Собственикът на eMAG вече има и куриерска фирма в България

Sameday развива мрежа от локъри и се цели да е номер 3 в сектора на доставките

Локърите на компанията са разположени както навън, така и в магазини и молове
Локърите на компанията са разположени както навън, така и в магазини и молове
Локърите на компанията са разположени както навън, така и в магазини и молове    ©  Надежда Чипева
Локърите на компанията са разположени както навън, така и в магазини и молове    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Новата куриерска компания Sameday залага на мрежа от автоматизирани точки за доставки и вече има 200.
  • Дружеството "Деливъри солюшънс" е със същия собственик като онлайн търговеца eMAG.
  • Амбицията е мрежата от локъри да се удвои тази година, а до 5 години тя да влезе в топ 3 на пазара.

Животът е немислим за подреждане, а най-ценното е невъзможно за опазване без шкафчето. От древния свят до съвременните офиси, училищни коридори, съблекални, сейфове на банки и т.н. и т.н.

Шкафчето не подмина и куриерския бизнес, като той видя в т.нар. локъри възможност клиентите да получат една по-автономна услуга и оптимизация за самия бизнес. Ковид пандемията допълнително ускори интересът към услугата out of home delivery, или доставка до машина, на удобно място за клиента, където той сам след въвеждането на код или сканиране на баркод може да вземе пратката си.

През 2021 г. глобалният пазар на интелигентните шкафчета за пратки възлиза на около 722 млн. долара, а до 2024 г. се очаква да надхвърли един милиард.

Локърите все още набират скорост на българския пазар, като към момента с такива разполагат лидерите на пазара "Еконт експрес" и Speedy и операторът на Boxnow. От няколко месеца в нишата влезе още един играч, който от септември до момента е успял да изгради по-голяма мрежа от точки за получаване от всички налични локъри на пазарните лидерите, взети заедно.

Това е "Деливъри солюшънс", по-разпознаваема под бранда Sameday и локърите си easybox. Зад компанията стои най-големият онлайн търговец eMAG, който подпомага популяризирането на доставките до локърите easybox, посредством промоционални цени при поръчка на стока от платформата на eMAG. Навлизащата от Румъния компания има амбицията до пет години да влезе в челната тройка на българския куриерски пазар, на който от години лидерите "Еконт експрес" и Speedy нямат никаква сериозна конкуренция при обслужването на електронната търговия.

Румънският генезис

Историята на Sameday започва преди 13 години. До придобиването й от eMAG Delivery Solution е малка компания с локални операции на територията на Букурещ. И е специализирана в доставките в рамките на същия ден, откъдето идва и брандът Sameday.

В началото е собственост на двама румънци - Лучиан Балтару и Октавиан Бадеску. През май 2017 г. eMAG придобива 80% от букурещката компания, като Октавиан Бадеску излиза от компанията, а Лучиан Балтару остава. Към началото на 2023 г. Южноафриканският собственик Naspers има 73.19%.

През 2016 г., т.е. преди сделката, компанията е с приходи от 3 млн. евро. През 2021 г. оборотът на румънската Delivery Solutions е 123 млн. евро, а служителите над 1000.

eMAG започва да инвестира в компанията в две посоки - като капацитет, благодарение и на огромното си количество пратки, и в сферата на out home delivery и локъри. "В момента тя има над 3000 такива в Румъния", казва управителят на българското дружество Радослав Крумов, като повече от половината доставени пратки от Sameday в Румъния са доставени в локъри. По неговите думи в момента Sameday е втори по големина куриер в Румъния след FAN Courier, като става въпрос за няколко стотин хиляди пратки на ден. Локърите явно успяват да се наложат, като такива вече имат и FAN Courier и другата голяма компания на пазара - Urgent Cargos.

В България

Влизането в България се случва през май 2022 г. Решението е плод на анализ на акционерите. Според тях в България има място за още един голям куриер. Oт години доставките на електронните покупки са поделени между двама - "Еконт експрес" и Speedy, като новата компания на пазара има амбицията в срок от 5 години да се нареди в топ 3.

еMAG навлезе на българския пазар през 2012 г., малко след като в основаната в Букурещ компания навлезе южноафриканският онлайн гигант Naspers с дял 70%. В продължение на години дейността тук преминаваше през румънското дружество Dante International. По-късно беше създадено и българското "Емаг интернешънъл". По последни данни за 2021 г. дружеството тук е с приходи 276 млн. лв., печалба от малко под 1 млн. лв., като в страната работи и онлайн търговецът на облекло в групата - Fashion Days.

Българското дружество "Деливъри солюшън" е с капитал 1.56 млн. лв. То е собственост на Delivery Solution International (компанията има и подразделение в Унгария), което пък е собственост на Delivery Solutions.

До момента компанията на българския пазар е успяла да изгради национална структура на доставки до адрес. Тоест може да доставя до всяка точка на страната, като има логистична база в Казичене, Русе и Стара Загора и около 150 куриера. Инсталираните локъри са над 200 в цялата страна, като половината от тях са в София. "Амбициите ни са тази година да ги удвоим", казва Радослав Крумов.

Един локър, 50 пратки

На този етап компанията не планира да развива офисна мрежа. Обяснението на Крумов за това решение е, че всеки един бизнес трябва да даде добавена стойност на клиента. По неговите думи българският пазар на куриерски услуги е много по-добре развит в сравнение с другите държави в Европа откъм клиентски приложения и какво клиентът може да ползва. Или там куриерският бизнес е много по-мащабен, но тук клиентите получават услуги, които на други места нямат или поне не всичките заедно, като например бартер, разделяне на цената на куриерската услуга и т.н.

"За да дойде някоя компания в България, тя трябва да може да предложи тези или почти всички от тези услуги и да даде нещо повече на клиента. Това, което се опитваме да направим тук, е да преместим клиентското търсене в посока out of home delivery. Защото става по-бързо, по-удобно, с по-малък въглероден отпечатък и ефективността е много по-голяма", казва Крумов. Един куриер с едно зареждане на локър зарежда 50 пратки за 5 минути вместо един куриер да отиде до 50 адреса.

"Може да си представите как това повлиява върху структурата на разходите. Те стават по-малки и съответно ние можем да предоставим по-добри условия на клиентите. Тоест колкото повече пазарът приема тази услуга, толкова по-изгодно става и за самите клиенти. Потребителят печели по-добри цени и по-голямо удобство", казва Крумов.

24/7

Концепцията на локъра е клиентът да има достъп до него във всеки един момент - 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Статистиката обаче показвала, че след 22 часа и преди 8 часа, се взимат едва 3% от пратките, като това позволява на компанията да търси не само външни локации, но и вътрешни, където е удобно и може лесно да се спре, без да се причинява задръстване. Компанията има договори с "Билла", "Фантастико" и др., както и в молове.

Другият важен момент при изграждането на мрежата е локърите да са с такава гъстота, че да можеш да достигнеш до най-близкия за 10 минути.

Налагането на тази услуга е различна в различните държави в зависимост от това как се е развил пазарът там през годините, като доставките на пратки до локъри се движи между 1 и 70% за различните страни в Европа, обяснява Крумов. "Например в Германия е много ниско ползването на подобен тип услуга, защото DHL са направили мрежа от parcel shop-ове, които са 40 000 - 50 000. Балтийските републики имат 70% и повече, както и скандинавските страни. Във Великобритания е около 35%, както и в Китай", разказва той.

Изненадващо неконсервативен

Реакцията на българския пазар към момента е приятна изненада за Крумов. "Аз бях един от най-големите песимисти за използването на локър мрежата и останах изключително приятно изненадан досега. Винаги съм си мислел, че българинът е много консервативен човек, който не обича много новите неща, но се оказа, че не съм прав", казва Крумов. Към момента една четвърт от доставяните от нас пратки се получават в локър.

От януари компанията е отворила мрежата си от локъри и за други клиенти извън платформите на eMAG. По отношение на цените от компанията казват, че се позиционират малко по-ниско от другите големи играчи на пазара, в резултат на утилизацията на локър мрежата, като предвиждат максимална прозрачност.

Към момента всяка четвърта пратка (25%), която компанията доставя, се взима от локър, като в голяма степен за това помагат рекламата на eMAG и безплатната доставка до easybox, като голяма част от пратките тръгват от Румъния. Или собственикът прави всичко възможно, за да повиши популярността на подобен тип услуга, като надеждите на Sameday са все повече хора да се възползват от това.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nnj31646874 avatar :-|
    nnj31646874
    • - 2
    • + 2

    Не е лошо да им се шибне един допълнителен данък Свръхпечалба + данък оборот на такива монополи.

    Нередност?
  • 2
    scs591119180 avatar :-|
    Гаргамел
    • - 1

    еМАГ е един голям шит. Там продават различни търговци, гаранция на най, права на най, и кинтите на най ...

    Нередност?
  • 3
    wlr26637645 avatar :-|
    wlr26637645
    • - 1
    • + 4

    Авторката папагалчи локъри, та локъри. То е ясно, че от колаборационисти на румънския естабилишмънт с африкански корени, не може да се очаква добро познание по роден език, ама мис Крумова можеше да понапъне малко органа в черепната си кутия.

    Нередност?
  • 4
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков
    • - 2
    • + 1

    Интересна идея, но езикът е тра-ла-ла (да не съм груб). Потроших маса време - колкото да отида до офиса на Еконт, да се ровя за разни думи. Вижте в гугъл за локър.
    Съдържанието - добре е малко критично мислене, а не рекламен текст на експериментална идея. Големият "плюс" - вместо да донесе пратката в офиса, ще спестя 2-3 лв, ще изхарча литър-два бензин и ще изгубя поне половин час. Страхотна услуга! И мога "автономно", когато искам да взема пратката. Като пияница, който разбира, че е свършило пиенето, а магазинът е затворил. За хора с излишно време - става. Или не е спешно - когато имате път към "локъра", някой ден ще наминете.
    Грубо инвестиции - "умни" чекмеджета; кодът се сменя след всяко получаване (дистанционно или куриерът при зареждане? Централата получава сигнал и генерира нов код, SMS до клиента) наем за място, охрана. Доста рискова инвестиция?

    Нередност?
Нов коментар