🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да зареждаш електромобила си на над 1100 зарядни станции в България

Точките са разпределени основно сред няколко големи играча, а цените на kWh през последните месеци спадат

Към този момент в страната има общо 1154 станции на 839 локации.
Към този момент в страната има общо 1154 станции на 839 локации.
Към този момент в страната има общо 1154 станции на 839 локации.    ©  Shutterstock
Към този момент в страната има общо 1154 станции на 839 локации.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Леките автомобили на ток в страната растат двойно за година и вече са над 7700.
  • Паралелно с това броят на зарядните станции из страната също расте и дори изпреварва изискванията на ЕК за съотношение станции към електромобили.
  • Половината зарядни точки в страната са в мрежата на Eldrive, а втори по брой са Fines Charging с над 260.

По данни на Министерството на вътрешните работи (МВР) към 1 май 2023 г. регистрираните в страната електрически леки автомобили са 7757, или едва 0.27% от всички 2.92 млн. Все пак положителното е, че техният брой се е увеличил с 53% в сравнение с май 2022 г. Оптимистични са и данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) за първите два месеца на 2023 г., според които продадените нови електромобили представляват 4.7% от всички 5101. Растежът спрямо същия период на предходната година е над 195%.

Сред причините за нарасналото търсене на електромобили са увеличените цени на горивата през 2022 г., набъбващата зарядна инфраструктура в страната, както и увеличаващият се брой модели, чиито батерии позволяват по-висок пробег с едно зареждане. При зарядните станции за електрически автомобили през 2022 г. дори бе подписан меморандум за изграждането на общо до 10 хил. нови станции през следващите пет години. На фона на тази внушителна заявка според сайта vsichkotok.bg към този момент в страната има общо 1154 станции на 839 локации. Те са разпределени основно в мрежите на няколко компании, като лидер е Eldrive с около 500. Следват ги мрежите на Fines Charging с 260, EVpoint с близо 100, тази на Wink със 160 зарядни точки (цел към края на 2023 г.) и още няколко, сред които е тази на "Kaufland България" с 30.

Според картата на vsichkotok.bg в страната преобладават локациите със станции за бавно зареждане (AC), а мощностите варират между 20 и 300 kW. Според компаниите обаче фокусът им е в станциите за бързо и супербързо зареждане (DC), а за лидера Eldrive и обособяването на хъбове с по няколко зарядни точки на централни пътни артерии. Цените за зареждане са между 0.69 и 0.95 лв., като при четири от по-големите мрежи има и еднократна начална такса, която е между 0.50 и 1 лв.

При около 7700 електромобила в страната и над 1150 зарядни точки на една зарядна точка се падат по 7 електромобила, което е достатъчно според изискванията на Европейската комисия (ЕК) за 10 към 1. Тук обаче идва въпросът дали станциите са равномерно разпределени и най-вече покриват ли основните пътни артерии в страната. Съсредоточаване очаквано има в големи градове като София, Пловдив и Бургас като присъствието на Spark в столицата и града под тепетата засилва нуждата от повече зарядни станции там. През март тази година ЕК пък взе решение, че по Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), към която в България е причислена автомагистрала "Тракия", се предвижда обособяването на места за зареждане на всеки 60 километра.

Лидерът

Първата зарядна точка на Eldrive Bulgaria е открита на паркинга на The Mall в София през август 2016 г., като днес мрежата на компанията е с над 500, разпределени в повече от 200 локации из страната. Тоест мрежата ѝ обхваща близо 50% от наличните зарядни станции в страната. Според изпълнителния директор на компанията Димо Колчев половината от собствените точки за зареждане са бързозарядни (DC), като "основният ни фокус в момента е бързозарядната инфраструктура - станции за бързо зареждане (20 - 50 kW) и за супербързо зареждане (120 - 180 kW)".

Освен в България от 2018 г. компанията оперира в Румъния, като днес там има над 150 зарядни точки. В началото на 2022 г. пък започва предлагането на услугата си и в Литва, където към днешна дата има над 100 зарядни точки. По информация от компанията, общата инвестиция на Eldrive на групово ниво е близо 10 млн. евро за трите пазара, на които оперира. Според Колчев е трудно да се посочи средна цена на една зарядна точка у нас, тъй като "инвестицията в бързозарядна станция е десетки пъти по-голяма от инвестицията в АС такава". Освен това по думите му "на някои локации се изискват допълнителни инвестиции за увеличаване на свободната електрическа мощност, за да може да се инсталира по-мощна станция".

Другият основен фокус на Eldrive Bulgaria в момента е изграждането на хъбове за супербързо зареждане. "Това са локации, разположени на ключови места по основните пътни маршрути в страната, на които има между 8 и 20 конектора за супербързо зареждане", пояснява Колчев и обяснява, че за момента работещите са два. Единият е на паркинга на The Mall на бул. "Цариградско шосе" в столицата, разполагащ с 20 конектора, и на паркинга на ритейл парк "Via Park Север" с 10, намиращ се на бул. "Карловско шосе" на входа на Пловдив. Скоро се очаква да заработи и трети в района на винарска изба "Дамяница" (на 12 км от Кулата) и на метри от автомагистрала "Струма", като на локацията ще има четири 120 kw DC станции с по два конектора за зареждане. Колчев разкрива, че се подготвят още такива локации.

Основните партньори за разполагане на станции на компанията са търговски и ритейл паркове, бизнес центрове и бензиностанции като могат да бъдат открити и край ресторанти и спортни центрове. Според Колчев "напълно обезпечени с бързозарядни станции са всички основни пътни маршрути и транспортни коридори в страната." Дава пример с автомагистрала "Тракия", на която според него има зарядни станции през 60-70 км в двете посоки.

"Непрекъснато добавяме нови локации в мрежата ни. Само за април сме добавили 20 нови зарядни точки, като 12 от тях с мощност между 50 и 180 kW DC, а останалите са стандартни АС станции" разказва още мениджърът и добавя, че през май и следващите месеци са предвидени още нови станции. Някои от тях ще са по морето край Слънчев бряг, Златни пясъци и Созопол, а друг фокус ще бъдат маршрутите към Гърция през ГКПП Кулата и Илинден. Не на последно място се очаква "да се увеличи до 180 kW капацитетът на вече съществуващи станции на ключови локации и маршрути."

За изграждането на бързо зарядната инфраструктура Eldrive си партнират с ABB. Новост от началото на годината именно при тези станции e внедряването на функцията autocharge. Тя дава възможност за автоматично стартиране на зареждане на всички DC станции на производителя в мрежата "след включване на куплунга в автомобила без да се налага да верифицирате профила си през приложението или с RFID карта."

Мрежата от станции може да бъде разгледана от мобилно приложение, като през него може да се търси най-близката, да се провери каква е нейната мощност, с какви контакти разполага и дали дадена зарядна точка е свободна. Чрез приложението също така се стартира и прекратява зарядната сесия (ако не е активирана функцията за autocharge) и се осъществява заплащането, след като предварително е добавен платежен инструмент. Ако клиент не желае или не може да използва приложението при всяко зареждане, може да си поръча безплатно RFID карта. Третият вариант, важащ за DC станциите, изградени от ABB, е активирането на функцията за автоматично зареждане.

Цената за kWh до края на юни е намалена с 11% на 0.80 лв., като има и начална такса 0.50 лв. при стартиране на сесията. Важно е да се обърне внимание дали дадена станция е на територията на обществен паркинг на ритейл парк или търговски център, престоят на които обикновено се заплаща на час.

Втори, но най-бързи

По броя на зарядните точки в страната се нарежда Fines Charging със своите 260 на 110 локации из страната, като компанията започва операция през лятото на 2019 г. Зарядните ѝ точки са "почти поравно разпределени между бензиностанции, паркинги и търговски центрове, а хотелите са по-малък процент", разказва Мариан Иванов, един от съдружниците с 33.3% от акциите в управляващото (според сайта на компанията - бел. ред.) дружество "Финес енерджи".

На сайта си компанията заявява, че мрежата ѝ е най-бързата, а преобладаващи са DC станциите, чиито мощности варират от 30 до 300 kW, като според Иванов най-масови са тези със 150 kW. Търсенето на локациите с видовете конектори и мощности се случва отново чрез мобилно приложение. През него се и заплаща след всяка зарядна сесия, като за целта е необходимо да се добави банкова карта. При първото ѝ добавяне апликацията изисква да се зареди сума от предварително зададени стойности. Тя отива в кредитния баланс на клиента и се използва за бъдещите зарядни сесии.

За изграждането на зарядната си инфраструктура Fines Charging си партнира главно с Hypercharger, ABB и Siemens. Извършва дейност единствено в България като до края на тази година се планира откриването на станции на още 20 локации из страната. На сайта ѝ от компанията твърдят, че са най-бързата зарядна мрежа за електромобили в страната, а през декември 2022 г. е обявена поръчката на електрически камион, който да обслужва нуждите на свързаното дружество "Финес-2", занимаващо се с дистрибуция на месо и месни продукти.

Цените за зареждане на AC станция на компанията са 0.69 лв. за kWh, а за DC 0.79 лв. Дали ще има промяна Иванов коментира за "Капитал", че "трудно е да прогнозираме движението на енергийния пазар и не можем да правим дългосрочни прогнози, но трябва да се има предвид, че инвестициите в зарядни станции са изключително сериозни и крайната цена не зависи само от цената на електроенергията". Не посочва каква е инвестицията на компанията в мрежата, но обяснява, че единичната за всяка станция "варира според локацията, нуждата от инфраструктурни промени, процедури и мощността на станцията". Използваното финансиране е изцяло от собствени средства.

Трети преди края на 2023

Wink Charging има амбицията до края на тази година да има 160 зарядни точки из цялата страна, а това би отредило на компанията трета позиция по техния брой. От там не посочват точно колко са те към днешна дата, но в момента става дума за 20 локации. "В процес сме на изграждане са още над 40 точки за зареждане в почти всички областни градове, както и в основни туристически и транзитни за преминаване локации", отговарят за "Капитал" от Wink и уточняват, че сред местата, на които ще бъдат те, са Бургас, Поморие, Свиленград, Кърджали, Момчилград, Девин, Троян, Пирдоп, Слънчев бряг и др.

За оборудването компанията си партнира с американската Blink Charging, а търсенето на локации със зарядни станции се осъществява отново през приложение. В него към този момент са налични предимно такива с мощност 22 kW. Цената за зареждане е 0.95 лв. за kWh, като има стартова такса 1 лв. Ако след пълното зареждане на автомобила той не бъде преместен в продължение на четири часа, на всяка минута след това се начислява такса от 0.19 лв., като максималната сума за престой може да бъде 15 лв.

"Изграждаме основно публични зарядни станции, някои от които на по-труднодостъпни и отдалечени населени места, което според нас дава добра възможност на собствениците на електрически превозни средства да ги ползват и извън големите градове" обясняват от Wink.

Услугата оперира от 2020 г., а според сайта ѝ управляващо дружество е "Грей Стоун България".

Трети по право

След Fines Charging с най-много зарядни точки в момента е EVpoing, опериращо през дружеството "И ви пойнт". Мрежата се състои от над 100 точки за зареждане на около 50 локации из страната. Те са основно AC и с мощност 22 kW като по-голямата част са в южна България и близо до границата с Гърция. Според интерактивна карта на сайта на компанията, тя има зарядни станции и на около 50 локации в южната ни съседка, включително на острови като Миконос, Парос и Крит.

Цените в България са 0.90 лв. на kWh като и тук има стартова такса от 0.50 лв. Според мобилното приложение, от което могат да бъдат разглеждани станциите, се вижда, че цените в Гърция са 1.10 лв. на kWh и няма допълнителна такса.

Освен бизнеса с общественам режа за зарядни станции, компанията предлага широк асортимент от аксесоари за зарядни станции, както и изграждане на такива. Компанията предлага и внедряване на система, чрез която клиенти, притежаващи своя мрежа със зарядни станции, да я управляват.

Зареди докато пазаруваш

Макар и локациите със зарядни станции на Kaufland България да са едва 15 и да не са сред лидерите на пазара, по техните думи те са "първата мрежа от безплатни бързи зарядни станции в цялата страна, която позволи да се стига от София до морето на ток." Тя е безплатна от февруари 2017 г, когато веригата започва да я развива, до септември 2022 г. Мрежата има станции на паркингите на обекти на хранителната верига "в София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, Варна, Велико Търново, Русе, Добрич, Плевен, Ботевград и Сандански" както и две станция за зареждане на електрически велосипеди, мотопеди и тротинетки, които са в столицата.

Всяка от станциите за автомобили разполага с един извод по 43 kW AC и два извода по 50kW DC като едновременно могат да се използват по два. През 2023 г. е планирано да се разкрият още две станции в строящи се в момента обекти на веригата.

Търсенето и управлението на станциите от клиентите се осъществява чрез мобилното приложение Vsichkotok, разработено от едноименния сайт.. Цената на kWh е 0.88 лв. като в приложението е необходимо първо чрез банкова карта да се добави баланс от минимум 5 лв. Започната зарядна сесия спира автоматично след като балансът падне до 2 лв.

Клиентите е важно да предвидят, че станциите могат да бъдат използвани в работното време на обектите на Kaufland, което обикновено е до 22 часа. Също така има ограничение от един час на автомобил. От веригата обясняват за "Капитал", че отличаващото ги от останалите зарядни мрежи е "възможността да се посетят нашите хипермаркети и приятно изкарване в one-stop-shopping, докато се зарежда автомобила" на клиента. Споделят още, че инвестицията в една станция е над 80 хил. лв., което при 15 действащи означава, че общата е около 1.2 млн. лв. Финансирането е изцяло собствено.

От София до Бургас на ток

Наближава лятото и горещото време, а с тях почивките по морето. Тази година решавате, че ще сте "зелени" и ще пътувате с електромобил. Да кажем, че избирате Hyundai Kona (с батерия 64 kWh), който е един от разпознаваемите модели с "по-голяма" батерия, която да издържа повече от 200 км разстояние. Началната ви точка е София, а крайната - Бургас. Разстоянието е 380 км по автомагистрала "Тракия". Според спецификациите на автомобила с пълно зареждане батерията му би издържала до 400 км пробег. Всеки, който е карал Kona, знае, че това е непостижимо. Лятото при топло време и шофиране с висока скорост по магистралата изминатото разстояние би било максимум около 300 км. Като се има предвид, че пробегът изключително много се влияе и от стила на шофиране, броя пътници и теглото на багажа, по-реалистично би било изминаването на 250, без да се спира за презареждане.

При потеглянето от София ще платите около 50 лв. за пълното зареждане. Ако батерията на автомобила ви издържи споменатите около 300 км, това означава, че малко преди Ямбол ще е добре да спрете, за да заредите. Най-близката станция в района е при 243-ти километър в посока Бургас, около Нова Загора. Станцията се намира в непосредствена близост до бензиностанции "Еко" и е с мощност 225 kW, което при нашата Kona с 64 kWh батерия ще позволи зареждане до 80% за около 30 минути в зависимост до колко процента е паднал зарядът ѝ. Ако приемем, че сме на около 20%, зареждането ще ни струва още около 40 лв. и ще ни осигури достатъчен пробег да стигнем до Бургас, а на връщане да се доберем някъде до Чирпан. Като теглим чертата, излиза, че около 60 лв. ще ни струва пътуването до Бургас с електромобил и използването на мрежите за зареждане. Ако сравним с бензинов модел на Kona с разход 6 литра на 100 км и цена от 2.50 на литър, пътуването ни в посока би излязло около 60 лв. Разбира се, подобни изчисления са пълни с условности и зависят от много фактори.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh
    • + 1

    В София са станали популярни един електрически БМВ джипове и дори повече от тях - Тесла модел Х. Преди имаше спорадично по някоя електрическа кола, сега са доста повече. Съдейки по моделите, мутрите се електрифицират.

    Нередност?
  • 2
    cuam4o avatar :-(
    Ангел
    • - 1

    При положение, че огромната част от хората в градовете в България живеят в блокове, докато не се реши проблема със зареждането вкъщи, трудна работа да се наложат електромобилите.

    Нередност?
  • 3
    OOvECHhiW8 avatar :-|
    OOvECHhiW8
    • - 1

    Иска да видя бензинова кола, която има разход 6/100 по магистралата... Ама едва ли ще ми се случи.

    Нередност?
Нов коментар