Разделяй, за да владееш

Собственикът на "Теленор" - чешката PPF, отделя мрежовата инфраструктура в отделна компания - "ЦЕТИН България"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Понякога голямата структура е по-малка от сбора на отделните й части. В корпоративния свят тази поговорка се отнася основно до тромави големи компании, които не могат да управляват по идеален начин многото си различни дейности заради размера си. През последните години много от глобалните телекоми станаха още по-огромни заради придобиването на повече различни бизнеси и диверсификацията си - мобилни услуги, интернет, корпоративни клиенти, съдържание и т.н. Ето защо в индустрията все повече се налага идеята за разделяне на интегрираните телекоми в два отделни независими бизнеса - единият, който оперира мрежата, и другият, който се занимава с клиентите и продава. Целта естествено е по-голяма ефективност. Подобно нещо се случва и в България, където от 1 юли "Теленор" разделя дейността си на две отделни части - в едната остава основният й бизнес с мобилни услуги за крайни и корпоративни клиенти, а в другата - мрежовата инфраструктура. За целта се създава ново дружество - "ЦЕТИН България". Още по-интересното обаче е, че новият бизнес няма да работи само със и за "Теленор", а ще продава "на едро" и на други играчи на пазара, включително и на конкурентите на оператора.

За първи път

"Теленор България" няма да държи дял в новата компания. Едноличен собственик на "ЦЕТИН България" ще е чешката инвестиционна компания PPF Telecom Group, част от PPF Group на Петр Келнер. През 2018 г. PPF купи бизнеса на норвежката Telenor в България, Сърбия и Черна гора и Унгария. Освен тук сега PPF разделя местните си телеком операции и в Унгария и Сърбия. Всъщност стъпката е напълно логична от гледна точка на чехите. През 2014 г. Келнер купи оператора O2 в Чешката република от испанската Telefónica Group, а година по-късно отдели мрежата от основния бизнес в новата компания CETIN. Сега го прави и на другите си телеком пазари.

Новото дружество ще бъде управлявано от досегашния главен директор "Технологии" на телекома Владимир Радойчич. Според мениджъра екипът му ще достигне 200 души, като гръбнакът му е от досегашните технически специалисти в оператора. "ЦЕТИН България" ще има отделен финансов директор и надзорен съвет с представители от PPF, а екипът ще бъде на отделен етаж и половина в сегашната централа на "Теленор" в Бизнес парка.

"Първият и най-голям клиент на "ЦЕТИН България" ще бъде "Теленор", но възможността да се предоставят услуги на други клиенти е една от водещите причини за извеждането на тази част от бизнеса в отделна компания", заяви Радойчич пред "Капитал". Според него компанията ще продължи да развива възможностите си да предоставя разнообразни услуги на едро в сферата на телекомуникациите, включително telehousing, управление на капацитет за транспорт на мобилен трафик, услуги, свързани с IT инфраструктурата, и др. Именно за тях ще бъдат търсени и клиенти и партньори.

"ЦЕТИН България" ще работи върху бизнеса си на едро. Ще продължим тясното сътрудничество помежду си, докато ние в "Теленор" ще заложим на основната си дейност с мобилни услуги. По този начин ставаме още по-фокусирани", заяви при среща с журналисти преди обявяването на новата компания Джейсън Кинг, изпълнителен директор на "Теленор България". Според него в оператора ще останат лицензите и честотите.

Изпълнителният директор на "ЦЕТИН България" смята, че едно от предимствата на новото дружество е, че влиза първо на този пазар. "Създаването на "CETIN България" се базира също и на успешния опит при отделянето на мрежовата инфраструктура на оператора О2 в Чехия през 2015 г.", допълва Радойчич. Той не изключва компанията му в бъдеще да предоставя услуги, които в момента не предлага на "Теленор".

Вече е правено

Като гръбнак за развитието на новия бизнес ще бъде използван именно опитът на CETIN в Чешката република. Всъщност PPF е един от първите играчи в телеком бизнеса, който отделя мрежовата си инфраструктура с идеята за създаване на повече бизнес възможности. И преди това е имало подобни стъпки, но разделянето на такива активи е правено по света основно от регулаторни подбуди.

Идеята на PPF през 2015 г. е, че отделните подразделения ще се представят по-добре, като дадат възможност на мениджмънта на всяко да остане фокусиран върху съответната най-важна дейност, а капиталовите разходи да бъдат разпределяни далеч по-добре. Според доклади на McKinsey по темата подобна пазарна структура изисква и по-малка регулаторна намеса.

Резултатите от отделянето на CETIN през 2015 г. стават видими много бързо. Дружеството е най-големият доставчик на едро на мобилни и фиксирани телекомуникационни услуги в страната, като управлява над 44 хил. км оптични кабели. Има поставени над 6200 външни базови станции и 1400 микробазови точки из цялата Чешка република. Мрежата й покрива около 99.7% от населението. Днес над 50% от вътрешния ритейл пазар използва някаква част от инфраструктурата на CETIN, а най-големите й клиенти за мобилната инфраструктура са O2 и номер две на местния пазар Т-Mobile, които споделят ресурси. В същото време този бизнес привлече вниманието на Европейската комисия, която през миналата година обвини O2 CZ, CETIN и T-Mobile в ограничаване на конкуренцията чрез споразумението си за споделяне на мрежа от 2011 г. И трите групи категорично отхвърлят обвиненията.

Подобни неравности по пътя явно не се отразяват на бизнеса на CETIN. Откакто е самостоятелна компания, инвестициите в мрежата постоянно растат, а приходите й за миналата година достигнаха 19.4 млрд. злоти (730 млн. евро) (виж таблицата).

Нещо подобно иска да постигне PPF и в България, Сърбия и Унгария с отделянето на мрежовата инфраструктура. Очакванията са след време "ЦЕТИН България" да изгражда и 5G мрежата на "Теленор". Инвестициите в подобен мащабен проект ще са значителни и немалко източници в индустрията не изключват те да бъдат ограничени чрез споделяне на мрежов капацитет и разходи с другите два големи оператора. Един от вариантите е "ЦЕТИН България" да бъде именно свързващото звено между телекомите.

Друга възможност е предоставянето на услуги на едро на компании извън големите телекоми, за да се създадат така наречените мобилни "виртуални" оператори (MVNO) у нас. Преди две години подобни амбиции изявиха от дружеството "Мобилни алтернативни комуникации", включващо доставчици на фиксирани услуги от цялата страна - "Нет 1", "Нетера", СКАТ, "Телекабел" и "Телесим".

В същото време чрез отделянето на мрежата от основния ритейл бизнес PPF прави евентуална бъдеща продажба на "Теленор" по-лесна, тъй като в оператора са основните ритейл активи, които биха заинтересували бъдещ инвеститор. Но поне на този етап и преди цялостния старт на "ЦЕТИН България" такива предположения си остават само... предположения.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Интересна статия (както се очаква от Капитал). Telenor не пожела да развие услугите си за крайните потребители като предостави DTH телевизия (както другите два телекома) или създаде виртуална банка (като в Сърбия). Обаче са решили да предоставят технологични услуги на своите конкуренти, като по този начин намалят конкуренцията на пазара (какъвто е случая с Чехия). Също така, при евентуална продажба на Telenor (или както компанията бъде ребрандирана в бъдеще), кой по дяволите би купил телеком, който има само лиценз и магазини, но няма антени, предаватели, станции и т.н., защото всичко това е вече собственост на друга компания?!?

    Нередност?
Нов коментар