🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как ще се промени авиационната индустрия през 2021 г.

Цените на билетите се увеличават, но това може да не трае дълго

Изминалата година донесе фалит за много авиокомпании
Изминалата година донесе фалит за много авиокомпании
Изминалата година донесе фалит за много авиокомпании    ©  Reuters
Изминалата година донесе фалит за много авиокомпании    ©  Reuters

Авиационната индустрия беше силно ударена от кризата покрай коронавируса, предимно заради ограниченията, въведени от правителствата, в комбинация с нежеланието на хората да пътуват. Към края на октомври миналата година извършените международни полети са били със 75% по-малко в сравнение с цялата 2019 г. според авиационния анализатор Cirium. След началото на втората глобална вълна на коронавируса авиокомпаниите предприеха драстични мерки, за да намалят разходите си. Много от тях ограничиха честотата на полетите си и обслужваните дестинации. Но какво да очакваме в близкото бъдеще?

Полети докъдето е възможно

През следващите няколко месеца авиокомпаниите планират да "летят просто докъдето могат", заяви пред CNN travel Греъм Дън, изпълнителен редактор на FlightGlobal. За традиционните превозвачи това означава да се концентрират върху полетите си от едно до друго голямо летище, докато бюджетните компании ще извършват полети до дестинации, до които пътуването е позволено.

Освен това според Дън пътниците не бива да си представят, че ще се наслаждават на пътуване на борда на Dreamliner или A380, а по-скоро трябва да очакват полет с по-малък самолет, за да може авиокомпанията да избие разходите си.

По-малко въглеродни емисии във въздуха

Ако има един положителен резултат от пандемията, то това е намаляването на въглеродните емисии заради по-малкото полети. Спирането на употребата на големи самолети, увеличеното използване на по-малки за по-дълги полети и другите промени в индустрията около пандемията трябва да означава, че авиокомпаниите, които летят в момента, са по-щадящи за природата от обикновено.

Но според Асканио Витале, инженер и природозащитник, истината не е точно такава. Въглеродният отпечатък на пътниците зависи от това колко пълни са самолетите, на които пътуват. Ако салоните са препълнени, тогава наистина пътуването с малки самолети е по-ефективно. Ако те все пак останат наполовина празни, въглеродният отпечатък на пътниците се покачва - и ще надвиши този от преди година в по-голям, по-стар и по-пълен самолет.

Добри и лоши новини за цените на билети

Мислите да се завърнете към въздушния транспорт през 2021 г.? Вероятно ще предположите, че липсата на търсене ще доведе до по-ниски цени на билетите в опит на авиокомпаниите да насърчат пътниците да се върнат на борда. Също бихте допуснали, че бизнес класата ще е по-достъпна след широкоразпространените онлайн бизнес конференции.

Според приложението за резервации на пътувания Hopper цените в САЩ на бизнес класа за полети през март 2021 г. са средно със 70% по-високи от цените за 2020 г. Цените на икономичната класа са се увеличили с 18% на годишна база за същия период. Експертите предвиждат, че високите цени вероятно няма да се запазят дълго. Авиокомпаниите повишиха цените си за 2021 г., за да компенсират липсата на търсене. Но ако търсенето остане ниско, очакванията са цените да се понижат.

Греъм Дън смята, че можем да очакваме по-достъпни цени за дългите маршрути в близкото бъдеще, тъй като традиционните превозвачи ще се борят да привлекат пътници за най-доходоносните си дестинации. Освен това той очаква летищата да променят условията си, за да привличат авиокомпании. Дън добави, че ако програмите за ваксинация на държавите постигнат напредък до лятото, това също ще се отрази благоприятно на авиационната индустрия.

Нови авиокомпании?

Изминалата година донесе фалит за много авиокомпании. Но това не означава непременно спад в конкуренцията в дългосрочен план. Всъщност може да се окаже, че пандемията ще помогне на нови авиокомпании да пробият на пазара.

Независимо колко отчаяна изглежда индустрията в момента, Греъм Дън смята, че покачването на пътуванията в Европа през лятото, когато бяха облекчени ограниченията, показва, че пътници има - "виждате търсенето, когато маршрутите се върнат.". Той твърди, че бюджетните авиокомпании създават изцяло нови пазари заради предлагането на по-ниски цени за определени дестинации. Мислили ли сте си преди да отидете в Братислава? Когато Ryanair размаха билет за 10 долара пред лицето ви, в следващия момент сте на път към летището.

Така че, ако летищата решат да предложат ниски такси на авиокомпаниите, напълно е възможно да се появят нови авиокомпании. Нещо повече - с неуспехите в индустрията през 2020 г. и с потенциалните такива преди края на пандемията ще останат предостатъчно свободни самолети - и квалифициран екипаж за тях. За тези, които разполагат със средства да създадат авиокомпания, сега може и да е много подходящ момент да го направят.

Все още няма коментари
Нов коментар