🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Софийският Holiday Inn: първо нов собственик, сега ремонт и нов бранд

През април хотелът, купен от основателите на "Видеолукс холдинг" Божидар Колев и Тодор Белчев, ще заработи като Crowne Plaza

Фасадата на хотела към паркинга ще има нова визия. Предвижда се и малко изкуствено езеро
Фасадата на хотела към паркинга ще има нова визия. Предвижда се и малко изкуствено езеро
Фасадата на хотела към паркинга ще има нова визия. Предвижда се и малко изкуствено езеро
Фасадата на хотела към паркинга ще има нова визия. Предвижда се и малко изкуствено езеро
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Holiday Inn затвори за реконструкция в събота. Ще отвори на 1 април 2023 г. като Crowne Plaza
  • Компанията IHG, чиито са и двете вериги за бизнес пътуващи, преориентира Crowne Plaza към топ мениджъри, а Holiday Inn към средно ниво служители
  • "Видеолукс холдинг", които купиха хотела през октомври 2020 г., ще вложат в реконструкцията милиони евро, но очакват минимум 30-40% ръст от приходите на стая

Софийският Holiday Inn затвори за реконструкция в събота и се очаква да отвори наново на 1 април 2023 г. под бранда Crowne Plaza, съобщиха от петзвездния хотел в "Младост 4". Проектът е подготвян от две години и се предвижда да бъде завършен за шест месеца. Размерът на очакваната инвестиция на собственика на хотела - "Видеолукс холдинг", все още не е уточнена. Очаква се след смяната на бранда приходите от налични стаи (RevPAR) да се повишат минимум с 30-40%.

И Holiday Inn, и Crowne Plaza са хотелски вериги в рамките на InterContinental Hotels Group. IHG управлява над 6000 хотела в над 100 държави и притежава 18 различни бранда. "Последните две години веригата смени концепцията. Holiday Inn като бранд ще бъдат хотели три-четири звезди, насочени към средно ниво пътуващи с бизнес цел, докато Crowne Plaza е по-високият бранд за същия сегмент, ориентиран към топ мениджмънт на големи корпорации", обясни генералният мениджър на хотела Ани Петрова.

Хотелът в София ще е пилотен за новото поколение хотели на Crowne Plaza

Ани Петрова
Ани Петрова

генерален мениджър на хотела

"Ребрандирането е резултат и от смяната на позиционирането в IHG, и от решението на новите инвеститори в софийския хотел", обясни тя. Хотелът до Бизнес парка отвори през 2007 г., като инвеститор в него беше британската Meridian Leisure Hotels. През октомври 2020 г. приключи сделката по придобиването му от българския "Видеолукс холдинг" - компания на Божидар Колев и Тодор Белчев, която притежава и търговските вериги Technopolis и Praktiker. Хотелът е в дружеството им "Холидей парк".

Ани Петрова обясни, че се очаква инвестицията да бъде няколко милиона евро, но отказа да се ангажира с точни числа, поради динамично променящата се ситуация. "Във всеки случай тя значително надвишава средния бюджет, определен за обект от веригата Crowne Plaza и е инвестиция в петзвезден хотел", уточни тя.

Ребрандирането става по силата на допълнително споразумение към вече съществуващия договор за франчайз с IHG. Този тип договори са 20+ години, като при смяната на собствеността през 2020 г., той е преподписан.

Пълна реконструкция

Предвижда се хотелът да бъде обновен изцяло. Фоайето ще бъде реконструирано. Ресторантите ще бъдат два. Единият ще е all day dining на мястото на сегашния, а вторият ще е тематичен - fine dining ресторант. Капацитетът на основния ресторант ще бъде увеличен чрез зимна градина, която ще се осъществи чрез остъкляване на сегашната открита тераса към Бизнес парка. Предвижда се да има външен бар и място с камина. Към втория ресторант ще има павилиони за индивидуални срещи, вечери и събирания. Реконструкция предстои и на спортния комплекс на партерния етаж, в който ще бъде обособено място за частни събития.

На втория етаж, където сега е конферентният център с 11 зали за събития, ще бъде организиран VIP салон за гостите в Premium стаите. Техниката в деветте оставащи зали ще бъде обновена с решения от последно поколение, така че да покрива очакванията за хибридни събития.

На база проучване на IHG сред клиентите им е разработена концепция за стаите, така че да отговарят на изискванията на новия тип бизнес пътуващи. Гардеробите например, ще имат отворена и затворена част. В стаите ще бъдат обособени релакс зони - кътове за почивка с възможност за хранене. По комфорта на леглата също е работено.

Нова визия ще има и фасадата на хотела към паркинга, една от промените ще бъде създаване на малко езеро. Промяна в броя стаи няма да има, но застроената площ ще бъде леко разширена заради паркинга, остъкляването на терасата и спортната площ. В първоначалния си вид хотелът е разположен върху 15 хил. кв. метра разгъната застроена площ, а стаите му са 130. Инвестицията в него надхвърля 15 млн. евро.

Голяма част от интериорните решения са дело на доц. д-р арх. Александрина Ненкова, която е спечелила конкурс в рамките на IHG в конкуренция с други архитекти от Великобритания, ЕС, а и България. Нейният проект ще е водещ за цялата визия, обясни Ани Петрова. Проектен мениджър на реконструкцията е Lindner Immobilien Management, а строителството е възложено на "Тодоров и син 99".

Нови технологии и зелени стандарти

Crowne Plaza Sofia ще бъде един от пилотните проекти с check in и check out система. Това ще дава възможност на гостите да резервират, да се настаняват и да плащат през мобилните си телефони. Функциите на рецепцията ще бъдат намалени. Тя ще се превърне по-скоро в място за връзка с гостите, от което те трябва да взимат и връщат единствено картите за отключване на стаите си. Предвижда се платформата по чекирането да бъде свързана с BMS (Building Management System) софтуера на хотела. Това ще позволи дадена стая да бъде подготвяна, след като е резервирана и преди настаняването на госта. Очаква се това да доведе до оптимизиране на ресурси, обясни мениджърът на хотела.

Една от целите на проекта е да се подобри енергийната ефективност на хотела. Групата IHG има вътрешни стандартни за оптимизирането й. Разработва и платформа за т.нар. "зелени хотели" (green hotels), като планира 40% намаление на разходите в рамките на две години.

От софийския хотел смятат, че ще могат да постигнат до 70% оптимизиране на консумацията на енергия само от въвеждането на ново поколение кухненски уреди, които работят едновременно на ток и газ. Други решения в тази посока са соларните панели, които изцяло да осигуряват топлата вода. Предвижда се и промяна на цялата ОВК (отопление, вентилация, климатизация) система. В момента хотелът се опитва да покрие зеления стандарт, вътрешен за IHG. На по-късен етап ще бъде решено дали ще търсят и сертифициране от външна компания.

"Всички тези иновации в момента се тестват в пилотни хотели в САЩ. След като бъдат одобрени, софийският ще бъде един от пилотните хотели за Европа, като ще влезе и в каталога на веригата като примерен за хотелите от новото поколение Crowne Plaza", съобщи Ани Петрова.

Екипът остава

Тя обясни, че по време на реконструкцията сегашният екип на хотела от 75 човека ще бъде съхранен и условията на работата му запазени. Идеята е той да бъде ангажиран максимално с проекта и да помага и с алтернативни ангажименти. През ноември и декември част от мениджмънта започва обучения, свързани с новите стандарти и технологии на веригата. С отварянето на хотела е възможно броят на служителите да бъде леко увеличен, добави Петрова. От Търговския регистър става ясно, че броят на служителите не е променян след покупката на хотела. До декември 2021 г. те са се водели към "Меридиан хотелс България", което ги е отдавало под наем на новите собственици. През тази година то влиза в ликвидация.

През 2019 приходите на "Меридиан хотелс България", които отразяват дейността на хотела, са били около 6.5 млн. лева, а печалбата - 1.33 млн. лева. През 2020 г. те достигат до 34.8 млн. лева, като включват и приходите от продажбата на хотела. Печалбата е 21.5 млн. лева. През 2021 г., която е преходна и то предимно отдава служители под наем, постъпленията са едва 858 хил. лева, а печалба - 3 хил. лева. По информация от новите собственици през пандемичната 2020 г. приходите от дейността на хотела са 2.3 млн. лева, а през 2021 г. се увеличават до 3.2 млн. лева.

Изчистването на концепцията е преминало през много нива и стадии. Всеки един детайл е бил одобряван както от борда на директорите на "Видеолукс", така и от съответните отдели и директори в IHG. Затварянето също е било планирано внимателно. От екипа са изчакали дългогодишните им договори с партньори да изтекат. Освен това са уведомили за предстоящото обновление всичките над 200 компании, с които си партнират. "Те вече планират новите си събития и настаняване на гости под новата марка", каза Ани Петрова.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    Хубаво е, че хотелите в София започват да вдигат нивото, но гостът на всеки хотел (независимо колко луксозен е той) най-накрая си спомня само обслужването и отношението на персонала. Това впечатление остава най-силно.
    Никога не съм била гост в хотелите на тези господа, но за съжаление ми се наложи няколко пъти да бъда клиент на техния магазин Technopolis в Мол България, където персонала автоматично ти е обиден за нещо в момента, в който прекрачиш прага на магазина. Кисели, намръщени, груби селски пръчки, чиято единствена работа е да ОБСЛУЖВАТ клиенти, но дори и това за тях изглежда е непосилна задача. И затова магазинът там е винаги празен. Надявам се, че собствениците няма да карат "през просото" и във въпросния нов хотел, защото ако и там сложат кисели и груби цървули да "обслужват" чуждите гости, бизнесът няма да прокопса много. Защото чужденците, за разлика от българите, не търпят да ги унижават.

    Нередност?
Нов коментар