"Еконт" търси предприемачи

Иновациите и личната отговорност са ядрото на успешния бизнес модел

"Еконт" търси предприемачи
"Еконт" търси предприемачи
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Венцислава Николова се грижи за откриването и развиването на талантите в най-голямата логистична компания в България - "Еконт".

"Искам да променя света" е репликата ѝ, която променя нейния преди 8 години. Споделя я пред създателя на "Еконт" Николай Събев, когато се обръща към него за финансиране на НПО проект за обучения, който развива тогава. Получава пълната му подкрепа, а кратко след това започва съвместната ѝ работа с "Еконт". Първо за социалния проект на "Еконт" (сега Фондация "Еконт"), а впоследствие и да ръководи екипа за подбор и обучението в компанията с име "Център за знание". Но не като служител, а като основател на собствен стартъп, на който възлагат тези дейности.

Венцислава Николова е част от екосистемата от предприемачи на "Еконт"

"Какъвто човекът, такава и речта му"

"Еконт" променя и процеса, и речника на стандартния HR, за да изрази културата на работа. Обявите за работа са "Покана", интервютата са покана за кафе, офертите за работа са "Предложение за развитие". Човещината в отношенията и вниманието към детайла се виждат дори в собствения бленд кафе, което кръщават Respetto - уважение на испански език.

Масовото възприятие за логистиката е, че една пратка трябва да стигне от точка А до точка Б, и това звучи като механична дейност. Зад крайната услуга на "Еконт" обаче стоят цяла система и екипи за проучване, развитие и стратегия, които подготвят "Еконт" за бъдещето.

За мисията на компанията, смисъла от създаване на общност, иновациите, свободния дух и личната отговорност Венцислава Николова разказва в интервюто.

Свикнали сме да виждаме "Еконт" на вратата си, а скоро направихте заявка и за навлизане в e-commerce. Разкажете ни повече.

- Фактите са, че "Еконт" е синоним на качество в сферата на логистиката в България. Четири милиона души са ползвали услугите ни. По-интересната част обаче е какво представлява компанията, какъв е нейният модел и как функционира. Моделът "Еконт" е иновативен и нетрадиционен за България и поради това - много резултатен. Убедеността, че "Всичко е лично", е основата на действията ни.

Структурата ни включва национален партньор, който разработва основните модели на работа на национално ниво, а в страната работим с локални партньори, които са лицето на бранда и управляват оперативната дейност на бизнеса. В софийския ни офис позиционирахме "Лабораторията на Еконт". Намираме се в поредната нова фаза на развитие и подготвяме следващо поколение услуги. Едно е сигурно - мит е, че "Еконт" е само "куриерска компания". "Еконт" е среда, която развива предприемачи. Вярваме, че истинската отговорност към обществото е да възпитаваме култура на развитие, свобода и лична отговорност.

Какви хора търсите?

- Ние сме общност от хора с много сходно ДНК. Като компания с предприемчив дух търсим предприемчиви, будни, проактивни хора с кураж. Такива, които искат да носят лична отговорност за резултатите, които постигат. Привличат ги динамиката и предизвикателствата. Когато изникне пречка, търсят възможностите, а не проблема.
Преди 2 години преместихме част от екипите си в "Лабораторията на Еконт". Това бяха екипите "Бранд" и "Бизнес развитие". Засилихме подбора за стратези, анализатори, търговци, бранд и маркетинг мениджъри. В момента това са екипите, които управляват ключовите проекти за бъдещето на "Еконт" - Pop Up, платформата за e-commerce, платежни инструменти и новите дигитални проекти като новото приложение за управление на пратки на "Еконт".

Какво представлява "Лабораторията на Еконт" и защо я създадохте?

- "Лабораторията на Еконт" са екипите, които създават иновации и подобрения. Те са жизненоважни за нас. Пазарът, бизнесът, всекидневието на хората са толкова бързо развиващи се, че ние нямаме друг избор, освен да въвеждаме иновация след иновация. Това е единственият начин да подкрепим клиентите си и да продължим да бъдем полезни.

Как събирате идеи за развитието си?

- По всякакъв начин, но имаме два основни модела.

Единият е много добре разработен метод на работа на изследователските и анализаторските ни екипи, които улавят тенденциите на пазара и взаимодействат с екипа за стратегии, който пък разработва нови или подобрява съществуващи услуги. Така гарантираме, че всяка нова услуга или продукт на "Еконт" са в резултат на клиентска нужда, а не защото ние си мислим, че би могла да бъде полезна.

Другият източник е "пътеката на идеите". Това е възможността всеки от "Еконт", без значение в кой екип е, да даде своето предложение как да станем по-добри. На месец получаваме над 100 предложения. Свързани са както с работните процеси в компанията, така и с нови продукти и услуги. Всяко от тези предложения се разглежда от експерти, обсъжда се, подобрява се, настройва се, след което се внедрява. Човекът, който го е измислил и внедрил, получава и овациите, и финансов стимул за предложението си.

В кои аспекти "Еконт" прилага културата на предприемачество?

- Прилагаме я навсякъде - от начина, по който е организирана нашата офис среда като инкубатор за идеи и нови проекти, до начина, по който хората получават възнаграждението си на база поставените цели.

В "Еконт" наистина държим на това да сме партньори с хората. Затова и начинът на заплащане е изцяло ориентиран към личния резултат. За нас обещанията и тяхното спазване, откритата и навременна комуникация са изключително важни. Ако имаш нагласата "Всичко зависи от мен", то знаеш, че винаги ще имаш най-високи резултати и финансовото ти състояние ще бъде отражението им. Това е политиката на "Еконт". Подобен принцип прилагаме и към партньорите ни в страната. Моделът на "Еконт" не е франчайз, а партньорски с локалните офиси. При нас ние делим по определена схема приходи и разходи по всяка пратка.

Защо този модел е работещ?

- Защото хората носят лична отговорност за работата и резултата си. Силните личности се мотивират от това.

Говорите за "Еконт" общност - как се създава и отглежда такава?

- Големите успехи в бизнеса никога не са резултат от усилията само на един човек. Тайната е как и с какви хора работиш. Най-големият ни актив днес е мъдростта на хората в "Еконт". Това, което ни прави общност, е, че споделяме едни и същи ценности и виждаме ролята си по сходен начин - всички нас ни свързва това, че искаме да допринесем за по-доброто качество на живот на всички българи. Икономически, социално и в човешки план. Общност се отглежда и развива с грижа, уважение към личността, ясни правила и много силен фамилен дух. Направихме серия от срещи с общността в няколко града, а при първа възможност отново да се събираме, ще направим и за локалните ни партньори в столицата

Казвате, че всичко е лично - как вие изразявате това спрямо вашите партньори?

- Всичко е лично за всеки в компанията, без изключение. Ние всички имаме мечта. И тя е да живеем в богата, добре уредена България, с истински свободни българи. Такава мечта не се постига с усилия само от 9 до 18 ч., а с много лично отношение във всичко, което правим, не само в работата си. Ние искаме да сме добрият пример, онези хора, които са уважителни, имат добър стил - на комуникация, на отношение, честни са, спазват законите, не се страхуват от промяната и не спират да се развиват.

Какво най-много харесват хората, които работят за "Еконт"?

- Свободата, която носи поемането на лична отговорност. Едни се влюбват в това, други си тръгват заради това.

Какви уроци научихте, откакто сте в "Еконт"?

- Изключително много са, най-важният е да не стоя в зоната си на комфорт, а винаги, винаги да правя и да уча нови неща, които я разширяват.