В България изкупуваме 5000 тона растения, но само 10% са органични

Д-р Адриан Кранфогел, мениджър култивация на растения в Martin Bauer Group, пред "Капитал Daily"

"Практиката ни е да се договаряме минимум за един и максимум за три сезона."
"Практиката ни е да се договаряме минимум за един и максимум за три сезона."
"Практиката ни е да се договаряме минимум за един и максимум за три сезона."    ©  Михаил Ванчев
"Практиката ни е да се договаряме минимум за един и максимум за три сезона."    ©  Михаил Ванчев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Martin Bauer Group e германска компания, специализирана в търговията и производството на биопродукти за хранителната и фармацевтичната индустрия. Компанията изкупува сушени билки и други сушени селскостопански продукти, преработва ги и произвежда крайна продукция, предназначена за пазара - основно са чай и екстракти от растения. Martin Bauer Group е световен играч и оперира на шестте континента, както и в България. Д-р Адриан Кранфогел мениджър култивация на растения в компанията. Той взе участие в първия конгрес по биоземеделие, който се проведе в Пловдив преди дни.

Какви са позициите на Martin Bauer Group на световния пазар на биопродукти?

- В компанията работят 3300 души, основно в Европа. Главният офис е в Германия, близо до Нюрнберг. В Германия са и основните производствени мощности, а работещите тук са около 1000 души. Работим с изсушени листа, цветове, стъбла и корени на растения, защото изкупуваме суровините си от много страни и е по-изгодно от логистична и икономическа гледна точка. Например изкупуваме годишно по 65 тона сухи листа от мента, ако са свежи, теглото им ще бъде многократно по-голямо. Годишният оборот на фирмата е между 450 и 500 млн. евро. Ние може би сме най-голямата фирма в нашия бранш, аз поне не познавам друга по-голяма.

Откога правите бизнес в България?

- Имаме добри традиции, защото първите сделки са ни от 60-те години на миналия век, макар че нямаме представителство във вашата страна. България е един от най-важните ни доставчици на суровини. Нашата концепция за покупка на български продукти има две насоки. Единият ни фокус е да изкупуваме диворастящи продукти и това е с най-голям относителен дял в бизнеса ни тук - например липов цвят, коприва, шипки. Вторият ни фокус са култивирани растения и сред тях №1 е резене, или див копър (Foeniculum vulgare - лат.). Всяка година изкупуваме няколко стотици тона резене. Общо от България изкупуваме около 5000 тона продукти.

Каква беше 2015 година за бизнеса ви тук?

- Ако говорим за реколта 2015, тя не беше добра. Но по отношение на бизнеса ни в България - добра година. Достигнахме 600 хектара с култивирана продукция и площта продължава да нараства. Имаме преки бизнес отношения общо с около 50 агрокооперации и български фермери. Практиката ни е да анализираме качеството на продукцията на всяка партида, която купуваме тук. Анализите се извършват в нашата собствена лабораторна компания в Германия.

Най-голямата част от българските продукти отиват за производството на билкови чайове, а най-малка част - за фармацевтичната индустрия. Смятам, че сме далече от максимума на бизнеса ни с България. Най-големият потенциал тук виждам в органичното отглеждане на селскостопански продукти. Например от тези 5000 тона продукция, която изкупуваме от България, само 10 процента са органични.

Бихте ли стимулирали български производители да произвеждат органична селскостопанска продукция?

- Да, но имаме един основен проблем в органичното земеделие. Ние не изкупуваме цялата продукция на фермерите или кооперациите, защото не всичко, произведено от тях, ни върши работа. Не изкупуваме например слънчоглед. Така че по моя преценка ние изкупуваме максимум 1/3 от всички продукти, отглеждани в България от нашите партньори. Не можем да очакваме, че те ще поемат рискове да увеличават рязко органичната част на продукцията си.

Има ли особености в бизнеса на Martin Bauer Group с българските му доставчици?

- Принципно не, всички доставчици са еднакво важни за нас, а всички продукти отговарят на стандарти и това е минимумът, който трябва да бъде покрит, за да се работи с Martin Bauer Group. Листата със спецификации на нашата компания включва и т.нар. черен списък, който изключва употребата на определени пестициди, ограничава алергени и пестицидни рецидиви, а също така и плевели. Някои от тях са отровни и затова са недопустими в чайовете.

Ако говорим за България, предимство са големите количества продукция, която ние изкупуваме в Северна България. Партньорите ни там работят върху големи земеделски площи. В Северна България нивите са големи и партидите са големи.

Това е важно за партньорите ни, защото цената за единица изкупена продукция е по-голяма за по-големите партиди. Защото разходите за анализ на всяка партида са едни и същи, така че големите партиди са по-изгодни за клиента. Излиза по-евтино да се анализират 20 тона, отколкото например 1 тон.

Кой е по-активен в бизнес взаимоотношенията между Martin Bauer Group и българските компании?

- Не бих казал, че отговорът е един. Компаниите, които ни познават, искат да увеличат бизнеса си с нас, отчитайки опита си и изгодата. Ние също търсим нови доставчици. В крайна сметка важна е цената. Когато една фирма е ефективна, тогава за нея цените ни са добри. За фирмите, които са по-малки и произвеждат по-малко, мисля, че невинаги имат интерес да правят бизнес с нас.

Ние купуваме в България около 200 продукта и няма еднозначен отговор за това кое е "много" и кое е "малко". За различните продукти е различно. Например при продукта резене правим партиди от 20 тона - толкова, колкото побира един камион. От 1 хектар, засят с резене, се получава 0.5 тона продукция. Следователно 1 камион се пълни с продукцията от 40 хектара. Ако кажем, че резене е 30 процента от продукцията на един фермер, тогава ефективните стопанства имат поне 120 хектара.

Кога плащате на българските си партньори?

- Плащаме съгласно договора с всеки фермер. На 23 и 24 февруари имам срещи с нашите партньори, за да обсъдим плановете за 2016 година. Ще преговаряме и ще се договорим за количества, качества и цена. Практиката на Martin Bauer е да се договаря минимум за 1 сезон и максимум за 3 сезона. Това не значи, че след 3 сезона приключваме, напротив - имаме стремеж към дълготрайни партньорства. Но договаряме за 1 или за 3 години. След това - отново. Плащаме веднага след получаване на продукта и след лабораторните анализи.

Един от проблемите в биоземеделието е, че продуктите могат да се замърсят от съседите на биофермера, които използват конвенционалните методи за защита срещу вредители. Каква е практиката ви в тези случаи?

- Няма решение на този проблем нито тук, нито другаде по света. Биоземеделието в известен смисъл е като хазартна игра - винаги ще се случи известно замърсяване на биопродукцията. От наша гледна точка нещата изглеждат така: ние купуваме скъпи биологично чисти продукти, но в крайна сметка не можем да ги продадем на висока цена, защото са се оказали замърсени. Тогава се налага намаляване на цената в сравнение с договорената, но все пак тя е по-висока, отколкото за продуктите в конвенционалното земеделие. Това е начин за разпределяне на риска между фермерите и Martin Bauer Group.

Какви са прогнозите на вашата компания за развитието на пазара на биопродукти в Европа през следващите 10 години?

- Нека да видим темповете на производство на органични храни през последните 20 години. Започнахме в Европа с около 2 на сто дял през 1996 година, а сега са около 6-7 процента. Делът на органичните храни бавно нараства. Не очаквам да се повиши с повече от 1-2 на сто. Но при билките нарастването е много по-високо и има тенденция да се запази.

Интервюто взе Михаил Ванчев

Все още няма коментари
Нов коментар