Силвия Павлова, Wooden Spoon: В Швеция сме в топ 3 при слънцезащитната козметика

Пет и половина години след старта няма служител, който да е напуснал компанията, казва управителката на "Оренда груп"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Ако не можеш да изядеш козметичния крем, не го слагай на кожата си." Това е японска поговорка, която създателите на "Оренда груп" обичат да цитират. Компанията е производител на ръчно произведена биокозметика с марката Wooden Spoon (англ. - дървена лъжица), която е на пазара от 1 декември 2014 г. Днес под марката се продават 88 продукта, които се продават в над 30 държави. В страната Wooden Spoon се подава в биомагазини, както и в някои вериги, сред които dm, "Фантастико", "Метро". Заетите в "Оренда груп" са 12. За 2019 г. фирмата отчита 56% ръст на оборота, който достига 918 хил. лв., а печалбата расте от 30 хил. лв. през 2018 на 125 хил. лв. "Капитал" попита Силвия Павлова - съдружник в компанията, за ситуацията на пазара по време и след въвеждане на извънредното положение.

Как се отрази извънредното положение на бизнеса на компанията - спряхте ли работа, или напротив - тя се увеличи?

- В началото бяхме много притеснени. Наясно сме, че козметичните продукти на са от първа необходимост, макар че имаме сапуни и спрейове за почистване, както и продукти за грижа за бебето. Партньорите ни обаче обяснимо се стъписаха и отдръпнаха, в резултат на което от обявяването на извънредното положение на 13 март до края на месеца не получихме дори една поръчка. Ние сме много страхлива фирма, затова винаги сме правели разчети така, че да имаме резерв за заплати за следващите три месеца. И в този период на затишие бяхме наясно, че ще можем да издържим три месеца, но нямахме представа какво ще се последва. Тази агония обаче продължи само две седмици. После плахо започнаха да постъпват заявки, а след това пазарът се засили и търсенето тръгна рязко нагоре. Следващия месец поръчките нараснаха с 280% и за да можем да изпълним сроковете за доставка, се наложи да разчитаме на помощта на партньорски фирми - техни служители ни помагаха за опаковането, етикетите, пакетирането.

Наложи ли се да освобождавате служители?

- Не. Пет и половина години след старта няма служител, който да е напуснал компанията. Направихме работен график така, че хората в лабораторията да не се събират накуп, но да не спира производството. Организирахме превоза така, че да не се ползва градски транспорт, организирахме доставката на храна по домовете. Ние не можем да работим дистанционно, защото продуктите изискват "ръка да ги пипне", но намалихме работното време на 36 часа седмично, без да променяме заплатите.

Имахте ли проблеми с логистиката?

- Никакви проблеми. Даже напротив - отчитам страхотна дисциплина в куриерските компании и смятам, че целият им сектор се преструктурира бързо, за да няма сътресения.

Каква част от продукцията изнасяте?

- Зад граница продаваме около 80% от продукцията. Продаваме и чрез дистрибутори, и директно. В Швеция например работим директно с големи магазини.

Преди две години компанията ви стъпи на шведския пазар със слънцезащитна козметика под собствената марка и с private labels. Как се развива тази ниша сега?

- Сезонът за покупка на слънцезащитни продукти сега е много по-силен от последните две години, взети заедно - от март до май тази година имаме 218% ръст на продажбите спрямо същите три месеца на миналата година. Обяснявам си този интерес с това, че когато хората са затворени заради пандемията, се отчита ръст на градинарството и стремеж да са по-често навън - на терасата, в парка, в планината. А това води до засилено търсене на качествена слънцезащитна козметика. В Швеция продаваме слънцезащита и под собствени марки на други компании и като цяло сме сред първите производители на нехимична слънцезащитна грижа. Слънцезащитни продукти продаваме много и в Унгария и Чехия. В Унгария например миналата година бяха направили независимо изследване на 36 бранда, което показа, че нашата марка е номер едно по състав и оценка за безопасност.

Кои са най-новите инвестиции на компанията?

- През 2018 г. инвестирахме 60 хил. лв. в нова лаборатория и оборудване плюс 50 хил. лв. в разработване на нова серия продукти. Миналата година обаче инвестирахме 500 хил. лв. и се преместихме в нова по-голяма лаборатория, разположена е върху 450 квадратни метра площ. Инвестирахме и в най-добрите и най-скъпите машини на пазара с идеята да ни служат дълго. В новото помещение сме под наем и точно когато ни беше най-притеснено, собствениците се обадиха, за да ни кажат, че са с нас и че разчитат на дългосрочно партньорство, затова ще ни подкрепят, като ни намалят наема. Не ни оставиха да се огънем точно когато продажбите ни бяха нулеви.

Ще попречи ли пандемията на най-близките планове за развитие на компанията?

- Категорично не. Предстои да въведем биоразградими опаковки, изработени от 100% захарна тръстика, които ще са на пазара до месец. Това е огромна стъпка към използването на природен ресурс, който не оставя негативен отпечатък върху околната среда. Опаковките са внос от Италия и много дълго време престояват в нашия карантинен склад. Същият е подходът ни и към машините от Италия - те бяха почистени и дезинфектирани, но също останаха дълго време под карантина. Предпочитаме да се забавим с някое бизнес начинание, но да изпълним всички мерки в името на здравето и сигурността и на служителите, и на потребителите.

Предстои ни също да пуснем цяла нова линия биопасти за зъби, при които всички активни съставки са преминали през клинични тестове за ефективност. Този проект ни отне година и половина, пастите ще бъдат във високия ценови сегмент, но ефектът им за възстановяване на зъбния емайл е уникален и доказан клинично.

Какви са уроците от кризата?

- Научих, че в такива екстремни времена хората стават по-добри, организират се, помагат си. По идея на служители на компанията раздадохме продукти за почистване на ръце на екипи от социален патронаж, на възрастни хора, на кметства в малки населени места. Питат ме дали тази благотворителност не ни натоварва финансово. Отговорът ми е, че ако не можем да помогнем на шепа хора, за какво ни е този бизнес. Много добрина видях и в други компании и като цяло българският бизнес според мен се преструктурира бързо и гъвкаво.

Какви са средностратегическите планове за развитие?

- Планираме да създадем високотехнологична лаборатория в лабораторията. Инвестицията е около 100 хил. лв. и ще ни позволи да организираме ефективни вътрешни тестове, което обаче няма да ни освободи от досегашния външен контрол. Заради органик продукцията подлежим на контрол на суровините и качество не само от България, но и от Испания, Италия, Англия.

В дългосрочен план мислим за собствено производствено помещение, от което се вижда природа, с много корабно дърво и с подвижни стени. Искаме в него да има и център за децата, които да са заедно с нас през лятото. Това няма да е типичното производствено помещение, а ще бъде близко до домашните условия. Светът в нашата фирма е светъл, шарен, не правим едно и също нещо два поредни дни. Фокусирани сме не само върху продуктите, но и върху служителите и тяхното щастие. Изкарваме си с честен труд прехраната, мечтаем смело.

Интервюто взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evy1414712891380854 avatar :-|
    Svetla Stoyanova
    • - 1

    Специалисти твърдят, че слънцезащитните средства пречат на образуването на витамин D. Слънчевите лъчи не могат да достигнат до кожата и процесът не може да се осъществи.
    https://www.youtube.com/watch?v=MVlzj_B4dWc

    Нередност?
Нов коментар