Красимир Митев: Над 85% от продажбите на "Рубелла бюти" са за експорт

Изпълнителният директор и собственик на козметичната компания пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Красимир Митев е изпълнителен директор и собственик на "Рубелла бюти". Роден е в Ямбол, където завършва математическа гимназия, има висше образование със специалност "Информатика". Първата си частна компания основава през 1990 г., а през 1996 г. чрез приватизационна сделка става собственик (в съдружие) на "Арома". От 1997 г. е собственик на козметичната "Рубелла бюти", която се разраства като пазари и производствени мощности. За 2020 г. компанията отчита 63.05% ръст на общите приходи от оперативна дейност, които достигат 85.239 млн. лв. Производственото предприятие на фирмата е в Рудозем. Заетите в "Рубелла бюти" са около 250.

На какво се дължи сериозният ръст в приходите на "Рубелла бюти" през 2020 спрямо 2019 г.? Повлия ли пандемията от коронавирус на бизнеса на компанията?

- Благодарение на сериозната производствена и технологична обезпеченост "Рубелла бюти" беше първата компания, която отговори на пиковото търсене на дезинфектанти в началото на пандемията. Успяхме много бързо да покрием цялата търговска мрежа в България, както и да изнесем хигиенни продукти в Европа и Азия благодарение на партньорството ни с големите ни международни клиенти.

В категорията "Дезинфектанти - биоциди" наложихме много сериозно бранда "Дерма интензив плюс" и само половин година след лансирането му той се превърна във втори най-предпочитан бранд в категорията в България.

Основните категории, с които нашата компания оперира на българския и на експортните пазари, не бяха сериозно повлияни от спад на търсенето - пасти за зъби, козметика за лице, продукти за коса и лична хигиена.

Паралелно през 2020 г. подготвихме и нови категории продукти като серуми и репеленти, които лансирахме много успешно това лято и те ни помогнаха да задържим ръста на продажбите и след спада на пиковото търсене на дезинфектанти.

Какво е съотношението износ - вътрешен пазар?

- "Рубелла бюти" е експортно ориентирана, като над 85% от продажбите са за пазари зад граница. Компанията изнася козметика в над 55 държави на 5 континента - както с нашите брандове, така и за частни марки.

"Рубелла" има и собствен търговски офис в Англия и чрез него обслужва директно клиентите в Обединеното кралство. Продуктите на компанията присъстват в повечето европейски държави, Африка, Близкия и Далечния изток. В момента разработваме пазара в САЩ.

Колко собствени марки притежава "Рубелла бюти" и каква част от приходите идват от тях и каква - от производство за частни марки на възложители?

- В над 40-годишната си история "Рубелла бюти" успя да развие и наложи редица марки на пазара, сред които са DeBa, Dental, Rubella Fashion Color, Top Ten и много други. В допълнение - през 2011 г. компанията придоби марките на "Ален мак" - Пловдив, сред които са "Каро", "Поморин", "Кря кря", "Ахромин" и др., както и на дистрибуторската компания в Англия - Mellor & Russel. Благодарение на това богато и разнообразно портфолио от брандове (повече от 200 търговски марки, дизайни и полезни модели) "Рубелла бюти" присъства успешно и дълготрайно не само на българския, но и на международния пазар.

На българския пазар 100% от продажбите са под наши собствени марки. За експорт работим главно под собствени марки, като нашите партньори разчитат на нас освен за надеждно производство и за развиване на нови продукти и продуктови иновации, така че това е един от основните фокуси в развойната дейност на "Рубелла бюти".

Кои са най-продаваните марки на дружеството и кой е най-печелившият ви собствен продукт?

- Разнообразието от продукти и марки позволява на "Рубелла бюти" да диверсифицира своето портфолио и да откликне на разнообразните потребителски нужди в цял свят. По този начин компанията съумява не само да реализира продуктово присъствие на различни места, но и да получи обратна връзка от нагласите на купувачите и да се адаптира максимално и бързо към техните специфични нужди.

Следвайки вълната за бум в "ретро" тенденцията, обогатихме продуктовото портфолио на едни от най-обичаните брандове - "Каро" и "Поморин", и те заедно с марките "ДеВа" и "Дентал" са най-хитовите продукти на компанията.

За кои чуждестранни марки/възложители работите?

- Във времето "Рубелла бюти" се е доказала като надежден и лоялен бизнес партньор, с който различни международни компании са изградили дълготрайни и успешни връзки.

Някой от най-разпознаваемите ни клиенти са международните вериги магазини Billa, DM, Lilly, Kaufland, Carrefour, ASDA, Tesco. Metro, Intermarche, Boots, Auchan, Casino, Superdrug.

Много сериозно е партньорството ни с Unilever, като ние произвеждаме пасти за зъби с едни от най-познатите марки на компанията в Европа - Signal, Pepsodent, Aims и други.

Производството ви е в Рудозем. Как бихте описали местния бизнес климат в област Смолян - какви са най-големите предимства и предизвикателства в този регион?

- "Рубелла бюти" от самото й създаване се намира в Рудозем. Именно с името на китното родопско градче е свързано и името на компанията. Когато преди повече от 40 години италиански техници са идвали на място в производственото предприятие, са били впечатлени от красотата на България, българската жена, Рудозем и са използвали традиционната за случая италианска дума "Белла". И така от съчетанието на първата сричка на град Рудозем и италианската дума за красота "Белла" се родило и името на козметичното предприятие "Рубелла".

Компанията осигурява стабилен поминък на служители не само от град Рудозем, но и на хора от целия Смолянски регион. Броят на работещите в производственото предприятие е около 250. Предизвикателството е най-вече трудната транспортна достъпност, но през последните години има значително подобряване на инфраструктурата, а вече очакваме и пускането на контролно-пропускателен пункт с Гърция, което се надяваме да развие допълнително региона.

Как намирате кадри за вашия бизнес?

- За радост много млади хора от Рудозем и региона, след като завършат образование в Пловдив или София в подходящи специалности за работа в нашето предприятие, се завръщат обикновено първо като стажанти, а впоследствие и като постоянно работещи. Съвсем малка част от мениджърския ни екип "дели" работно място между София и Рудозем.

Основен принцип в предприятието е да обучаваме и промотираме на по-високи позиции кадри от завода и само в краен случай да търсим производствени мениджъри от други населени места.

Колко време средно отнема създаването на един продукт - от пазарния анализ до пускането на пазара? Предвиждате ли продуктови новости до края на годината и в средносрочен план?

- Пускането на нов продукт в компанията е вълнуващ и отговорен процес, който изисква своето време за успешна реализация и стиковане на работата на много отдели в компанията - маркетинг, иновации, регулации, логистика, планиране и накрая чак производство.

Обикновено един нов продукт се ражда за период от 6 месеца до 1 година, но има и "екстремални" случаи, пример за които са дезинфектантите, където новите продукти бяха готови за по-малко от 2 месеца.

Фокусът на нашите иновации е в две направления - по-голям дял на натуралните суровини във формулите на новите продукти и увеличаване на дела на рециклируемите опаковки.

Една интересна серия, която вече пуснахме на пазара, е с марката Inopharm Pupe Elements, серия от прости формули с ясно обозначено процентно съдържание на активните съставки, което е една от хитовите тенденции в козметиката.

Предстои пускане на пазара и серия с натурални продукти CBD (продукти на база на допустимия по регламент канабис), отново с уникални за пазара формули.

Как отговаряте на модерните трендове за здравословен начин на живот, за по-щадящи природата продукти и опаковки?

- Преди повече от две години "Рубелла" създаде и пусна на пазара биосерия за цялостна грижа под марката Bio Vital. Продуктите в нея обхващат грижа за лице, коса и тяло, както и устна хигиена. Съставките в продуктите са специално подбрани. Те изцяло отговарят на международните стандарти Cosmos Organic и Cosmos Natural и са сертифицирани като натурални и органични от EcoCert, подходящи са за вегани, не са тествани върху животни и са в екологични опаковки. Опаковките са от рециклирана пластмаса, а кремовете в буркани изключват пластмасата както в първичната, така и във вторичната опаковка.

Сто процента рециклируемите опаковки са един от най-важните стратегически проекти на нашата компания в мисията й за по-добро качество на живот на потребителите. Ние следваме световните тенденции за кръгова икономика и запазване на световните ресурси, като тази философия и ценности се споделят и от най-важния ни стратегически партньор Unilever.

Много важна част от плана за развитието на компанията е до 2025 г. 100% от продуктите в туби да са в рециклируеми опаковки.

Амбициозната задача е първите 100% рециклируеми опаковки да бъдат на пазара още в началото на 2022 г., като поетапно всички опаковки на най-разпознаваемите марки на компанията - "Дентал", "Поморин", "Каро" и "ДеВа", преминат в напълно рециклируеми опаковки. "Рубелла бюти" работи по проекта съвместно със световните доставчици в бранша Amcor и Huhtamaki.

Как оценявате средата за правене на бизнес в България - влошава се или се подобрява, какво ви пречи и бихте променили?

- "Рубелла бюти" като компания, ориентирана за експорт, фокусира своето внимание в голяма степен в регулативното законодателство, касаещо нашата индустрия. Ние сме фирма, сертифицирана по най-високите европейски стандарти, и в нашето предприятие константно текат одити на различни организации и компании партньори.

Дружеството работи и по проекти за повишаване на конкурентоспособността и разчита на финансиране по европейски проекти при внедряване на нови и иновативни производствени решения.

В нашата история винаги сме намирали подход да работим по най-добър кооперативен начин с институциите и контролните органи.

Как виждате "Рубелла бюти" след 3-5 години - кой ще е собственик, колко ще са приходите, кои ще са топ пазарите?

- Имаме средносрочен план за годишен ръст на приходите с минимум 10-20% за различните категории продукти, като планираме да засилим фокуса ни на българския пазар и да комуникираме по-активно водещите марки на "Рубелла" с потребителите ни.

Компанията е финансово стабилна и не планира привличане на външни инвеститори по повод на бъдещи инвестиции в средносрочен план.

Като основен пазар, особено в ситуацията с драстичното поскъпване на транспорта, ще продължим да разчитаме основно на европейските пазари.

Интервюто взе Мара Георгиева