В търсене на телекомите на бъдещето

Бoгдaн Узeлaц, глaвeн търговски директор на "Teлeнop Бългapия"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Бoгдaн Узeлaц е глaвeн търговски директор на "Teлeнop Бългapия" от август. Екипът му отговаря за клиетската бaзa и бизнec paзвитиeтo в cъщecтвyвaщи и нoви ceгмeнти. Узелац има нaд 15 гoдини oпит в телекомуникациите и тexнoлoгиитe. Икономист пo oбpaзoвaниe, той е зaeмaл мнoжecтвo управленски poли в тъpгoвиятa нa дpeбнo, маркетинговите пpoyчвaния, цeнooбpaзyвaнeтo, yпpaвлeниe нa cтoйнocттa и ceгмeнтитe в Telenor Serbia и e бил cтapши вицeпpeзидeнт "Потребителски пaзapи" в Telenor Denmark мeждy 2013 и 2016 г. Преди "Teлeнop Бългapия" e бил cтapши вицeпpeзидeнт "Клиентска бaзa и yпpaвлeниe нa cтoйнocттa" в Вееlіnе Ruѕѕіа

Компанията

"Теленор България" стана част от чешката PPF Telecom Group през 2018 г. Преди това беше собственост на норвежката Telenor, но новият собственик запази правото да използва бранда. Приходите за първото полугодие на тази година са нараснали с 3.3% до 190 млн. евро (372 млн. лв.), а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е нагоре с 10% до 96 млн. евро (188 млн. лв.). Абонатите са се понижили с 3.4% до 2.94 млн. души. Средният приход на абонат (ARPU) е най-големият сред трите български оператора - 8.7 евро (17 лв.).

Като нов търговски директор какви идеи имате за развитие на бизнеса на "Теленор България"?

В краткосрочен план "Теленор България" до момента осигурява страхотна и качествена мрежа и това ще остане основната ни цел - да предоставяме силно потребителско изживяване. Също така досега показахме как обслужваме добре клиентите ни през много различни канали и целта ни е да запазим тези силни позиции да дистрибутираме различни продукти и услуги, като искаме да увеличаваме портфолиото си.

Което означава, че и заради COVID-19 в краткосрочен план трябва да развием още дигиталните ни възможности, за да обслужваме още по-добре клиентите си. А те се адаптират бързо в тази среда не толкова защото искат, а защото обстоятелствата го налагат. В новата ситуация видяхме как стрийминг платформата Disney+ успя да привлече огромен брой абонати за кратко време, докато при Netflix това отне години. Видяхме как децата преминаха бързо към учене в онлайн среда, и то с милиони.

Ако говорим за отделни сегменти, сме добре представени в B2B - малки офиси и работа от вкъщи, защото в тези несигурни времена тези хора имат нужда от професионално обслужване и поддръжка. Виждаме доста възможности тук и смятаме, че имаме правилните предложения. В другите потребителски сегменти наша цел е да предоставяме повече персонализирани решения и да гледаме на клиентите си не като на отделни хора, но и като на групи хора, например домакинства.

Къде виждате най-големите бизнес възможности за "Теленор България"?

В дългосрочен хоризонт има много възможности за цялата телеком индустрия покрай новата генерация 5G мрежи, в областта на изкуствения интелект и машинното обучение. Автоматизацията ще се отрази на всички нас, защото ще управляваме по-добре бизнеса и потребителското изживяване. Имаме огромна клиентска база и няма как да познаваме всеки един от тях. Но благодарение на огромния обем данни, които имаме, и новите технологии можем да персонализираме предложенията си - от кои продукти и услуги да предложим до това през кои канали да обслужим клиентите и дори как се адаптираме в реално време към нуждите им.

С изкуствения интелект може да управляваме и собствения си бизнес - логистични канали, следене за злоупотреби, умни капиталови инвестиции. т.е. да инвестираме там, където е най-нужно, и в редица други сфери на управлението на бизнеса.

Планирате ли да навлезете в други сегменти като финансови услуги, телевизия, широколентов интернет и други?

Не мога да говоря за конкретни проекти, но мога да кажа, че правим оценка на тези възможности и всичко зависи от бизнес ползите. Благодарение на изградената ни силна връзка с клиентите за нас има смисъл да се разширим в някои от тези сегменти. Така че, ако се появи правилната възможност за навлизане във фиксирани услуги или други от интерес на потребителите, защо не.

Ще се ребрандирате ли?

Смятам, че Telenor има силно присъствие тук. Компанията беше и първата ми работа в Сърбия. Дори помня, когато Саша (бившият маркетинг директор на оператора Саша Филипович - бел. ред.) и други хора от сръбските ни операции дойдоха тук заедно с норвежците. Смятам, че е свършена добра работа, защото брандът Telenor е харесван от потребителите, и мисля, че заслужава да живее и да бъде развиван.

Защото при обявяването на сделката имаше предположение, че брандът Telenor може да бъде използван за срок от около две години. Това вече не е проблем?

Не, в момента не е.

Къде виждате България спрямо другите пазари, на които сте работили, като потенциал за растеж и развитие?

Мисля, че е изключително конкурентен. Първо, включва предимно абонати на договор, проникването е голямо, а като погледнете предлаганите планове, ще видите, че те включват различни услуги и платформи. Така че от тази гледна точка е добър за крайния потребител.

Пазарът е движен от физическите магазини и това се отнася не само за телеком бизнеса, но изцяло за пазара. Така че пред нас има възможности за дигитализиране на тази сфера. Което не означава да се откажем от физическия ритейл, а по-скоро да го обогатим чрез дигиталните канали. Смятам, че предстоят много иновации в тази област и на българския пазар, който не се развиваше активно в тази насока. С навлизането на всички тези технологии на пазара телекомите ще играят още по-важна роля в стойностната верига.

Ако приемем, че интернет на нещата и 5G бъдат бързо въведени, това ще означава, че броят на устройствата на квадратен метър ще нарасне още повече. Ние като телекоми ще осигуряваме всички тези устройства и цялата тази информация ще отвори пътя към нови бизнес модели, които ще ни наложат още повече във веригата. Смятам, че всички сме избрали този път и работим по такива стратегии, въпросът е кой ще проведе най-правилната стратегия.

Неотдавна компанията майка на "Теленор България" PPF придоби и българската телевизия bTV. Планирате ли да работите с тях под някаква форма, има подобни примери на други пазари?

В момента не дискутираме подобен въпрос. Да, в САЩ и на други пазари имаше подобни случаи, където телекоми и създатели на съдържание работят заедно като AT&T и Time Warner, но това са огромни пазари. Така че има подобни стратегически действия по света, но поне за момента не знам за подобно решение и тук.

Ако можехте да предвидите бъдещето, как ще изглеждат телекомите след пет години?

След пет години ще имаме огромен брой свързани устройства към мрежитe, които пък ще станат по-конвергентни и определено с появата на 5G може да има подмяна на фиксираните линии или поне те да играят по-поддържаща роля. Потенциалът пред телеком бизнеса е да разпространява тези различни технологии до крайния клиент, като улеснява избора, както и да създава нови услуги заради екосистемата.

Ще е много важна и сигурността, защото ние като потребители постоянно местим лична информация между устройствата, които на моменти може да са уязвими. Киберсигурността ще бъде една от основните теми в следващите години. Ето защо ние в последните месеци предлагаме нови услуги, за да предоставим на клиентите ни по-сигурно изживяване.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си?

Всеки мениджър има такива. Вероятно най-трудните решения в кариерата ми не се отнасят до бизнес случаи или стартиране на нов продукт, а са свързани с хората. Ние не сме сгради и компютри, а хора. И затова много внимателно избирам с кого и как работя, как да градя правилната култура в екипа. Тези решения са далеч по-сложни и комплексни и по тази причина полагам най-много усилия в тази насока като мениджър.

И тъй като съм избрал кариера в сектор, където се местя от пазар на пазар, понякога е много трудно за мен да навляза в нова страна, да изградя или допълня екип, да се привържа към тези хора и после просто да си тръгна. Защото искам да ги взема със себе си. В повечето случаи работя с местните екипи, което също е добре, защото така увеличаваш мрежата си, опознаваш нови култури. Но със сигурност ще е по-лесно да взимам някои от тях с мен, за да не стартирам навсякъде отначало.

Q&A

Прави ли опитът един мениджър добър или по-скоро образованието, МВА и т.н.?

Честно казано, ако хората могат да запишат MBA, те трябва да го направят, защото това означава нов опит за тях и отлични нетуъркинг възможности, особено ако го сторят по-късно в кариерата си, а не в началото.

Иначе за мен опитът е по-важен, но опит в смисъл, че трябва да имаш човек или мрежа от хора, които да ти помагат и дори да ти бъдат ментори. Защото бизнесът е мултидисциплинен и затова трябва да имаш хора, които да те съветват, защото не можеш да си експерт по всичко. В течение на времето може да придобиеш повече знания, но пък винаги се появяват и нови теми. Така че трябва да можеш да вдигнеш телефона и да се видиш на кафе с някого, който разбира от дигитална реклама или от развитието на екип. Силно вярвам, че хората трябва да могат да се адаптират към новите реалности, което означава, че трябва да могат да се учат през целия си живот. И възможността да се учиш всъщност да е едно от уменията в CV-то ти.

Какви устройства използвате в ежедневието си?

Използвам много от устройствата в ежедневието ми със семейството. Вече не са само за мен, но за всички останали - за забавление, за ефективност и т.н. Устройства като смарт часовници и гривни могат да следят здравните ни показатели, а пък дроновете да използваме с децата и да ги обучаваме чрез тях.

Интервюто взе Константин Николов

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 1
    • + 1

    Абе колко им вземате за такива рекламни матрияли от мангините?

    Теленор си продадоха бизнеса тук поради бедни потребители и системна корупция... с лицето Гроздан Караджов, 5 млн. отмъкнати...
    5Г, ИИ,... Сръпски, чезки и бг мутри го дупят тоя.. редовно...

    Нередност?
  • 4
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • + 1

    Мисля, че българският език спешно се нуждае от по-добър превод на user experience и business cases...

    Нередност?
Нов коментар