Черната дупка "Български пощи" поглъща още 50 млн. лв.

Държавата вдига капитала със сумата, след като предишното правителство е направило миналото лято същата инжекция от 45 млн. лв.

При годишен бизнес от 230 млн. лв. държавната фирма получава почти 100 млн. лв. субсидия. Бонус от още толкова за последните 9 месеца. Резултатът: загуба и задължения
При годишен бизнес от 230 млн. лв. държавната фирма получава почти 100 млн. лв. субсидия. Бонус от още толкова за последните 9 месеца. Резултатът: загуба и задължения
При годишен бизнес от 230 млн. лв. държавната фирма получава почти 100 млн. лв. субсидия. Бонус от още толкова за последните 9 месеца. Резултатът: загуба и задължения    ©  Цветелина Белутова
При годишен бизнес от 230 млн. лв. държавната фирма получава почти 100 млн. лв. субсидия. Бонус от още толкова за последните 9 месеца. Резултатът: загуба и задължения    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Без дебат за под година капиталът на губещите пощи набъбва с 95 млн. лв.
  • Отделно всяка година дружеството получава субсидия от около 100 млн. лв.
  • От 13 години е на загуба, но заплатите на почти 9 хил. служителя се вдигат с над 20%

"Криза за пари в държавните пощи". Заглавието е от архива на "Капитал" и е от преди 10 години. Тогава ситуацията в "Български пощи" беше следната: липса на пари, оредяващи клиенти, шумни синдикати, настояващи за по-високи заплати и заплашващи с протести.

Ситуацията десетилетие по-късно в държавния мастодонт е абсолютно същата. С няколко разлики - финансовата дупка е станала драматично по-голяма. Вече няма частен инвеститор, който да влезе в дружеството, каквито бяха страховете на синдикатите тогава. Мастодонтът е станал все по-зависим от държавните субсидии, като въпреки помощите от бюджета за социални дейности като писма и пенсии в малки населени места, то не може да се справи с текущите си разходи и трупа огромни загуби.

През лятото на 2022 г. по време на управлението на "Продължаваме промяната" държавата вдига капитала на дружеството с 45 млн. лв. Въпреки че тактиката не дава резултат, сега служебното правителство ще повтори изливането на пари в държавната дупка.

Тази сряда Министерски съвет излезе с решение капиталът на "Български пощи" да бъде увеличен с "минимум" 50 млн. лв., като няма посочена горна граница на помощта. Мярката ще стане възможна ако Европейската комисия разреши поисканата от министъра на транспорта Христо Алексиев схема.

Поредното "финансово стабилизиране и оздравяване" на "Български пощи" се случва в нелек финансов момент за държавата и призиви на Министерство на финансите за затягане на коланите. Но явно служебният кабинет говори едно, а иначе раздава милиони.

Последната, но не по важност разлика с 10 години по-рано е, че тогава компанията все още имаше шанс да се позиционира на бумтящия пазар на куриерски услуги и дигитални разплащания. Вместо това дружеството има главна роля в свиващите се пощенски сегменти и микроскопично участие на растящите пазари като куриерския, например.

Трендът е фалиращ

Решението е облечено с повтаряната като мантра дигитализация на пощите и "усъвършенстването на съществуващия клиентски софтуер". Основната цел обаче е да се осигури временно подкрепа на дружеството "да посрещне краткосрочните потребности от парични потоци до въвеждането на план за преструктуриране", пише в решението.

По думите на новия му изпълнителен директор Филип Алексиев, който идва от друг един вечно фалиращ държавен мастодонт БДЖ "дружеството има натрупани просрочени задължения за инкасирани суми на комунални оператори за 72 млн. лв., върху които плаща наказателни лихви около 8 млн. лв. Преведено това означава, че платени от граждани суми за ток, телефон, вода и т.н. са потънали в пощите за неизвестен период от време, много вероятно за текущи разходи като заплати.

В отчета за 9 месечието за 2022 г. загубата е 41.6 млн. лв., като по думите на Филип Алексиев очакванията за годината са тя да достигне 55 млн. лв. (все още няма публикуван отчет за цялата 2022 г.).

Структурата на приходите на компанията, която за цялата 2021 г. има 235 млн. лв., като от тях само 58% са оперативните приходи, а 41.1% са тези от финансирания (за компенсация на разходите по предоставянето на услуги от общ икономически интерес - поща, преса, пенсии и т.н). Накратко - държавата е дала 100 млн. лв. помощи.

За 2021 г. оперативната загуба на компанията е 108 млн. лв., а крайният финансов резултат след държавните дотации е минус 13 млн. лв.

Отчетите показват загуби 13 поредни години.

Заеми и заплати

Докато дружеството фалира вместо намаляване на броя на служителите синдикатите договориха увеличаване на заплатите. Дружеството се явява вторият по големина работодател в страната след другия държавен мастодонт от системата на транспорта - Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Преди около месец синдикатите и ръководството на затъналите "Български пощи" постигнаха споразумение заплатите на близо 9000 "работещи бедни" в дружеството да бъдат вдигнати с 19% на две стъпки. Първата е със задна дата от 1 януари 2023 г. с 11%, което се равнява на 95 лева, а увеличение от още 8 на сто или 77 лв. трябва да се случи от 1 юни. Ваучерите за храна се увеличиха от 60 лв. на 100 лв.

Така средната работна заплата в "Български пощи" от 1048 лв. става 1220 лв. по информация на настоящия изпълнителен директор Филип Алексиев.

С подписването на споразумението по колективния трудов договор бяха прекратени предупредителните стачни действия на служителите, започнали от края на миналата година.

Проектът по плана за възстановяване за 100 млн. лв., (колкото дотациите от държавата) пък не е ясно дали и кога ще бъде реализиран, както и каква ще бъде реалната му полза в един по-средносрочен план на дигитализирани потребители.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 6

    Викате по-добре да ги няма. Така един конкурент по-малко за съседа ви на Буджака и собственик на най-голямата частна поща! :(

    Нередност?
  • 2
    nkr051069990 avatar :-P
    Охо
    • - 1
    • + 3

    Държавна поща трябва да има и честно казано аз дори ползвам услугите на пощата.
    Явно на афтурката и сервират поръчките в леглото и си няма идея какво е поща и за какво служи.

    Нередност?
  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 1

    Може би след като хората плащат 5 лева Спиди и Еконт да им донесат документите и офисите им се увеличават то може би това е нормалната цена за тази услуга. Куриерите също така се ползват за парични преводи, което също струва някакви такси ние обаче упорито отказваме да обясним това на пенсионерите ходещи в пощата. То хубаво печелившите клонове на Български пощи да издържат губещите, но хайде нека някой се размърда поне клонът на пощата да дойде по-близо до крайния клиент както правят другите куриери.

    Нередност?
  • 4
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • - 1
    • + 1

    Това е едно от най не реформираните държавни дружества у нас - нито като структура и добър мениджмънт, нито като фирмена култура, да не говорим за качеството на услугите. Един колет от София до Берлин ми пътува 16 дни и цена 160 лв.(три пъти по-скъпа от СПИДИ), а коледна картичка от 17 декември пристига на 10 февруари на двойна цена! До кога милиони ще се наливат в скъсани джобове от некадърно управление на едно типично соц дружгество!?

    Нередност?
  • 5
    sus16398109 avatar :-|
    sep sepron
    • - 1

    Държавните пощи съществуват само заради синдикатите, огромната им членска маса им е нужна. А са такова архаично и ненужно бреме. Крайно време е някой да ни отърве от него

    Нередност?
Нов коментар