Веригите по време на кризата: спад на приходите и извънредни разходи

Анкета на Сдружението за модерна търговия отчита влиянието на пандемията върху продажбите

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Спад на клиентите в големите търговски вериги, понижение на оборотите, промяна на потребителските навици. Това отчита анкета за влиянието на карантината върху търговските вериги с участието на осем компании: "Аванти", "Билла", Deichmann ("Дайхман"), "Кауфланд", "Лидл", Mr. Bricolage ("Мосю Бриколаж"), "Фантастико" и "Хиполенд". Проучването е по инициатива на Сдружението за модерна търговия.

По-малко клиенти

Участниците в анкетата отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите през първите шест месеца на 2020 г. При хранителните вериги, чиито магазини работеха по време на извънредното положение, намалението е между 10% и 50%. При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха общо 36 от своите 59 магазина, свиването на броя клиенти е средно с малко над 30%. Най-голям спад отчита "Дайхман" - 50%, заради затварянето на 19 от 21 обекта.

По-ниски обороти

По време на извънредното положение оборотът на участниците в анкетата е спаднал средно с над 11%. В началото на кризата, когато започна презапасяването със стоки, хранителните вериги отчитат ръст на продажбите, който обаче е последван с между 5-10% намаление през април-май.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-голямо понижение отчитат "Хиполенд" и "Дайхман" заради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

От първа необходимост

Клиентите са купували основно продукти от първа необходимост - храни, варива и консерви, хигиенни материали, както и промоционални стоки, по време на карантината, показва анкетата на сдружението.

Преобладава пазаруването по предварително подготвени списъци с цел да се прекарва по-малко време в магазините. Със същата цел в сектор "Направи си сам" хората са проучвали предварително артикулите онлайн преди да посетят търговския обект, отчита проучването.

Непредвидени разходи

Затварянето на моловете наложило предоговаряне на условията за наем. Разбирането на повечето оператори на търговски центрове обаче е било почти нулево, отчитат участниците в анкетата. В крайна сметка веригите са договорили намаление или спиране на плащания на наеми, както и предоговоряне на такси за комунално и административно обслужване. При някои от участниците в анкетата този процес е протекъл по-леко, а други заявяват, че преговорите са били трудни и продължават и към момента.

Кризата е довела до огромни непредвидени разходи за търговците - осигуряване на лични предпазни средства за служителите на първа линия, редовна дезинфекция на магазините, на количките за пазаруване и складовите площи, инсталиране на прегради и др. Само за месец инвестициите на "Лидл" за изпълнение на мерките за хигиена и безопасност са били за повече от 600 000 евро, посочва анкетата.

Без уволнения

По време на извънредното положение всички повече от 20 000 служители на осемте търговски вериги са запазили работните си места. По-голямата част от работещите са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четиричасов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

Само две от компаниите - "Мосю Бриколаж" и "Дайхман", са се възползвали от мярката 60/40. Останалите шест вериги, участнички в анкетата, не са кандидатствали за подкрепа от държавата.

Веригите отчитат като свой успех и фактът, че не са допуснали дефицит на продукти по време на първоначалното презапасяване.

Планове за развитие

Пандемията с коронавируса не попречи на четири от големите хранителни вериги да открият нови обекти. На 4 юни в Банкя отвори нов супермаркет "Фантастико", инвестицията в който е около 20 млн. лв. "Билла България" също направи инвестиция по време на извънредното положение и на 21 май откри в мол "Марково тепе" в Пловдив своя 131-ви магазин в страната. На 9 април "Максима България", която управлява веригата T Market, откри своя 12-и магазин в Пловдив. На 23 март и "Лидл България" откри нов магазин - този път във Варна. Това е 7-ият обект на веригата в града и 101-ият в България.

За 2020 г. "Билла" планира да отвори 6 нови магазина и да обнови 8 други. "Фантастико" пък планира нов обект през следващата година.

Свой обект по време на извънредното положение отвори и веригата за дрехи LC Waikiki - на 21 март в Шумен. Инвестиции по време на пандемията направи и друга нехранителна верига - дрогерии dm, която отвори два магазина в Шумен и София, а през лятото възнамерява да открие и в Казанлък. Плановете на компанията предвиждат до края на 2020 да отвори поне още 3-4 нови обекта, с което общият брой на магазините dm в страната да стане 90.

При нехранителните вериги - участнички в анкетата, обаче се наблюдава съществена промяна на плановете за развитие. От "Мосю Бриколаж" заявяват, че ще реализират по-бавно планираните проекти с цел компенсиране на спадовете в търговските и финансовите резултати, като средната забава е между 6 и 12 месеца.

Според анкетата акцент за "Хиполенд" вече не е откриването на нови обекти, защото е икономически неефективно, а подобряването на резултатите на съществуващите и на онлайн магазина. Компанията планира голяма инвестиция в нова онлайн платформа, която да я направи по-конкурентна, включително и на външните пазари. А "Дайхман" планира спиране на инвестициите и експанзията през тази година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар