Дейвид Търк: България се оказа страхотен лидер по въпроса за руския газ

Заместник-секретарят по енергетиката на САЩ за предизвикателствата и партньорствата в енергийния сектор, санкциите срещу Русия и инвестициите, пред "Капитал"

"Сега е време за истинско и дългосрочно партньорство между САЩ и България", казва Дейвид Търк
"Сега е време за истинско и дългосрочно партньорство между САЩ и България", казва Дейвид Търк
"Сега е време за истинско и дългосрочно партньорство между САЩ и България", казва Дейвид Търк    ©  Надежда Чипева
"Сега е време за истинско и дългосрочно партньорство между САЩ и България", казва Дейвид Търк    ©  Надежда Чипева
Преди да бъде назначен за заместник-секретар, Търк е бил заместник изпълнителен директор на Международната агенция по енергетика (МАЕ) с фокус върху прехода към чиста енергия. По време на администрацията на Барак Обама Търк координира международните усилия в областта на технологиите и чистата енергия в Министерството на енергетиката. По това време той помага за стартирането на мисия "Иновации" - глобално усилие за подобряване на иновациите в областта на чистата енергия.

Търк работи и като специален помощник на президента и старши директор в Съвета за национална сигурност на САЩ, където координира междуведомствените усилия по законодателните въпроси на целия спектър от агенции за национална сигурност и предоставя законодателни съвети при вземането на решения от Съвета за национална сигурност.

Дейвид Търк беше на посещение в България през седмицата, като имаше срещи с премиера Кирил Петков и енергийния министър Александър Николов.

Каква беше основната цел на вашето посещение в България?

Бих казал, че имаше две цели. Едната е, че всички от правителството на САЩ, независимо дали работим в Държавния департамент или Министерството на енергетиката, където съм аз, или други отдели, искаме да покажем солидарност не само с правителството тук, но и с хората. Затова беше важно да дойда лично. Важно е последователно да изпращаме този сигнал в сегашната ситуация след спирането на руския газ, в това време на предизвикателство както за българския народ, така и за региона. Така че полагаме съзнателни усилия служители на правителството на САЩ да бъдат тук.

От друга страна, опитваме се чрез взаимноизгодно партньорство да проучим различни опции, с които бихме могли да бъдем полезни, независимо дали става дума за LNG, за слънчева енергия, опции за съхранение, геотермални технологии или диверсификация на ядреното гориво.

Имахме много обширни разговори с министъра на енергетиката Александър Николов и с министър-председателя Кирил Петков, с някои от главните изпълнителни директори на фирмите тук и бизнес лидерите. Всички се опитват да бъдат партньори в тези времена.

Българското правителство обяви, че води преговори за дългосрочен договор за доставка на LNG от САЩ. Възможно ли е да се постигне такъв договор още през юли и с какви параметри би могъл да бъде той?

Това е едно от нещата, за които говорихме обстойно с министъра на енергетиката и министър-председателя. Невероятно е, не знам колко часа на ден работят тези хора сега, но виждам огромна ангажираност и страст. И нивото на детайлност по темите е много, много впечатляващо. Опитваме се заедно да очертаем краткосрочно, средносрочно и дългосрочно решение на проблемите. Горди сме с това, че успяхме да помогнем на България при преговорите за увеличаването на доставките на азерския газ още преди изграждането на нужната инфраструктура. Помогнахме и за двата танкера с втечнен природен газ, които се очакват следващия месец. Сега се опитваме да начертаем плана за напред.

Мисля, че краткосрочните и средносрочните решения са ясни, но в дългосрочния план има много неизвестни.

Точно така и се опитваме да обмислим различните части на уравнението. Трябва да кажа, че съм впечатлен от министър-председателя и министъра на енергетиката по отношение на всички разговори, които те водят с ключови държави, с американски компании, с компании за втечнен природен газ в САЩ. Ние се опитваме да допълним това, да го подкрепим, да направим каквото можем в този момент на нужда и да се уверим, че има много здрав сигурен път. В интерес на България и на българския народ е да бъде енергийно независим и да има опции.

Голяма част от българите смятат, че руският газ е единственият, който можем да получим.

Има куп различни варианти, които включват маршрути от Турция и Гърция. Работи се за уточняването на трасета и капацитети. Едно от най-хубавите неща, които предизвикаха ужасяващите събития в Украйна, е солидарността между страните в Европа, САЩ и други.

Мислите ли, че Украйна може да получава втечнен природен газ от САЩ през България?

Точно това разглеждаме сега - различните варианти за такива доставки. Има съществуваща инфраструктура, разбира се, нужно е изграждането на нова - съоръженията за втечнен природен газ, което отнема известно време. Така че трябва да сме много умни, дисциплинирани и усърдни за това, за да може количеството втечнен природен газ да отива в онези страни, които имат най-голяма нужда от него в определени моменти.

За енергийните системи обаче трябва да се мисли цялостно - ако имаше повече фотоволтаични системи и възможности за съхранение на енергия в България, това би помогнало много на енергийната сигурност. Ако се възползвате повече от геотермалния потенциал в страната, който е огромен, също ще имате независимост.

Трябва да се мисли и за офшорния вятър в Черно море, който има много голям потенциал.

Въпросът с офшорните вятърни паркове обаче още не е регламентиран тук.

Точно това е нещо, за което трябва да се работи. Румънското правителство вече разглежда проект за офшорен вятър по отношение и на тяхната част от Черно море. Сега със сигурност е време, в което всички трябва да използваме енергията възможно най-ефективно, независимо дали става дума за битови потребители или компании.

Защо през 2019 г. САЩ подкрепяха предишното правителство на ГЕРБ и Бойко Борисов, докато то работеше за реализацията на мащабния руски проект "Турски поток"? Защо тогава нямаше по-категорична позиция относно руското влияние в региона?

Не мога да отговарям за предишната администрация.

Но все пак какво е обяснението?

Трябва да попитате хората, които са се занимавали с това навремето. Ние работим по друг начин - опитваме се да извършим надлежната проверка на проектите и да се уверим, че са добри не само от икономическа гледна точка, но и от гледна точка на сигурността. И използваме връзките, които има правителството на САЩ, за да помогнем нещата да се случват, както направихме по отношение на договора с Азербайджан. Трябва да кажа, че министър-председателят Кирил Петков и министърът на енергетиката правят необходимата проверка, разговарят със страните, с които трябва да разговарят, и ние просто се опитвам да ги допълним и подкрепим. Така че не мога да говоря за предишния проект.

Надявам се обаче, че българският народ вижда в САЩ приятел, който е там за дълго време. Приятел, който прави нещата прозрачно. По начин, който е изгоден за българския народ, не само за няколко години, не само да има евтин газ за малко, но и дългосрочно. Аз твърдо вярвам, че независимо дали става дума за лични взаимоотношения или геополитика, има просто партньорства, но има и истински партньорства и мисля, че истинското партньорство е това, при което всъщност слушате какво иска другата страна, от какво се нуждае, и се опитвате да правите неща, които са взаимно полезни в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. Сега е време за истинско и дългосрочно партньорство.

Доколко сериозни са твърденията, че може да се реализира нова ядрена мощност в България с американски технологии? Изключително важен е и въпросът с диверсификацията на руското ядрено гориво за АЕЦ "Козлодуй" с такова от "Уестингхаус".

Да, абсолютно е така. Всъщност имах среща с директора на "Уестингхаус", за да получа актуална информация за всички неща, свързани с усилията за диверсификация на доставките на гориво и дискусиите с правителството. "Уестингхаус" има наистина интерес за геотермално съхранение на енергия тук, в България...

Това е много интересно, но засега нямаме достатъчно информация за този проект.

Става дума за установена технология, която се вписва в плана на ЕС за възстановяване и устойчивост по наистина атрактивен начин. От срещите ми с българския премиер и министъра на енергетиката видях, че те са изключително фокусирани върху диверсифицираното съхранение на енергия. Проектът на "Уестингхаус" е за термично съхранение с бетон, което се оказва доста рентабилно.

В България често се забравя, че тук вече има два големи американски инвеститора в енергийния сектор - AES и ContourGlobal (за която наскоро беше обявена покупка от американския фонд KKR). Те имат въглищни електроцентрали, но по целия свят развиват основно възобновяема енергия, водород и съхранение на енергия. Имате ли информация дали тези или други американски инвеститори имат планове за енергийна трансформация на въглищния комплекс "Марица-изток"?

Точно на тази тема имах срещи с техните мениджъри и трябва да кажа, че интересът е налице. Плановете на ЕС и финансови механизми със сигурност ще заложат рамката, в която ще има и публични търгове, за които разбирам, че ще бъдат обявени скоро. Но трябва да ги направите прозрачно, да има равен достъп за всички, защото интересът е голям и от подобни проекти може да се печели много. Важно е българското правителство да вземе решенията в полза на обществото, да избере най-добрите кандидати за този или онзи търг търг.

AES все пак е един от световните лидери в съхранението на батерии.

Безспорно имат феноменална техническа експертиза и опит в управлението на такива проекти. Ние се опитваме да покажем и да препоръчаме това.

През април българското правителство подписа меморандум за разбирателство с американския фонд IP3 за развитие на енергийни проекти. Ползва ли се този фонд с подкрепата на американските власти и очаквате ли да се стигне до реални инвестиции?

Не съм запознат с този фонд и въпросния меморандум.

Добре, нека преминем към геополитическото поле и санкциите срещу Русия. Каква е истинската цел на тези енергийни санкции - да спрат войната в Украйна или да гарантират, че Русия вече не може да бъде голям играч на енергийния пазар?

Първо и най-важно. Начинът, по който правителството на САЩ подходи към инвазията и агресията на руснаците, на Владимир Путин в Украйна, бе да подкрепи украинския народ и надлежно избраното украинско правителство. То беше избрано от хората, а ние твърдо вярваме в самоопределението и суверенитета. Имахме своя собствена революция през далечната 1776 г. и сме убедени, че хората трябва да могат сами да решават кое е тяхното правителство, кои са техните съюзници и какви договорености влизат. Със санкциите и с всичко останало се опитваме да изпратим много силен сигнал не само към самия Владимир Путин, но и към другите около него, че това са последствията от нарушаването на международното право, на суверенитета и на всякакви норми въобще. Така че санкциите са мощен начин за това.

Както каза президентът Байдън - трябва да бъдем решителни, да бъдем единни и да имаме яснота за частта от санкциите, която може да продължи дълго време, така че да покажем на Владимир Путин, че сме коалиция. Защото не само САЩ налагат санкции, а това става координирано с ЕС и останалите държави.

Така че санкциите несъмнено създават проблеми на Путин и ключовите лица, вземащи решения в Русия, но заедно с това трябва да оценим и признаем необходимостта от стабилни икономики не само в региона, но и в останалия свят.

Но засега войната продължава, а цените на енергийните ресурси се покачват, инфлацията расте. Действат ли санкциите?

Има предизвикателства, разбира се. Русия е голям износител на енергийни ресурси, нефт и газ в частност. Цената на петрола се е повишила значително. Санкциите обаче не са за месец или два. Те са предназначени за дълъг период от време. И със сигурност, ако разгледате някои от макроикономическите и други въздействия, те вече оказват значително влияние в Русия. Показателно е, че много руснаци вече напускат Русия, особено тези, които могат. Това не вещае добро за бъдещето на страната. В по-широк план бихте се надявали и очаквали, че държавите ще вземат решения, които са в интерес на техните хора, но с това ръководство в Русия в този конкретен момент това не е така.

Според вас трябва ли Европа да наложи петролно ембарго на Русия?

Европейците сами трябва да вземат това решение. Разговорите по въпроса за ембаргото продължават в Брюксел. Разговарях с министър-председателя Кирил Петков и той ще участва в тези дискусии в началото на следващата седмица в Брюксел.

Провеждаме непрекъснати срещи за потенциалната забрана на петрола и различните режими. По този начин споделяме нашите гледни точки, но невинаги това, което правим ние, има смисъл за другите. Не смятам, че всеки трябва да правим същото. Различните части на света трябва сами да вземат решения. В идеалния случай всичко е част от стратегия.

След посещението ми тук в България отивам в Берлин за срещата на енергийните министри на Г-7. Ще разговарям с колегите от Европейската комисия, германския министър на енергетиката, италианския, френския Ще проведем още един кръг от разговори там, за да обмислим напълно ситуацията.

Но колко устойчива би била европейската икономика без руските енергийни ресурси?

Това, което виждаме досега, е, че не е лесно. България обаче се оказа страхотен случай на лидерство и заслугата е на министър-председателя. Казах му го насаме, радвам се, че мога да го кажа и публично. Подобно лидерството, демонстрирано от този министър-председател и от това правителство, за да се справи с невероятното предизвикателство, каквото беше спирането на руския газ, заслужава подкрепа.

Знаете ли, мисля, че нашите демокрации, свободните правителства и общества са много, много устойчиви. Смятам, че Владимир Путин е разчитал на обратното - че няма да сме толкова единни и толкова устойчиви в справянето с предизвикателствата, които идват. Затова съм много уверен, че можем да работим заедно и можем да ги преодолеем.

Но за хората по света това не означава, че няма да има последствия. Цените са твърде високи. Горивата са твърде скъпи. Ние правим всичко възможно, за да облекчим това, за да се справим. Трябва просто да се придържаме към целта, да работим заедно и да се подкрепяме.

Има ли риск политиката на САЩ да се промени след междинните избори през ноември? Възможно ли е енергийните ангажименти на САЩ към България да се променят при смяна на властта в Сената или след две години в Белия дом?

Трябва да кажа, че бях много впечатлен от всичките си разговори във Вашингтон, особено когато става въпрос за енергетиката и националната сигурност. Демократи и републиканци заедно приехме законопроект за допълнителни бюджетни кредити, 40 млрд. допълнителни долара за подкрепа на украинския народ и военните усилия. Това ясно показва решителността на двете партии в тази посока. Такава силна двупартийна подкрепа има и за България, и за региона като цяло.

Имам усещането за невероятен патриотизъм и подкрепа за демокрацията, подкрепа за самоопределението. Това са исторически времена и ако всички можем да работим заедно, да се подкрепяме, да подкрепяме лидерството, което виждаме тук в българското правителство, и решимостта на хората ще се появи отсреща, много по-силна и устойчива.

Инервюто взе Ивайло Станчев

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    2.5 avatar :-?
    2.5
    • - 6
    • + 2

    "Трябва да се мисли и за офшорния вятър в Черно море, който има много голям потенциал."
    Как да се мисли ? - както за американските ТЕЦове

    Нередност?
  • 2
    esa01646786 avatar :-|
    esa01646786
    • - 1

    На гол гъз - "лидер". Да, лидер в оралното и анално обслужване на американски геополитически и енергийни интереси, което ще бъде платено от най-бедния народ в ЕС.

    Нередност?
Нов коментар