Пандемията дава тласък на електрическите велосипеди

Две гуми са добре, но две гуми плюс мотор са още по-добре

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Холандският производител на велосипеди VanMoof е известен с елегантен дизайн и умно рекламиране. В телевизионна реклама за най-новия му модел са изобразени проблемите на автомобилната култура - инциденти, задръствания и замърсяване, изобразени върху бронята на луксозен автомобил, който се разтапя и се превръща в едно от елегантните електрически колела на компанията.

Електрическите велосипеди няма да заменят автомобилите. Но те процъфтяват, особено в Европа, където продажбите се увеличиха с 29% през 2019 г. и достигнаха 3 млн. броя. Електрическите подпомогнати велосипеди отключват дори и наситени пазари като Нидерландия, където средностатистическият гражданин вече притежава 1.3 велосипеда. Миналата година консултантската компания Deloitte изчисли броя на е-велосипедите в света на 200 млн. и очаква те достигнат 300 млн. до 2023 г.

Нов хоризонт

Тази прогноза може да се окаже подценена сега, когато притеснените от коронавирус и пътуващи с градски транспорт го избягват, а велоалеите в градовете се разрастват. Продажбите, които спряха през март и април заради колебания във веригите на доставка и затворените магазини, преминаха на висока предавка след отпадане на карантината. Приходите през юни на най-големия производител на велосипеди в Европа Accell са били с 53% по-високи спрямо година по-рано благодарение на електрическите велосипеди.

Продажбите в Европа са нараснали с 29% до 3 млн. броя през 2019 г.

Големите компании като Accell и тайландската Giant се конкурират със спортни марки като американската Cannondale и достъпните градски возила на qwic. Британският производител на сгъваеми колела Brompton прави 10% от годишните си приходи на стойност 42.5 млн. паунда от електрическите си модели и се надява в крайна сметка да повиши този дял до 40%. VanMoof, който набра 13.5 млн. долара от инвеститори през май, нарича себе си Tesla на електрическите велосипеди. Подобно на производителя на електромобили компанията проектира свои собствени части, двигатели и софтуер, вместо да разчита на готови. Резултатът е по-безпроблемен продукт, хвали се холандският инженер Тако Карлиер, който създава VanMoof заедно с брат си през 2009 г.

Производителите не смогват да задоволят търсенето

Търсенето расте по-бързо, отколкото производителите могат да смогнат, което води до дълги срокове на доставки и премиум цени, започващи от около хиляда долара. От Giant казват, че брутният й марж за е-велосипеди е около 25% - над средния й от 21%. Машините на VanMoof се продават за 2 хил. долара за брой. На Карлиер обаче може да се наложи да преосмисли маркетинговата стратегия на своята фирма. Въпреки че полемиката му срещу задръстванията предизвиква реклами в стил френска нова вълна, тя е забранена през юни от френските власти заради опити "да дискредитира автомобилния сектор".

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved