"Нестле България" отчита двуцифрен ръст на приходите през 2022 г.

Това значи оборот 325 млн. лв. Но печалбата се свива

Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България": Хранителният сектор е изправен пред безпрецедентни увеличения на разходите поради силния инфлационен натиск
Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България": Хранителният сектор е изправен пред безпрецедентни увеличения на разходите поради силния инфлационен натиск
Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България": Хранителният сектор е изправен пред безпрецедентни увеличения на разходите поради силния инфлационен натиск    ©  Надежда Чипева
Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България": Хранителният сектор е изправен пред безпрецедентни увеличения на разходите поради силния инфлационен натиск    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Нестле България" отчита двуцифрен ръст на приходите през 2022 г., в годината на инфлацията, увеличените цени на суровини и енергия в световен мащаб, войната в Украйна. Българското дружество отбелязва 11.3% ръст на продажбите, от който реален вътрешен ръст (отчита продажбите в обем по цени от предходната година) 6%, а в резултат от ръста в цените - 5.2% за 2022, съобщиха от компанията. За сравнение - през 2021 г. "Нестле България" отчете над 292.5 млн. лв. продажби. Това означава, че приходите за миналата година докосват 325 млн. лв.

В България "Нестле" работи от 1994 г. Софийската фабрика от 2007 г. е избрана за един от петте центъра за производство на Kit-Kat на континента. През ноември 2021 г. с инвестиция от 19 млн. лв. швейцарският гигант започна производство в софийския си завод на втори глобален бранд след Kit-Kat - шоколадовите дражета Smarties, предназначени за местния пазар и за експорт. В софийската фабрика се произвеждат над 790 продукта, като близо 40% се изнасят за 34 пазара.

Петър Стоилов е първият български изпълнителен директор на "Нестле България". Той заема този пост от 1 ноември 2019 г. след поредица от мениджърски позиции в швейцарската корпорация. Стоилов отговори писмено на въпроси на "Капитал" за бизнеса на дружеството.

Блиц

Петър Стоилов: Растем в обем, но маржът на печалбата ни спада

"Нестле България" отчита двуцифрен ръст на приходите за 2022 г. Резултат от какво е този ръст, какво е влиянието на инфлацията?

- През последните две години като цяло в пазара на Югоизточна Европа, част от който е и "Нестле България", оперираме в среда с нови и разнородни предизвикателства - от нарушени вериги на доставка вследствие от пандемията и войната в Украйна, през увеличените цени на основни суровини и електроенергия до инфлацията, на която са подложени както бизнесът, така и потребителите. Екипът на "Нестле България" доказа своята адаптивност в тази комплексна и нелека среда и успяхме да постигнем целите си по отношение на приходна част.

Но в частта "марж" и "оперативна печалба" не се справихме толкова добре. Като цяло хранителният сектор е изправен пред значителни предизвикателства и безпрецедентни увеличения на разходите поради силния инфлационен натиск. Инфлацията обхваща всички области, свързани с производството на храни, напитки и храни за домашни любимци, увеличени цени на суровини и съставки, опаковки, логистика и енергия, както и разходи за труд.

"Нестле България" има фабрика за производство на шоколадови продукти, голяма част от които експортираме към външни пазари, а във фабриката ни работят над 60% от общия брой служители на компанията в България. Ние сме наясно, че скокът на инфлацията оказва влияние върху потребителите, включително нашите служители, и проактивно увеличихме заплатите през 2022 г. Инфлационната спирала започна бавно развитието си още през лятото на 2021 г. и за нас беше предизвикателство, но се справихме успешно и затворихме 2021 г. без мигновени ценови увеличения на продуктите ни.

Правим всичко възможно за спестяване на разходите и повишаване на ефективността на компанията, преди да повишим цените. В крайна сметка бяхме принудени да приложим отговорно ценообразуване в по-късен етап на 2022 г., защото и ние сме ударени от инфлацията, както всеки потребител и всички участници на пазара. Суровините станаха по-скъпи, разходите за енергия и труд се повишиха драстично. Ръстът на бизнеса ни в България е изоставащ спрямо официално оповестената инфлация в страната от +14.3%, по данни на Евростат. Защото ние полагаме всички усилия и поемаме част от нашите разходи за суровини, което се отразява в забележимия спад на нашия брутен марж на печалба (нетната печалба на дружеството през последните години е била около 20 млн. лв. - бел. авт.).

Как се представят отделните дивизии на компанията, при кои от тях ръстът е най-значителен, има ли промяна в пазарните им дялове?

- Портфолиото от категории на "Нестле България" е широко, развиваме общо седем - кафе, шоколад, млечни, зърнени закуски, кулинарни, детско хранене, храни за домашни любимци. Имаме и фокус върху категорията на кафе и напитки в сегмента на хорека, или консумация "вън от дома".

Добрата новина е, че се адаптираме спрямо предизвикателствата на пазара и растем в обем, на практика във всички категории и канали на реализация, по-бързо от индустрията "Храни и напитки" в България. За съжаление ръстът ни в стойност не може да компенсира инфлационния тренд и в повечето категории не успяваме да спечелим дял в стойност. По-конкретно по категории успяваме да запазим лидерските си позиции в "кафе", но без да увеличаваме допълнително пазарния си дял. Сходно е и в категориите "храни за домашни любимци" и "зърнени закуски", където без изразени отклонения запазваме лидерство и пазарен дял.

Категорията, в която сме силно засегнати и губим дял, е "кулинарната", като основна причина за това е прекратената продажба на нудъли. Бяхме принудени да затворим за цяла година производството им в завода ни в Харков, когато започна войната в Украйна, но за радост сега е възстановено и планираме релансиране.

Категорията, в която печелим значителни пазарни позиции, е "детско хранене". Тук растем както в обем, така и в стойност, защото сме конкурентоспособни и имаме увеличен брой консуматори - майки с деца.

Какъв е ръстът на продажбите в хорека канала, връщат ли си позициите продажбите извън дома, които сериозно пострадаха по време на ковид пандемията?

- Краткият отговор е "да". Ръстът ни в тази категория допринася за общото представяне на компанията през изминалата година с органичен ръст 20.9%. Два са основните фактори, които влияят положително на представянето ни. Първият е относително силният летен туристически сезон през 2022 г., след като отмина пикът на пандемията, и присъствието на категорията "кафе и напитки" в сегмента на хорека в хотелите по Черноморието и в цялата страна. Вторият фактор е повишаващият се тренд на консумация на кафе и напитки в сегмента на On-The-Go, сегмент, в който ние сме силно представени с разнообразието от напитки, които са познати и любими на консуматорите.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА