Проблемите пред фирмите от машиностроенето се задълбочават
Очаква се ръст на производството за 2021 г., но развитието на сектора се задържа на нива от преди няколко години
За 2021 г. се очертава ръст на производството в машиностроенето спрямо 2020 г., но развитието на сектора се задържа на нива отпреди 3-4 години. Намаляват чуждестранните инвестиции, липсват инвеститори за производството на машини, електромобили, коментира за "Капитал" инж. Илия Келешев, председател на Браншовата камара по машиностроене. Най-сериозен е спадът при производството на части за автомобили за износ въпреки въвеждането в действие на новите мощности на чуждестранни инвеститори. Намаляват и износът, и доставките за вътрешния пазар. Намаление се отчита и при производството на метални изделия през третото тримесечие спрямо второто на т.г., а производството на превозни средства без автомобили, в което попада и корабостроенето, се задържа, отбелязва той. Пандемията сериозно е разстроила дейността на фирмите. Заболели служители и съкращение на персонал стават част от всекидневието на част от компаниите. По мнение на браншовата камара "положението се влошава допълнително от мерките за реализирането на Европейския зелен пакт".
"Липсва загрижена и последователна държавна визия за развитието на енергетиката, от което се обогатяват държавници, собственици, търговци на електроенергия. Силно нарастват цените на ел. енергията, на металите, а това е основно перо в себестойността на машиностроителната продукция. Ако не се нормализира цената на електроенергията за промишлеността, развитието на редица фирми ще бъде преустановено", категоричен е инж. Келешев.
Какъв е ефектът на пандемията върху компаниите? До какви промени в дейността доведе кризата? На какво ни научи пандемията? На тези въпроси отговорят ръководители на фирми в машиностроителния бранш.
Пандемията не е единственият проблем пред фирмите
Какъв е ефектът на пандемията върху сектора?
- Появата на коронавируса сериозно разстрои работата в редица фирми, за част от които износът беше започнал да намалява поради спада в производството на машиностроителна продукция в отделни европейски страни. Ръководствата на повечето фирми предприеха възможните мерки за ограничаване на заразата, придържайки се стриктно към указанията на медицинските власти. Ефектът от пандемията е особено силен при малките и средните фирми, където, когато се разболеят специалисти на възлови работни места, работата се разстройва още по-сериозно, а производството спада. За съжаление не всички работещи спазват стриктно противоепидемичните указания, а и не се ваксинират. От лятото на т.г. скокообразно нараснаха цените на металите и електроенергията, което прави дейността на фирмите още по-неконкурентна на международния пазар.Редица дружества повишават основните възнаграждения, за да задържат квалифицирания персонал, но ако не се намали цената на ел. енергията, част от тях няма да са в състояние да ги изплащат и ще трябва да преминат към намалено работно време или съкращения. А това ще бъде пагубно.
До какви промени в работата доведе пандемията?
- Недостигът на квалифицирани кадри е сред първостепенните проблеми във фирмите от сектора. Частичните съкращения, извършени основно в началото на пандемията, допълнително засилиха този проблем. Поради естеството на работа единици са тези, които могат да преминат на дистанционна работа от вкъщи, както направиха заетите в образованието и чиновниците вече година, година и половина. Поради пандемията, високите цени на металите и на електроенергията отделни фирми работят с намалено работно време. Занемарено е професионалното образование и обучение, което допълнително ще доведе до неблагоприятни последствия за фирмите и в бъдеще. Занемарена е и подготовката във ВУЗ заради неприсъственото обучение.Как се отрази на бизнеса проблемът с веригите на доставки и как фирмите го решават?
- Машиностроенето е експортно ориентирано. Цените се определят на международния пазар, а контрагентите не приемат априори увеличените разходи в резултат на пандемията, високите цени на металите и скокообразно увеличената цена на електроенергията в себестойността, особено при серийно произвежданите изделия. Фирми отказват да водят преговори с чуждестранни партньори за производството на новозаявени части и детайли точно поради непрекъснатата промяна в цените на металите. Финансовите резултати са значително влошени и някои от компаниите преустановиха дейността си - ЗММ, Враца, поделението на "ВСК-Кентавър" във Велинград - фирма, специализирана за производството на части и детайли за металорежещи машини и др.Изходът за ръководствата за нормализиране на дейността е в увеличаване на производителността, а оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" втора поредна година не финансира проекти за технологична модернизация, иновации, енергийна ефективност, тъй като средствата й бяха пренасочени по мярката 60/40. Говорим усилено за дигитализация, а тя е част от Индустрия 4.0, в която като цяло изоставаме, защото не се финансира доставката на съвременна техника и оборудване. Без такова финансиране няма да е възможно понасянето в бъдеще на подобни на пандемията явления, срещу които светът не е застрахован.
Какви са уроците, научени по време на пандемията?
- Първо - тя още не е отшумяла. За нормализирането на обстановката фирмите разчитат на действията на отговорно, компетентно и некорумпирано правителство. Страната ни от години е сред първите по корупция в Европа.Първостепенна задача би следвало да е да се отстояват интересите на компаниите за финансирането на инвестиционни проекти, защото без подпомагане ще продължаваме да не сме конкурентоспособни на международния пазар.
Второ - представителните организации на бизнеса - национални, отраслови/браншови и т.н., следва да насочат вниманието си основно към отстояване интересите на фирмите от индустрията, които създават национален доход, а не лични и други бизнес интереси. Работодателите са тези, които укриват приходи, данъци и осигуровки и създават сивата икономика. Реално не се прави нищо съществено и неслучайно сме водещи сред страните от ЕС и в това отношение.
Станахме по-адаптивни и гъвкави
Какъв е ефектът на пандемията върху бизнеса на фирмата?
- Ефектът на пандемията върху бизнеса на фирмата е предимно негативен. Икономическите последствия основно са свързани с появата на големи дисбаланси в цените на основните материали и енергоносители (електроенергия и природен газ). В началото на пандемията през 2020 г. тези цени спаднаха, а през 2021 г. рязко и значително се повишиха - в пъти. Тази тенденция се отразява силно негативно върху сключените дългосрочни търговски договори, при които се налага предоговаряне на цените към клиентите, което е сравнително дълъг процес. Това води до съществени за нашия бизнес финансови загуби и рискове.Медицинските последствия се изразяват в недостиг на човешки ресурс поради високата и продължителна заболеваемост от COVID-19. Притесненията на работещите във фирмата, свързани с тяхното и на близките им здравословно състояние, се отразяват върху производителността на труда.
Как се промени работата ви?
- Ако може да се каже, че има някакъв положителен ефект от пандемията върху бизнеса ни, това е, че ни принуди да станем по-адаптивни и гъвкави, за да се справяме в критични ситуации, свързани с недостиг на ресурси, сложна социално-икономическа среда и всякакви дългосрочни предизвикателства. Започнахме да работим по-организирано и да откриваме възможности за икономии във всички направления.Как се отрази на бизнеса ви проблемът с веригите на доставки и как го решавате?
- Вследствие на пандемията веригите на доставки се нарушиха сериозно, тъй като излязоха от нормалния си ритъм. В началото, през 2020 г., докато веригите на доставки се реорганизираха заради епидемичната обстановка в Европа и света, имаше недостиг на транспорт от доставчиците ни и към клиентите ни в чужбина. Цените на транспорта останаха в рамките на обичайните. През 2021 г. се появиха дефицити както на суровини и материали, така и на транспорт, но вече породени от свръхтърсене вследствие на силно повишеното производство след преминаване на първите вълни от пандемията. Цените на транспортните услуги се повишиха значително. Все още е затруднена комуникацията с нашите контрагенти поради намален персонал при тях и дистанционна работа. Много доставчици на суровини и материали в чужбина не са възстановили работата си на пълен капацитет. Тези обстоятелства водят до забавяне на доставки от доставчици, отлагане на експедиции към клиенти и значителна загуба на финансови ресурси.Проблемите решаваме с по-дългосрочно планиране на доставките и усилена комуникация с партньорите ни.
Какви са уроците, научени по време на пандемията?
- При всички положения пандемията ни направи по-силни. Научи ни колко е важно да се мобилизираме да работим в екип за преодоляване на всяка трудност, как да ценим и икономисваме всеки ресурс - човешки, финансов, материален и времеви.Продължавай да инвестираш в иновации, дори ако продажбите спадат
Какъв е ефектът на пандемията върху бизнеса на фирмата?
- Ситуацията с пандемията безспорно оказа огромен ефект върху компанията и промени основно политиките, насоките и разбирането за бизнес. За разлика от досегашните икономически и финансови кризи, където ефектът идваше по-предсказуемо и имаше шанс за превантивни действия, сега пандемията нанесе много дълбок краткосрочен удар върху бизнеса. Затова се концентрирахме върху мерки, с които да се олекотят последствията от него. Не е реалистично да се говори за преодоляване, особено в промишленото производство, а за омекотяване на последствията. Началният краткосрочен удар миналата година беше допълнен тази година с друг - липсата на компоненти, високи цени на електроенергията, нарушена верига на доставки.Това са негативни ефекти. Има обаче и позитивни - фирмите станаха по-гъвкави като организации, мениджърите започнаха да взимат бързи и премерени решения, екипите станаха някак си по-сплотени, компаниите започнаха да разработват стратегии за развитие на високотехнологични и екологични производства. Това в пълна степен важи и за нашата компания. Предприехме няколко мерки, за да намалим отрицателните ефекти и да катализираме положителните - намалихме капацитета с определен процент при запазване нормалността на функционирането на компанията и основните процеси, протичащи вътре; запазихме ключовите хора в екипа и всеки ден се срещахме с тях; вземахме много бързи и смели решения, които понякога се оказваха грешни, но по-добре грешни, отколкото липсващи. Бързите и адекватни решения на база на актуална и правдоподобна информация са от първостепенно значение за всяка компания в тази ситуация. Променихме веригата на доставки чрез намиране на вътрешни доставчици и намаляване времето и цената за транспорт. Инвестирахме в нови продукти, които да компенсират до известна степен намалението от стандартното производство.
Как се промени работата ви?
- Промените могат да се класифицират в няколко направления. Чисто производствено - намалихме разходите за много дейности, които не са от първостепенно значение за нормалния процес на работа. Също така преразгледахме договори с основни доставчици и преструктурирахме отдели, задачи, цели и процеси. Тази криза се оказа катализатор за подобряване и усъвършенстване на процесите чрез елиминиране на максимално много загуби по цялата верига и производствени процеси. По линия на логистиката избираме доставчици, които са по-близо до производствената база, както и предоговорихме условия с ключови доставчици. Пандемията ни накара да осъзнаем, че здравето на хората е най-ценно. Именно затова се въведоха промени в работното време и работния процес. Най-важното е, че ядрото на екипа остана, и това е най-голямото постижение за нашата компания.Как се отрази на бизнеса ви проблемът с веригите на доставки и как го решавате?
- Това е много наболял въпрос и за съжаление всеки ден сме изправени пред ново предизвикателство.Отражението върху бизнеса е в няколко направления - разходи, време за доставка и качество на доставяните материали. Цените тръгнаха стремглаво нагоре поради липса на капацитет или липса на първична суровина. За радост с част от ключовите ни доставчици имаме подписани дългосрочни договори и там е по-трудно да се увеличават цените от днес за утре. Всяка седмица правим срещи с тях и се мъчим да намерим решение, което е балансирано и за двете страни. Няма как да притискаш доставчик с цените до минимум, защото по този начин го изправяш пред риск от фалит или поставяш себе си в ситуация да не получиш това, което искаш, когато го искаш и в качество, отговарящо на стандартите.
Същите процеси текат и с нашите клиенти. С две думи - постоянна комуникация между всички по веригата доставчик - производител - клиент и взимане на най-добрите или, бих казал, най-малко лошите решения с най-малко негативи върху всички.
Времето за доставки се увеличи изключително много, затова започнахме програма по избор на основни доставчици, които географски се намират най-близо до производственото предприятие. Анализирахме няколко групи материали и започнахме изпълнение на план за натрупване на определен здравословен запас от най-важните материали, като същевременно запазим и разумно ниво на инвестиции в тях.
Качеството на материалите - засега успяваме да осигурим доставка на качествени материали от нашите доставчици чрез детайлен анализ на критичните показатели на всеки материал и ежедневна комуникация между екипите. Това наистина работи, защото всеки доставчик усеща заинтересованост и на нас ни е пределно ясно, че те имат същите проблеми като нас. Пътят е един и трябва да се извърви заедно. Моето мото е, че всеки клиент е длъжен да развива доставчиците си.
Какви са уроците, научени по време на пандемията?
- Продължавай да инвестираш в иновативни дейности, дори ако продажбите спадат. Оцени реално екипа и инвестирай в него не само финансово - разговаряй с хората, споделяй с тях, накарай ги да се почувстват въвлечени в проблемите. Бъди гъвкав с търговските партньори, за да запазиш веригата за доставки непокътната. Мисли иновативно и стратегически. Приоритизирай във всяко направление от бизнес процесите. Приемай кризите като възможности за оценка на реалното състояние в завода и потърси начини за подобрение. Взимай решения, колкото и болезнени да са. Бъди адаптивен.Не очаквам скорошно решение на проблема с доставките
Какъв е ефектът на пандемията върху бизнеса на фирмата?
- Появата на COVID-19 оказа разнопосочно влияние върху живота на хората, а в частност и върху икономическите дейности. Според мен най-същественият елемент, който повлия върху икономическия живот, беше психологическият. Първоначалната неизвестност какво се случва и какъв е размерът на това събитие намалиха инвестиционната активност, ограничиха движението на стоки и капитали, настаниха несигурност във фирмите и дейността им. Най-потърпевши от пандемията бяха туристическият и транспортният бранш, но това индиректно оказва влияние и на останалите сектори, тъй като спадането или спирането дейността на съществени отрасли неминуемо води до намаляване и на дейността на най-близко свързаните с тях, а оттам - и на следващите по веригата. След първоначалния шок последва успокояване и постепенно активизиране на дейностите и оборотите на фирмите, но се появиха последствията от вече нарушения ритъм на работа и взаимоотношения. Появиха се недостиг на суровини, забавяне на доставките, това доведе до увеличение на цените на материалите и транспорта и отново се настани несигурността в устойчивото развитие.Мотокарите и електрокарите, които ние произвеждаме, са инвестиционна стока, а фирмите инвестират и обновяват оборудването си тогава, когато са във възходяща и стабилна среда. В пандемичната обстановка малка част от икономиката се развива устойчиво. Всичко това доведе до намаляване на дейността ни като цяло и работа на приливи и отливи заради промяната в ситуацията в отделните държави, за които изнасяме продукцията си, и неритмичността в доставките.
Как се промени работата ви?
- Не сме въвели някакви съществени изменения в организацията ни на работа. Естествено, спазват се изискванията на здравните органи за ограничаване разпространението и опасността от заразяване с вируса. Голяма част от персонала е ваксиниран, но не сме поставили изискване за задължителна ваксина. Хората ни са разумни и всеки от тях разбира, че трябва се отнася с отговорност към ситуацията и да защитава колегите си, близките и собственото си здраве.Как се отрази на бизнеса ви проблемът с веригите на доставки и как го решавате?
- Проблемът с доставките е глобален и освен от пандемичната ситуация също е в резултат на икономическо и политическо противоборство по мое мнение и скорошно решение не очаквам. При нас вследствие на забавяне на получаването на компоненти навреме се получи забавяне на изпълнение на поетите поръчки, а това води до плащане на неустойки и забавяне обращението на финансовите средства. Ние се опитваме да диверсифицираме доставчиците, но това невинаги е успешно, тъй като е необходим допълнителен финансов ресурс, а при новите фирми ситуацията не е по-различна от тези, от които сме получавали части досега.Какви са уроците, научени по време на пандемията?
- Едва ли мога да кажа, че ситуацията е стабилизирана и можем да правим окончателни изводи за нея, по-скоро поне още година няма да се изчисти здравният проблем, а с него и трудностите, породени от това. Основният извод според мен е, че всяко подценяване на ситуацията или изчакване с идеята за бързо решаване водят до повече затруднения и задълбочаване на проблемите. Необходимо е първо да се вземат бързи мерки за защита здравето на хората, защото без тях всички останали решения се обезсмислят. Второ, трябва да се разполага с алтернативни варианти за доставчиците на стоките и суровините, а при възможност да се поддържа запас от материални и финансови ресурси за решаване на кризисни ситуации.Интервютата взе Мара Георгиева
1 коментар
нормално за колонията
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.