🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Renault и Nissan променят партньорството си

Двете компании ще имат равен дял в една друга

Двете компании преговаряха от няколко месеца.
Двете компании преговаряха от няколко месеца.
Двете компании преговаряха от няколко месеца.    ©  Reuters
Двете компании преговаряха от няколко месеца.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Renault отдава по-голямата част от дела си в Nissan на френски тръст.
  • Двете компании ще продължат партньорството си в разработката и производството на автомобили.
  • Японският производител взима дял в отделението за електрически коли на Renault Ampere.

Автомобилните производители Renault и Nissan се споразумяха да преструктурират дългогодишното си партньорство. Френската компания намали дела си в японската фирма до 15%, като по този начин и двата производителя ще имат 15% дял в другия, съобщава Financial Time.

Съгласно споразумението Renault ще прехвърли 28.4% от акциите си в японската компания във френски тръст. Правата на глас за този дял ще бъдат "неутрализирани" за повечето решения, казва Nissan в изявление, въпреки че Renault ще продължи да извлича финансовите ползи от акциите, освен ако не бъдат продадени. Renault ще продаде дяловете в тръста, когато това действие има смисъл от финансова гледна точка, въпреки че няма "задължение" това да се случи в определен период от време.

Renault и Nissan ще запазят по 15% дял в бизнеса си чрез споразумение за кръстосано акционерно участие с право на глас. Преди това Nissan притежаваше 15% от акциите без право на глас във френската компания, докато Renault - около 43% в Nissan.

Наред с промяната на акционерната структура, сделката включва и споразумение Nissan да вземе миноритарен дял в Ampere - бъдещото поделението на Renault за електрически превозни средства, и да инвестира в няколко нови съвместни производствени проекта. Съвместните проекти в Латинска Америка, Индия и Европа са създадени с цел "презареждане на партньорството", заявяват от двете компании.

Преговорите се водеха от месеци, а последните детайли не са били уточнени дори часове преди изявлението да излезе, според запознати с дискусиите източници на FT. Най-силната опозиция е била от неизпълнителните директори на японския автомобилен производител. Те са изразили опасения относно това дали сделката "ще защити достатъчно интересите на Nissan", казва един от източниците.

Ръководителите на Renault се надяват, че възстановяването на капиталовите връзки ще създаде добра воля за напредък по съвместни оперативни проекти. Това би било чудесна новина за алианса, след като в последните години Nissan ясно изразяваше недоволството си от неравномерната му структура.

Хората, близки до Nissan, също така казаха, че новата рамка предоставя начин на двете компании да проведат по-конструктивни дискусии относно споделянето на технологии и стратегията. "Не може да има по-лоша ситуация от настоящата. Имаше само недоверие и почти никакво сътрудничество вече", твърди човек, запознат с алианса, пред CNN.

От 1999 г. и двата производителя на автомобили работят в тандем, заедно с младшия партньор Mitsubishi Motors. Сътрудничеството обикновено позволява на компаниите да споделят производство и технологии и в крайна сметка спестяват милиарди долари годишно. Но бъдещето на групата беше поставено под въпрос през последните години, особено след скандала около бившия шеф Карлос Гон през 2018 г.

Гон, който събра трите автомобилни производителя, беше арестуван в Япония, където прокурорите го обвиниха във финансови престъпления. Той избяга от Япония през 2019 г., като за причина изтъкна очакванията си, че няма да получи справедлив процес. Съвсем наскоро Renault и Nissan разкриха, че преосмислят естеството на връзката си. Миналия октомври и двете компании заявиха, че са "включени в доверчиви дискусии" относно бъдещето на алианса.

Запазването на партньорството позволява на групите поне да продължават да спестяват разходи, като изпълняват съвместни програми. Това е позитивно развитие и за двете страни, особено във време, когато производителите на автомобили в световен мащаб трябва да направят огромни инвестиции в електрически превозни средства и други иновации.

Renault също така се нуждаеше от съгласие от Nissan за някои елементи от собствената си реорганизация, тъй като френският автомобилен производител се опитва да вдигне приходите и маржовете под ръководството на изпълнителния директор Лука де Мео. Това включва вече споменатото отделяне на Ampere, което трябва да излезе на фондовия пазар в Лондон тази година, казват хора, запознати с тези планове пред Financial Times.