"Деари фууд България": За 2021 г. очакваме отново ръст на продажбите

Огнян Ганев, мажоритарен собственик на компанията, която е сред лидерите в производството на UHT млека

Деари фууд България
Деари фууд България
Деари фууд България    ©  Деари фууд България
Деари фууд България    ©  Деари фууд България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Огнян Ганев е завършил Технически университет и е магистър по автоматика. В млечния бранш е от 1997 г. В детайли познава технологичното оборудване в "Деари фууд България", както и технологията на произвежданите от компанията продукти. Ползва писмено и говоримо английски, френски и руски език.

Г-н Ганев, корона кризата продължава втора година да поставя предизвикателства пред бизнеса. Какви са видимите резултати от нея досега, как тя промени млечния и млекопреработвателния сектор в страната? Как тя засегна и вашата компания?

Коронакризата доведе до намаляване доходите на хората, което няма как да не свие потреблението. Това се отрази на приходите на компаниите, в които постоянните разходи се разпределиха върху по-малки количества готова продукция. Себестойностите се вдигнаха, а нетният марж намаля. В определени моменти липсата на ключови служители, боледуващи или карантинирани, направиха оперативната дейност изключително трудна. Забавиха се доставки на основни суровини и готова продукция. Това доведе до моментни суровинни и стокови дефицити, а оттам и до покачване на цени. Горд съм с това, че кризата не успя да доведе до спад в приходите ни, като за 2020 г. дори имаме лек ръст, който през 2021 г. очакваме да бъде двуцифрен.

В какво състояние е млечният бранш сега и кои са основните му проблеми според вас? Смятате ли, че е необходима по-силна финансова подкрепа от правителството за производителите в този сектор особено след пандемичните последствия?

- Състоянието на млекопреработвателния бранш напълно кореспондира с положението, в което се намират и фермерите. Като цяло сектор "Мляко" в България не е конкурентоспособен на международните пазари. В основната си част родните млека са с ниско качество и висока цена. Много от фермерите ни не са ефективни и едва оцеляват. Едва ли обаче безкрайното наливане на пари от държавата ще реши проблемите им. Достатъчно е да видим как работят хората в страни като Германия, Полша и Холандия и да копираме техния модел. Намаляване на ДДС върху млякото и млечните продукти е една от задължителните мерки, които ще повлияят позитивно върху изсветляване на сектора. Компании, плащащи данъци и осигуровки на служителите си, ще станат по-конкурентоспособни. Сега те са в неравностойна конкурентна среда спрямо "сивите" фирми. Ефектът за бюджета ще бъде обратен: намаленият данък ще повиши приходите. Тук важна роля имат и браншовите организации. Някои от тях с няколко на брой членове, вместо да защитават интересите на бранша, дълги години обслужват лични интереси на председателите си и ползват лобита в държавната администрация и неправителствени асоциации за справяне с конкуренцията.

През април един от значимите инвеститори и производители на мляко и млечни продукти у нас - германската компания "Меггле", обяви, че се оттегля и затваря завода си в България. Какъв ефект върху млечния бизнес очаквате след това преструктуриране на пазарните участници?

- След обявеното от "Меггле" затваряне на завода им в Шумен "Деари фууд България" по естествен начин ще заеме лидерското място в производството на UHT млека в региона. За нас това е както предизвикателство, така и възможност, включително и за нашите партньори. Не трябва да отписваме обаче "Меггле" като основен играч на пазара, тъй като те са изключително сериозна компания. Те обявиха, че затварят завода си в България, но разполагат с огромни производствени възможности в останалите си заводи, за да продължат да поддържат силно присъствие на Балканите. Не е тайна, че дълги години си партнираме с тях. Неоспорим факт е, че те вдигнаха значително нивото в млекопреработвателния бранш в България.

Вашата компания е един от лидерите в производството на стерилизирани UHT млека в страната. В тази трудна конюнктура на вътрешния пазар къде виждате възможностите да засилите позициите си в това направление?

- Вътрешният пазар за съжаление е прекалено малък и недостатъчен за нашия производствен капацитет. Това е и основната причината да се насочим към експорт, както и да диверсифицираме в нови високотехнологични производства.

Как при възникналите трудности и ограничения за икономиката работите със своите партньори, производители на необходимата ви суровина? Отговаря ли на вашите високи изисквания за качество българското сурово мляко?

- За да бъдем конкурентоспособни на европейските пазари, се налага да използваме вносни европейски млека, които са със значително по-високо качество и на по-ниски цени. Разбира се, че си партнираме и с български ферми, но тяхната продукция е крайно недостатъчна и на моменти значително по-скъпа от предлаганото на международните пазари.

Сред най-известните млечни продукти на пазара у нас е вашето сирене Terra. Как се постига лидерското му място в конкуренцията с многообразието от сирена в търговската мрежа?

- Terra е сиренето с най-високо ниво на качеството и с постоянен годишен ръст на продажбите от 100%. Как се постига това? Без компромиси, със строг контрол и лична отговорност на персонала, ангажиран с производството му. Не бива да подценяваме високотехнологичното оборудване, осигуряващо възможност за строг контрол на технологията и хигиената. Това се налага поради спецификата на работата ни - фокусирани сме в производството на UHT млека, в което могат да бъдат вложени само сурови млека с перфектна микробиология. На тези изисквания отговаря по-малко от 10% от млякото, произвеждано в България. Естествено, то е много по-скъпо. Ние сме единствените, които влагат толкова качествена суровина в производството на бяло саламурено сирене. Резултатите са налице. Децата на нашите служители консумират само сирене Terra. За да постигнем сходни резултати при производството на сирена от овче и козе мляко, преди влагането им те се почистват от механични и микробиологични замърсявания в специален сепаратор-бактофуга, който отделя до 4% от общото количество.

През изминалата година компанията ви инвестира в технологично оборудване, за да развивате сектора на сметаните. Започна ли вече производството им и какви са първоначалните ви цели в тази пазарна ниша?

- През 2020 г. "Деари фууд България" направи инвестиция в технологично оборудване за производство на натурални, готварски и сметани за сладкарски цели. Периодът на тестови производства и технологични проби приключи и с удовлетворение можем да споделим, че стартирахме с регулярните производства тъкмо за Великден и Рамазан байрам. Над 90% от заложения капацитет е предназначен за външни пазари. Подписали сме договори и започваме да изпълняваме ангажиментите си по тях.

Инвестициите в модернизация на мощности и високотехнологично оборудване са неизменна част от вашия бизнес модел за разширяване на пазарите и клиентите ви. В кои направления през 2021 г. ще продължите тези усилия?

- Независимо от влиянието на корона кризата върху икономиката нашата компания успява да стои стабилна във финансово отношение, което ни позволява стриктно да реализираме планираната инвестиционна програма през следващите три години. Тя включва строителство и доставка на ново високотехнологично оборудване. До края на 2023 ние трябва да отговорим на най-новите изисквания за опазването на околната среда. В тази връзка всички пластмасови сламки, капачки и бутилки трябва да излязат от употреба през следващите три години.

Кои нови международни фирми очаквате да ви се доверят за бизнес партньорство, като се има предвид, че "Деари фууд България" е сред най-големите компании в България, специализирана в производството на продукти под чужди марки?

- Както в много сектори, така и в млекопреработвателния бранш тече глобализация и консолидация. Не е коректно да споменавам нашите настоящи и потенциалните ни бъдещи партньори.

Европейските и международните пазари, за които вие изнасяте над 80% от продукцията си, също пострадаха от корона кризата. Какви са очакванията ви, прогнозите ви за тяхното икономическо нормализиране и за присъствието на вашата компания на тях?

- Нека погледнем на кризата като на един оздравителен фактор за икономиката. Ще оцелеят по-гъвкавите и със стратегическа визия за следващите минимум 5 години. Според мен пазарите ще се възстановят по-рано от очакваното. За "Деари фууд България" кризата е уникален шанс и предоставя огромни възможности за развитие.