🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Технологичните акции отново тръгват надолу след разочароващи отчети

Приходите и печалбите на Apple, Google и Amazon намаляват в сравнение с предходната година

Компаниите от Силициевата долина започват да усещат напрежение от влошените пазарни и икономически условия, силния долар и свитото потребление
Компаниите от Силициевата долина започват да усещат напрежение от влошените пазарни и икономически условия, силния долар и свитото потребление
Компаниите от Силициевата долина започват да усещат напрежение от влошените пазарни и икономически условия, силния долар и свитото потребление    ©  unsplash
Компаниите от Силициевата долина започват да усещат напрежение от влошените пазарни и икономически условия, силния долар и свитото потребление    ©  unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Google се фокусира върху имплементирането на изкуствения интелект в продуктовата си гама.
  • Amazon отново отчита загуби на годишна база, като резултатите се дължат на силния долар.
  • Продажбите на iPhone се забавят заради избухването на ковид в Китай в края на 2022 г.

След ръста в началото на седмицата, технологичните акции отново се запътват в другата посока. На 2 февруари Google, Apple и Amazon публикуваха финансовите си резултати. Приходите на технологичните гиганти възлизат на общо над 350 млрд. долара, като печалбата е около 44 млрд. долара. Финансовите резултати и на трите компании се свиват в сравнение с предходната година: Amazon отново декларира годишна загуба в размер на 2.7 млрд., докато печалбите на Apple и Google се свиват с около 5% в сравнение с 2021 г., а производителят на iPhone разочарова с резултати под очакванията за първи път от 2016 г. В петък Nasdaq се понижи с около 0.4% час след началото на борсовата сесия на Уолстрийт.

Златната ябълка

При Apple проблемите се дължат основно на три фактора според изпълнителния директор на компанията Тим Куук. Първият е силният долар, който според данни на компанията е понижил резултата с около 8%. "На цени от предходната година щяхме да отчетем растеж в почти всички пазари, които следим", отбелязва Куук. Вторият фактор е ковид вълната, която заля Китай през ноември миналата година, което повлия на доставките на най-скъпите модели на компанията. "Поради тези ограничения имахме значително по-малко доставки на iPhone 14 Pro и iPhone 14 Pro Max, отколкото планирахме", посочва изпълнителният директор. Последният фактор е макроикономическата обстановка: инфлацията, войната и затягането на финансовите пазари.

Все пак има и позитиви. За пръв път активните устройства в екосистемата на Apple достигат 2 милиарда. Приходите от услуги също достигат рекордните 20 млрд. долара през последното тримесечие. Изкуственият интелект е основна тема в развитие и при Apple. "Това е наш основен фокус" посочва пред инвеститорите изпълнителният директор след отчета. "Невероятно е от гледна точка на това как може да спаси живота на клиентите", казва Куук, посочвайки иновациите на смарт часовниците на компанията, които засичат катастрофи, падане и други витални функции. "Искам да кажа, че тези неща буквално спасяват животи и виждаме огромен потенциал в това пространство да повлияе на почти всичко, което правим", посочва Куук, като според него това е хоризонтална технология, а не вертикална, "тоест ще засегне всеки продукт във всяка категория, която имаме".

Очакванията са обаче, че настоящото тримесечие приходите ще продължат да се свиват. "Като цяло очакваме представянето на приходите ни през март да бъде подобно на тримесечието през декември", заяви Лука Маестри, финансов директор на Apple, пред инвеститорите след отчета. Акциите на компанията поевтиняваха с около 3.5% преди отварянето на пазарите в САЩ, като с наближаване на сесията спадът се ограничи до 1.5%. С началото й обаче акциите отново започнаха да поскъпват и са нагоре с над 2.5%.

По-малко покупки

"Вече сме достатъчно големи в нашите развити международни територии, така че когато има нещо значимо да се случи в макрото, ние също ще бъдем засегнати", заяви Анди Джаси пред инвеститорите след отчета на Amazon, визирайки същите проблеми, които среща и Apple. Поскъпването на долара, почакването на инфлацията и прогнозите за рецесия оказват огромно влияние на устойчивостта на компанията, която отчита с 98% по-ниска печалба през последното тримесечие на 2022 г. в сравнение с предходната.

Ръстът на облачния бизнес, основен двигател на Amazon, също се забавя. "Мисля, че повечето предприятия в момента действат предпазливо", казва Джаси, като според него спадът в търсенето на облачни услуги се дължи на затягането на паричната политика от страна на банките и очакванията за по-ниска икономическа активност. Около 90% от IT компаниите глобално обаче продължават да развиват проектите си на местни инфраструктури. "И ако вярвате, че това уравнение ще се промени, не мисля, че локалните услуги някога ще изчезнат, но наистина вярвам, че през следващите 10 до 15 години по-голямата част от тях ще бъде в облака", допълва изпълнителният директор, според когото компанията има още накъде да расте. Акциите на Amazon поевтиняват с 3.4% преди отварянето на пазарите, а с началото на сесията загубиха 5%.

Без реклами

Печалбите на Google през 2022 г. се сриват с над 20%. Причините са същите като при Apple и Amazon: сложна макроикономическа обстановка, висока инфлация, силен долар. "Нашите приходи през това тримесечие бяха повлияни от отдръпването на рекламодателите и ефектите на чуждестранната валута", заяви пред инвеститорите след отчета Сундар Пичай, изпълнителен директор на Alphabet.

Компанията планира да използва изкуствен интелект, за да повиши ефективността на рекламите си. "AI е най-важната технология, върху която работим днес", каза изпълнителният директор на Google. "Мисля, че инвестираме от известно време и вече е ясно, че пазарът е готов. Потребителите се интересуват от изпробване на нови преживявания" допълва Пичай, като в плановете на компанията са имплементиране на технологията в целия спектър от услуги: от реклами, търсене, офис пакети, облак и прочие.

От друга страна, бизнесът с услуги на компанията също се развива добре. Youtube Music и Youtube Premium, абонаментните услуги на компанията, вече имат над 80 млн. потребители. Приходите от облачни услуги също се увеличават с над една трета на годишна база, като според Рут Порат, финансов директор, облачният бизнес скоро ще бъде печеливш и ще допринесе за растежа на компанията в бъдеще. "Oставаме изцяло фокусирани върху пътя на Google Cloud към рентабилност", сподели Порат пред инвеститорите. Акциите на Google поевтиняха с около 4% преди отварянето на пазарите, като по време на редовната сесия загубите се ограничиха до 2%.

Обратно на земята

След рекордните темпове на затягане на паричната политика от страна на централните банки през 2022 г. сигналите през последната седмица, че лихвите може да са близо до своя пик, провокираха ръст на пазарите. Технологичният Nasdaq 100 е добавил близо 7% за последните пет дни, а акциите на Facebook поскъпнаха с близо 20%, като очакванията на инвеститорите бяха, че възходът ще продължи. В петък те не бяха разочаровани - поскъпването продължи с макар и по-скромните 1.6% Резултатите на технологичните гиганти показват, че инвеститорите може да са прибързали със заключенията този път.

Все още няма коментари
Нов коментар