Иван Георгиев: До пет години може да удвоим обектите на Starbucks в България

Регионалният оперативен директор на веригата за България и Румъния, казва, че приходите тук са на нивата от 2019 г. - около 10 млн. лв.

Очакванията за България са за нарастване на пазара на кафе извън дома с около 3% на годишна база до около 450 млн. евро, прогнозира Иван Георгиев, регионален оперативен директор на веригата за България и Румъния
Очакванията за България са за нарастване на пазара на кафе извън дома с около 3% на годишна база до около 450 млн. евро, прогнозира Иван Георгиев, регионален оперативен директор на веригата за България и Румъния
Очакванията за България са за нарастване на пазара на кафе извън дома с около 3% на годишна база до около 450 млн. евро, прогнозира Иван Георгиев, регионален оперативен директор на веригата за България и Румъния    ©  Надежда Чипева
Очакванията за България са за нарастване на пазара на кафе извън дома с около 3% на годишна база до около 450 млн. евро, прогнозира Иван Георгиев, регионален оперативен директор на веригата за България и Румъния    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Иван Георгиев работи повече от 14 години за AmRest, дружество с ресторанти в Централна и Източна Европа, още от навлизането му на българския пазар. Той трупа опит в едни от най-популярните вериги за бързо хранене в света - KFC и Burger King. Професионалната му кариера започва като служител на KFC и се развива до мениджърски позиции в различни отдели. От 2017 г. Георгиев приема поста регионален мениджър на Starbucks за България в дружеството "АмРест кофи", като брандът отново е представен от AmRest в страната. От март тази година той е регионален оперативен директор на Starbucks и за Румъния. Иван Георгиев е бакалавър по "Бизнес администрация" и магистър по "Маркетинг мениджмънт" от Университета за национално и световно стопанство.

Колко заведения Starbucks има в Румъния и колко са те в България, колко са заетите в компанията в двете държави?

В Румъния има 54 заведения Starbucks в девет града. В България имаме 14 заведения, ще отворим 15-ото в края на лятото. В сравнение с България - румънският пазар е три пъти и половина по-голям като брой заведения. Заетите в Румъния са над 460, а в България - над 160.

Какви са особеностите на румънския пазар, по какво той се различава от българския?

Основната разлика е, че пазарът е доста по-голям и съответно потенциалът е доста по-голям. От гледна точка на поведение на хората сме доста близки, но от гледна точка на консумацията има и съществени разлики. В Румъния например хората пият кафе до късните вечерни часове. В България това не се наблюдава, вечерните часове при нас не са толкова натоварени, докато в Румъния дори във 22 часа има заведения Starbucks, в които не можеш да си намериш свободна маса. В Румъния консуматорите са по-отворени към новите предложения, освен това предпочитат повече студени напитки дори в студените зимни месеци. Докато ние сме по-консервативни и си предпочитаме стандартните топли капучино, лате и еспресо.

Какви са плановете за развитие на веригата в Румъния и в България?

През последната година и половина ковид пандемията постави много предизвикателства пред хората и бизнеса. Затова внимателно наблюдаваме дали работещите ще се върнат в офисите, за да можем правилно да адаптираме нашата стратегия. Промяната е факт. Доста от хората, които вече имат възможност да работят в офисите, предпочитат хибридния модел на работа - част от работните дни са в офиса, а друга - у дома. Моделите са различни, но това, което констатираме, е, че няма 100% връщане на работещите в офисите. А това води до преосмисляне на стратегията ни от гледна точка на местоположението на бъдещи нови обекти. Продължаваме да търсим подходящи безкомпромисни локации и преразглеждаме нашите планове за следващите три години. В Румъния тази година работим върху план за откриване на ново заведение. В България в края на лятото ще отворим нов Starbucks на площад "Славейков" и кръстовището с ул. "Раковски". Това е емблематична локация за София, която не се среща много често на пазара, затова интензивно работим да се случи.

Всички заведения в България са обновени с възможно най-новия дизайн. Продължаваме да инвестираме в нови напитки. В Румъния има повече предизвикателства с обновяването на обектите, плановете са тази година да обновим 3, а следващата - повече от 10 заведения. Но фокусът ни е върху откриването на нови заведения.

Колко голямо ще е заведението на площад "Славейков", каква е инвестицията в него?

Starbucks на площад "Славейков" е 100 квадратни метра. Инвестирали сме около 400 хил. евро и ще отворим около 14-15 работни места. Целта е през август, най-късно през септември да бъде отворено. Работим върху откриването на още един обект в България, който скоро се надявам да можем да обявим и да открием най-късно през октомври. В Румъния сме пред финалния етап на откриването на един обект, който трябва да отворим през септември- октомври и който ще е извън Букурещ.

Колко е потенциалът на румънския и на българския пазар за Starbucks заведения?

Смятам, че можем да удвоим броя на заведения и в Румъния, и в България в средносрочен и дългосрочен план между 3 и 5 години. Но това е план минимум. С разработването на нови концепции смятам, че числата могат да изглеждат и по-различно.

Какви са финансовите показатели на Starbucks в България за 2021 г., какъв е трендът?

През 2021 г. имахме доста периоди на рестрикции, но въпреки това успяхме да завършим на нивата от 2019 г., когато отчетохме оборот около 10 млн. лв. и около 1 млн. лв. печалба. От гледна точка на печалбата нивата са малко по-ниски, но това е разбираемо заради допълнителните разходи, които трябваше да направим, за маски, дезинфектанти, плексиглас и др.

Как се развива бизнесът ви през 2022 г.?

Годината отново започна малко по-трудно през първите месеци, тъй като до февруари още работехме с рестрикции, но след премахването на всички ограничения и най-вече махането на маските продажбите са с над 15% ръст в сравнение със същия период 2019 г. Хората жадуват да се върнат обратно към стария си начин на приятно прекарване в заведенията, без бариери между тях и нашите баристи.

Как се отразяват инфлацията и войната в Украйна на бизнеса на Starbucks в България и Румъния? Имате ли проблем с логистиката?

Инфлацията без съмнение дава отражение както на преките и непреките разходи - за електричество, газ, отопление, така и върху цените на суровините. Логистиката е затруднена, сроковете за доставката на суровини са удължени, нужно е много повече време да достигнат до нас. Доста от нашите суровини пристигат от САЩ и Китай. В Шанхай имаше пълна блокада заради ковид, в рамките на няколко седмици пристанището беше затворено. Нито един от корабите, които снабдяват цял свят със суровини, не можа да тръгне, така че това дава отражение не само върху нашия бизнес.

Вдигахте ли цени в заведенията?

Да, в заведенията имахме корекция на цените в началото на тази година. Вдигнахме ги средно с под 5%, въпреки че нивата на инфлацията според официалната статистика са 12-13%, а според неофициалната достигат до 20%. Но ние смятаме, че не е справедливо цялата тази тежест да се прехвърли към клиента и трябва да намерим най-добрия вариант за ценообразуване и да поемем част от тази тежест.

Как се променя пазарът на кафе извън дома в България, на колко се оценява, какъв е трендът?

Хората се връщат обратно по заведенията. По време на ковид пандемията ползвахме куриери за доставки, но в момента хората предпочитат все по-често да пият кафето си извън дома.

Последните оценки за размера на пазара още не са излезли. Ние следим основно "Евромонитор" като най-добър източник на информация. Очакванията за България са за нарастване на пазара на кафе извън дома с около 3% на годишна база до около 450 млн. евро. Прогнозата е стабилен растеж с около 2-3% ръст през следващите години.

Какъв е пазарният дял на Starbucks?

Starbucks е на първо място по пазарен дял според оборота с малко над 30% сред кафе веригите в България. За Румъния също сме на първо място с около 50% дял. Нашата цел е да бъдем пазарен лидер и на двата пазара.

Какви ще са новостите?

Разширяваме портфолиото си от напитки без кафе - студените чайове например бележат 50% ръст на продажбите. Концентрираме се върху веган продукти, предлагаме кафе напитки с алтернативни млека, веган сандвичи.

Промени ли се нещо за вас заради присъединяването на румънския пазар към вашите задължения, ще се местите ли в Букурещ?

Към момента не. Разпределям времето си между България и Румъния, предимството е, че сме доста наблизо като разстояние. Година и половина на ковид пандемия показа, че има доста неща, които можем да координираме и да вършим от дистанция. Прекарвам част от времето си в Румъния, за да се запозная с хората, с манталитета, с поведението на клиентите в заведенията. Разчитам на екип от осем души, които работят пряко за България и за Румъния. Те имат портфолио от заведения, които трябва координират.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antonst avatar :-|
    Антон Стойков

    Добре, че планът ви е много амбициозен и не дай боже ще добавите нови цели 14 обекта следващите 5 години.

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 2

    Време е за Starbucks на Летище София. Концесионерът на летището, който вече втора година не прави НИЩО и не инвестира никакви пари в него, можеше вече да е променил целия облик на тази провинциална автогара, ако беше дал площи под наем на няколко глобални бранда. Но, разбира се, ако ние имахме малко акъл, никога нямаше да си подарим летището на най-неподходящия концесионер.

    Нередност?
  • 3
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents
    • - 1
    • + 2

    Не мога да разбера как може някой да пие кафе Старбъкс - изключително скъпо и с ужасен вкус. И това е навсякъде по света. Чист маркетинг и зомбиране. Същото важи и за Макдоналдс.

    Нередност?
  • 4
    lml1451387791484192 avatar :-|
    Dimo Stoyanov

    До коментар [#1] от "Антон Стойков":
    Какво лошо има?

    Нередност?
Нов коментар