Битката за "Ауто мобайл": паркинг перлата на Красимир Каменов-Къро

Схватката започва още преди атентата - с опит да се смени мениджмънта и наемен договор, лишаващ компанията от активите й за десетилетие

Апетитните паркинги бяха приватизирани преди повече от две десетилетия от близки до ВИС-2 фирми, свързани с Къро и тогава близкия му Христофорос Аманатидис-Таки
Апетитните паркинги бяха приватизирани преди повече от две десетилетия от близки до ВИС-2 фирми, свързани с Къро и тогава близкия му Христофорос Аманатидис-Таки
Апетитните паркинги бяха приватизирани преди повече от две десетилетия от близки до ВИС-2 фирми, свързани с Къро и тогава близкия му Христофорос Аманатидис-Таки    ©  Цветелина Николаева
Апетитните паркинги бяха приватизирани преди повече от две десетилетия от близки до ВИС-2 фирми, свързани с Къро и тогава близкия му Христофорос Аманатидис-Таки    ©  Цветелина Николаева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Преди смъртта си Каменов опитва да отстрани директора на "Ауто мобайл" Филип Стоянов, който е станал свидетел срещу него.
  • Рокадата е блокирана, а междувременно паркингите са дадени дългосрочно под наем на наскоро създадена фирма без дейност.
  • Междувременно върху имотите са вписани и възбрани от НАП.

Ако се гледат финансовите отчети на "Ауто мобайл", компанията не изглежда впечатляващо. Фирмата на убития в Южна Африка Красимир Каменов-Къро през годините неизменно декларира по 2.5-3 млн. лв. приходи и минимални печалби по няколко десетки хиляди лева, а през 2020 и 2021 г. те се превръщат в съответно в 700 и 600 хил. лв. загуба. Активите по баланс са 6.5 млн. лв., което макар и не тривиална сума, не звучи и нещо, заслужаващо кръвопролитна война.

Същевременно тези резултати видимо не кореспондират с имуществото на компанията. За нея се знае, че е собственик на някои от най-апетитните и големи паркинги в София. Това включва съоръженията под НДК и Централна гара, както и търговските обекти около една от автогарите до жп станцията. Така че реалната стойност на активите със сигурност е в пъти повече и просто през годините малка част от оборота е бил деклариран.

Това може да обясни и защо за контрола над "Ауто мобайл" започва битка още преди атентата от 25 май, в който загинаха Каменов и съпругата му Гергана. И дори да е част от пъзела за причините за фаталната развръзка.

Отстрани ме, ако можеш

Всичко започва, след като през март на пресконференция тогава все още единното обвинение в лицето на главния прокурор Иван Гешев и заместника му Борислав Сарафов даде странна пресконференция, на която привидяха мащабна конспирация за отстраняването на първия от поста. Пуснаха и серия записи, за които се твърдеше, че са разговори на Къро с различни лица, скоро след това на 27 март той се с сдоби и с обвинение за поръчани убийства. Тогава се разбра и че защитен свидетел срещу него е станал Филип Стоянов. Това е човек, който в миналото е бил формален собственик и управител на "Пи.Еф.Си." - дружеството, опериращо "златния гьол" на ГКПП Капитан Андреево. А от 2019 г. е изпълнителен директор на "Ауто мобайл" (паркингите) и "Слатина-Къра" (зеленчуковата борса).

При този явен конфликт не е учудващо, че Каменов решава да отстрани Стоянов от фирмите си. На 20 март съветът на директорите на "Ауто мобайл" (без Стоянов) свиква общо събрание за 2 май, на което той да бъде премахнат от борда и на въпросната дата е взето такова решение. То обаче не е вписано, тъй като освен Каменов с 90% акционер е и бившата му съпруга Светлана Каменова с 10%. Тя оспорва решението, тъй като не е била надлежно уведомена и съдът блокира вписването. Следва нов опит на 4 май той поне да бъде отстранен като изпълнителен директор, но и той е блокиран. Така се стига до свикване на ново общо събрание за 16 юни, на което отново да бъде гласувано отстраняването на Стоянов, но както ще стане ясно, Каменов така и няма да доживее до него.

Резервният план

Междувременно компанията продължава да се представлява от Филип Стоянов видимо против волята на основния й собственик. И неговите действия по всичко личи са били в посока запазване на контрола над паркингите "каквото и да стане".

Още на 7 април, видимо от Имотния регистър, той сключва серия договори, чрез които отдава практически всички ключови активи на "Ауто мобайл" под дългосрочен наем. Това включва целите комплекси и паркинги на Централна гара, НДК и в Зона Б5 до парк "Възраждане", а също и къщата на Каменов на ул. "Секвоя" 35 в Бояна и офисите на компанията на ул. "Будапеща" 17. А те са, меко казано, странни и неизгодни.

Наемател е "Кепитъл инвест България", регистрирана в началото на 2022 г. от турския гражданин Мехмет Кахведжи. За него не се знае нищо, като няма други фирмени участия, а фирмата не е известно да е развивала дейност. Въпреки това тя се съгласява да поеме контрол над някои от най-големите паркинги в София за следващите десет години.

Според един от договорите, с който "Капитал" разполага, всичките гаражи и търговски обекти около гарата са наети за 40 хил. лв. месечно без ДДС, което изглежда като силно занижена цена, която "не подлежи на промяна през първите 5 (пет) години".

Освен това и договорът трудно може да бъде прекратен - според клаузите му това може да стане чак след неплащане на наема повече от шест месеца. Освен това е предвидено при предсрочно разваляне "Ауто мобайл" да дължи на "Кепитъл инвест България" сума, равна на наема за три години, или 1.44 млн. лв. Като за да се гарантира това, при подписването компанията е издала запис на заповед за тази сума и до погасяването и наемателят ще може да задържи имотите. На теория "Ауто мобайл" също има аналогична защита, че наемът ще бъде плащан - запис на заповед за 1.44 млн. лв., гарантиращ плащането на наема за три години, но е доста спорно дали той може да бъде усвоен от фантомната фирма.

По информация на "Капитал" новият наемател така и не е влязъл във владение на предвидената дата 5 май, така че вероятно договорите са били своеобразна застраховка, в случай че Каменов успее да си върне пълния контрол над "Ауто мобайл".

Блокирани и от НАП

Според източник, близък до бизнес делата на Каменов, той е подозирал, че "Ауто мобайл" е била източвана и умишлено водена към фалит, което също е било потенциален подход как да му бъде отнета. В последните месеци там му е било приложено буквално копие на схемата "Осемте джуджета", като с охрана е отказван достъп на представители на акционера. А като човек с апетити и към това парче от фирмите му е сочен Размиг Чакърян-Ами, който се счита, че от години е овладял граничния му бизнес, с помощта на Светлана Каменова. Към момента няма преки следи към него освен почерка - и при доста други фирми около Капитан Андреево бяха ползвани подобни турски подставени лица.

Предвид очевидно некореспондиращите с действителността официални отчети е трудно да се каже какво е финансовото здраве на компанията. Със сигурност обаче финалното овладяване на контрола над паркингите вече ще минава и през своеобразна санкция от държавата. От края на май НАП е вписала възбрани върху редица нейни имоти, така че вероятно заради финансови трудности или пък умишлено има просрочени задължения. Другата възможност е приходната агенция ненадейно да е прогледнала за укриваните от години обороти. Така че със сигурност тук битката ще продължи по-дълго в сравнение с набързо прехвърлените други паркинг фирми на Къро още в деня след убийството му.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cuam4o avatar :-(
    Ангел
    • + 1

    ibasi

    Нередност?
Нов коментар