Борсов кораборемонт от Варна: две опции за инвеститори

Две компании от корабния бизнес са представени на фондовата борса и така всеки желаещ може да стане част от този сектор в икономиката

Корабите отдавна са пристанали на фондовата борса в София
Корабите отдавна са пристанали на фондовата борса в София
Корабите отдавна са пристанали на фондовата борса в София    ©  Цветелина Белутова
Корабите отдавна са пристанали на фондовата борса в София    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кораборемонтът и строителството на кораби е една от силно застъпените икономически дейности във Варна, но са малко нейните представители на Българската фондова борса. Кораборемонтен завод "Одесос" е един от тях, а публичният "Индустриален холдинг България" е мажоритарен собственик на "Булярд корабостроителна индустрия". Благодарение на тях инвеститорите чрез покупка на акции могат пряко или косвено да станат част от една индустрия, в която България има силни традиции и продължава да развива.

"ИХ България" - без дивидент, но с големи инвестиции

И докато при КРЗ "Одесос" има повишение на печалбата и решение за рекорден дивидент, то при "Индустриален холдинг България" финансовият резултат се понижава, което се дължи на спад при приходите от превоз на товари по договори за рейсов чартър - те се свиват от 41.7 млн. лв. до 25.01 млн. лв., което е спад с над 40% на годишна база.

Така най-значима част от приходите през 2022 г. стават тези от договори по тайм чартър - те са 24% от общите и достигат до малко над 36 млн. лв., което е ръст с почти 31%. Приходите от ремонти реконструкция на плавателни съдове обаче нарастват с почти 150% до 28 млн. лв.

Общите приходи за миналата година достигат 153 млн. лв. при 141.6 млн. година по-рано. Общите разходи на "ИХ България" нарастват повече, което допълнително оказва влияние върху спада на печалбата - тя се свива от 43.4 до 23.5 млн. лв. Пазарната капитализация на компанията е 165 млн. лв., като се понижава с 22% за една година. "ИХ България" е наследник на бившия приватизационен фонд "България". Освен корабен и транспортен бизнес в него има компании от машиностроенето, но те са с по-малък дял. В компанията няма мажоритарен акционер, но с най-голям дял са компаниите, свързани с Димитър Желев, чиято съпруга Данета Желева е главен изпълнителен директор на холдинга.

Компанията обаче не е щедра на дивидент - за последните 25 години тя не е разпределяла нито една година такъв. Това, разбира се, невинаги е лошо и то може да говори за повишена инвестиционна активност на компанията. Освен това "Индустриален холдинг България" използва доста активно борсата за увеличение на капитала си през годините. Освен това използва и един друг инструмент за набиране на капитал - конвертируемите облигации. Те позволяват на притежателя да ги конвертират в акции на падежа. Досега холдингът е пласирал такива бондове за малко над 100 млн. лв., парите от тях бяха инвестирани в дъщерните дружества, а на падежа част от тях бяха конвертирани в акции.

КРЗ "Одесос" - щедра порция от печалбата

Другата компания с корабен бизнес във Варна - Кораборемонтен завод "Одесос", е доста редовна в разпределяне на печалбата. Акционерите й вече решиха да разпределят по 12.80 лв. на акция от финансовия резултат за 2022 г. Това се случи на общо събрание, проведено на 12 май. Физическите лица ще получат по 12.16 лв., тъй като има удържан данък от 5% при източника. За последните 10 години компанията е разпределяла всяка от тях дивидент с изключение на 2014 г., а общата сума е малко над 26 млн. лв. Гласуваният дивидент за тази година е най-големият в историята на КРЗ "Одесос". При последна цена към 5 май от 232 лв. за акция на компанията дивидентната доходност е 5.5%.

Капитализацията на компанията 136 млн. лв., като за една година е нагоре със 120%. Проблемът е, че компанията е много ниско ликвидна, което невинаги дава гаранция за добри ценови условия за покупко-продажба на акции. Основната част от капитала й е съсредоточен в компании, пенсионни и взаимни фондове, свързани с фирми и с групата на "Химимпорт".

За миналата година приходите от продажби на компанията нарастват с над 20 млн. лв. до 79.2 млн. лв. Разходите обаче нарастват с по-малка степен, което води до сериозен ръст в печалбата - от 4.9 млн. лв. през 2021 г. до 15.4 млн. лв. за миналата година. Това дава и добри основания за разпределяне на рекордния дивидент. От отчетът на КРЗ "Одесос" става ясно, че за цялата 2022 г. са ремонтирани 65 кораба на собственици от ЕС и извън съюза, като чуждите клиенти формират 98% от приходите по това перо.

Финансовите резултати се подобряват и в началото на тази година. За първото тримесечие КРЗ "Одесос" е ремонтирал общо 19 кораба при 12 за 2022 г. Общата стойност на извършените кораборемонтни услуги е 23.343 млн. лв. при 10.76 млн. лв. година по-рано.

Така, макар и с малко свои преки и косвени представители, корабният бизнес е видим и разпознаваем на фондовата борса в България.

Все още няма коментари
Нов коментар