специалисти, които да направят експертиза, централата ще се разпадне. За съжаление правният инструмент отнема твърде много време и на терен нещата се променят. Отварят се много въпроси дали въобще нарушителите ще си платят, кой ще поеме цената на замърсяването и ще остойности цената на здравните рискове за хората и ще ги компенсира, подчерта Микова.

Аргументът ТЕЦ-ът да работи с по-леки изисквания за серен диоксид и живак е, че са необходими прекалено много инвестиции на фона на ползите за околната среда, но здравните разходи не са включени като част от уравнението, припомня още Микова. А необходимите инвестиции се оценяват на 312 млн. лева.

Как се стигна до дерогацията

През 2017 г. държавите - членки на ЕС, приеха, че технологиите за изгаряне на горива са достигнали до такъв етап на развитието си, че могат да спазват по-строги норми за токсичните замърсители серен диоксид, живак, азотен оксид и прах.

Вече съществуващи централи, за които спазването на новите изисквания би наложило прекомерно високи разходи, могат да получат възможност да работят временно, без да ги спазват. Това е така наречената дерогация. Тя може да се предостави при определени условия и в никакъв случай не може да води до значително замърсяване.

"Още преди централите от Маришкия басейн да подадат исканията си за дерогации, тогавашният министър на околната среда и водите Нено Димов беше заявил, че ще направи всичко необходимо централите да получат изключения. Такива публични изказвания ни карат да мислим, че разрешението да продължи работа не е зависело от обосновката, която централите са представили", припомниха от екологичната организация "Грийнпийс - България."

Другите две централи - "Ей И Ес - Марица-изток 1" и "КонтурГлобал - Марица-изток 3", също получиха такива дерогации.

ТЕЦ "Брикел", която се свръзва с Христо Ковачки, няма дерогация, но получи ново разрешително за работа, въпреки че не може да спазва залегналите в документа норми за серен диоксид. Изпълнителната агенция по околната среда, която издаде разрешителните и на четирите централи, в нито един от случаите не отчитат общия ефект върху околната среда, който ще предизвика това позволено свръхзамърсяване, твърдят от "Грийнпийс - България".

Плановете на държавата са до 2035 г. страната ни да поддържа капацитет от 1 GW мощности на лигнитни въглища като стратегически резерв за осигуряване на националния електроенергиен баланс. Това вероятно ще бъде последната балансираща мощност, която ще остане, преди окончателно да затворим "кепенците" на въглищата през 2038 г.

Меглена Антонова, директор, "Грийнпийс- България":

В момента ТЕЦ "Марица-изток 2" не спазва екоизискванията за серен диоксид и живак



Какви иновации и промени са необходими в централата, за да спази екоизискванията?

На централата е позволено да работи, без да спазва екологичните изисквания за два основни замърсителя - серен диоксид и живак, като направи само нищожни технологични подобрения в инсталацията. Разрешителното на ТЕЦ "Марица-изток" 2 може да се промени така, че да не позволява да работи на пълна мощност. Тогава на централата ще бъде по-лесно да спазва екоизискванията.

Важно е да бъде ясно за какъв срок се определя неспазването на изискванията за емисиите. Затова е от ключово значение правителството да има подробен план за въглищните централи - кои мощности докога работят. Така ръководството на централата ще може да има предвидимост за какъв период от време има икономическа логика да прилага технически подобрения. Но далновидно ли е България да разчита за енергийния си баланс на суперзамърсител, при наличието на алтернативи?

Към разрешителното е приложена инвестиционна програма за периода 2019-2021 г., която да позволи на централата да спазва заложената дерогация. Според ръководството на ТЕЦ "Марица-изток 2" разходите за постигане на по-строгите екологични изисквания възлизат на 312 млн. лв., сметнати за период от 2021 до 2032 г. Тази оценка е сравнена с оценка на ползите за здравето на хората и природата с множество, по наше мнение, недостатъци. Ползите са оценени с два различни подхода, които са отчели разлика в резултатите в размер от 100 пъти. Въпреки това, само по-ниските резултати са взети предвид.

Въз основа на тази оценка Изпълнителната агенция по околна среда разрешава на централата да продължи да работи, без да спазва изискванията, с аргумент, че те са несъразмерно високи в сравнение с екологичните ползи. Това е един от изводите на органа, който ние оспорвахме пред съда.

Какви са нивата на замърсяванията в момента?

До 2021 г. включително в района на Гълъбово се отчиташе системно и постоянно замърсяване със серен диоксид. През 2022 г. България беше осъдена от Съда на ЕС за това нарушение. То се дължи в голяма степен на изгарянето на лигнитни въглища, които имат високо съдържание на сяра. Оценката на точния принос на всяка една от централите в района зависи от много условия - мощността, с която работят централите в момента, тяхното техническо състояние, метеорологични условия и приноса на битовото отопление на твърдо гориво.

Факт е, че ТЕЦ "Марица-изток 2" е най-голямата централа, която работи на въглища в района. Също така не може да се пренегребге приноса на ТЕЦ "Брикел", който се намира непосредствено до Гълъбово и често е причина за замърсяване поради лошото си техническо състояние и неогранизираните емисии, които редовно излизат от цялата сграда и съоръжения на централата. През 2022 г. и 2023 г. е отчетено спазване на нормите за серен диоксид в района.

Няма периодични измервания на концентрациите на живак във въздуха, почвите и водите, което прави невъзможна оценката дали има значително замърсяване по този показател. През 2020 г. проучване на Европейското бюро по околна среда установи впечатляващо високи стойности на емисиите на живак, отчетени от ТЕЦ "Марица-изток 2". Тези стойности разкриват, че вероятно в докладите от предишни години нивата на токсични вещества, изхвърляни във въздуха, са били подценявани.

Притеснението ни е, че проблемът със замърсяване на въздуха с живак е драстично пренебрегнат от институциите в България.

Важно е да се отбележи, че в момента тече ревизия на нормите за опазване на човешкото здраве на европейско ниво. Предложението на Европейската комисия е за по-амбициозни стандарти за серен диоксид. При нови, по-амбициозни норми, България отново може да бъде изправена пред риск от нарушения. Именно нарушенията на нормите за серен диоксид, които СЕС оценява като значително замърсяване, са основание да се откаже дерогация според тълкуването, дадено от СЕС.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    parazitko avatar :-|
    Паразитко
    • + 4

    Амин дай, Боже! Време е търтеите от този корумпиран ДПС мастодонт на корупцията най-после през комунистическия си живот да поработят в реалната икономика. Когато простите миньори и зърнари издухат супата, тогава ще има бъдеще и за пробитата ни от корупция страна.

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 1

    После ще настане такъв живот...

    Нередност?
Нов коментар