🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пристанището в Пирея ще се бори за лидерски позиции в Европа

Благодарение на китайските инвестиции и държавната подкрепа Пирея трябва да се превърне в регионален транспортен център

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Гръцкото пристанище Пирея може да се превърне в един от петте най-големи центъра за обработка на корабни товари в Европа благодарение на програмата на правителството, целяща възстановяване на икономическия растеж. В момента Пирея е най-голямото пристанище в Гърция и се нарежда на 11-о място в Европейския съюз. За разрастването си пристанището разчита на инвестициите на китайската Cosco Pacific, която вече е оператор на част от контейнерните дейности, инвестира в разширяване на капацитета му и преговаря за договори за морски и жп превоз с международни компании като Hewlett-Packard и Huawei Technologies.

Планове за развитие

Разрастването на пристанището е основен момент в плановете на гръцкото правителство за развитие на логистиката, за да се оползотвори стратегическото разположение на страната. Тези усилия трябва да помогнат за излизането от продължилата шест години рецесия, намаляването на 28-процентната безработица и изпълнението на условията по спасителните финансови пакети на стойност 240 млрд. евро. Част от плановете е и приватизация на държавния дял в компанията, управляваща пристанището, както и държавния жп превозвач Trainose.

"Икономическата криза в Гърция помогна на местните политици да фокусират вниманието си върху потенциалните ползи от превръщането на страната в регионален транспортен център, какъвто е Холандия в Северна Европа", коментира пред Bloomberg Сотирис Трихас, президент на Гръцката логистична асоциация. Според него транспортната индустрия и логистиката допринасят за 10-12% от гръцкия брутен вътрешен продукт и може да спомогне за съживяване на икономическия растеж. Икономиката на страната се е свила с около една четвърт от 2008 г. насам. "Тъй като Гърция е малък пазар, ние трябва да се възползваме от товарите, които са с друга крайна дестинация. Пристанището в Пирея ни дава големи възможности. Цяла индустрия може да бъде разработена около увеличаването на контейнерния трафик там", заявява Трихас.

Транспортен център

Модел за това развитие може да стане договорът от март 2013 г. между HP и гръцкото подразделение на Cosco - Piraeus Container Terminal, за транспортиране към Европа на стоки, произведени в Азия. Това стана възможно, след като гръцкото правителство ускори изграждането на 17-километровата връзка между пристанището и националната железопътна мрежа. През 2011 г., за която са последните достъпни данни, пристанището в Пирея е постигнало растеж от 98% на годишна база – най-голямото повишение сред 20-те най-големи пристанища в света. Властите се надяват, че скоро Пирея ще може да се нареди сред водещите пристанищни центрове в Европа като Ротердам, Хамбург, Антверпен и Валенсия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kapitalist111 avatar :-|
    Магазинер
    • + 1

    Малко усилия ще му трябват на това пристанище....работа се иска Гърция....

    Нередност?
Нов коментар