Красимир Митев: Над 85% от продажбите на "Рубелла бюти" са за експорт
Изпълнителният директор и собственик на козметичната компания пред "Капитал"
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Визитка
Красимир Митев е изпълнителен директор и собственик на "Рубелла бюти". Роден е в Ямбол, където завършва математическа гимназия, има висше образование със специалност "Информатика". Първата си частна компания основава през 1990 г., а през 1996 г. чрез приватизационна сделка става собственик (в съдружие) на "Арома". От 1997 г. е собственик на козметичната "Рубелла бюти", която се разраства като пазари и производствени мощности. За 2020 г. компанията отчита 63.05% ръст на общите приходи от оперативна дейност, които достигат 85.239 млн. лв. Производственото предприятие на фирмата е в Рудозем. Заетите в "Рубелла бюти" са около 250.
На какво се дължи сериозният ръст в приходите на "Рубелла бюти" през 2020 спрямо 2019 г.? Повлия ли пандемията от коронавирус на бизнеса на компанията?
- Благодарение на сериозната производствена и технологична обезпеченост "Рубелла бюти" беше първата компания, която отговори на пиковото търсене на дезинфектанти в началото на пандемията. Успяхме много бързо да покрием цялата търговска мрежа в България, както и да изнесем хигиенни продукти в Европа и Азия благодарение на партньорството ни с големите ни международни клиенти.
В категорията "Дезинфектанти - биоциди" наложихме много сериозно бранда "Дерма интензив плюс" и само половин година след лансирането му той се превърна във втори най-предпочитан бранд в категорията в България.
Основните категории, с които нашата компания оперира на българския и на експортните пазари, не бяха сериозно повлияни от спад на търсенето - пасти за зъби, козметика за лице, продукти за коса и лична хигиена.
Паралелно през 2020 г. подготвихме и нови категории продукти като серуми и репеленти, които лансирахме много успешно това лято и те ни помогнаха да задържим ръста на продажбите и след спада на пиковото търсене на дезинфектанти.
Какво е съотношението износ - вътрешен пазар?
- "Рубелла бюти" е експортно ориентирана, като над 85% от продажбите са за пазари зад граница. Компанията изнася козметика в над 55 държави на 5 континента - както с нашите брандове, така и за частни марки.
"Рубелла" има и собствен търговски офис в Англия и чрез него обслужва директно клиентите в Обединеното кралство. Продуктите на компанията присъстват в повечето европейски държави, Африка, Близкия и Далечния изток. В момента разработваме пазара в САЩ.
Колко собствени марки притежава "Рубелла бюти" и каква част от приходите идват от тях и каква - от производство за частни марки на възложители?
- В над 40-годишната си история "Рубелла бюти" успя да развие и наложи редица марки на пазара, сред които са DeBa, Dental, Rubella Fashion Color, Top Ten и много други. В допълнение - през 2011 г. компанията придоби марките на "Ален мак" - Пловдив, сред които са "Каро", "Поморин", "Кря кря", "Ахромин" и др., както и на дистрибуторската компания в Англия - Mellor & Russel. Благодарение на това богато и разнообразно портфолио от брандове (повече от 200 търговски марки, дизайни и полезни модели) "Рубелла бюти" присъства успешно и дълготрайно не само на българския, но и на международния пазар.
На българския пазар 100% от продажбите са под наши собствени марки. За експорт работим главно под собствени марки, като нашите партньори разчитат на нас освен за надеждно производство и за развиване на нови продукти и продуктови иновации, така че това е един от основните фокуси в развойната дейност на "Рубелла бюти".
Кои са най-продаваните марки на дружеството и кой е най-печелившият ви собствен продукт?
- Разнообразието от продукти и марки позволява на "Рубелла бюти" да диверсифицира своето портфолио и да откликне на разнообразните потребителски нужди в цял свят. По този начин компанията съумява не само да реализира продуктово присъствие на различни места, но и да получи обратна връзка от нагласите на купувачите и да се адаптира максимално и бързо към техните специфични нужди.
Следвайки вълната за бум в "ретро" тенденцията, обогатихме продуктовото портфолио на едни от най-обичаните брандове - "Каро" и "Поморин", и те заедно с марките "ДеВа" и "Дентал" са най-хитовите продукти на компанията.
За кои чуждестранни марки/възложители работите?
- Във времето "Рубелла бюти" се е доказала като надежден и лоялен бизнес партньор, с който различни международни компании са изградили дълготрайни и успешни връзки.
Някой от най-разпознаваемите ни клиенти са международните вериги магазини Billa, DM, Lilly, Kaufland, Carrefour, ASDA, Tesco. Metro, Intermarche, Boots, Auchan, Casino, Superdrug.
Много сериозно е партньорството ни с Unilever, като ние произвеждаме пасти за зъби с едни от най-познатите марки на компанията в Европа - Signal, Pepsodent, Aims и други.
Производството ви е в Рудозем. Как бихте описали местния бизнес климат в област Смолян - какви са най-големите предимства и предизвикателства в този регион?
- "Рубелла бюти" от самото й създаване се намира в Рудозем. Именно с името на китното родопско градче е свързано и името на компанията. Когато преди повече от 40 години италиански техници са идвали на място в производственото предприятие, са били впечатлени от красотата на България, българската жена, Рудозем и са използвали традиционната за случая италианска дума "Белла". И така от съчетанието на първата сричка на град Рудозем и италианската дума за красота "Белла" се родило и името на козметичното предприятие "Рубелла".
Компанията осигурява стабилен поминък на служители не само от град Рудозем, но и на хора от целия Смолянски регион. Броят на работещите в производственото предприятие е около 250. Предизвикателството е най-вече трудната транспортна достъпност, но през последните години има значително подобряване на инфраструктурата, а вече очакваме и пускането на контролно-пропускателен пункт с Гърция, което се надяваме да развие допълнително региона.
Как намирате кадри за вашия бизнес?
- За радост много млади хора от Рудозем и региона, след като завършат образование в Пловдив или София в подходящи специалности за работа в нашето предприятие, се завръщат обикновено първо като стажанти, а впоследствие и като постоянно работещи. Съвсем малка част от мениджърския ни екип "дели" работно място между София и Рудозем.
Основен принцип в предприятието е да обучаваме и промотираме на по-високи позиции кадри от завода и само в краен случай да търсим производствени мениджъри от други населени места.
Колко време средно отнема създаването на един продукт - от пазарния анализ до пускането на пазара? Предвиждате ли продуктови новости до края на годината и в средносрочен план?
- Пускането на нов продукт в компанията е вълнуващ и отговорен процес, който изисква своето време за успешна реализация и стиковане на работата на много отдели в компанията - маркетинг, иновации, регулации, логистика, планиране и накрая чак производство.
Обикновено един нов продукт се ражда за период от 6 месеца до 1 година, но има и "екстремални" случаи, пример за които са дезинфектантите, където новите продукти бяха готови за по-малко от 2 месеца.
Фокусът на нашите иновации е в две направления - по-голям дял на натуралните суровини във формулите на новите продукти и увеличаване на дела на рециклируемите опаковки.
Една интересна серия, която вече пуснахме на пазара, е с марката Inopharm Pupe Elements, серия от прости формули с ясно обозначено процентно съдържание на активните съставки, което е една от хитовите тенденции в козметиката.
Предстои пускане на пазара и серия с натурални продукти CBD (продукти на база на допустимия по регламент канабис), отново с уникални за пазара формули.
Как отговаряте на модерните трендове за здравословен начин на живот, за по-щадящи природата продукти и опаковки?
- Преди повече от две години "Рубелла" създаде и пусна на пазара биосерия за цялостна грижа под марката Bio Vital. Продуктите в нея обхващат грижа за лице, коса и тяло, както и устна хигиена. Съставките в продуктите са специално подбрани. Те изцяло отговарят на международните стандарти Cosmos Organic и Cosmos Natural и са сертифицирани като натурални и органични от EcoCert, подходящи са за вегани, не са тествани върху животни и са в екологични опаковки. Опаковките са от рециклирана пластмаса, а кремовете в буркани изключват пластмасата както в първичната, така и във вторичната опаковка.
Сто процента рециклируемите опаковки са един от най-важните стратегически проекти на нашата компания в мисията й за по-добро качество на живот на потребителите. Ние следваме световните тенденции за кръгова икономика и запазване на световните ресурси, като тази философия и ценности се споделят и от най-важния ни стратегически партньор Unilever.
Много важна част от плана за развитието на компанията е до 2025 г. 100% от продуктите в туби да са в рециклируеми опаковки.
Амбициозната задача е първите 100% рециклируеми опаковки да бъдат на пазара още в началото на 2022 г., като поетапно всички опаковки на най-разпознаваемите марки на компанията - "Дентал", "Поморин", "Каро" и "ДеВа", преминат в напълно рециклируеми опаковки. "Рубелла бюти" работи по проекта съвместно със световните доставчици в бранша Amcor и Huhtamaki.
Как оценявате средата за правене на бизнес в България - влошава се или се подобрява, какво ви пречи и бихте променили?
- "Рубелла бюти" като компания, ориентирана за експорт, фокусира своето внимание в голяма степен в регулативното законодателство, касаещо нашата индустрия. Ние сме фирма, сертифицирана по най-високите европейски стандарти, и в нашето предприятие константно текат одити на различни организации и компании партньори.
Дружеството работи и по проекти за повишаване на конкурентоспособността и разчита на финансиране по европейски проекти при внедряване на нови и иновативни производствени решения.
В нашата история винаги сме намирали подход да работим по най-добър кооперативен начин с институциите и контролните органи.
Как виждате "Рубелла бюти" след 3-5 години - кой ще е собственик, колко ще са приходите, кои ще са топ пазарите?
- Имаме средносрочен план за годишен ръст на приходите с минимум 10-20% за различните категории продукти, като планираме да засилим фокуса ни на българския пазар и да комуникираме по-активно водещите марки на "Рубелла" с потребителите ни.
Компанията е финансово стабилна и не планира привличане на външни инвеститори по повод на бъдещи инвестиции в средносрочен план.
Като основен пазар, особено в ситуацията с драстичното поскъпване на транспорта, ще продължим да разчитаме основно на европейските пазари.
Интервюто взе Мара Георгиева
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.