🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

БНП Париба Лични финанси: Употребата на кредитни карти се увеличава в пандемията

Най-често те се ползват за плащания на POS терминал в хранителни магазини, расте делът на безконтактните и онлайн транзакциите

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Употребата на кредитни карти от българите е нараснала през последните месеци, като в условията на извънредната ситуация, породена от COVID-19, те са се оказали предпочитан канал за плащане, отчитат от БНП Париба Лични финанси. За това допринася фактът, че използването им позволява на хората да спазват социална дистанция и да не пипат пари в брой. По данни на банката през първите шест месеца на 2020 г. клиентите й са ползвали картите си средно два пъти на месец, но 30% ги използват над шест пъти месечно. В сряда от финансовата институция представиха първото издание на проучването си "Личните финанси на българина", базирано на данните от над 88 300 транзакции с издадени от банката кредитни карти месечно за периода януари - юни 2020 г.

Как се използват

Според наблюденията на БНП Париба Лични финанси през разглеждания период 70% от транзакциите с кредитни карти са били за плащания на POS терминали, като делът им нараства спрямо отчетените за предходното шестмесечие 68% и 60% година по-рано. Средната сума на едно плащане пък намалява минимално - до 47 лв., спрямо 48 лв. през юли - декември 2019 г. Около една четвърт от транзакциите (23%) са били тегления на средства на банкомат, като средната сума е 145 лв. (при съответно 24% и 143 лв. за второто полугодие на 2019 г.). Близо 6% е делът на направените с кредитни карти на банката покупки на стоки на изплащане на равни вноски, като средната стойност на транзакция е 780 лв. Под 2% от транзакциите са за преводи на средства от карта към банкова сметка, но пък средната им стойност е сравнително висока - 707 лв., отбелязват от банката.

Очаквано, и преди, и по време на извънредната обстановка най-често плащания с кредитни карти се правят в хранителни магазини и търговски обекти за алкохол и цигари. През първото полугодие на 2020 г. на такива места са направени 41.5% от транзакциите. Следват плащанията за забавления и услуги за отдих (12.7%), които логично отчитат спад спрямо предходното шестмесечие (когато са били 16.2%) заради наложените във връзка с борбата с коронавируса ограничения. Също без изненада през разглеждания период, в който потреблението рязко се сви, са намалели и плащанията в специализирани магазини за облекла, козметика, техника, ИТ продукти и т.н. - през шестмесечието в такива обекти са направени 10.7% от плащанията (спрямо 15.1% за предходното полугодие). Блокирането на икономиката и ограничаването на мобилността на хората в периода на извънредното положение рефлектират и върху по-ниския дял на плащанията на бензиностанции и газстанции - 7.6% (при 11.4% през второто полугодие на 2019 г.).

Безконтактно и онлайн

От БНП Париба Лични финанси отчитат и ръст на безконтактните и онлайн плащанията с кредитни карти. За това допринасят както развитието на технологиите във финансовия сектор (напр. все повече POS терминали в страната приемат безконтактни плащания), така и растящата още отпреди пандемията популярност на онлайн пазаруването.

Така през първата половина на 2020 г. 45% от направените транзакции с издадени от банката кредитни карти са били безконтактни (при 42% за предходното шестмесечие). Средната стойност на едно безконтактно плащане е била 22 лв., като от кредитната институция отбелязват, че фактор за по-ниския й размер е и това, че има лимит на тези плащания с цел да се гарантира сигурността на средствата на картодържателите.

Делът на онлайн плащанията за периода януари - юни 2020 г. пък нараства до 34%, спрямо 29% за предходното шестмесечие. Расте и средната стойност на една онлайн транзакция - до 56 лв. (при 49 лв. за юли - декември 2019 г.).

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар