Предлагаме нов метод, алтернативен на картовите разплащания

Симеон Пешев, старши мениджър "Финтех и дигитални услуги" – Vivacom

Предлагаме нов метод, алтернативен на картовите разплащания
Предлагаме нов метод, алтернативен на картовите разплащания
   ©  Юлиян Донов
   ©  Юлиян Донов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Симеон Пешев е старши мениджър "Финтех и дигитални услуги" във Vivacom от 2016 г. Има повече от 20 г. опит в сферата на телекомуникационните и финтех услугите. Завършил е Henley Business School by the University of Reading и ХТМУ - София.

Pay by Vivacom е на пазара от вече година. Какви са резултатите и изводите ви за този период?

Да, вече сме на пазара една година и въпреки предизвикателните и динамични условия, в които стартирахме, смятам, че избрахме точния момент и успяхме да предложим адекватни услуги на потребителите си, за да улесним разплащанията им. Доволни сме, че за толкова кратък период успяхме да достигнем до 100 000 потребители на приложението. Впечатленията ни са, че дигиталните плащания се превръщат в неделима част от ежедневието ни и все повече потребители се убеждават в приложимостта и удобството на мобилните разплащания с телефон или онлайн в сравнение с останалите конвенционални методи за плащане.

Какво отличава Pay by Vivacom спрямо други финтех услуги и приложения, кои са неговите предимства?

- С Pay by Vivacom предлагаме на потребителите не просто средство за разплащане, а решение за лесно и ефективно управление на финансите им. Даваме им увереност, че могат да разполагат с парите си по всяко време, без необходимостта да носят пари в брой, всичките си платежни карти или карти за лоялност.

Успешен пример за това е уникалната Mastercard Digital First - една от първите в света и първа по рода си в България дебитна карта с минималистичен дизайн и допълнително ниво на сигурност. На пластиката е изписано само името на картодържателя, а чувствителната информация - уникалният 16-цифров номер (ПАН), CVC кодът за онлайн плащания и срокът на валидност, е достъпна само в дигиталния портфейл.

Още при стартиране на приложението регистрирахме интерес към зареждане на приложението с пари в брой. Отскоро тази възможност е достъпна, като потребителите могат да внесат пари в брой на всяко устройство на "Кештерминал" в страната, а внесената сума моментално става налична по сметката им в приложението.

Стремежът ни е да предложим на потребителите в България услуги, които са приложими, удобни и сигурни за използване и са изцяло съобразени с нуждите им. Това намира отражение и в плановете ни за бъдещото развитие на услугите, достъпни чрез Pay by Vivacom.

Какъв е интересът на потребителите към услугата? Отворени ли са клиентите ви към подобен тип приложение? Какъв е техният профил?

- Употребата на мобилни приложения за плащане се повишава основно заради бързината, достъпността и удобството, които предоставят, но не на последно място и заради по-ниските такси за ползването им. Българите в сравнение с останалите европейски граждани имат най-силно положително отношение (62%) към новите технологични решения, които са безопасни и улесняват финансовите им операции. Това показва проучване на Mastercard за дигитални платежни услуги, направено в 12 европейски държави през 2020 г.*

Относно профила на потребителите ни - преобладават регистрациите в по-големите градове, но с добавянето на новите функционалности, върху които работим, виждаме голям потенциал за налагането му и в по-малките населени места. Над 90% от потребителите, които имат виртуална карта, са въвели в приложението и свои карти за лоялност от различни търговски вериги. Приложението ни се използва предимно за разплащания на ПОС терминали и за моментални преводи между потребителите.

Каква е стратегията ви повече потребители да започнат да използват вашата услуга?

- Фокусът, разбира се, е насочен върху подобряване на клиентското изживяване и предоставянето на удобен, бърз и същевременно сигурен достъп до средствата на потребителите. При изготвяне на плановете за развитие на приложението се стремим да отговорим на клиентските нужди конкретно на българския потребител.

Вече предлагаме и нов метод за разплащания при търговци, който е алтернативен на картовите разплащания и за който не се изисква инсталирането на допълнително устройство за извършване на плащането, а именно - приемане на плащания чрез QR код. Услугата прави плащанията изключително лесни и бързи, осигурява високо ниво на сигурност, тъй като за потвърждение на плащането се прилага биометрия и отпада необходимостта от помненето на статични пароли за покупка в онлайн магазин например. В допълнение парите от плащането се получават веднага по сметката на търговеца, а услугата е и по-достъпна от гледна точка нива на такси за използването й.

Какви са плановете ви за развитие на услугата?

- Пазарните тенденции налагат осигуряването на възможност за дигитално плащане на битови сметки, застраховки, транспортни документи, ползването на инвестиционни и кредитни продукти, криптовалути, както и предлагането на алтернативни схеми за разплащания. Работим върху предоставянето и на други функционалности в унисон с развитието на пазара, нивото на развитие на технологиите и очакванията на потребителите.

* Източник: Мastercard evolution of banking in Europe survey 2020
"Платежните услуги чрез приложението Pay bу VIVACOM се предоставят от "Пейнетикс" АД - дружество за електронни пари, притежаващо лиценз, издаден от БНБ с решение №44 от 11.04.2016 г. БТК ЕАД е доставчик на приложението Pay bу VIVACOM и представител на "Пейнетикс" АД, вписан в регистъра на БНБ по чл. 19 от ЗПУПС. "Файър" е доставчик на технически услуги за БТК ЕАД."

https://www.vivacom.bg/bg/pay