Последната силна година

Приходите и печалбите на най-големите компании се увеличават силно през 2019 г., но десетилетието на растежа е прекъснато от корона кризата

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.
Темата накратко
  • Приходите и печалбите на най-големите компании се увеличават силно през 2019 г., но десетилетието на растежа е прекъснато от корона кризата.
  • Гигантите стават по-местни, защото от години в България не влизат нови чужди инвеститори.
  • Най-растящ е бизнесът с производство на зърно, софтуер и машини.

8% ръст до 100 млрд. лв. приходи правят 300-те най-големи компании в България подредени в класацията "Капитал 100" за първи път. А вероятно и за последен поне за близките няколко години. При стоте гиганта постижението е дори малко по-силно - увеличение в бизнеса от почти 9% до над 73 млрд. лв. Но възходящата тенденция през последното десетилетие беше счупена от неочакваната пандемия. А краят на заразата и ефектите от нея са в мъгла, но дори и най-оптимистичните прогнози не чертаят завръщане към нивата на приходи преди края на 2021.

Печалбите през миналата година също са приятни: сумарно стотицата постига плюс от почти 3.2 млрд. лв., което е 70% над резултата на същите сто компании, но година по-рано.

Представянето на големите дружества е по-силно от средното за страната. В страната работят 361 хил. фирми, които са отчели пред НАП приходи за 382 млрд. лв. и за година увеличението е 6.2%. Накратко - само сто гиганта правят 20% от бизнеса в страната.

Приходите

Ръстът на приходите в стотицата не е феноменален, но изглежда висок и устойчив, защото аналогично ниво от 9% беше постигнато и през 2018 г. Огледална е и инфлацията през последните две години - средно около 3%, т.е. реалните продажби наистина растат. 2020 г. обаче нищо няма да е същото: спадовете почти сигурно ще са двуцифрени, а надеждата е това да е еднократно.

Отборът на най-растящите фирми е шарен, но личат няколко групи: растящи заводи с разширени мощности и агрокомпании. Има и изключения, като търговецът на ток на Христо Ковачки "Гранд енерджи", или новият силен в горивата - "Инса ойл" на Георги Самуилов. Силно се изстрелва оборотът на португалския стъкларски завод BA Glass, но основно заради счетоводна промяна. А цели 33 дружества завършват 2019 г. с двуцифрен растеж в продажбите.

При милиардните компании в топ 10 ръстът е малко по-умерен - 6% до почти 27 млрд. лв., но средният резултат е основно по линия на спада в държавната НЕК. Иначе шампионите в десетката са рафинерията за биодизел в Русе "Астра биоплант" (ръст от 62%) и "Лидл" (23%).

Само 23 компании от стотицата са имали по-слаби продажби през 2019, но спадовете са минимални и само при пет са двуцифрени. При тях също не може да се говори за загубени пазари, а по-скоро за борсови или регулирани цени като тези на стоманата или електричеството.

Печалби горе

Цели 11 компании имат печалби от по над 100 млн. лв. Като лидери са касичката за дивиденти от държавната енергетика БЕХ, атомната централа в Козлодуй и медодобивния комбинат в Пирдоп.

Общо 13 компании са на загуба, но тя е съществена само при три дружества. Най-големият производител на отрицателен резултат вече по традиция е държавната централа "ТЕЦ Марица-изток 2", която тази година е на минус 200 млн., но общо за трите последни избълваната загуба е над 700 млн. лв. Другите в негативното подреждане са общинската топлофикация в София и нефтената рафинерия в Бургас. Последната година все пак "Лукойл Нефтохим" свива три пъти традиционно гигантския минус.

В по-широко представената група от топ 300 компании печалбите също растат и средният нетен марж на печалбата е почти 5%. Заради големите загуби на няколко дружества от стотицата там рентабилността е малко по-ниска - 4.35%.

Логично освен като сума расте и рентабилността на големите компании. Тази година стоте лидера имат среден нетен марж на печалбата от 4.6%. За сравнение, преди година в топ 100 показателят беше 3.1%.

Другите черти на големите

Сред 12-те сектора, които са най-видими в българската икономика, през миналата година най-силен е ръстът в земеделието, при софтуерните разработчици и при фабриките за машини и оборудване. Общо 38 от най-големите сто компании са производствени предприятия - основно за авточасти, стъкло, храни. Една трета са търговците - на едро и дребно. Сред тях най-многолюдна е групата на веригите за храни, бензиностанциите, големите посредници в търговията с ток и зърно.

Замръзнала е и пропорцията между местни и чужди собственици на дружества в стотицата - за втора поредна година 51 компании са с международни акционери, а останалите местни.

От българското присъствие обаче има 11 държавни и едно общинско. Като през последното десетилетие броят на контролираните от властта дружества не само не намалява, а има и тенденция да расте.

Преобладаващо останалите са производствени или търговски компании със западни собственици. Неприятният факт е, че години наред редиците на големите чужди инвеститори се увеличаваха, но през последното десетилетие тенденцията е обратната - нови не идват, а вече дошлите често си тръгват.

В стоте фирми работят почти 143 хил. души, а в по-голямата извадка от 300 дружества числото е 273 хил. Това е 10% от работещите в страната, а броят расте съвсем слабо през последните години. От една страна, заради липсата на хора, от друга, заради автоматизацията и дигитализацията в бизнеса.

Географията също е традиционна - 52 от компаниите в стотицата са базирани в София. Десет са пловдивските, което е увеличение с две спрямо предходната година, а повечето от дружествата във втория по големина град (шест) са производствени предприятия. Районът около столицата допълва триото със седем представителя в топ 100, с базирани заводи в Ботевград, Божурище, Челопеч и др. Третият миналата година град - Варна, слиза с една позиция със своите шест компании, половината в Девня.

Голямата десетка

Лидерът е непоклатим от десетилетия - рафинерията в Бургас "Лукойл Нефтохим". Всъщност с малки изключения и размени на второто и третото място там са фиксирани търговецът на горива "Лукойл България" и медодобивният германски завод "Аурубис". Рядко на третата позиция се озовава държавната НЕК.

Надолу в десетката също има повторяемост - на абонамент са държавните АЕЦ "Козлодуй" и "Булгаргаз", а от години присъстват и търговецът на горива "Сакса", веригата "Кауфланд", заводът за биодизел "Астра биоплант".

Дебютът тази година е на "Лидл". Германският търговец за първи път надскача оборот от 1 млрд. лв. и все повече доближава "Кауфланд", но конкуренцията всъщност е между два ритейлъра с един и същ собственик.

Пасивните инвеститори

От години малко големи български компании привличат чуждестранни купувачи. Но 2019 беше рекордно слаба: единствено БТК потърси и намери нов собственик за пореден път. Сделката още не е приключила, но се очаква това лято фондът BC Pantners да придобие най-големия телеком при оценка от почти 1.3 млрд. евро. По-късно през 2020 вероятно и bTV ще се сдобие с нов собственик - чехът Петр Келнер. Финално през годината стана ясен и концесионерът на летище София, но реално новият стопанин ще встъпи във владение догодина.

Тенденцията с отсъствието на чуждестранен интерес към български активи не е нова, но се задълбочава заради влошаването на бизнес климата в страната. Сега с пандемията и потъването на глобалната икономика сделките съвсем ще изчезнат.

Ударената 2020

Прогнозите за тази, а и за следващата година са повече от трудни. COVID кризата започна още през март и макар пълното блокиране към средата на годината да е в миналото, сценариите за бъдещето са предимно черни. За българската икономика като цяло международните прогнози са за минус 7%.

Всички местни проучвания показват срив в приходите на компаниите - като на работещите за местния пазар, така и за износителите. На този фон, макар да има вариации, огромният процент от фирми ще отчетат двуцифрени спадове в приходите си. Дори имунизирани сектори заради дигиталната трансформация като софтуерния усещат отлив на проекти. По-имунизирани, ако се съди по предишната криза и резултатите до лятото, изглеждат фарма компаниите и производителите на основни храни. Но бизнеси като туризъм, развлечения, луксозни стоки изглеждат трайно потопени.

Не е изключено следващите издания на К100 да обеднеят и откъм друг тип ударени компании - от прокуратурата и/или държавата. Отсега например е ясно, че хазартните дружества на обвиняемия Васил Божков, чиито лицензи бяха отнети, ще отпаднат от най-големите. Арестите на братята Атанас и Пламен Бобокови - собствениците на "Приста ойл" и "Монбат", също вероятно ще имат солиден негативен ефект на бизнеса им. А заканите на главния прокурор Иван Гешев за нови разследвания срещу "олигарси", каквито за него явно са всички едри бизнесмени, вещаят, че може да има и други.

Не е учудващо, че минимален брой компании се наеха да прогнозират какви ще са приходите и печалбите им през тази година, като логичното извадката е изкривена от по-оптимистично настроени мениджъри. Все пак от 20-те компании, подали данни за "Капитал 100", 11 очакват ръст, но само при три двуцифрен. Пет дружества смятат, че ще запазят резултата си, а четири са дали прогноза за минуса си.

Новите гиганти

Кои дружества влизат за първи път в "Капитал 100"

Китайският държавен хегемон в храните Cofco от две години прави директно бизнес в България. И почти автоматично се изстрелва сред най-големите търговци на зърно тук, а и сред стоте най-големи дружества в страната. Интересите й в България са свързани единствено в търговията със зърно като през първата си пълна година на пазара - 2019 г., компанията отчита ударно приходи от почти 400 млн. лв. Освен през българското си дружество, Cofco изкупува продукция с произход България и през румънския си клон.

Газовото дружество "Удинекс" е абсолютно непознато име на българския пазар, въпреки че компанията вече има бизнес за почти 300 млн. лв. Дружеството на грузинеца Давид Авалиани работи активно от две години, като ползва България само като данъчен адрес. Засега всички газови сделки са в Централна Европа. В бъдеще обаче от компанията не отхвърлят опция да търгуват и в страната.

Производителят на велосипеди "Крос" е познат от топ 300 през предходните години, но сега влиза в групата на стоте най-големи заради европейско решение - да въведе антидъмпингови мита за електрическите колелета от началото на 2019 г. Така оборотите в сектора, и най-вече на монтанския производител буквално изригват. При "Крос" ръстът е с почти 50% до 361 млн. лв. Компанията е основана в далечната 1994 г. и след като първоначално е търгувала с продукция от Ловеч, се е ориентирала към сглобяване и после към производство от собствен бранд. Собственици са Любен Мартинов и Лукан Луканов.

Дебют прави и търговецът на зърно и маслодайни култури "Билдком", който е в една група с производителя на слънчогледово масло "Олива". С приходи от над 1 млрд. лв. холдингът на Ангел Георгиев става сред най-големите. По всичко изглежда, че бизнесът ще расте още, тъй като миналата година приключи изграждането на пореден нов завод до Варна за 40 млн. евро. Дружеството работи за износ, като растящото глобално търсене явно се покрива все повече и от български слънчоглед и олио.

Два нови завода влизат в редиците на стотицата: "Костал България аутомотив" и "Бер-Хелла термоконтрол". Общото е, че са германски, работят в сектора на авточастите и разширяват мощностите си. След Смолян Kostal построи нова фабрика в Пазарджик, която произвежда лостове и модули за кормилни уредби. А "Бер-Хелла термоконтрол" има завод за автомобилни климатични системи в индустриалната зона в Божурище.

Методология и критерии

Данните в "Капитал 100" са събрани от подадена от компаниите информация, от публични източници на информация, регулаторни органи, бази данни. Част от отчетите са взети и от Търговския регистър.

Финансовата информация за публичните дружества е от Българската фондова борса, Комисията за финансов надзор и други платформи за отчети.

Класацията обхваща нефинансови дружества, регистрирани в България, и не включва банки, застрахователи, лизингови компании, инвестиционни посредници и дружества със специална инвестиционна цел (АДСИЦ). Не обхваща и учебни заведения и болници.

Основен критерий в "Капитал 100" е общият размер на приходите за 2019 г. В таблиците е включен и втори показател за дейността на фирмата през годината - нетен финансов резултат (т.е. след данъчно облагане). На базата на тази информация е изработена класацията на най-печелившите компании.

Някои от отчетите на дружествата са неодитирани заради по-късния законов срок за заверка. По същата причина основните класации на "Капитал 100" са по неконсолидирани данни. За втора година във водещата класация са включени и няколко групи с консолидирани данни. Това са холдингите с еднакъв предмет на дейност. В отделна класация са холдинги с разнородна дейност с консолидирани данни.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 2
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
Нов коментар