🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Костал" зад волана на двойния ръст

Заводът за автомобилни компоненти в Пазарджик удвоява приходите си за 2019 г.

Заводът в Пазарджик произвежда лостове и модули за кормилни уредби, а най-големите клиенти в момента са PSA, Daimler и VW
Заводът в Пазарджик произвежда лостове и модули за кормилни уредби, а най-големите клиенти в момента са PSA, Daimler и VW
Заводът в Пазарджик произвежда лостове и модули за кормилни уредби, а най-големите клиенти в момента са PSA, Daimler и VW    ©  Nadezhda Chipeva
Заводът в Пазарджик произвежда лостове и модули за кормилни уредби, а най-големите клиенти в момента са PSA, Daimler и VW    ©  Nadezhda Chipeva
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Заводът за автомобилни компоненти на "Костал България аутомотив" в Пазарджик удвоява приходите си за 2019 г.
  • Основната причина е прехвърлянето на линии от фабриката на Kostal в Чехия, както и започването на нови проекти.
  • След оттеглянето на поръчки покрай кризата с коронавируса клиентите вече се завръщат, а компанията планира да расте още.

За втора поредна година производителят на авточасти "Костал България аутомотив" е с трицифрен ръст на приходите. Но докато четирикратният скок през 2018 г. се дължеше на това, че новият завод на германската Kostal в Пазарджик за пръв път работеше пълни 12 месеца, през миналата година удвояването на продажбите е резултат изцяло от разширяването на бизнеса. С трансфера на линии от фабриката в Чехия и с възложените нови проекти от клиентите, които са сред най-големите автомобилни производители в Европа, българското предприятие успява да се изстреля нагоре в секторното подреждане на машиностроенето в класацията "Капитал 100" от 22-ра на 8-а позиция.

Независимо от спада, който всички свързани с автоиндустрията компании регистрираха покрай кризата с коронавируса, включително и предприятието в Пазарджик, клиентите вече се завръщат. Затова и от дружеството очакват да продължи да расте, като поеме още от работата на чешкия завод. Това ще доведе до ново удвояване на резултатите, както и до наемането на още няколко стотици работници. И ако планът бъде изпълнен, германската фабрика ще стане най-големият производител на авточасти в страната.

Втора БГ локация

Заводът в Пазарджик започна да работи през април 2017 г., като в него се произвеждат електронни и мехатронни компоненти за автомобилната индустрия и по-специално лостове и модули за кормилни уредби. Първите договори бяха с Audi, но впоследствие клиентите се умножиха и фабриката започна да изнася като доставчик първо ниво за повечето големи производители на оригинално оборудване в Европа като Volkswagen, Renault Nissan, BMW, Daimler, Ford и др.

Това на практика е второто производствено предприятие на Kostal в България. Първата фабрика беше открита в Смолян през 2011 г., където работи друга компания на групата - "Костал България" (18-а позиция в секторната класация с приходи от 181 млн. лв.).

Заводът в Пазарджик беше построен на мястото на бившия "ЗММ Металик" в индустриалната зона на града, който беше предложен на търг от Националната агенция за приходите. Първоначалната идея за проекта беше на собственика на производителя на пластмасови компоненти "Арексим" Кирил Асенов, който е един от доставчиците на предприятието в Смолян. Впоследствие германската компания сама купи имота, който е около 65 дка, и изгради новия завод с инвестиция от 12 млн. евро.

Решението на Kostal да продължи разширението си в България на ново място, след като фабриката в Смолян достигна пълния си капацитет, беше свързано най-вече с работната ръка. От една страна, лимитът на квалифицираните кадри в родопския град беше достигнат. От друга, безработицата в Пазарджик по това време беше сравнително висока, а имаше и доста хора, които пътуваха за работа до Пловдив и можеха да бъдат привлечени. Липсата на конкуренция от машиностроителния сектор в самия град също беше отчетена като предимство. Така за около година цялото предприятие беше изградено и оборудвано и през пролетта на 2017 г. производството започна с 300 служители. Оттогава броят им стабилно расте, като към края на миналата година заети са били 1750 души, а в момента в завода работят около 1900 души.

Удвояване и корона криза

Това увеличение на работниците е свързано и с повечето поръчки, които заводът изпълнява. През 2019 г. компанията на практика е удвоила приходите си, като причините за този ръст са две. "Основната е, че беше направен трансфер на производствени линии от Чехия, а освен това започнахме да работим и по нови проекти", каза управителят на "Костал България аутомотив" Йоахим Грабовски. В момента най-големите клиенти на дружеството са групата PSA (Peugeot-Citroen), Daimler и Volkswagen.

Затварянето на автомобилните заводи в Европа покрай епидемията от коронавирус тази година обаче замрази поръчките към подизпълнителите надолу по веригата и българските доставчици масово спряха работа за известно време. Не прави изключение и заводът в Пазарджик, който в началото на април остана затворен за две седмици. Намалението на поръчките обаче е усетено още преди това. "За първото тримесечие имахме 20% спад на продажбите", каза Грабовски. Но добави: "Сега клиентите вече подновяват поръчките, тъй като има различни правителствени програми в подкрепа на бизнеса - във Франция, Германия и други страни, и вярваме, че повечето от клиентите, с които работехме през 2019 г., ще се върнат."

Извън свития пазар предприятието беше изправено и пред още едно предизвикателство - инфектирани с коронавирус служители, които бяха открити по време на тестове в завода, които компанията организира. "Бяхме предприели различни превантивни мерки и дезинфекция и преди положителните проби да бъдат засечени. Целта на тестовете е да се уверим, че всички заразени ще бъдат изолирани навреме", каза Грабовски. Това наложи и временно ограничаване на производството до 50% от капацитета на завода.

"Планираме работниците да се увеличат до 2500-3000 души до края на 2020 г. и сме убедени, че ще намерим хора."

Йоахим Грабовски

управител на "Костал България аутомотив"

Пазарджик на фокус

Според Грабовски е много трудно да се прогнозира как ще се развие бизнесът тази година, тъй като никой не знае какво точно ще се случи и накъде ще поеме пазарът. Плановете на компанията обаче са ясни. "Преместваме останалата част от производството от Чехия в България, което е приблизително 160 млн. евро допълнителни приходи", каза той. Това на практика означава, че компанията отново ще удвои оборота си от близо 330 млн. лв. за миналата година. Увеличаването на производството ще е свързано и с наемане на още хора. "Ако се сбъднат очакванията ни за завръщане на клиентите, работниците ще се увеличат до 2500-3000 души до края на 2020 г.", уточни Грабовски. Той е убеден, че компанията ще намери хора. "Костал" има добро име в региона и кандидати не липсват. Всички нови работници преминават обучение при нас, но това е нормално, навсякъде ги обучаваме", добави той.

В същото време предприятието на групата в Смолян значително намалява бизнеса си. Макар че за 2019 г. "Костал България" отчита над 4% ръст на приходите до 181 млн. лв., а към края на годината заетите са близо 800 души, справка в АПИС показва, че през тази година служителите са намалели рязко до малко над 40 души през март. "Причината е, че дейността в Смолян беше поета от други доставчици, така че се фокусираме върху производството в Пазарджик", обясни Грабовски. По думите му това е идеалната локация. "Работната сила е квалифицирана, градът е на магистрала и има удобна връзка със София и Пловдив, а ние използваме автомобилен транспорт за продукцията си", добави той.

Дори и без фабриката в Смолян обаче германската група е напът да достигне целта, която си постави при старта на завода в Пазарджик през 2017 г. - до пет години бизнесът в България да носи приходи от около 180 млн. евро годишно. Ако автомобилният пазар успее бързо да се съвземе след кризата и клиентите подновят поръчките си, това може да стане още тази година.

Йоахим Грабовски, управител на "Костал България аутомотив":

Държавата трябва да подкрепя по-малките производители

Познавам България от почти 15 години, често съм пътувал дотук и смятам, че страната има много предимства. Едно от тях е работната сила, която наистина работи добре. Получаваме подкрепа от правителството, данъците са добри в сравнение с други страни. Това, което може да се подобри, е инфраструктурата. Другото, което липсва на България, е държавна програма за подкрепа на по-малките компании, така че цялата добавена стойност да се създава в България - не само асемблиране, но и производство от малки фирми, които да доставят на по-големите като нас. Това може да се развие и мисля, че е само въпрос на време да стане.

Групата и България

Kostal е германска семейна компания, създадена преди повече от 100 години. Днес групата има пет поделения - автомобилни електрически системи, индустриална електроника, конектори, инвертори и системи за мониторинг и съхранение на соларна енергия и системи за тестване и автоматизация. Присъства в 46 локации в 21 държави в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. В групата работят 20 хил. души, а оборотът й за 2019 г. е 2.6 млрд. евро.

В България Kostal има две производствени предприятия - "Костал България" в Смолян и "Костал България аутомотив" в Пазарджик, които са към звеното за автомобилни системи. В София има и център за разработки в областта на софтуера и електрониката ("Костал Софиясофт България"), където работят близо 100 софтуерни специалисти и разработчици, които обслужват цялата група.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    sfasaf avatar :-?
    sfasaf

    Страхотен работодател, няма що!

    Открили България, видяли че е евтино, и тръгнали да си местят цялото производство от Чехия. Създали 800 работни места в Смолян, видяли че е по-хубаво в Пазарджик, уволнили 90% от персонала. В тези малки градове такива събития са от катастрофални измерения!

    Кой казва, че след 2-3 години няма да си хванат чукалата и да се изнесат в Сърбия?! Хващам бас, че са инвеститор клас А!

    Някой направи ли си труда да се поинтересува около тази гигантска загуба? Изглежда, че всеки продукт се произвежда на минус. Колкото повече пренасят - толкова по-голяма загуба формират.

    Нередност?
Нов коментар