Царството на бутилките и капачките

Отвореният през 2008 г. завод за преформи на бутилки и капачки на "Ретал Балкан" в Сливен е лидер на Балканите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Замисляли ли сте се досега как всъщност се прави пластмасовата бутилка, от която пием? И дали сте забелязвали, че гърлото ѝ с годините все повече се смалява? Отговорите на тези въпроси се крият в процеса на производство на бутилки и капачки в завода на "Ретал Балкан" в Сливен. Фирмата е част от международната акционерна компания Retal Industries с 26 завода в целия свят и е позиционирана в града на 100-те войводи с цел да обслужва Балканите.

Инвестицията в българския завод е направена през 2007 г., като производството започва година по-късно. Тогава машините са едва две, а персоналът се състои от 25 човека. Сега предприятието може да се похвали с традиционен ръст на приходите и печалбата на годишна база, което се дължи най-вече на постоянните инвестиции в нови машини и технологии. Към днешна дата служителите са 70, а машините - 11. През 2019 г. приходите на дружеството достигат 66.6 млн. лв., с което то се нарежда сред 10-те най-големи компании в района на Сливен и Ямбол.

Началото на бутилката

Дейността на "Ретал Балкан" е доста специфична - предприятието произвежда преформи за пластмасови бутилки в пет категории, в които заема водеща позиция на Балканите. Преформите се правят, за да улеснят логистичния процес. Причината е, че самата бутилка се транспортира трудно и пренасянето ѝ с включен въздух не би било рентабилно. За целта в индустрията всяка средна и по-голяма компания разполага със собствена раздувна машина, която да продължи своеобразните гърла. "Ние се насочихме още от самото начало към купуването на големи производителни машини за основните видове преформи за безалкохолни напитки, бира и олио. Ориентирахме се към по-масовите продукти, избягвайки специфичните преформи за козметика, шампоани или почистващи препарати", коментира Недко Недев, мениджър продажби за Югоизточна Европа на "Ретал Балкан".

В началото най-голямата трудност се оказва силната конкуренция и спечелването на доверие. "На нашия пазар името Retal въобще не беше познато, както е например в Русия или Западна Европа. Затова ни костваше страшно много усилия да убедим клиентите да започнат да работят с нас. Също така беше и голяма ценова война. Ние стартирахме агресивно, с много ниски цени, но конкурентите атакуваха с много добри връзки с клиентите", разказва управителят на фирмата Росен Русчев. Така на "Ретал Балкан" ѝ трябват около три години, за да спечели повече сериозни клиенти. Тя започва да кандидатства на търгове за доставки и в момента работи със седем световноизвестни лидерски компании в производството на вода, газирани напитки, бира и олио. Международната позиция на "Ретал" пък ѝ позволява бърза адаптация към нови дизайни и технологии, както и осигуряване на техническа помощ при работа с машини.

"Ретал Балкан" произвежда един милиард преформи и 500 млн. капачки годишно, като над 65% от продукцията се изнася към Сърбия, Румъния, Черна гора, Косово, Словения, Хърватия и Израел.

"През годините успяхме да индентифицираме нуждите на пазара и да предложим нови продукти, които ни позволиха да достигнем до продажбите, които имаме днес", казва Русчев. Друг ключ към успеха са постоянните инвестиции в машини, складове и инфраструктура. "За последните четири години не сме падали под 2 млн. евро инвестиции годишно в машини, оборудване и сгради в завода. За нас е ключово голяма част от приходите да отиват за енергоспестяващо оборудване, което ни позволява ниски цени и висока производителност. Особено във време на криза това ни дава предимство пред конкурентите", твърди Недев. От 2014 г. компанията започва да произвежда и капачки. За целта тя разполага с три нови машини, от които излизат 500 млн. капачки годишно.

Как се правят преформи

В производството всичко тръгва от гранулите. Те представляват чист или рециклиран полиетилентерефталат (ПТ), който първо се суши в машините, докато достигне точка за лесно претопяване. После гранулите влизат в горещ шнек и се разтапят, превръщайки се в хомогенна течна маса. Оттук насетне тази маса се инжектира в специален калъп, който оформя продуктите. След това те се дооформят от машина и се извозват в кашони, където се опаковат. Реално в процеса не е нужна човешка намеса, тъй като машините правят всичко - от изсмукването на гранулите, през сушенето, стопяването, инжектирането, охлаждането и дозирането в кашона, където се преброяват. Въпреки това "Ретал Балкан" разполага с механици, които следят за правилното функциониране на производството, и оператори, които го зареждат с гранули и след това носят готовата продукция към склада.

"Бизнесът се развива много динамично. Макар и да изглеждат прости тези пластмасови човечета, всяка година излизат нови технологии. Клиентите очакват всичко да е осъвременено и да се правят по-къси гърла, за да се намали грамажът на преформата и капачката. А понеже се плаща на грамаж, така им излиза по-евтино", казва управителят на фирмата.

Готови за рециклиране

Стремежите за икономии на компаниите, които плащат по-малко за по-малък продукт, всъщност означават и по-малко замърсяване на околната среда, към каквото се стремят и държавите от Европейския съюз. Новата директива на Европейската комисия налага от догодина задължително да се използва рециклирана пластмаса в производството. Друго ново изискване е след 2024 г. капачките да бъдат закрепени за бутилката, така че да не могат да се хвърлят лесно. За "Ретал Балкан" обаче това няма да представлява трудност, тъй като компанията използва рециклираната пластмаса от вече шест години. "Според директивата от 2021 г. трябва да има задължителни 25% в производството на рециклираната пластмаса и 50% след 2030 г. Ние в момента имаме клиенти, с които работим с 50% рециклиран материал, така че сме доста напред в развитието в тази насока", отбелязва Недев.

По думите му "Ретал" е успяла да създаде и собствени видове рециклиране, като например химическото. Така, докато преди години е имало само механично рециклиране, което се състои от балиране и повторно влагане, сега индустрията се насочва към новия вид. "При химическото взимаме една бутилка и чрез химически процес я връщаме до съставните ѝ компоненти. Все едно да вземем една пица и да я превърнем обратно в брашно и домати например", обяснява той. Разликата е, че при химическото рециклиране могат да бъдат използвани всякакъв вид рециклируеми материали, вкл. от дрехи, които са най-концентрирани с пластмаса.

Един разбит мит

Според представителите на "Ретал Балкан" пластмасовите бутилки се демонизират прекалено много, без да се дава сметка, че нямат аналог. Засега стъклените такива изискват огромен производствен ресурс, което трудно би ги направило масови. Освен това внушенията, че "пластмасата е отровна", също са неоснователни, твърди търговският директор Недко Недев. "Всеки път се учудваме на подобни твърдения, защото никой не е дошъл в лабораторията да ни пита какво показват изследванията. Контролът е висок, тестваме всеки продукт в различни условия и миграцията на веществата от опаковката в течността. Параметрите, които следим, са стотици пъти под нормите за вредност", обяснява той. Недев дава за пример основното вещество, което мигрира - ацеталдихид. Неговите измерени в лабораторията на компанията стойности са около 4-5 частици на милион, докато отровната доза е 1000 на милион. "Освен това много хора говорят за PVC или поливинилхлорид, когато чуят за пластмасова бутилка. Такава не се използва от над 20 години, защото тя всъщност е канцерогенната. Сега се използва съвсем безвредният полиетилентерефталат (ПТ)", пояснява той.

Олиото - спасител по време на криза

"Ретал Балкан" държи лидерска позиция в доставките за българските компании, които бутилират бира, вода, безалкохолни напитки и олио. Повечето продажби обаче са на външните пазари, като фирмата изнася над 65% от продукцията си. Според управителя ѝ това е едно от нейните предимствата - с диферсификацията се намаляват рисковете, зависещи например от политиката в определени държави.

Бъдещите цели на компанията са свързани с поддържането на сегашните темпове и продължаващите инвестиции в машини и хора. Коронакризата не е повлияла особено тежко на "Ретал Балкан", което може да се обясни със спецификите на бранша. Най-неблагоприятно на индустрията се е отразил спадът на доставките за хотели и ресторанти, заради което през юни и юли компанията е отчела спад от 20% на годишна база. За август обаче понижението е по-малко - около 8% и затова от фирмата се надяват първоначално предвидения темп да бъде възстановен. "Има негативно влияние, но то не е толкова голямо, колкото при други браншове. Мога да дам един смешен пример - това, че всички тръгнаха да се презапасяват с олио по време на карантината ни се отрази добре. Потреблението на бутилки олио се увеличи няколко пъти! Имахме запитвания от цяла Европа само за това. В същото време например потреблението на вода и безалкохолни спадна, така че с едното успяхме да компенсирахме другото", разказва Русчев.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Сега трябва да пуснете и един платен репортаж за производителите на стъклен амбалаж... :)

    Нередност?
  • 3
    sfasaf avatar :-P
    sfasaf

    До коментар [#1] от "tie_interceptor":

    Дори да е платен репортаж, подобни статии са като бомба срещу така разпространения български песимизъм. Всякакви цитати тип "В България нищо не се произвежда" и "Закривайте я тази държава" рязко губят тежест, когато се сблъскат с грубата реалност

    Капитал имат наглостта да пишат почти всяка седмица за успешни предприятия, нижещи печалби, органични ръстове на приходи, активи, служители... Такива неща направо разбиват на пух и прах отчаяността, в която искат да ни вкарат ежедневните новинарски блокове и техните дежурни катастрофи и битовизми.

    Нередност?
Нов коментар