MSC и Maersk слагат край на шипинг партньорството си през 2025 г.

Увеличената конкуренция, както и уголеменият капацитет на MSC, са главните причини за решението на двата гиганта в сектора

Двете компании са първа и втора в класацията за обем на превозените товари.
Двете компании са първа и втора в класацията за обем на превозените товари.
Двете компании са първа и втора в класацията за обем на превозените товари.    ©  Reuters
Двете компании са първа и втора в класацията за обем на превозените товари.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Двете най-големи контейнерни компании в света - Mediterranean Shipping Company (MSC) и Maersk обявиха, че слагат край на партньорството си 2М през 2025 г. По този начин първоначалният план на двата шипинг гиганта да си партнират в срок от 10 години ще бъде изпълнен, но подновяване на споразумението няма да има.

Причините за това са комплексни, но за главни акценти са сочени увеличената конкуренция в сектора, както и конкретните усилия на MSC да увеличи капацитета си на превозване. Двете компании, които се намират на първо и второ място в класацията за обем на превозените товари, сключиха споразумението, за да спасят изпадналия в трудности тогава шипинг пазар.

Главното предимство на съвместната дейност беше добавянето на повече курсове, което даде допълнителна гъвкавост на крайните клиенти. Пандемията, която доведе до невиждан бум в дейността на шипинг компаниите, обаче премахна нуждата от това, а новите кораби на MSC изцяло обезсмислят партньорството.

Алиансът 2M управлява над 200 кораба и обслужва повече от 200 пристанища в около 120 държави. Данни на двете компании показват, че партньорството държи около 40% от световната търговия с контейнери.

Пандемичният бум, който обхвана шипинг индустрията, доведе до сериозно увеличение на приходите и

печалбите, което естествено отвори нови възможности за развитие и инвестиране. MSC и Maersk предприеха различни курсове в тази посока, което може да бъде гледано и като първото предизвестие за идващия край на алианса.

MSC избра стратегията с увеличаване на корабите, като компанията добави 411 хил. TEU (единица за товарен капацитет) слота през 2021 г., което се равнява на увеличение от 10.7%. През миналата година са прибавени нови 321 хил. TEU, или 7.5%, сочат данните от Alphaliner. Освен това през 2021 г. беше дадено началото и на програма за ново строителство на кораби, като се очаква тя да добави поне 120 нови плавателни съда.

Вече са налице резултатите от решението на MSC - за първи път от около 50 години насам Maersk не приключи годината като пазарен лидер, като такъв стана MSC. Освен това прогнози на анализатори показват, че до края на следващата година се очаква MSC да разполага със същия капацитет, с който алиансът в момента.

Maersk от своя страна подходи по различен начин - локални партньорства с местни превозвачи. По този начин тя се фокусира върху разширяване на веригата за доставки, а освен това завърши и няколко придобивания за милиарди долари, които помогнаха за разрастването на наземния логистичен бизнес.

Йохан Сигсгаард, ръководител на океанските продукти в Maersk, казва пред Financial Times, че групата има "размера на флота, от който се нуждаем, размера на корабите, за да останем конкурентоспособни". Въпреки че честотата на курсовете ще бъде засегната, той разкрива, че Maersk предпочита да има "гъвкавостта" да планира собствените си пътувания, за да отговори на нуждите на клиентите за гъвкава верига за доставки.

Експертът по контейнерни превози Ларс Йенсен вярва, че този ход е само началото на преоформянето на целия шипинг бранш, който обслужва поръчки изток-запад. "Това ще промени конкурентната динамика на основните сделки изток-запад за всички големи превозвачи и очевидно всички превозвачи ще разгледат внимателно какви заплахи и възможности ще доведе до това", казва Йенсен. "По същество това трябва да се разглежда като първото домино от много, които ще паднат през следващите 1-2 години", добавя експертът пред Offshore Energy.