🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Анджей Гладки: Да си силен в един или друг регион не е достатъчно

Зам. генералният мениджър на Xiaomi за ЦИЕ, Скандинавия и Прибалтика, пред "Капитал"

Анджей Гладки    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Анджей Гладки е роден в Полша и е завършил мениджмънт в университета в Гданск. От февруари 2019 г. е зам. генерален мениджър на Xiaomi за региона на Централна и Източна Европа, както и Прибалтика и Скандинавия. Като такъв основната му задача е да разшири присъствието на бранда в 26-те страни, за които отговаря, включително и чрез отварянето на собствените магазини на компанията в различни страни. Именно по повод отварянето на първия магазин на Xiaomi в България Гладки гостува в страната.

Компанията

Xiaomi е китайска технологична компания, основана през 2010 г. като интернет компания. Най-известна е със смартфоните си. За второто тримесечие на 2021 г. Xiaomi вече е втора в света по брой продадени смартфони, след Samsung и преди Apple. Освен смартфони компанията продава и всякаква друга потребителска техника. За 2020 г. компанията отчита 37.8 млрд. долара приходи. Към края на 2020 г. Xiaomi има 22 хил. служители по целия свят.

Каква е стратегията на Xiaomi за Източна Европа и с какво се различава от тази за Западна Европа или Азия?

- Източна Европа, Скандинавия и Прибалтика, които са регионите, за които отговарям, все още са доминирани силно от продажбите през телекоми, за разлика от Западна Европа например. Има пазари като Чехия, където телекомите отговарят за не чак огромен процент от продажбите, но те продължават да налагат тенденциите. Тежестта на операторите е много голяма върху самите потребители.

По начало Xiaomi е интернет компания и съответно не е изненадващо, че сме много силни в онлайн пространството и електронната търговия. Ако искаш да бъдеш на тези пазари, трябва да играеш и през телекомите, и през търговските вериги. През телекомите може да достигнеш определен пазарен дял, но ако искаш да растеш и след това, трябва да работиш по всички канали. Настрана от това, ние сме фокусирани върху онлайн продажбите и поставяме акцент върху нашите собствени Xiaomi магазини. Там ние може да контролираме цялото ни портфолио на пазара.

Казано накратко, сравнен със Западна Европа, този регион е много повече насочен към телекомите, а не към свободния пазар. По отношение на Xiaomi за нас е много важно и цените ни да са по-достъпни. Цените за страни като България, Полша, Унгария са много по-важни, отколкото в Западна Европа, където обществата са по-богати. Разбира се, има богати хора и в Източна Европа, но повечето хора се замислят по-дълбоко, когато си купуват смартфон, телевизор или кола.

През последните две години Xiaomi порасна значително. Всичко това се случи на фона на пандемия. Как това промени оперативно и стратегически компанията?

- В началото на пандемията не знаехме по кой път да поемем, но това бе за кратко. Когато магазините и моловете са затворени, ти става ясно, че трябва да се фокусираш върху онлайн продажбите и дистанционни услуги през телекомите. Много бързо се ориентирахме към работа с партньори и дистанционни канали. Мисля, че това, което споменах преди малко относно ценовата политика, изведнъж се оказа много по-важно за клиентите. Потребителите започнаха да мислят по-практично. Ако не си сигурен за бъдещето си и работата си, се насочваш към бранд, който ти дава добро качество на по-ниска цена спрямо конкуренцията. Също така тогава се показа и друг плюс - че се справяме по-добре от другите в онлайн среда, защото поначало сме интернет компания. По време на пандемията Xiaomi започна да расте повече от другите точно защото приоритетите ни се оказаха в тон със случващото се. Не мога да кажа, че пандемията ни е помогнала, защото беше трудна ситуация за всички, а и в някакъв смисъл все още е, но се адаптирахме добре.

Споменахте пазара на телефони, за който би могло да се каже, че е и пренаселен, и динамичен. Същевременно смартфоните се подобряват, но няма кардинална промяна, каквато имаше около появата на iPhone например. Какво е нужно, за да се отличиш?

- Обичам да сравнявам смартфоните с компютрите. Ако разгледаме компютрите в миналото - от огромните машини до лаптопите, разликите постепенно стават много малки и остават малък брой производители. Смартфоните стигнаха до същия момент. Преди ерата на смартфоните имаше различни видове телефони - такива с капачета, слайдери и т.н. Но в крайна сметка индустрията стигна до една концепция, която към момента може да наречем финализирана. Да, можем да правим екраните по-големи, да увеличаваме капацитета на батерията и т.н., но това е линеен прогрес, не революция. Разбира се, аз съм убеден, че в един момент отново ще дойде черен лебед и той ще промени нещата. Технологията сама по себе си се осланя на едно нещо - че хората са мързеливи. Отново, ако погледнем компютрите - първоначално те бяха използвани само за код, после дойде графичният интерфейс. При традиционните телефони дори писането беше трудно, а тъчскрийнът го направи лесно и удобно. Когато Стив Джобс представи iPhone, всички конкуренти казаха, че няма как да стане. Но Джобс се фокусираше върху това какво потребителите искат, а потребителите са мързеливи и искат технологията да бъде лесна.

Големият въпрос сега е какво можем да предоставим още. Може би повече умни часовници, може би повече умни асистенти - не знам. Ако знаех, щях да създам своя компания. Конкретно в Xiaomi ние използваме системата ABCD - аудио, батерия, камера и дизайн. Това са основните фактори. При батериите не става дума само за това колко издържа, но и колко бързо се зарежда. Вече сме готови със 100-ватовите зарядни, което променя много сценарии за потребителите. По отношение на дизайна - там предизвикателството е да направиш екраните по-големи, но същевременно телефонът да остане удобен, да е по-мощен, но и по-тънък, по-издръжлив. Всичко това отново трябва да бъде със силни спецификации, но и на достъпна цена.

По последни данни от пазара Xiaomi вече е вторият в света производител на смартфони, след Samsung и преди Apple (по обем - бел. ред.), както и най-големият китайски производител. Доколко следите тези промени в пазарните дялове?

- Това е исторически момент за нас. По отношение на конкуренцията, както казахте, това е пренаселен пазар, но всъщност има значение само топ 5. Не че не уважаваме останалата конкуренция, но ако гледаме глобално, трябва да си сверяваш часовника с петте най-големи. Има компании, които са много големи в определени региони - например Латинска Америка или Африка, но не могат да пренесат този успех на глобално ниво. В тази индустрия, ако искаш бизнесът да върви, трябва да си силен на световно ниво. Да си силен в един или друг регион не е достатъчно и рано или късно губиш и тези позиции.

Вие лично отговаряте за 26 пазара в Европа, в които продавате стотици продукти. Как се прави стратегия в такава ситуация и как редите приоритетите си?

- Имаме глобална стратегия, която трябва да бъде адаптирана на регионално ниво - например портфолиото спрямо икономическите показатели на региона или дори отделните страни. Може да ви се стори странно, но в различните страни има различни предпочитания за цветовете на смартфоните. На мен лично ми се струват любопитни. Има една известна фраза "всички харесват различни цветове, но накрая купуват черно", но не е толкова просто при смартфоните. Източна Европа например е консервативна - черно, сиво, синьо. Общата стратегия е тип "водопад" - глобална стратегия, регионална адаптация, национално напасване. Разчитаме изключително много на екипите ни в различните страни, какъвто е и случаят с България. Това са хора с опит в бизнеса и знания за пазара. Те правят финото нагласяне на стратегията. Това е моята основна компетенция - разширението на екипи на местно ниво. Още когато се присъединих към Xiaomi, започнахме да правим тази структура, но усилията ни бяха забавени заради пандемията.

Пречистватели за въздух, умни кантари, електрически тротинетки, прахосмукачки... Това екзотични продукти ли са или основна част от портфолиото на Xiaomi?

- Тези продукти са в ядрото ни. Все още по-голямата част от приходите ни се генерират от смартфони, но делът на всички останали устройства постоянно се увеличава. Имаме и много услуги като облак и мултимедия, които обаче са в Китай. Те или не са достъпни тук, или ако са, не са голям процент от приходите ни. Смартфоните в момента отговарят за 65% от приходите, но пропорциите се променят много бързо. Всички продукти растат, но тази екосистема от умни домашни продукти расте по-бързо от останалите сегменти в портфолиото. Това е уникалността ни и това е силата ни, защото не се сещам за друга компания, която да е толкова ефективна в разработването на подобни продукти, в някои случаи наистина от нулата. Много често търсим съществуващи компании, малки компании, които имат или разработват интересна технология, след което Xiaomi инвестира в тях и вкарва продуктите им в семейството. Така компаниите могат да разработят продуктите си с финансовата мощ на Xiaomi зад тях, а след това да бъдат разпространени из целия свят. Бих казал, че това е уникален бизнес модел, който много компании се опитват да репликират, но ние сме с години напред, защото започнахме много отдавна да работим по този начин. Дори другите да успеят да го направят, ще им отнеме години, за да достигнат до нашето ниво. Така че не, това не е просто шарено продължение на смартфоните ни, а основна част от стратегията ни.

Разбира се, в момента ние чакаме преминаването към 5G и все повече и повече устройства ще бъдат свързани към интернет. Така че в бъдеще може тези продукти да се окажат дори по-важни от смартфоните. Не знам, защото, както казах, следващата промяна в цялата парадигма е неясна дори за самите компании, тя зависи от технологията и потребителите. Може би умните колони ще бъдат следващото голямо нещо, може би ще си говориш с колата или през часовника. Не казвам, че смартфоните ще изчезнат, но е възможно да намалим зависимостта си от тях и да се насочим към повече облачни решения и повече устройства. Мисля, че каквото и да стане, Xiaomi ще бъде подготвена и ще може да промени посоката си, ако се наложи нова тенденция. Например в момента виждаме промяна в посока електрически коли и ние също планираме да се насочим натам. Защото, ако се замислите, една електрическа кола зависи най-много от електрониката и ефективността на батерията, а кои са най-добрите в света по отношение на софтуер, електроника и батерии? Производителите на смартфони. Затова има много компании от индустрията, които искат да влязат на това поле. Може би Tesla е iPhone моментът за колите.

Какви са бъдещите ви планове за региона?

- Мисля, че успяхме да се наложим бързо в региона, дори в по-малките страни като Северна Македония. Както казах, залагаме на локалните си екипи и се опитваме да ги разширим бързо, за да може да пробием в повече канали. В България например отваряме първия магазин на Xiaomi, но той със сигурност няма да бъде последният. Не мога да кажа колко магазина ще имаме в крайна сметка, защото пазарът сам ще покаже, но със сигурност имаме интерес към още. Те по всяка вероятност няма да са само в София, но и в други основни градове като Бургас, Варна, Пловдив. В Полша например вече имаме 22 магазина и това със сигурност не е краят на разширението. В Украйна са 30. Да, това са по-големи страни, но съм убеден, че и в България таванът не е нисък. Трябва да имаме силно пазарно присъствие и силно присъствие на екипите. Вече имаме солидни позиции в региона - в повечето от страните, за които отговарям, сме първи по пазарен дял, световно сме втори, а общо в региона - отново първи. Така че трябва да заздравим позициите си по отношение на ресурси, екипи и канали.

Интервюто взе Йоан Запрянов