По-малко фирми прогнозират значителен спад на приходите, отколкото през март

Анкета на германската камара показва, че почти всички компании очакват ситуацията да им се отрази следващите седмици

Около една пета от компаниите не могат все още да преценят как ще се отрази пандемията на финансовото им представяне
Около една пета от компаниите не могат все още да преценят как ще се отрази пандемията на финансовото им представяне
Около една пета от компаниите не могат все още да преценят как ще се отрази пандемията на финансовото им представяне    ©  Велко Ангелов
Около една пета от компаниите не могат все още да преценят как ще се отрази пандемията на финансовото им представяне    ©  Велко Ангелов

Намалява делът на фирмите, които очакват да отбележат значителен спад на приходите през тази година в резултат на кризата от коронавирус. Това показва анкета на Германско-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК), проведена между 18 и 20 юни. В нея са участвали 60 компании членки, които включват български предприятия, които имат бизнес с Германия, както и германски инвеститори в България. Резутатите показват, че спад от над 30% очаква една трета от фирмите (виж графиките по-долу), докато при предишната подобна анкета през март крайно негативни прогнози имаха близо половината от респондентите. Като цяло обаче около три четвърти от компаниите продължават да смятат, че ще имат намаление на приходите, макар и с по-малък процент. Интересното е, че около една пета от отговорилите сега не могат все още да преценят как ще се отрази пандемията на финансовото им представяне.

Отложен ефект

В сравнение с предишната анкета от март делът на компаниите, които казват, че коноравирусът не оказва влияние върху бизнеса им в България, нараства с около 5 пункта до близо 13% през юни. Почти всички респонденти обаче очакват ситуацията да им се отрази по един или друг начин в следващите седмици. Основното притеснение на фирмите е несигурността относно бъдещия им бизнес или инвестиции. Близо една пета пък очакват анулиране на различни бизнес инициативи и събития, а за около 17% ефектът от пандемията ще бъде спад на търсенето на техни продукти.

Мерки

По отношение на мерките, които компаниите биха предприели при свиване на продажбите, най-голям е делът (над 35%) на тези, които биха заложили на вътрешна реорганизация и свиване на разходите. Близо една пета планират да намалят производството при нужда, а на съкращения на персонал ще заложат малко над 15%. Други мерки включват също преминаване на половин работен ден или пускане на служителите в отпуск.

Мерките, които компаниите очакват от държавата в сегашната ситуация, са свързани най-вече с намаляване на бюрокрацията и опростяване на процесите (над 25% от отговорилите). Други препоръки включват предоставяне на повече информация за мерките на правителството в сферата на бизнеса, както и финансова помощ. За над 11% от компаниите държавата трябва да има ясен план за икономическо възстановяване.

Все още няма коментари
Нов коментар