Най-големите вериги: Вкусен ръст от 10%

Всички компании в топ 20 са с ръст на приходите, при девет той е над средния. Първите пет вериги са за храни и напитки

През 2019 г. веригите с приходи над 1 млрд. лева на българския пазар станаха две. Седем години след Kaufland и приходите на Lidl надхвърлиха тази граница
През 2019 г. веригите с приходи над 1 млрд. лева на българския пазар станаха две. Седем години след Kaufland и приходите на Lidl надхвърлиха тази граница
През 2019 г. веригите с приходи над 1 млрд. лева на българския пазар станаха две. Седем години след Kaufland и приходите на Lidl надхвърлиха тази граница    ©  Цветелина Белутова
През 2019 г. веригите с приходи над 1 млрд. лева на българския пазар станаха две. Седем години след Kaufland и приходите на Lidl надхвърлиха тази граница    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Общите приходи на двадесетте най-големи търговски вериги в България през 2019 г. нарастват с 10% и достигат 7.9 млрд. лева. Ръстът е с два процентни пункта по-висок в сравнение с година по-рано и трудно ще бъде повторен през тази година заради усложненията в COVID ситуацията - най-вече за търговците от нехранителните сектори.

Добрият резултат за 2019 г. се дължи най-вече на девет компании - отличници. Около 20% е ръстът при пет от тях: в хранителния сектор T-Market (25%) и Lidl (23%), при черната и бяла техника - "Зора" (21.6%), при модата - LC Wаikiki (23.8%), и в сектора "направи си сам" - Praktiker (19.8%). От собственика на T-Market - "Максима България", уточняват, че увеличението на приходите от продажби е 12.6%, а останалото явно идва от други приходи. Сходни са показателите на "Фантастико" и веригата за цигари, алкохол и сладки изделия "Аванти". Около 15% е ръстът на дрогериите dm и на марките на Lagardere.

Всички компании в топ 20 са с ръст на приходите през 2019 г. При 12 обаче той се забързва в сравнение с 2018 г., а при осем се забавя.

Сред големите вериги традиционно преобладават веригите за храни и напитки. Първите пет в класацията и общо осем са вериги хипер- и супермаркети за бързооборотни стоки. Като цяло те генерират 71.4% от общите приходи на двадесетте най-големи ритейлъра.

На второ място са трите водещи вериги за техника с дял от 12.3%, следвани от веригите от акцизни токи с 5.8% и направи си сам с 3.8%. На останалите компании, които са водещи при обзавеждането и стоките за дома, дрогериите и модата, се падат общо 7%.

Разгледано по сектори на-голям е ръстът при DIY веригите - около 13.5%, но той се дължи основно на единия играч. Следват акцизните стоки с 11%, веригите за бързооборотни стоки с 10% и търговците на черна и бяла техника със 7.8%.

Растежът често е най-слаб при секторния лидер. И в нито един от секторите не се наблюдава нарастване на ръста на всички играчи. Единственото изключение са първите пет вериги в класацията. Те до една са от сектора бързооборотните стоки, след като "Фантастико" измести "Технополис" от пета позиция по приходи.

Първите пет

За десета поредна година Kaufland (1) е несменяем лидер в българската търговия на дребно. Компанията завършва 2019 г. с приходи от 1.65 млрд. лева, което 5% ръст спрямо 2018 г., когато растежът беше сходен. Миналогодишното нарастване обаче идва и през отваряне на нови магазини. През 2019 г. бяха открити първият Kaufland във Велико Търново - инвестиция от 25 млн. лева, и поредният хипермаркет във Варна. С това мрежата на веригата обхваща 60 магазина в 34 града. Освен това "Кауфланд" инвестира 64 млн. лева в разширението на логистичната си база до Пловдив. А дъщерната компания Kaufland Service IT HUB, която създава технологични решения за германската компания майка Schwarz, отвори втори офис в България.

През 2019 г. ритейлърът успява да увеличи печалбата си с 6.6% до 76.4 млн лева. Подобрението спрямо предходната година е видимо. Тогава по този показател пазарният лидер имаше спад от 8.3%. Години наред печалбата на Kaufland номинално е най-голямата в ритейл сектора, а компанията е сред петте с най-висока рентабилност в класацията.

Lidl (2) е безспорният отличник на 2019 г. Компанията стана втората в най-новата история, преминала границата от 1 млрд. лева оборот на българския пазар (седем години след Kaufland и кратко присъствие на Metro сред милиардните компании). "Лидл България" завършва годината с приходи от 1.16 млрд. лева благодарение на ръст от 23%. Предишните две години приходите нарастваха с по 12%.

През 2019 г. са отворени седем нови Lidl - три в София и някои в нови за веригата локации като Св. св. Константин и Елена, Поморие и Царево. Подновени са и последните 18 магазина по програмата за реновиране на 60 търговски обекта. В края на годината "Лидл България" има 99 магазина в 47 града и започва да строи и 100-ния. Целта за тази година са четири нови магазина - основно в София и във Варна.

Печалбата на "Лидл България" също нараства с двуцифрено число - с 40.5% до 41.3 млн. лева, при ръст предходната година от почти 64%.

Очевидно компанията се доближава до обявената си цел - да стане лидер на българския пазар, макар и по-бавно, отколкото се надяваше - до 2020 г. Ако през 2017 г. разликата в оборотите между Kaufland и Lidl е два пъти, сега е около една трета. И двете компании са собственост на немската група Schwarz. Заедно генерират 35.8% от общите приходи в топ 20 за 2019 г.

Metro (3) запазва традиционната си трета позиция сред най-големите ритейлъри в страната. През 2019 г. при непроменен брой магазини приходите на "Метро кеш енд кери България" нарастват с 3% до 865 млн. лева. Ръстът е резултат от развитието на асортимент специално за хорека сектора (основната група професионални клиенти), доставки до клиентите наред с основния си кеш енд кери модел. Ръстът е по-добър в сравнение с този от предходната година, който беше 1%.

След три поредни години на спад през 2018 г. "Метро кеш енд кери България" постигна ръст във финансовия си резултат - с 27% до почти 18 млн. лева. През 2019 г. затвърждава този успех, като печалбата е 18.3 млн. лева.

През 2019 г. приходите на BILLA (4) за първи път надхвърлят 800 млн. лева - те се увеличават с 6.6% и достигат 816 млн. лева. Предходната година растежът е 5.9%. Компанията не предостави данни за финансовия си резултат, като през 2018 г. за първи път отчете загуба (2.2 млн. лева).

Със 131 супермаркета в 38 града веригата продължава да е лидер по брой обекти сред ритейлърите в България. През 2019 г. тя откри осем нови магазина и я завърши със 130. Навлезе в почти всички търговски центрове и вече има 13 супермаркета в молове. Планира да открие шест нови магазина през тази година и още седем догодина.

През миналата година на мястото на Бойко Сачански като изпълнителен директор застана Норберт Мисбрандт, дотогава главен оперативен директор на чешкия клон на компанията.

Продължава плавният възход на "Фантастико" (5). През 2019 г. приходите на търговската верига нарастват с 11.7% до почти 600 млн. лева. За сравнение, предишната година ръстът е 9%. Печалбата на компанията също се увеличава с почти 8% до 28 млн. лева при ръст предходната година от 7.4%.

През 2019 г. веригата инвестира 35 млн. лева в търговската си мрежа - построи и отвори нов магазин в Драгалевци, а на мястото на стария откри търговски център, обнови два обекта. В края й притежава 42 магазина - основно в София, а също и в Елин Пелин и Кюстендил. През тази година "Фантастико" отвори магазини в София и Банкя, а за догодина планира Перник.

Служителите й са 3372. Намаляват с 6% спрямо предходната година заради оптимизация на процеси и аутсорсване на дейности, както обясниха от компанията.

Останалите в храните

Общите приходи на "Максима България" нарастват с една четвърт до 325.7 млн. лева през годината. От компанията уточниха, че продажбите на магазините "Т-маркет" (7) всъщност се увеличават с 12.6% до 292.4 млн. лева, без да поясняват на какво се дължи общото увеличение на приходите. Дори и 12-те процента правят България вторият най-бързо растящ пазар в Maxima Grupe след Полша.

През август от Maxima обявиха, че наемат 11 обекта от бившите магазини на пловдивската верига "Триумф", които ще преустроят, ребрандират и пуснат постепенно в експлоатация. В края на 2019 в България има 82 магазина T-Market в 38 града. През годината са открити общо осем нови магазина. Ако се изключат новите обекти, ръстът на приходите е 4.7% през 2019 г., казват от Maxima и посочват, че това е над средния ръст на пазара като цяло, който е 3.7%.

Компанията, която е в процес на активна експанзия в България, увеличава нетната си загуба до 6.7 млн. лева при 5.6 млн. лева през предходната. През годината служителите на "Максима България" се увеличават с почти 30% и достигат 2307. В средата на 2019 г. начело на компанията застана дългогодишният й служител Петър Петров. Той смени като генерален директор Едвинас Волкас, който оглави "Максима Естония".

Забавя се ръстът на приходите на двете регионални вериги в класацията: ЦБА - с център във Варна, база във Велико Търново и обекти в София, и "Коме", чиито магазини освен в София са в Дупница, Перник, Ихтиман, Костинброд, Сливница.

През 2019 г. оборотът на ЦБА (14) нараства едва с 1.24% до 142 млн. лева, докато през двете предишни години се увеличаваше с около 7%. Печалбата, която през 2017 г. нарасна със 121%, през 2018 г. задържа нивото си - 2.76 млн. лева, сега намалява с почти 26% до 2 млн. лева.

"Коме" (20) завършва годината с 5% ръст на приходите до 80.5 млн. лева, който обаче е най-слабият й за последните три години. Печалбата нараства почти два пъти и половина, но от ниска база.

Черна и бяла техника

Ръстът при веригите за черна и бяла техника (7.8%) e малко по-слаб от средния за топ 20. Това се дължи най-вече на по-малкото нарастване на приходите на секторния лидер - "Технополис България"(6), чийто оборот обаче е над два пъти по-голям от този на амбициозния втори. Проблемите на някогашния първи "Техномаркет" (компанията не предостави данни) дадоха шанс за бързо развитие на две по-малки компании с български собственици - магазини "Зора" (9) и "Магнум - Д" (13), което стои зад веригата Techmart.

"Технополис България" (6) е собственост на Божидар Колев и Тодор Белчев през "Видеолукс холдинг". Те притежават и "направи си сам" търговеца Praktiker (10). Сумарните обороти на двете дружества им отреждат почти 10% дял от приходите в топ 20. След 10-процентния ръст в приходите през 2018 г.

"Teхнополис" успява да постигне само 2.7% нарастване през 2019 г. до 580 млн. лева. Това става причина компанията да бъде изместена от традиционната си пета позиция сред най-големите ритейлъри от "Фантастико". През 2019 г. "Технополис" успява да овладее спада във финансовия си резултат. Ако предходната година печалбата намаля с 36%, сега тя е само с 4.5% под нивата от 2018 г. - 20.4 млн. лева. "Технополис" е най-рентабилната компания при веригите за техника.

Магазини "Зора" (9) вече три поредни години увеличават приходите си с по около 20%. Ръстът за 2019 г. е 22%. През годината ("Зора-М.М.С.") е отворило един нов обект и сега има 37 магазина в 25 града плюс онлайн магазин. Печалбата на компанията две поредни години намалява.

През 2019 г. приходите на Techmart (13) се увеличават с 8.8% до 146 млн. лева. Този ръст е повече от наполовина по-малък в сравнение с предходната година, когато нарастването беше почти 20%. Печалбата "Магнум - Д" (дружеството зад Techmart) се свива наполовина вече две поредни години. Веригата е увеличила магазините си с един и вече има 13 в осем града в страната и онлайн магазин. "Магнум - Д" тръгва като представител на редица марки бяла и черна техника, но преди седем години започва да продава и на дребно и създава Techmart.

Веригите с акцизни стоки

Средният ръст на трите търговеца на акцизни стоки в класацията е 11% - над осреднения за топ 20.

За Lafka (8) 2019 г. е била по-успешна от предходните. В началото на 2020 г. обаче след шест години на пазара свързваната с Делян Пеевски верига затвори. Решението се отдава на рязко намалелите приходи заради спирането на бизнеса с лотарийните билети на Васил Божков и решението на държавата да поеме дистрибуцията на вестници и списания. През последните години "Лафка маркет" беше изградила мрежа от 1059 павилиона в страната, от които 824 на франчайз. Подписа концесионен договор за спирките на градския транспорт в Пловдив. През 2019 г. приходите нарастват с 9.7% до над 260 млн. лева. Печалбата се увеличава с 30%. Но това е последното участие на дружеството в класацията. Очакванията са, че вълната на одържавяване на бизнеса от управляващите ще продължи и държавното тото някак ще придобие павилионите.

С най-голям ръст на приходите през 2019 г. сред акцизните вериги е "Лагардер травъл ритейл" (17). Компанията е дъщерно дружество на френската Lagardere Travel Retail - световен лидер в търговията по транспортни и пътнически зони, който в България оперира с магазини под брандовете Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria. През 2019 г. приходите на Lagardere в страната се увеличават с 15% до почти 100 млн. лв., което е под нивото на ръста от 19.5% през предходната година.

През 2019 г. "Аванти" (18) подобрява резултатите си в сравнение с предишната година. Ръстът в продажбите на "Аванти 777" е 11.42% до 95.6 млн. лева при 8.2% предходната година, когато в склада на дружеството имаше пожар. Печалбата нараства четири пъти - до 3.45 млн. лева. В момента "Аванти" работи с 40 собствени магазина в София, Варна и Бургас и 28 на франчайз.

Направи си сам

Двете компании от сектора DIY (Do-It-Yourself) имат среден ръст от 13.5% - доста над средния за пазара. Той се дължи основно на лидера Praktiker (10).

Компанията "Практикер ритейл" е на собствениците на "Технополис", които я придобиха преди шест години. През 2019 г. приходите на Praktiker нарастват с 19.8% и достигат 201 млн. лева. Печалбата достига 12 млн. лева, което е с 41.5% повече спрямо предходната година. Веригата има 12 магазина в 11 града. В строеж са обекти в Пазарджик и Добрич.

Mr. Bricolage (16) забавя ръста на продажбите си спрямо предходната година до около 3% при над 9% година по-рано. След като през 2018 г. печалбата на "Доверие Брико" се удвои, сега намалява - от 8 млн. на 2.2 млн. лева. Персоналът е увеличен с 34 души и служителите в централата и 9-те магазина в седем български града достигат 628.

В класацията за 2018 г. няколко позиции над "Доверие Брико" беше "Баумакс България", но сега няма данни за тази компания.

Още четири големи

И веригата стоки за дома и детски играчки JUMBO (11) забавя ръста на приходите си. Ако през 2018 г. той е 11% (наполовина на този от предходната година), през 2019 г. е 7.7% и приходите са 177 млн. лева. "Джамбо ЕС.Б" задържа равномерен темп на нарастване на печалбата - вече две поредни години тя се увеличава с около 11%. Веригата традиционно е с най-висока рентабилност на приходите сред големите ритейлъри - 20.6%. JUMBO има девет магазина в шестте най-големи български града. До две години планира да изгради още един в допълнение към четирите си в София - в промишлената зона на кв. "Илиянци".

Ръстът в приходите на лидера сред веригите за обзавеждане на дома - IKEA (15), плавно се забързва. През 2019 г. той е 5.8% (при 3% предишната година) до 119.4 млн. лева. Печалбата на "Хаус маркет България" обаче намалява с почти 20%, (след като година по-рано нарасна с 11%) и е 10.6 млн. лева - най-малка за последните четири години.

С един магазин и центрове за поръчки във Варна, Бургас и Пловдив, веригата държи 10% от пазара за обзавеждане за дома по оценка на мениджмънта й. Планира през есента да отвори втори магазин - във Варна. Той ще е със среден за веригата формат и ще създаде 120 работни места в допълнение към досегашните 400.

Не е изненада, че верига дрогерии номер едно на българския пазар продължава да е германската dm (18). Компанията оперира в България със 73 магазина в 25 града. През миналата година приходите й нарастват с нови 14% до почти 155 млн. лева. Темпът обаче се забавя в сравнение с предходната година, когато ръстът е 18.7%. Печалбата на компанията намалява с почти 90% до 119 хил. лева.

Модният сектор е представен в класацията от LC Waikiki (19). Брандът, който започва във Франция и продължава като турски, е модна марка номер три в ранглистата за 2018 г. - далеч след H&M и непосредствено след Zara. За двете конкурентни вериги обаче все още няма данни за миналата година.

За "Ел Си Уайкики ритейл Би Джи" 2019 г. е много силна по всички показатели. Приходите й достигат 82.2 млн. лева. Това е ръст от 24% ръст (сходен на ръста от 23% през 2017 г.) и знак за възстановяване след 2018 г., когато растежът беше едва 3%. През 2019 г. печалбата на компанията е 3 млн. лева при 1.7 млн. лева година по-рано. LC Waikiki работи с мрежа от 24 магазина в молове, търговски центрове и ритейл паркове в 14 български града и има онлайн магазин.

Служителите

Общо в 20-те най-големи вериги в страната работят 31 268 служители, което е с 4% повече, отколкото предходната година. Най-голям ръст в персонала се наблюдава при T-Market (30%), LC Waikiki (23%) и Lidl (11%).

При седем от веригите има корекции в броя на персонала надолу. Най-голямо е то при Lafka (13%) и при "Фантастико" (6%).

Трите най-големи работодателя в сектора са пазарният лидер Kaufland - с 5842 души, веригата с най-много магазини - BILLA (с 4807 души), и ориентираната към по-висок сегмент "Фантастико" (3372 души).
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар