Вук Радович: Може да доставяме дизел от Гърция до Северна Македония по тръба
Строим соларен парк в бившата ни рафинерия до Скопие, казва още управителят на ОКТА, клонът на Hellenic Petroleum в Северна Македония, пред "Капитал"
Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
"Капитал" разговаря с управителя на ОКТА, клонът на Hellenic Petroleum в Северна Македония, Вук Радович за плановете за развитие на ВЕИ и пазара в Западните Балкани.
Основана през 1958 г., Hellenic Petroleum е най-големият преработвател на нефт на Балканите. Основната марка бензиностанции е "Еко" (с която работи и в България), но държат и лицензи за BP и ОКТА с общо 2000 обекта на Балканите. От 2021 г. е започнала трансформация за намаляване на въглеродния отпечатък: чрез инвестиции във ВЕИ, в рафинериите, в производство на водород. В следващите години компанията смята да инвестира 4 млрд. евро - половината за развитие на ВЕИ, останалите за подобряване на процесите на производство.
Очаквайте в следващите дни на capital.bg репортаж от централата в Кожани, както и примери за други такива проекти на Балканите.
Какви проекти за ВЕИ планирате в момента?
- В Северна Македония планираме нещо подобно като инвестицията в Гърция, но не чак толкова голямо. Имаме бивша рафинерия край Скопие, край която има подходящ район, където могат да се вместят панели с капацитет 12 MW, а имаме и добра инфраструктура от съществуващи подстанции и свързаност към мрежата като бивша рафинерия. Проектът е готов и планираме да направим соларната централа тази година. Паркът ще ни стига, за да покрием значителна част от нашите нужди - за тестване на продуктите и поддържане на хранилищата, а излишъка ще можем да продадем.По наша преценка 25-30% от нашата консумация ще бъде покрита от този парк, а останалата част ще трябва да купуваме от мрежата. През по-голямата част от времето тази соларна инсталация ще произвежда много повече енергия през деня, отколкото ни е нужна. Заради това ще продаваме излишъка на мрежата.
На какъв етап е проектът?
- В момента сме в етапа на лицензиране от местната община и чакаме да вземем лиценз от мрежовия оператор, за да се свържем. Нашият план е всичко да е готово до края на годината. Очакваме през следващите няколко седмици да вземем лицензите и да започнем етапа на купуване на апаратура, а както виждате, в Гърция става много бързо.Колко ще инвестирате в този проект?
- Според сегашната ни преценка инвестицията ще е около 6-7 млн. евро.Има ли някакви проблеми с петролопровода, който свързва Гърция и Северна Македония?
- Не разполагам с цялата информация, защото дискусиите се водят между нашия главен акционер и държавата, които са съсобственици на тръбопровода. ОКТА е собственик на рафинерията и хранилищния капацитет и най-големият доставчик и търговец на пазара. Компанията Vardax притежава тръбопровода и имаме общи акционери - Hellenic Petroleum. Дискусиите в момента текат между Hellenic Petroleum и Северна Македония и те трябва да разрешат някои проблеми от миналото във връзка с приватизационното споразумение, за да може да се въведе в експлоатация. Тръбопроводът вече е изчистен от предишната му предназначена употреба - транспорт на суров нефт- и сега може да бъде използван за транспорт на дизел, което е най-консумираният продукт в региона. Когато се стигне до споразумение, за което ние се надяваме, Vardax ще има нужда от около 6-8 месеца, за да направи хидротестове, заради продължителната неактивност на тръбопровода. Очакваме скоро да имаме позитивни развръзки в тези дискусии.Колко връзката ще повлияе на вашите операции в региона?
- Ще ни даде много възможности. Първо, ще повиши сигурността на доставка за целия регион, в случай че има проблем с другите доставчици или се появят логистични проблеми. Ще повиши и конкурентоспособността ни на пазара - в Северна Македония държим две трети от пазара, а в Косово - една четвърт. При определени условия може да действа и като сигурна алтернатива за българския и сръбския пазар.Интервюто взе Антон Чепилски
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.