Методи Стоянов: "Шуменско" е част от историята на града от години и идеята е да го върнем в културния и обществения живот

Директорът производство на "Карлсберг България" пред "Капитал"

"В Шумен в момента изграждаме голяма модерна пречиствателна станция, с която ще имаме възможност да обработваме на 100% отпадните води. Инвестицията е 8.6 млн. лв.", разказва Методи Стоянов
"В Шумен в момента изграждаме голяма модерна пречиствателна станция, с която ще имаме възможност да обработваме на 100% отпадните води. Инвестицията е 8.6 млн. лв.", разказва Методи Стоянов
"В Шумен в момента изграждаме голяма модерна пречиствателна станция, с която ще имаме възможност да обработваме на 100% отпадните води. Инвестицията е 8.6 млн. лв.", разказва Методи Стоянов    ©  ''Карлсберг България''
"В Шумен в момента изграждаме голяма модерна пречиствателна станция, с която ще имаме възможност да обработваме на 100% отпадните води. Инвестицията е 8.6 млн. лв.", разказва Методи Стоянов    ©  ''Карлсберг България''
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Методи Стоянов започва своята кариера в "Карлсберг България" през 2007 г. като стажант. Минава през позициите началник-смяна, технолог пивопроизводство, а през 2013 г. отговаря за екип "Пивопроизводство" в пивоварна "Пиринско". От 2018 г. заема позицията директор производство на "Карлсберг България" с отговорности за пивоварния процес и в двете пивоварни на компанията - в Шумен и Благоевград.

Компанията

Пивоварната в Шумен е отворена през 1882 г. от чеха Франтишек Милде и е първата фабрика за бира в страната. Дебютната варка "Шуменско пиво" е произведена година по-късно, а през 1917 г. "Шуменско" става първата официална бира на царския двор. Марката е пионер и в други отношения. През 40-те години на миналия век тя прави първата българска реклама, която по това време се излъчва по кината. През 80-те става официална бира на "Балкантурист".

През 2002 г. "Шуменско" е придобито от датския пивоварен концерн Carlsberg. Две години след това "Шуменско пиво" и "Пиринско пиво" обединяват ресурси и активи под името "Карлсберг България". Обединението на двата завода сформира най-бързо развиващата се пивоварна компания в България. През 2017 г. производственият обем на двете ни пивоварни (Шумен и Благоевград) е около 1 740 000 хектолитра, като основната част се реализира на местния пазар. През 2018 г. "Карлсберг България" има приходи от 178.4 млн. лв. и печалба от 20 млн. лв.

Отрази ли се коронавирус кризата на дейността на пивоварните на "Карлсберг" в България? Какви мерки предприемате, за да се справяте с последствията?

Пандемията се отрази на всички аспекти на нашия живот, не само на предприятието. Хората вече общуват по съвсем различен начин, използваме все повече и повече дигитални устройства, забавленията се промениха. Това няма как да не се отрази на бизнеса. Бих казал, че с помощта на нашата отборна работа - с борда на директорите създадохме един кризисен щаб, навреме и адекватно взимахме решения. По този начин успяхме да предотвратим много от негативните последствия. Нашите две предприятия не са спирали и за ден.

Това, което ни помогна, са адекватните мерки за опазване на здравето на нашите служители, които взехме още от самото начало. Ние сме част от Carlsberg Group - използвахме най-добрите практики на нашите колеги от други пивоварни, защото коронавирусът се беше разпространил в други държави много преди да дойде в България. Въведохме допълнителна дезинфекция, допълнителни лични предпазни средства - но ние работим по този начин по принцип. Това е нещо, което ни помогна в тази ситуация - политиката за нула инциденти, нула потенциални опасности. Здравето и безопасността на служителите са топ приоритети на компанията от няколко години насам.

И все пак: има ли спад в потреблението и съответно - производството? От какъв порядък?

В началото на извънредното положение, когато затвориха всички заведения - се усети негативният ефект, производствата паднаха с около 20%, защото нямаше потребление - хората все още не се ориентираха в ситуацията, имаше една лека паника, която нямаше как да не ни се отрази. Трябваше да намалим работата си, но нещата се върнаха в стандартния им ритъм. Консумацията започва да се вдига - както знаете, бирата е сезонен продукт, който се консумира предимно лятото. В момента имаме горещи дни, което подпомага нашия бизнес. Очакваме обичайните си нива от миналата година, в момента сме приблизително на това ниво.

Какво е мястото на иновациите в биропроизводството?

Преди да говорим за иновации, трябва да кажем, че биропроизводството е напитка с много дългогодишна история - над 8000 години, която има сериозни традиции. Иновациите са това, което допринася хората да се връщат към нея, да провокира техния интерес. Целта ни е тя да не бъде сезонна, а да се пие през цялата година. Затова иновациите играят голяма роля в нашето портфолио - ние работим в насока да даваме нови и нови продукти на пазара съгласно тенденциите, съгласно предпочитанията на потребителите, които се променят всяка година. Те все повече искат да експериментират - добавки от сорта на кориандър, кардамон, кокос, черен шоколад и люти чушки в една бира не се възприемат като нещо странно, а са нещо търсено. Като една от най-динамично развиващите се компании, винаги се стремим да сме крачка напред и да предложим нещо ново.

С кой иновативен продукт се гордеете и е най-интересен?

Дръзки продукти пуснахме няколко пъти през годините. В момента нещото, което наистина е ново за пазара и е интересно за потребителя, е "Пиринско ледено". То е в прозрачна бутилка, което изцяло допълва усещането към пивото, защото можеш да го видиш. То е ледено филтровано на ниски температури - под 0 градуса. Изключително свежа, лека напитка, която е прекрасна за горещите летни дни. Ние не произвеждаме само бира, имаме и други продукти. "Самърсби" е част от нашето портфолио. За хората - любители на сайдера, тази година пуснахме нов вкус "манго и лайм", който е изключително свеж и приятен. Другото, което е интересно за него, е, че е много добра добавка за различни коктейли.

Наскоро бирата "Шуменско" спечели две престижни награди от конкурса Monde Selection, организиран от Международния институт по качество в Брюксел. Разкажете повече за събитието и наградите?

Monde Selection е институт, който организира конкурс за пиво в Брюксел. Там всяка година се оценяват различни продукти на база на техните вкусови и визуални качества. Отличието в този конкурс е изключително голямо признание. В случая "Шуменско тъмно" бе оценено със златен медал поради отличителен вкус, плътно тяло, доста добре балансирана горчивина, която се комбинира прекрасно с нотките на препечен малц и лек карамел. "Шуменско светло" спечели сребърен медал на същия този конкурс в същата година - 2019, за лагер бира. Характерното за една лагер бира е да бъде наистина балансирана и да не преобладават вкусове в нея. "Шуменско" е един такъв тип бира, която показва този балансиран вкус и аромат. Тя беше отличена като номер 1 лагер бира във вътрешния конкурс на Carlsberg в целия свят за 2019. "Шуменско светло" много лесно се комбинира с различни храни поради рецептата, която сме избрали с два вида хмел. Тя вече намира място в кулинарията - може би сте виждали последната ни комуникация за "Легендарен вкус" на "Шуменско" за рецепти с бира.

Как се реализира продукцията на пивоварната: изцяло на вътрешния пазар или има и износ?

Като част от голяма компания нашите марки са познати на много пазари, но основното производство се реализира на местния пазар. Имаме и малък износ за съседни държави.

Какви са вкусовете на лято 2020?

Тази година нашите потребители могат да се насладят на нещо класическо и в по-високия ценови сегмент. Това е Carlsberg Pilsener, който пуснахме тази година на местния пазар с изцяло нов облик. Tова е един от първите брандове за компанията майка, с който ние много се гордеем. Aко говорим за летните ни предложения - освен "Пиринско ледено" и "Самърсби манго и лайм" потребителите могат да се насладят на "Шуменско младо", което е едно лятно предложение свежа бира. Това лято ще предложим специално за феновете на "Ливърпул" в България специален кен на Carlsberg, който е червен. Tака отпразнувахме победата им във Висшата лига.

Разкажете ни за зелените инициативи на "Карлсберг България" в Шумен и усилията, свързани с опазването на околната среда?

Carlsberg е зелена компания, която се стреми да пази ресурсите и да не замърсява. Това е част от стратегията, която се нарича Together Towards Zero, с която Carlsberg Group и в частност "Карлсберг България" се е ангажирала да намали въглеродния отпечатък и в същото време да намали използвания ресурс - водата. Бирата е 90% вода. Ние като производители на пиво сме големи консуматори на вода и целта ни е да намалим консумацията и в същото време да не замърсяваме. В Шумен в момента изграждаме голяма модерна пречиствателна станция, с която ще имаме възможност да обработваме на 100% отпадните води и да ги приведем в параметри, в които да не замърсяват околната среда. Тя ще бъде с пълно пречистване. Инвестицията е 8.6 млн. лв.

Какви са плановете за развитие на пивоварната в Шумен?

Пивоварната се развива постоянно. Идеята е тя да бъде - и тя е една от най-добрите пивоварни на Балканския полуостров от гледна точка на ефективност. Обемите на производство са се увеличили с 50% през последните 3 години. Освен в пречиствателната станция се инвестира и в друго оборудване, което подпомага да бъдем изключително ефективни и да намаляваме въглеродния си отпечатък. Това означава да намалим разхода си на електроенергия и природен газ. Инвестира се в такова оборудване, което да оползотворява енергията от единия процес в другия. За последните три години сме свалили с около 15% разхода си за ток и с около 20% разхода за природен газ, което е изключително високо постижение.

Ние работим както в Шумен, така и в Благоевград с общините. Като голям производител и работодател няма как да не сме част от културния живот на градовете, в които оперираме. Съвместно с общините имаме инициативи, с които да подпомагаме културните инициативи, опазването на околната среда. Имаме големи планове за Шумен специално: "Шуменско" е част от историята на града от много дълги години и идеята е да го върнем в културния и обществения живот. Искаме "Шуменско" отново да стане символ на града, какъвто е бил преди столетия - когато е създадена бирата, така че имаме проекти в тази посока и ще ги анонсираме, когато сме готови. "Шуменско" е част от историята и гордостта на техния град: това всъщност е най-старата пивоварна в България.

Интервюто взе Десислава Лещарска

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    momchil avatar :-|
    Момчил
    • + 3

    Няма го бирения фестивал пред общината, няма го бирения фестивал в университета за началото на учебната година, затвориха дискотеката към Пивоварната, как точно се грижат за културата!?!

    Нередност?
  • 3
    ayf1419683496386270 avatar :-|
    Hristo Yordanov

    Приказки като по учебник, статистики и цифри и обещания, но не откривам Шуменско по никое от малкото културни събития в града. Една градинка или едно дръвче не се сещам да има засадено. Товарните камиони рушат и замърсяват въздуха, дразнят с шума си, Шуменско какво прави за най-малките, които не трябва да се интересуват от бира? Също със съжаление на какво се дължи променения в не добра посока вкус на бирата Шуменско тази година? Вече не мога да я препоръчам с подобрен вкус и избягвам да я консумирам.

    Нередност?
Нов коментар