Българският отпечатък в активното забавление за деца и родители

Боряна Петрова, главен оперативен директор на Active Entertainment дивизията на "Уолтопия"

Боряна Петрова
Боряна Петрова
Боряна Петрова
Боряна Петрова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този месец "Уолтопия" представя в изложба свои впечатляващи проекти от света на катерачната и увеселителната индустрия. Подбраните фотографски и видео разкази могат да бъдат разгледани всеки ден до края на месец октомври между 9.00 и 21.00 часа в централата на компанията в София на бул. "Цариградско шосе" 111в. Входът е свободен, а изложбата е достъпна и виртуално на адрес stories.walltopia.com.

Днес приемаме за даденост десетките видове модерни забавления за деца, но разработката им всъщност отнема години и изисква много труд и въображение. Въжени трасета с препятствия, катерачни стени и съоръжения - това са концепции, базирани на забавление чрез движение, които се зараждат едва преди 10-15 години. Малко известен факт е, че зад популяризирането на този активен и здравословен начин на детска игра в световен мащаб стои българската "Уолтопия".

Дълги години фокусът на компанията е изцяло в производството на стени за катерене, но с времето все по-ясно се вижда потенциалът на съоръженията за активно забавление за деца и за цялото семейство. Така "Уолтопия" се впуска в идеята за разработка на този нов начин на забавление, който се превръща в огромна пазарна ниша в световен мащаб.

Основен двигател зад този процес е настоящият главен оперативен директор на Active Entertainment отдела на "Уолтопия" Боряна Петрова. Тя постъпва във фирмата през 2006 г. като инженер с няколко години стаж в проектирането. През 2009 г. застава начело на инженерния отдел, а в периода 2012-2014 г. заедно със своя екип развива няколко нови продукти в портфолиото на фирмата, които биват успешно имплементирани в първите големи Active Entertainment проекти. Днес във фирмата са обособени Катерачна и Active Entertainment дивизии и Петрова e начело на отдела, разработващ "Активното забавление".

Как възниква концепцията?

"Имахме много добър поглед върху катеренето като спорт и естествения интерес на децата към него. Искаше ни се да го направим много по-достъпно и забавно, в това разпознахме нашата мисия да подобряваме живота на хората и нашият начин е като им предлагаме преживявания, които съчетават удоволствието от физическата активност с една здравословна доза адреналин", казва Боряна Петрова за основата, върху която стъпва концепцията на активното забавление. "Това са забавления, в които деца и възрастни прекарват време заедно, присъствайки физически в предизвикателна, но безопасна среда, без да има екрани около тях", продължава тя.

Дълго време семейните развлекателни центрове по света предлагат само т.нар. "soft play" съоръжения, аркадни игри, надуваеми замъци и пързалки. Тяхната статичност, еднообразие от активности и липса на развитие обаче кара операторите на подобни обекти да започнат да търсят различни решения, които да предизвикат нови вълнения.

Зората на Active Entertainment

Някои от първите знаци за засилването на тази тенденция бяха зачестилите търсения на детски стени за катерене в молове, паркове и детски центрове, експоненциалният ръст на строителство на въжените паркове и трамплин парковете в САЩ и западна Европа.

"Видяхме интереса сред клиентите ни и тяхната готовност да заложат на нови концепции, с които да се диференцират от конкуренцията си, и се фокусирахме върху разработването на продукти за активното забавление. То се доказа като полезно не само за крайните потребители, но и за клиентите ни, тъй като тези преживявания оставят много по-траен отпечатък у посетителите и ги карат да се връщат отново и отново, което е търсеният от всеки собственик на такъв бизнес ефект", разказва Петрова.

Така фирмата навлиза в тази ниша през своя основен продукт и още през 2006 г. произвежда първите катерачни стени, които вместо в спортни центрове са инсталирани в молове, в семейни развлекателни центрове и в трамплинни паркове. Впоследствие "Уолтопия" добавя към портфолиото си разнообразна гама от продукти, съчетаващи физическо движение, чувството за постижение, състезанието и интерактивното забавление, които произвежда и инсталира за клиенти от увеселителната индустрия по цял свят.

От спортните катерачни стени фирмата развива интерактивните и цветни Fun Walls, въжени паркове, а доскорошните зип линии "Уолтопия" надгражда и създава първия Rollglider - атракцион, носещ усещането за свободно летене. Това са трите продукта, в които "Уолтопия" най-убедително води конкурентите си и до ден днешен.

Други атрактивни продукти на българската фирма са предизвикателствата Ninja course, които предлагат иновативен начин за тренировки; изкуствените пещери Walltopia Caves, които представляват приключенско изпитание с преминаване през тесни процепи и реалистично пресъздадени скални образувания в безопасна среда; Клауд Клаймб - уникална катерушка, наподобяваща дърво, по чиито "листа" децата могат да се катерят; и Адвенчър Трейл - приключенски пътеки от тунели, мрежи и къщички на височина.

Следващата стъпка "Уолтопия" прави през 2012 г. когато създава уникалната за пазара концепция Adventure Hub, която представлява атракционен комплекс, съчетаващ в себе си много на брой различни препятствия и съоръжения.

"Видяхме, че всички тези активности синергично могат да бъдат имплементирани в една самостоятелна структура с капацитет, който позволява на малки и големи да изживеят няколко незабравими часа. Adventure Hub дава много повече от просто комбинация от компоненти, както тортата дава повече от сбора от брашно, яйца и масло. Всеки ден работим в посока да подобрим рецептата", казва Петрова.

За "Уолтопия" АД

"Уолтопия" е световен лидер в производството на стени за катерене и водещ производител на атракционни съоръжения, които съчетават забавление, спорт и адреналин. Сред тях се нареждат роупс корси, нинджа трасета, интерактивни стени за катерене, ролглайдъри, изкуствени пещери и други.

Главният офис на компанията е в България, а дъщерни клонове има в САЩ, Канада и Китай. Местни търговски представителства има в повече от 20 страни по света, в това число Австралия, ОАЕ, Германия, Великобритания, Австрия и др. В България се намират и производствените бази на компанията - в Летница е тази на "Уолтопия", а в Лозен и Божурище - тези на дъщерни фирми на компанията.