Фондът Vitosha Venture Partners инвестира 2.34 млн. евро в четири компании

Още седем дружества ще влязат в акселераторската програма на фонда

Марин Илиев, Макс Гурвиц, Камен Банковски и Никола Стоянов от екипа на Vitosha Venture Partners
Марин Илиев, Макс Гурвиц, Камен Банковски и Никола Стоянов от екипа на Vitosha Venture Partners
Марин Илиев, Макс Гурвиц, Камен Банковски и Никола Стоянов от екипа на Vitosha Venture Partners
Марин Илиев, Макс Гурвиц, Камен Банковски и Никола Стоянов от екипа на Vitosha Venture Partners
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българският фонд Vitosha Venture Partners обяви първите си четири инвестиции, които са на обща стойност 2.34 млн. евро. Така последният фонд мениджър към Фонда на фондовете, който започна работа през есента, стартира оперативно дейността си. Освен четирите големи инвестиции, Vitosha Venture дава начало и на акселераторската си програма Vitosha ACCELERATE, в която като първа вълна влизат седем компании.

Vitosha Venture Partners е четвъртият фонд мениджър към Фонда на фондовете и управлява общо 25.9 млн. евро предимно публичен капитал, който идва от Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност". Първоначалната сума бе по-ниска, около 18 млн. евро, но тя се повиши заради разпределението на допълнителен ресурс към четирите фонд мениждъри - едновременно заради корона кризата и заради преместването на парите, отредени преди това за фонд за технологичен трансфер.

Партньори във фонда са инвестиционният банкер Максим Гурвиц, Никола Стоянов от Aeternity Ventures, Марис Прии, бивш оперативен директор в естонския акселератор Startup Wise Guys, Пол Вайнбергер, бивш инвестиционен мениджър в австрийската Gamma Capital, Марин Илиев, бивш инвестиционен мениджър в NEVEQ, и Ерик Андерсон, бивш партньор в естонския фонд Tera Ventures.

Първата вълна от много

Горният таван за инвестиции на Vitosha Venture Partners е 1 млн. евро, но ако в сделката има и допълнителни частни инвеститори. В момента фонд мениджърите работят при облекчени правила, според които могат да бъдат инвестирани до 800 хил. евро без допълнителен частен инвеститор. Първоначално тези правила бяха със срок до 31 декември 2020 г., но сега са удължение до края на юни - и може да се предположи, че ще последва поне още едно подобно удължаване от шест месеца. Всички обявени сделки са минали през крайно одобрение от Фонда на фондовете - заради спецификата на фонд мениджърите, техните инвестиции трябва да преминат през институцията.

Четирите инвестиции на Vitosha Venture Partners и седемте участници в първия "випуск" на акселератора на компанията по всяка вероятност са първата вълна сделки към Фонда на фондовете през тази година. Всеки от четирите фонда има мандат за определен брой транзакции в рамките на няколко години, като те вече разполагат и с допълнителния ресурс, раздаден през 2020 г. Същевременно обаче сделките през миналата година бяха сравнително малко и голяма част от тях по всяка вероятност ще влязат в календара за 2021 г.

Партньорът във Vitosha Venture Макс Гурвиц коментира, че по план през 2021 г. фондът трябва да обяви поне още три подобни вълни на инвестиции в множество компании, а в полезрението на екипа са над 100 български дружества.

Кои са инвестициите

Първата инвестиция е в компанията за микромобилност (и конкретно - споделяне на ел. тротинетки) Hobo. Vitosha Venture Partners инвестира 200 хил. евро в компанията, като общият рунд е 255 хил. евро. Останалата част от сумата идва от бизнес ангели, досегашни инвеститори в компанията.

"Hobo са единствената изцяло българска услуга за микромобилност с много впечатляващ екип. За нас е ключово, че още от самото начало компанията е била подкрепена от добре познати бизнес ангели, през които дойде и нашият интерес. Това не е лесен бизнес, особено през пандемията, защото такива услуги разчитат силно на туристи, но ние вярваме на идеи в тази посока - по-малко замърсяване и по-малък трафик", коментира Гурвиц.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на компанията Теодор Рачев коментира, че парите ще бъдат насочени към бъдещо добавяне на нова услуга и разширение към други големи български градове извън София. Макар от компанията да не искат да споменават населени места, възможностите кои могат да бъдат те са значително ограничени. "Би трябвало да влезем в другите градове през пролетта или началото на лятото", казва Рачев.

Hobo е основана през 2019 г. и дружеството "Хобо България" все още няма пълен финансов отчет - единственият такъв включва приходи за едва три месеца от въпросната година.

Втората инвестиция, на стойност 700 хил. евро, е във ваканционната платформа Quendoo (доскоро с името Arendoo), която разработва алтернативен начин за управление и даване под наем на имоти. За разлика от други туристически услуги, Quendoo работи по малко по-различен начин, като дава възможност нейния продукт да се интегрира в отделни сайтове и други канали.

"Quendoo има успех в Гърция, където през платформата вече минават около 10 хил. имота. Това е нашият голям залог - че големите платформи в туристическия сектор ще бъдат предизвикани от местни играчи. Quendoo прави много повече оборот от един имот, отколкото Booking например, като същевременно взима по-справедливи комисиони", казва Гурвиц. "Очакваме, че след кризата ще има бум на туризма, така че това наистина е най-рисковият ни и дългосрочен залог за момента." Дружеството "Куендоо", основано през октомври 2020 г., все още няма публикуван отчет в Търговския регистър.

Третата инвестиция е в компанията за детска мода Eirene Studio, на стойност 690 хил. евро. Гурвиц казва, че брандът е нишов, но има силно присъствие на скъпи пазари, като държавите от Залива, Москва, Лондон и други. "Целта на нашата инвестиция е разрастване към Европа, въпреки че брандът вече има дистрибуция в много европейски държави. Бизнесът трябва да стане по-устойчив, а брандът - по-разпознаваем", добавя Гурвиц.

Eirene Studio е най-нетрадиционната инвестиция на фонда, защото става дума за изцяло физически бизнес. Парите от Vitosha Venture Partners обаче ще бъдат насочени към онлайн дистрибуция. За 2019 г., последната налична в Търговския регистър, дружеството "Айрини Студио" отчита приходи за 966 хил. лв.

Четвъртата инвестиция, от 700 хил. евро, е насочена към Econic One - доскоро позната като Eljoy. Компанията е производител на електрически велосипеди. В случая Vitosha Venture Partners води рунд за общо 1.6 млн. евро, в който влизат още Innovation Capital (друг фонд мениджър към Фонда на фондовете), Eleven и Zarian Capital.

Сумата е значителен скок във финансирането на компанията. Преди по-малко от година тя получи инвестиция за 630 хил. евро от друго каре инвеститори. "Econic One е все още сравнително малък производител на електрически велосипеди, който обаче има огромен потенциал за разрастване", казва Гурвиц. Приходите на дружеството "Елджой" за 2019 г., последната налична в Търговския регистър, са 813 хил. лв.

Общото между всички инвестиции - и сегашните, и бъдещите на фонда, е накъде са насочени компаниите. Гурвиц казва, че целта е финансирането да се използва за развитие на бизнеса им в посока Европа.

Раздвижването на рисковия капитал

Инвестициите и на Vitosha Venture Partners, и на останалите фонд мениджъри към Фонда на фондовете - NV3 (третият фонд на екипа на NEVEQ), Innovation Capital и Morningside Hill, трябва да раздвижат стартъп екосистемата в България. През последните години се наблюдават предимно последващи сделки и по-малко инвестиции в нови компании, въпреки че в момента е наличен рекорден по обем рисков капитал на пазара.

Фондовете са задължени да инвестират само в български компании, като възможностите им за финансиране варират - Morningside Hill и NV3 са насочени към по-големи сделки, Vitosha Venture Partners има възможност и за по-големи, и за по-малки сделки, а Innovation Capital е насочена почти изцяло към тепърва стартиращи компании. Скоро към тях би трябвало да се присъедини активно и Мецанин фонда, управляван от Елвин Гури и Евгени Ангелов, който ще може да инвестира 55 млн. евро (от които 38.5 млн. евро публични средства) в големи компании. Инвестициите на Мецанин фонда трябва да бъдат в размер между 2.5 и 7 млн. евро.

Кой влиза в акселераторската програма

Освен четирите пълни сделки, от Vitosha Venture Partners обявиха и първия "випуск" от компании, който ще влезе в акселераторската програма на фонда, която трябва да бъде около три месеца. В рамките на програмата екипите на компаниите ще се срещнат с над 50 ментори, като всеки курс ще бъде адаптиран според спецификата на фирмата. Всяка от тях ще получи и предложение за сийд инвестиция между 25 и 50 хил. евро. В първата програма влизат:

Grid Metrics ("Грид Метрикс"), насочена към енергийни компании и предоставянето на информация чрез изкуствен интелект, големи количества данни и самообучаващи се алгоритми.

Nula Bg ("Нула Бг"), финтех платформа за банкиране и счетоводство за малък и среден бизнес. Компанията дава възможност за интеграция с НАП, безплатен модул за фактуриране и високо ниво на сигурност.

Augment ("Аугмент"), платформа за анализ на данни за електронни спортове. Компанията, насочена към гейминг сектора, дава възможност на играчите да планират и проследят ефективността на тренировъчните си сесии.

Voxxy ("Вокси"), платформа за подкасти, която дава възможност за обсъждане на аудио шоута, комуникация с водещите и други функции в стила на социална мрежа, като създаване на лични профили и пращането на гласови съобщения.

FidU ("ФидЮ"), дигитален доставчик на финансови услуги за малки и средни износители от развиващи се пазари към Западна Европа. Целта на компанията е да създаде финтех решение, което да позволи на българските износители да направят вземането си в момента на изпращане на стока или извършване на услуга.

TraceTheTaste ("ТрейсДаТейст"), компания, чиято цел е да помогне на хотели, ресторанти, вериги и т.н. да монетизират храни и други стоки са или с изтичащ срок на годност, или с лош търговски вид, или просто са трудни за продажба.

ByeByeStuttering ("Бай Бай Стътеринг"), онлайн платформа с цел помощ за хора, които страдат от заекване. Bye Bye Stuttering предлага на потребителите си сами да провеждат терапията си с подкрепа на близки, в разрез с традиционните терапии. Продуктът на компанията е активен и през нейните програми вече са преминали над 5000 души от 40 страни.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Странно, че почти липсват компании за вертикален софтуер. Вероятно и малкият местен пазар, както и разпокъсаността на държавите в Западна Европа допринася, но все си мислех, че имаме потенциал за такъв тип бизнес.

    Нередност?
Нов коментар