Кои са българските производители на протеинови и здравословни барчета

Фабриките и брандовете се множат, местният пазар е около 60 млн. лв., а продукцията отива основно за износ

В България секторът за протеинови и здравословни барчета достига около 60 млн. лв., изчисляват производители
В България секторът за протеинови и здравословни барчета достига около 60 млн. лв., изчисляват производители
В България секторът за протеинови и здравословни барчета достига около 60 млн. лв., изчисляват производители    ©  Shutterstock
В България секторът за протеинови и здравословни барчета достига около 60 млн. лв., изчисляват производители    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Над 4.5 млрд. долара. Толкова според проучванията е голям пазарът на протеинови барчета в света през 2022 г. А според прогнозите до края на десетилетието ще стигне над 7 млрд. В България секторът също е в подем, както си личи по оборотите на големите производители. Размерът на местния пазар се равнява на около 50 - 60 млн. лв., а очакванията са да нарасне двойно в следващите години, смятат производители, с които "Капитал" разговаря.

През последните години производството в тази сравнително млада пазарна ниша се разви, конкуренцията нарасна, като има средни и малки фабрики, които работят и много за износ. Българският потребител също все по-често се обръща към здравословни десерти и закуски. Много често са изкушени и от по-евтини и вероятно по-некачествени вносни продукти. Те за масовия клиент надделяват над местното производство, където средната стойност на барче рядко пада под 3 лева.

"Вносът съставлява близо 85% от общия дял на продажбите в страната. Основен проблем при вносните продукти в тази категория е, че те не са само от утвърдени производители", коментират пред "Капитал" от пловдивския търговец и производител FitSpo, който от 2022 г. има собствени производствени бази в Ямбол и Пловдив.

Местните играчи могат грубо да се разделят на два основни вида: компании, които имат свой бранд, но разчитат на чуждо производство, и такива, които имат свой бранд и собствено производство, където и работят под частни марки за външни клиенти. Тук сме подбрали седем компании от различен размер - и големи, и по-бутикови.

България сякаш се ориентира към производството на висококачествени продукти на по- висока цена, докато има държави, които специализират в нискокачествени продукти, които се продават на по-ниска цена. Такива често намират приложение у нас.

Ива Палма
Ива Палма

Съосновател на "Юнийк Фуудс"

"Смарт Органик"

Най-големият дистрибутор и производител на биохрани в страната. Дружеството е известно с марките Roobar, Kookie Cat, Dragon Superfoods и др. През 2021 г. "Смарт Органик" набра 5.8 млн. лв. при борсовия си дебют, с което влезе в топ 20 по капитализация на Българската фондова борса с пазарна оценка 195 млн. лв. През 2022 г. групата отчита приходи над 57 млн. лв., но част от тях са от търговия с други биопродукти. Има девет дъщерни дружества, включително в Германия, Нидерландия, САЩ и Румъния. Компанията притежава и веригата биомагазини "Зелен". Производството се осъществява изцяло в България, като през 2022 г. завърши изграждането на втора фирмена сграда в Княжево, разположена на 5000 кв. метра площ. Дружеството има и планирана инвестиция 5 млн. лв. за нов завод за биохрани в Индустриалната зона "Божурище" край София.

През 2018 г. Драгов изкупи дружеството "Роо Брандс", производителят на суровите барчета Roobar, от своите тогавашни съдружници. Днес брандът, който оперира под шапката на "Смарт Органик", предлага шоколадови, протеинови и плодови барчета. Компанията произвежда и частната марка сурови барчета на Lidl, Alesto Kraft Protz, които се предлагат на касата във всички над 3220 магазина на Lidl в Германия. А на сайта MyRooBar приема поръчки за изработване на протеинови барчета под частна марка по рецепта на заявителя, като цената варира спрямо количеството.

FitSpo

Пловдивската компания, основана през 2013 г., предлага протеинови барове без добавена захар с 33% протеиново съдържание, бонбони, протеинови блендове и овесени флапджак барове без глутен и захар. Днес собственик на "Фитспо" през няколко дружества е Венцислав Георгиев, който притежава и производителя на оризови продукти "Нухелт" с марката Rice UP! Той е познат и като един от основателите на пловдивската "Белла България", от която се оттегли преди почти десетилетие.

До ноември 2021 г. брандът FitSpo внася от фабрики извън България, като тогава започва собствено производство на овесени флапджак барове в страната. Към днешна дата всички продукти на бранда се произвеждат в две бази в Пловдив и Ямбол, които през 2022 г. изискват вливането на инвестиция в размер на 34 млн. лв. и разрастването на екипа със 72 души. За 2022 г. продажбите с марка FitSpo надминават 18 млн. лв., ръст над 7 млн. спрямо предходната 2021 г., съобщават от фирмата. Основен пазар на бранда е България, където продава на сайта си, в супермаркети, хранителни магазини, бензиностанции и др. Изнася в повечето държави в ЕС, а от 2023 г. фокус са и продажбите в Близкия изток и Северна Африка.

В България все още търсенето на пазара се определя до голяма степен от стойността на протеиновите барчетата във финансово измерение. Затова, като местен производител, ние се стремим да предложим най-доброто съотношение между цена - качество и да продаваме на най-изгодни цени за категорията.

FitSpo

"Юнийк фуудс"

Компанията е основана през 2015 г., а производството на барчета започва през 2016 г. Оперира през няколко собствени бранда: Leya Foods, Candy Town, The BarBarian, Mama's raw bar и Rawndy, като общото между продуктите е, че всички са във формата на барчета. Специфични за компанията са суровите барчета с пълнеж, които според един от основателите на бизнеса, Ива Палма, са първите по рода си в света. Цената варира между 1.95 лв. за сурова бисквита с пълнеж и 3.45 лв. за бар с овесени ядки и пълнеж. Производствената база се намира в София в помещение 2500 кв.м.

95% от продажбите на компанията са в чужбина, където търгува своите собствени марки и произвежда под частни марки за външни клиенти. Изнася в над 20 страни, като в Европа продава във веригите DM, Alnatura, Spar и др. През 2022 г. дружеството майка "Небюла кепитъл партнърс", което е собственост на Цанко Цанков, има консолидирани приходи 4 млн. лв., съобщават за "Капитал" от фирмата, като добавят, че средно фирмата расте с около 100% годишно досега.

Quin Bite

Основана през 2015 г. от Константин Драгов, брат на собственика на "Смарт Органик" Яни Драгов. Предлага сурови и протеинови барчета, бисквити и хрупки от семена, които се произвеждат във фабриката на дружеството "Шанкара България" (собственост на нидерландската група с индийски корен Shankara) в София. Средната цена на продукт е около 2 лв., като инфлацията покачва цените с около 15%, коментира Драгов за "Капитал".

Продават се в над 15 страни. А в България продуктите се предлагат в биомагазините и веригите "Билла" и "Фантастико". Фирмата има и производство на сурови барове под частни марки на външни клиенти. По данни от отчета в Търговския регистър през 2021 г. дружеството отчита приходи 1.1 млн. лв. и има загуба 116 хил. лв. За сравнение - преди пандемията приходите достигат 2.8 млн. лв. с печалба над 290 хил. лв.

Born Winner

Появява се на пазара през 2022 г., като в последното тримесечие на годината генерира приходи 2.25 млн. лв., твърдят от "Борн уинър глобал", еднолична собственост на Виктор Атанасов според справка в Търговския регистър. Специализира в продажбата на протеинови и енергийни барчета, енергийни бисквити и протеин на прах. Продуктите се произвеждат от фабрики изпълнители в Германия, Холандия, Италия, Великобритания и Дания. Продуктите се предлагат на средно 3.7 лв., като Атанасов коментира пред "Капитал", че вследствие на инфлацията са се покачили с около 15% спрямо 2022 г.

50% от оборота на дружеството се дължи на износ в 13 страни, като до края на 2023 г. очакванията са процентът да се вдигне до 75. Отскоро компанията има офис в Бахрейн, където планира да се разраства. Очакванията са да достигне продажби за над 20 млн. лв. през тази година, а за първите пет месеца приходите достигат 7.5 млн. лв., твърди Атанасов.

Два източника на "Капитал" свързват компанията с Антон Големанов, който до неотдавна има участие в бранда FitSpo. Формалната му раздяла с FitSpo се случва през октомври 2022 г., сочи АПИС, когато прехвърля дяловете си в дружеството на "Фитспо глобал". Брандът Born Winner работи с фабриките изпълнители, с които до отварянето на местни производства е работил и FitSpo, обясни единият източник.

Brain Foods

Основана през 2020 г. от Пламен Медаров, който по-рано се занимава с производството на сурови енергийни барчета и крекери Go4Raw, които впоследствие продава. Продава вафли, флапджак и овесени хапки с пълнеж без допълнителни захари, произнесени от фабрики изпълнители в България.

Цената на продукта варира между 2.50 и 3 лв. Изнася 90% от стоката си в чужбина, като най-големи пазари са Малта, Германия и Италия. В България работи с дистрибутора "Смарт Органик'' в над 50 търговски обекта. В бизнеса Медаров инвестира около 100 хил. лв. лични средства, по-късно получава 70 хил. евро от ProVeg Incubator, а в края на 2022 г. привлича 250 хил. евро от фонда за дялови инвестиции Vitosha Venture Partners. През 2021 г. дружеството "Новел Плант фуудс" има продажби за 183 хил. лв., сочи КАПИ. В първото тримесечие на 2023 г. се наблюдава ръст над 300%, казват от компанията пред "Капитал".

Cardinal Bites

Предлага протеинови бонбони и шоколади без добавена захар. Основана през ноември 2020 г. от Жасмина Гевезиева. През октомври 2022 г. привлича външна инвестиция от българския фонд за дялов капитал Innovation Capital в размер на 100 хил. лв. Продуктите се произвеждат в България от фабрика изпълнител, а суровините се купуват от български доставчици и вносители.

Продават се в 200 търговски обекта в България, като основно се изнасят в Германия, Испания, Гърция и Великобритания. Протеиновите бонбони са на фиксирана цена 3.99 лв., а шоколадите струват 10.99 лв. През 2021 г. дружеството "Кардинал Байтс" има продажби за 28 хил. лв. и загуба 16 хил. лв., но през финансовата 2023 г. очаква шестцифрени приходи, основно идващи от експортна дейност, казва Гевезиева на "Капитал".

Livity

Основана през 2014 г. от Красен Кюркчиев, собственик и управител на една от най-големите български компании за бързооборотни стоки - "Фикосота". Специализира в производството на три вида барчета - протеинови, със суперхрани и плодови, базирани на едва 2 съставки - кашу и фурми. Пред "Капитал" Кюркчиев казва, че брандът не е от най-силните марки на групата, заради което се подготвят промени и разширения в продуктовата гама, които предстои да станат ясни в края на 2023 г.

Марката оперира под шапката на дружеството "Фикосота фууд", което през 2021 г. отчита приход 59 млн. лв., но според Кюркчиев продажбите на Livity съставляват нисък процент от общите за групата.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 2
    • + 4

    Защо все брандове, бе? Защо все чуждици?

    Нередност?
  • 2
    xsz45646888 avatar :-|
    xsz45646888
    • - 1
    • + 2

    На български се казва блокче, не "барче".

    Нередност?
Нов коментар