БНБ загатна, че от есента може още да покачи задължителните минимални резерви на 15%

Централната банка очаква мерките ѝ да свият чувствително ръста на кредитирането и да се отразят в 0.3-0.4% по-нисък БВП

Подуправителят на БНБ Калин Христов още миналата година предупреди, че централната банка приема ръста на кредитирането за твърде бърз и че банките не са разчели сигналите да го охладят.
Подуправителят на БНБ Калин Христов още миналата година предупреди, че централната банка приема ръста на кредитирането за твърде бърз и че банките не са разчели сигналите да го охладят.
Подуправителят на БНБ Калин Христов още миналата година предупреди, че централната банка приема ръста на кредитирането за твърде бърз и че банките не са разчели сигналите да го охладят.    ©  Надежда Чипева
Подуправителят на БНБ Калин Христов още миналата година предупреди, че централната банка приема ръста на кредитирането за твърде бърз и че банките не са разчели сигналите да го охладят.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • БНБ публикува симулация на ефектите от покачването на ЗМР, в която се залага още едно вдигане до 15% през есента.
  • Според разчетите на централната банка това би довело до изтегляне на 6.8 млрд. лв. ликвидност и забавяне на ръста на кредитирането с около 4 процентни пункта.
  • Това ще има ефект и върху цялата икономика, като обаче влиянието върху ограничаването на инфлацията ще е малко.

Анонсираното преди месец от БНБ покачване на задължителните минимални резерви (ЗМР) от 10 на 12% вероятно няма да е еднократно и още в края на годината изискваното от банките ниво може да достигне 15%. Това се чете между редовете на специалното тематично изследване, посветено на трансмисията на паричната политика на ЕЦБ и ефектите от повишението на ЗМР, публикувано от регулатора в новото издание на редовния му "Икономически преглед".

В материала не се казва експлицитно колко ще бъде ставката, но са дадени резултатите от симулация на ефектите от затягащите мерки в три стъпки. Първите две са тези, които БНБ вече обяви - изравняване на процента на ЗМР по привлечените средства от нерезиденти (текущо 5%) с този по привлечените средства от резиденти (10%) от 1 юни и повишение на общата ставка до 12% от 1 юли.

"Последната стъпка включва допълнително увеличение на ефективната ставка до 14.6% през четвъртото тримесечие на 2023 г., което симулира покачване на общата ставка до 15%. След симулираните три последователни увеличения ставката на ЗМР се запазва на 15% до края на симулационния хоризонт (2025 г.)", се заявява в материала на БНБ.

Той дава и първи разчети какъв точно ефект като изтеглена ликвидност в резултат на повишението може да се очаква, както и как това би могло да се отрази не само на банките и техните клиенти, а и на икономиката като цяло.

Затягането в числа

В условията на валутен борд БНБ не може да определя своя лихва, нито да предоставя ликвидност на банковата система и затова нивото на задължителните резерви се превръща в най-силния ѝ инструмент да влияе на паричното предлагане. Като покачва процента, тя принуждава банките да държат повече средства при нея (при това на 0% лихва) и така изтегля ликвидност, а ако го понижи - освобождава ресурс, който може да бъде насочен към инвестиции или кредити и така да стимулира активността. Все пак БНБ е донякъде ограничена в използването на този механизъм - основната роля на ЗМР е да действат като ликвиден буфер, понеже самата тя не може да функционира като кредитор от последна инстанция, така че понижаването може да увеличи риска за стабилността на системата.

В момента обаче БНБ определено е изправена пред обратния казус - банките разполагат със свръхликвидност и затова затягането на паричната политика от ЕЦБ чрез покачването на лихвените нива почти не се пренася в България. Това е и основният аргумент тя да се опита да попие част от тази изобилна ликвидност.

Според БНБ първата стъпка - покачването от 1 юни на ЗМР по привлечените средства от чуждестранни лица (предимно банките майки) от 5 на 10%, ще доведе до изтегляне на 485 млн. лв., а с покачването от 1 юли на общата ставка от 10 на 12% сумата ще нарасне на 3 млрд. лв. повече ЗМР. Ефектът след евентуалното ново повишение през есента би достигнал 6.8 млрд. лв., което вече е значителна сума. Дори и тя обаче като че ли бледнее на фона на изобилната ликвидност в банковата система. По оценки на БНБ свръхрезервите на банките при нея среднодневно през март са били 2.6 млрд. лв., но в добавка те разполагат с 15.9 млрд. лв. ликвидни чуждестранни активи и 1.9 млрд. лв. касови наличности.

Същевременно обаче тази свръхликвидност не е равномерно разпределена, така че не е изключено и някои банки да се окажат принудени да влязат в ценова надпревара за привличане на депозити. Тази хипотеза е маркирана от БНБ, но не е заложена в симулацията.

Изтеглянето на 6.8 млрд. лв. и принудителното им паркиране при 0% в БНБ със сигурност ще има влияние върху печалбата на самите банки - в момента те могат да управляват тази ликвидност и да извличат от нея над 3% годишна доходност, като я пласират на междубанковия пазар, в ЕЦБ (през централите си) или в краткосрочни ДЦК. Така че с допълнителното покачване на ЗМР ефектът върху финансовия резултат на системата би бил с около 200 млн. лв. по-ниска печалба.

Удар по кредитирането, но не и по инфлацията

Според данните в приложения от централната банка модел ефектът върху кредитирането ще бъде забавяне с над 4 процентни пункта. В основния сценарий на макроикономическата си прогноза БНБ предвижда растеж на кредита за частния сектор 5.6% в края на 2023 г., докато при планираното повишаване на ЗМР се очаква той да се свие до едва 1.4%. "Размерът на кредита за домакинствата и на кредита за нефинансовите предприятия се понижава със съответно 4.6% и с 4.1% в края на 2023 г. спрямо нивото от базисния сценарий", поясняват от регулатора.

Според тях обаче ефектът ще дойде почти изцяло от понижения кредитен капацитет на банките - по-малкото ликвидни средства, с които разполагат, ще ограничи предлагането на заемен ресурс. Същевременно резултатите от симулацията на БНБ очакват да има и ефект на покачване на лихвите по депозити и кредити, но доста по-приглушен, като не са дадени точни разчети. "Основен фактор за слабата реакция на лихвените проценти по кредитите е слабото покачване на лихвените проценти по депозитите, което от своя страна може да бъде обяснено със силното свиване на кредита в симулацията и липсата на необходимост за банките да привличат допълнителен депозитен ресурс", гласи анализът на БНБ.

За сметка на това централната банка прогнозира, че мерките ѝ ще имат съществен макроикономически ефект. Той ще е особено осезаем при частното потребление, което се очаква в резултат на затягането да е с 0.7% по-ниско от очакваното преди затягането. Средно за 2023 г. в симулацията растежът на частното потребление възлиза на 3.1% при 3.3% в базисния сценарий. А в следващите тримесечия тази разлика ще се задълбочава до около 1.5% в края на 2025 г.

Свиването на частното потребление на свой ред ще е основен фактор и реалният БВП да е по-нисък, отколкото в прогнозите отпреди покачването на ЗМР. Централната банка очаква ефектът да е понижение спрямо базисния сценарий с -0.3% в края на 2023 г. и с -0.4% в края на 2024 г. Евентуалното ограничаване и поскъпване на кредита може да има ефект и върху инвестициите, но според БНБ връзката ще е по-слаба, като понижението ще идва основно от спада на икономическата активност.

Същевременно обаче симулацията на БНБ показва, че ефектът върху инфлацията ще е минимален, като според обяснението по-слабото частно потребление се компенсира частично от повишение на доходите. От приложената графика се вижда, че в края на 2023 г. и общият индекс на потребителските цени, и базисният (включващ услугите и нехранителните стоки) биха били с по под 0.05% по ниски, отколкото без затягащите мерки. В следващите години очакваният ефект се усилва, но остава в рамките 0.20-0.25%.

"Несигурността по отношение на действителните макроикономически ефекти, които биха се реализирали, и фактът, че симулацията се основава на оценени връзки в исторически план и не отразява специфичните изходни условия при отделните банки, предполагат прилагане на постепенен подход на повишение на ставката на ЗМР", се казва още в обосновката на БНБ, което може да се тълкува, че новото покачване през есента не е гарантирано, а ще зависи от данните през следващите месеци.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolai1982 avatar :-|
    Nikolai Kavrakov
    • - 1
    • + 3

    БНБ спи дълбок зимен сън от от 12 месеца насам.
    Всеки си говори за инфлацията както му падне ,но във всеки учебник по икономика за първокурсници пише ,че инфлацията основно се вдига и генерира през ударното раздаване на кредити/пари/,които населението ,всяко физическо лице или фирма ,все още не е изработило за да върне ,търговските банки са най-големия тумор в този процес ,всеки един раздададен кредит в момента помпа инфлацията и цените индиректно в икономиката .

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Банките и без това са натъпкани с пари(и се чудят какво да ги правят).
    И 20% наличност да им искат - същата работа - имат ги :)

    Нередност?
  • 3
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    До коментар [#1] от "Nikolai Kavrakov":

    не е задължително да са кредитите. В банките има огромно количество пари в депозити, които излизайки от банките създават инфлация. В щатите, където нямат депозити, а само кредити, там е ясно, че увеличаването на кредита води до инфлация.

    Нередност?
Нов коментар