Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

"Търсим хора във всички направления – от системни администратори и програмисти, през бизнес анализатори и проектни мениджъри, защото големият обем работа предполага и по-голям брой хора, които да могат да се справят с него", разказва Георги Димитров
"Търсим хора във всички направления – от системни администратори и програмисти, през бизнес анализатори и проектни мениджъри, защото големият обем работа предполага и по-голям брой хора, които да могат да се справят с него", разказва Георги Димитров
"Търсим хора във всички направления – от системни администратори и програмисти, през бизнес анализатори и проектни мениджъри, защото големият обем работа предполага и по-голям брой хора, които да могат да се справят с него", разказва Георги Димитров    ©  ''Евротръст''
"Търсим хора във всички направления – от системни администратори и програмисти, през бизнес анализатори и проектни мениджъри, защото големият обем работа предполага и по-голям брой хора, които да могат да се справят с него", разказва Георги Димитров    ©  ''Евротръст''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Георги Димитров е член на съвета на директорите на "Евротръст технолъджис", управляващ съдружник в адвокатското дружество "Димитров, Петров и ко.", както и учредител и председател на фондация "Право и интернет". Димитров е професор по "ИКТ право", първият с професорска степен в тази дисциплина в България. Преподавател е в СУ "Св. Климент Охридски", УНСС, УниБИТ, ПУ "Паисий Хилендарски" и Великотърновския университет. В момента е регионален представител за България на Международната асоциация по право на информационните и комуникационни технологии - ItechLawAssociation.

Компанията

"Евротръст" е IT компания, която работи конкретно в сферата на електронните подписи и дигиталната идентификация. До този момент фирмата има над 60 хил. потребители, доминиращата част от които са на българския пазар. Услугите на "Евротръст" позволяват легално подписване и удостоверяване на документи във виртуална среда, като интересът към тях скочи при обявяването на извънредното положение заради мерките за социална дистанция. За 2019 г. приходите на фирмата са 3.23 млн. лв., над шесткратен скок спрямо 2018 г. Печалбата е 900 хил. лв. - първата година на плюс за фирмата.

Как усещате промяната в търсенето на услуги в "Евротръст" от началото на извънредното положение насам?

- Извънредното положение ни постави в една много интересна ситуация, с която не се бяхме сблъсквали досега. Ограничаването на социалното и бизнес общуването доведе до промяна и търсене на механизми как животът да не спре въобще. Единственият вариант за това са информационните технологии. Нашата услуга е инструмент, който дава възможност това, което по принцип се случва на хартия, да се извърши дистанционно и легално. Разбира се, извънредното положение вдигна търсенето на нашите услуги. То изигра голяма роля за еволюцията на дигиталната трансформация. Само за март и април имаме над 40 хил. нови потребители, които са се подписали дигитално стотици хиляди пъти, а към началото на май имаме над 60 хил. потребители. Броят на интегрираните бизнеси, които използват "Евротръст", за да обслужват клиентите си, също се увеличава. Много фирми изтеглиха напред плановете си за подобен тип трансформации, а при други въобще нямаше такива планове.

Очаквате ли високото търсене да се запази и след края на здравната криза, предвид че през последните два месеца много нови услуги станаха дигитални?

- Дигиталната трансформация се оказа може би единственото позитивно нещо в тази карантина. Хората трудно ще се откажат от тези удобства дори когато паднат мерките. Защото така хората не губят "кухо време". Всичкото спестено време ще отиде за създаване на брутен вътрешен продукт, а не за чакане по опашки и попълване на бланки. От страна на бизнеса това означава повече конкурентоспособност. Колкото по-дигитален става един бизнес, толкова по-малко са разходите му. Смятам, че дигиталната трансформация няма да спре - напротив, през следващите години този ръст ще се увеличава и следователно търсенето на такъв тип решения като нашето - също.

Откъде идва търсенето? Бизнесът, физически лица?

- Търсенето идва и от бизнеса, и от държавата, и от потребителите. Когато говорим за бизнеса, става дума за всички видове бизнеси - от големи компании като банки, телекоми, застрахователни дружества и т.н., до малки и средни предприятия, които трябваше да решат проблема с дистанционно обслужване на клиентите си. От страна на държавата също се наложи осигуряване на достъп до нейните услуги. Търсенето е от всички.

От кои сектори идва търсенето и за какво се ползват услугите най-много?

- В отношенията с държавата се използват основно за достъп до електронните административни услуги. Това е нашето наблюдение. От страна на бизнеса огромен процент се консумира за нуждите на финансовия сектор - отваряне на банкови сметки, заявяване на кредити, сключване на лизингови договори и т.н. Сключването на договори при телекомите също е популярно.

Променя ли новата ситуация начина на работа на компанията?

- Кризата беше изпитание за цялата компания, която трябваше да посрещне голям ръст на нови потребители. Мобилизирахме всички възможни средства, за да се справим с наплива и нуждата за издаване на е-подписи. Работихме уикендите и денонощно. Работим в дистанционен режим, но за някои неща като издаването на електронни подписи на смарт карта не може да бъдем изцяло дистанционни. Офисът ни не е спрял да работи, но по-голямата част от услугите са изнесени от вкъщи.

Как управлявате компанията в дистанционен режим?

- Това е периодът с най-голямо натоварване за мен. Работата от вкъщи премахва т.нар. празно време - което се яде от ненужни физически действия, придвижване и т.н. Когато си вкъщи, работиш концентрирано, от среща в среща, от разговор в разговор. Всичко е до минута. Това предполага постоянна смяна на темите, в които трябва човек бързо да навлиза, бърза реакция. Доста е изморително.

С екипа всичко се обсъжда дистанционно. Имаме ежедневни разговори с различните екипи, които работят по един или друг проблем. За някои срещи с държавната администрация трябва да сме там физически, но 95% от нещата, които правим, са дистанционни. Всичко това ме накара да се замисля, че трябва да преосмислим цялата ни работа в офиса. Трябва ли наистина всички да сме постоянно в офиса? След кризата ще останат много въпроси пред обществото и бизнеса, свързани с промяната на начините на работа...

Търсите ли в момента хора?

- Да, търсим хора. Във всички направления - от системни администратори и програмисти, през бизнес анализатори и проектни мениджъри. В активно търсене сме, защото големият обем работа предполага и по-голям брой хора, които да могат да се справят с него.

Има ли отговор на това търсене?

- Намирането на качествени хора винаги е било трудно. Ние например търсим хора със специфични профили и познания, което още повече ограничава търсенето. Щастливи сме, че до момента всички новопостъпили колеги са изключително качествени и вършат работата си с удоволствие. Вратата остава отворена. Ние успяхме да поемем наплива с текущия брой хора. Сега става дума за бъдещо развитие. В момента имаме 22 души на пълен работен ден и още 10, които се занимават с аутсорснати задачи.

Промениха ли се плановете на фирмата за бъдещето?

- Плановете за бъдещето ни се промениха дотолкова, доколкото решихме, че трябва да направим решението универсално приложимо за целия свят. Приходите ни досега бяха от българския пазар, но сега вече сме и в Унгария, където имаме хиляди потребители. В Албания започваме тази седмица, скоро и в Австрия и Северна Македония. Търсим масово развитие към целия ЕС, което изисква много мерки - организационни, технологични, управленски. Работим в тази посока - екипът да може да покрие голямо международно търсене.

Пуснахте безплатно издаването на нови подписи през голяма част от времето на извънредното положение, което предполага пропуснати приходи в момент на високо търсене. Защо?

- Това са пропуснати приходи, но искахме да сме съпричастни. За бизнеса и гражданите щеше да бъде облекчение, ако имат евтин или дори безплатен достъп до дигитални услуги. Ние не можем да си позволим лукса това винаги да е безплатно, така че след 13 май отново са платени електронните ни подписи. Но в дългосрочен план това ще доведе само до позитиви, защото хората виждат, че е удобно. Няма да доведе до финансов крах. Ние сме бизнес и трябва да оцеляваме, така че можем да си го позволим само за кратко.

Нашият бизнес модел е интересен, защото за крайния потребител, когато ползва дигитални услуги дори от бизнеса, подписите се плащат от компаниите, а не от клиента. Защото те спестяват много от липсата на физическо обслужване на гише. За крайния потребител нашите услуги в повечето случаи ще са безплатни. За някои услуги като тези към държавата сме малко скептични дали държавата ще поеме тези разходи. При нас и след падането на карантината първите пет подписвания ще са безплатни - но това е и средногодишният брой услуги, които един гражданин ползва спрямо държавата. В някои държави, като например Австрия, всички електронни подписи за нуждите на ползването на административни услуги се поемат от държавата. Но предвид ограничения бюджет в България това едва ли ще се случи. Цената за електронните подписи, когато се ползват за собствени цели, е достъпна в мобилното ни приложение - абонаментът за 5 подписвания месечно е 2.33 лева, а за неограничено подписване е 5.83 лева. Това, което мога да кажа, е, че в момента работим по открита ценова политика, която скоро ще публикуваме - конкретно за малкия и средния бизнес. За хора като счетоводители, адвокати и малки и средни предприятия ще имаме абонаментни планове, които ще бъдат на разумни и достъпни цени.

Извън електронните подписи другите ни услуги включват електронна идентификация, която замества удостоверяването чрез лична карта например. Тази услуга е верифицирана от ЕК, което е голямо признание и плюс за нас, защото може да се използва за отдалечена идентификация на лица при откриване на банкови сметки, сключване на застраховки и всякакви бизнес услуги, които включват мерки срещу изпирането на пари. Разработили сме също и услуги за електронно връчване или удостоверяване на времето във виртуалната среда.

Очаквате ли скок в приходите на "Евротръст" през тази година заради ситуацията?

- Че очакваме скок, е безспорен факт. Че очакваме голям скок - също. Но е много трудно да дадем ясна прогноза. Защото ако услугата се развие достатъчно бързо и адекватно в други държави, тогава прогнозите ще са много отвъд нашите предвиждания досега. Ние сме много оптимистично настроени, че "Евротръст" ще се превърне в печеливш международен играч. Тази година ще се изплати нашата инвестиция през последните няколко години. Общо до момента в компанията са инвестирани малко над 6.5 млн. лв. Те са български средства от акционерите, включително и два кредита по 500 хил. евро - от Уникредит Булбанк. Всичките ни приходи досега са били реинвестирани.

От какво ще зависи развитието ви навън?

- Развитието ни навън вече започна. То ще зависи най-много от договорите, които трябва да подпишем с чуждестранни компании, банки и т.н. Също зависи от това дали ще успеем да осигурим достатъчно голяма инвестиция с цел бързо разгръщане на бизнеса в другите държави. Работим в тази посока и се надявам да осигурим външен капитал по-бързо.

Интервюто взе Йоан Запрянов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fxt1436429098435720 avatar :-|
    Jones Doe

    "Нашият бизнес модел е интересен, защото за крайния потребител, когато ползва дигитални услуги дори от бизнеса, подписите се плащат от компаниите, а не от клиента."
    Ето това е иновацията при Евротръст. Браво!

    Колкото до цената... скъпо е! Преди години имах подпис към инфонотари за 18лева на година.

    Нередност?
Нов коментар