Европейските складове са пред запълване

Коледа, коронавирусът и заплахата от Brexit без търговско споразумение с ЕС са сред причините свободните площи да намаляват

Разрастването на електронната търговия в резултат на пандемията вече е намалило значително складовото пространство
Разрастването на електронната търговия в резултат на пандемията вече е намалило значително складовото пространство
Разрастването на електронната търговия в резултат на пандемията вече е намалило значително складовото пространство    ©  Reuters
Разрастването на електронната търговия в резултат на пандемията вече е намалило значително складовото пространство    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За търговците на дребно по света скоро няма да има по-подходящ момент от сегашния да напълнят складовете си. Компаниите имат интерес да държат продуктите си близо до потребителите, особено когато те продължават да купуват рекорден брой артикули онлайн. Освен че им се налага да се запасяват за Коледа и за евентуални затваряния заради коронавируса, Европа и Великобритания скоро ще трябва да се справят и с Brexit. Британските компании внасят възможно най-много стоки в страната преди появата на потенциални пречки през януари, съобщава Reuters. Европейските им колеги пък трупат стоки в паневропейски разпределителни центрове в близост до пристанища като Хамбург и Ротердам.

Платформите за електронна търговия, сред които ZigZag и Global-e, които обслужват Forever 21, Boohoo, Gap, Selfridges и Hugo Boss, твърдят, че около 30-35% от продажбите на британските търговци са за клиенти в континентална Европа. В момента запасите на популярни в Обединеното кралство марки като китайския онлайн магазин Shein или американската марка спортни облекла Under Armour се намират в ЕС, твърди изпълнителният директор на ZigZag Ал Гери.

Разрастването на електронната търговия в резултат на пандемията вече е намалило значително складовото пространство.

"Повечето превозвачи оперираха с коледни темпове по време на първата вълна от заразата. Ако сега добавим и ефекта от коледните празници, предизвикателството става още по-голямо", заяви през ноември Дейвид Шрьодер, финансов директор на европейската компания за електронна търговия Zalando.

Търсенето на място за съхранение след Brexit може да нарасне още повече, тъй като търговците ще се стремят да избягват митническите проверки и евентуалните митнически тарифи. "Търговците на дребно не биха искали да бъдат отново хванати на тясно", твърди Ник Кук, ръководител за Европа в компанията - собственик на складове, GLP, имайки предвид потенциалния шок в доставките, който Brexit може да предизвика. Компанията притежава складове от 3.3 млн. кв. метра в континентална Европа и 700 хил. кв. метра във Великобритания. В момента 97% от складовете им са отдадени под наем на компании, сред които H&M, Amazon и DHL.

Запасяването

Във Великобритания заетите търговски складови площи са достигнали рекордните нива от 32.5 млн. кв. метра. Очаква се да нараснат до 40 млн. до края на годината според консултантската фирма за имоти CBRE. Логистичният оператор Europa Worldwide Group, който доставя стоки за търговци на дребно и трети страни като DHL и Amazon, държи 60% повече продукти за електронна търговия, отколкото за същия период миналата година, съобщиха от компанията. Производителят на обувки Vivo Barefoot заяви, че изпраща възможно най-много обувки от своя производствен обект в Португалия до склада си във Великобритания преди декември. M&S, Next и Primark заявиха по-рано тази година, че в техните складове все още стои непродадено лятно облекло.

Очаква се търсенето на складови площи да остане високо дори и след пандемията, тъй като клиентите, свикнали да поръчват онлайн, вероятно ще продължат да го правят. Според данни на Prologis електронната търговия обикновено изисква около три пъти повече складов капацитет, отколкото физическата търговия на дребно.

Разпространение

Главният изпълнителен директор на разработчика на имоти и складове Panattoni Робърт Добжицки заяви, че затварянето на граници заради пандемия е подтикнало търговците да разделят запасите си по държави, вместо да складират стоката за няколко държави в един общ склад.

Дори при евентуално подписване на търговска сделка между ЕС и Великобритания търговците ще трябва да плащат такси за стоките, пътуващи през Ламанша, и да проследяват всяка поръчка с търговски документи. Британската логистична индустрия изчислява, че за търговия с ЕС ще са необходими 250 млн. митнически декларации годишно.

Наличието на стоки в отделни складове и за двата пазара би премахнало този проблем. През юли Amazon заяви, че от 28 декември нататък вече няма да разпространява стоки между Обединеното кралство и ЕС. Вместо това онлайн търговецът ще изпраща стоката си отделно до разпределителни центрове в двата региона.

В същото време други играчи в индустрията започват да обсъждат варианти за преобразуването на селскостопански сгради, запустели празни помещения по главни улици или свободни мазета в складови пространства според проучване на компании, сред които Savills и JLL.Но процесът на изграждане и преобразуване е бавен, а пандемията го прави още по-бавен. Много от плановете все още си остават само мечта. "На този етап може би просто всеки ще трябва да избере своя пазар", смята Тим Кригтън, ръководител за Европа, Близкия изток и Африка в консултантската компания Cushman & Wakefield.

"Търговците на дребно все още не са натиснали спусъка поради несигурността около Brexit", твърди Ал Гери от ZigZag. Докато решат да го направят обаче, може да не е останало много складово пространство за отдаване под наем.