Филип Генов е съосновател и управляващ директор на компанията за дигитална трансформация F27, бизнес ангел, ментор и инвеститор в стартиращи компании на млади предприемачи. Той е банкер с над 25 години опит в корпоративното и инвестиционното банкиране, насърчаването на IT бизнеса и иновациите. Филип Генов ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".
Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна?
Дигиталната промяна в сектора се случва в две посоки - промяната в услугите и каналите за тяхното предоставяне при клиентите и вътрешната промяна при самите банки. И двата процеса имат своите сериозни предизвикателства, доколкото индустрията се нуждае от високо ниво на сигурност, свързаните регулации са сред най-силните въобще и инвестициите - както директно финансови, така и като усилия и време - са тежки. В това отношение COVID-19, при цялата си негативна социална цена, се яви като силен катализатор на всичко. Изходната ни база, от друга страна, е сред по-ниските в ЕС, но пък IT секторът е в състояние да доставя технологии и решения на абсолютно световно ниво. Страната ни е сред водещите в сферата на мобилни портфейли и решения както за физически лица, така и за корпоративни клиенти, включително и в момента сме единствената страна в света, която в рамките на 2021 г. ще внедри първите в света изцяло мобилни системи за факторинг.
Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?
Най-важните стъпки са във вътрешната дигитализация на банковите процеси. Клиентските решения, в немалка степен под натиска на международните дигитални банки, напредват по-бързо, но предвид че всяка една от топ 5 банките в страната месечно продуцира над 1.5 километра папки, има много какво да се направи. В това отношение категорично смятам, че в клиентски план 2021 г. ще е годината на мобилните решения за корпоративни клиенти, инвестиционен и пост-инвестиционен съпорт на физическите, а по отношение на вътрешните процеси - ще говорим изключително много за роботизация (RPA - robotic process automation).
Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?
Най-голямото предизвикателство ще продължи да бъде управляването на вътрешната комплексност. Почти всички големи финансови институции имат проекти за намаляването и опростяването на процеси и процедури, концентрирането върху по-малко, но по-добре конструирани и още по-добре (мобилно) предоставяни на клиентите продукти и услуги. Това предизвикателство не е ново, но нуждата организациите да се променят по-бързо и по-гъвкаво го извежда категорично на първо място.
Кои са най-съществените промени, които настъпиха в търсенето на технологични продукти от страна на банките и останалите играчи във финансовия сектор след началото на пандемията?
2 коментара
Дигитализацията на банките прилича на дигиталното правителство..
Само за информация - живея в САЩ и искам да закрия разплащателна сметка в ДСК - отговор от call center - закриване на сметка може да стане само лично или чрез упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно....накратко, закриването на сметката би ми струвало около 1200 долара (60 долара за консулска заверка, $25 паркинг, fedex $100, един ден отпуска за мен и един ден отпуска за упълномощеното лице). Дето се вика, българска дегитализация в действие😂😂😂
До коментар [#1] от "cgf16532284":
Американска му работа, на човека в България, не му слагай голяма надница, като щатската, да речем ще пропусне 50$, ама и тях няма да пропусне - ще излезе в работно време и ще свърши тази работа. Така е в банка ДСК, когато аз бях там -преди 15 години - нямаше интернет (само шефа имаше)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.