Джо Багли: София "произведе" 1 млрд. долара от приходите ни миналата година

Вицепрезидентът във VMware и главен технически директор за регион EMEA пред "Капитал"

"Позволихме на служителите ни да се движат по-свободно в ролите си в компанията. Ще наемаме повече различни хора, вероятно ще се фокусираме по-малко върху работата в офиси", разказва Джо Багли
"Позволихме на служителите ни да се движат по-свободно в ролите си в компанията. Ще наемаме повече различни хора, вероятно ще се фокусираме по-малко върху работата в офиси", разказва Джо Багли
"Позволихме на служителите ни да се движат по-свободно в ролите си в компанията. Ще наемаме повече различни хора, вероятно ще се фокусираме по-малко върху работата в офиси", разказва Джо Багли    ©  VMware
"Позволихме на служителите ни да се движат по-свободно в ролите си в компанията. Ще наемаме повече различни хора, вероятно ще се фокусираме по-малко върху работата в офиси", разказва Джо Багли    ©  VMware
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Джо Багли е вицепрезидент във VMware и главен технически директор за регион EMEA на софтуерната компания. В групата е от 2011 г., а преди това е бил технологичен директор на Quest Software. Като едно от най-разпознаваемите лица в европейския технологичен сектор, Багли е сред най-влиятелните британски IT лидери. Участва в различни консултативни съвети към Европейската комисия и ETSI. Завършил е компютърни науки в Imperial College London

Компанията

Американската VMware предлага софтуерни решения в областта на облачните услуги и виртуализацията и през годините разширява бизнеса си чрез органичен растеж и придобивания. В момента за компанията работят над 35 000 души в цял свят, а приходите ѝ за 2019 г. достигнаха 10.81 млрд. долара. Пазарната капитализация на групата е 60.7 млрд. долара. От 13 години VMware има развоен център в София, който е най-големият на компанията в регион ЕМЕА и в който в момента работят близо 1300 души основно разработчици. Компанията е един от водещите инвеститори в IT индустрията в региона. Българското дружество "Ви Ем уеър България" е най-голямата софтуерна компания в България по приходи и служители, като оборотът ѝ за миналата година достигна 164 млн. лв.

Какво беше отражението на COVID-19 върху VMware и къде виждате компанията през следващата година или години?

Очевидно на първо място е ефектът на преминаването към работа от вкъщи. Което не беше толкова трудно за нас, защото така или иначе вече бяхме много разнообразна, много добре разпределена мобилна организация. Така че много от хората ни започнаха да пътуват по-малко, затворихме офиси и заработиха от вкъщи. Но нямаше технологични бариери пред постигането на тази цел. Всъщност сме много горди как вътрешният ни IT екип нямаше нужда да прави почти нищо допълнително, тъй като повечето служители вече бяха оборудвани, просто вече не ходеха в офиса. Така че в тази част нямаше голямо въздействие върху бизнеса и начина ни на работа.

Що се отнася до пазара и приходите, вече става дума за наистина добра история. Много хора в цял свят започнаха работа от дома, така че имаше възможности пред нас да предоставяме продукти в тази област. А тук разполагаме с продуктовата ни линия Workspace ONE, която позволява на всеки да прави именно това - да има отдалечен достъп до всяко възможно приложение, и то сигурно и навсякъде. Това ни помогна, а също така помогна и на клиентите ни. Ускорихме и проектите на също толкова много клиенти, които бяха в ранните етапи на преминаването към дистанционна работа. Помогнахме и на регионални наши партньори като WSB University в Полша и администрацията на Южна Моравия в Чешката република. Те са примери как VMware Workspace ONE дава възможност на повече хора да работят от вкъщи.

В същото време онлайн търговията и онлайн работата се увеличиха драстично. Така че основата на всички тези системи, облакът и т.н. бяха укрепени неимоверно. Изведнъж бизнесът на някои компании премина 100% онлайн, например търговци на дребно в някои страни. Не ставаше въпрос само как хората да работят дистанционно, а как изведнъж фирмите да увеличат в мащаб онлайн присъствието си. И в двете области се представяме много силно и за нас ситуацията не беше толкова зле, колкото за други организации.

Обявихме резултатите си за третото тримесечие преди няколко седмици и приходите нараснаха с 8% през третото тримесечие на 2020 г., особено приходите от SAAS услуги. И такава е трансформацията за компанията и индустрията като цяло - преминаване от лицензи към SAAS и абонамент. Този сегмент порасна с 10%, така че определено имаше върхове и спадове, но също и плюсове и минуси.

Поддържате ли твърдението, което вече се е превърнало в клише - всяка криза предоставя и нови възможности?

В началото имаше шега: какво беше по-въздействащо за дигиталната ви трансформация като компания - вашият CIO или COVID-19? И това със сигурност е вярна шега.

От наша гледна точка ние винаги сме гледали на технологиите като на нещо, което трябва да се използва за добро. И за нас последните месеци бяха възможност повече технологии да бъдат използвани за добро, независимо дали става дума за по-разнообразна работна сила или нещо друго. Във VMware това означаваше и промяна на работните ни практики, където позволихме на служителите ни да се движат по-свободно в ролите си в компанията. Ще наемаме повече различни хора, вероятно ще се фокусираме по-малко върху работата в офиси. От тази гледна точка този период е възможност за нас да получим достъп до по-разнообразен глобален пул от квалифицирани хора спрямо преди.

Облачните ви продукти са едни от най-силните ви активи. Виждате ли много нови възможности в тази област?

Преди години някои хора си мислеха, че всичко ще бъде в облака до 2015 г. и няма да има локални IT системи. Разбира се, това не се случи.

Реалността сега е това, което наричаме мултиоблачен свят. Така че повечето големи предприятия или компании, с които разговаряме, а дори и малките, не използват само един облак, всичко не е само в Microsoft или само в Amazon, а използват част от облака за това, от което се нуждаят. Така че вече можете да ползвате облачните услуги на VMware в Amazon, може да е в Azure, Google, Oracle и т.н. Признати сме за лидер в сектора, тъй като даваме възможност на клиентите да се възползват от услугата в толкова много облачни платформи.

Когато отида и говоря с клиент, единственото нещо, което казвам, е: "Не се опитвам да ви продам моя облак. Опитвам се да ви продам възможностите и избора на всеки облак." А това вече е интересна история.

Току-що споменахте разговора с клиентите. Този разговор промени ли се донякъде по време на пандемията?

Неотдавна ми зададоха въпроса: как COVID-19 промени динамиката на взаимоотношенията с клиентите? Покривам региона на EMEA, правя го в продължение на 20 години от кариерата си и мога да кажа, че има много различни начини на правене на бизнес в отделните страни. В някои държави трябва да ви погледнат в очите, преди да сключат договор, а в други пък са напълно ок да го правят дистанционно. Мисля, че тази година доказахме, че много повече неща са възможни от дистанция, хората се променят.

Не мисля, че след като всичко отмине, ще се върнем изцяло към предишните "разговори на живо". И смятам, че много повече хора осъзнават какво е възможно чрез отдалечената работа. Начинът, по който правим бизнес, се промени, но бизнесът все още се прави.

И най-страхотното е, че тъй като трябваше да правим всичко това в продължение на месеци, хората откриха какво работи и какво не и така оптимизираха целия процес. И за мен сегашната ситуация е далеч по-ефективна. Успявам да достигна, да бъда ангажиран и да разговарям с много повече хора за ден, отколкото преди, когато скачах на самолета и пътувах постоянно.

А липсват ли ви пътуванията?

Това е интересен разговор. Пътувах без прекъсване над 20 години и започнах да си мисля, че ми е писнало. Затова, когато дойде карантината, си казах, че най-сетне ще си почина. Мисля, че сега се радвам на щастлив баланс. Но отговорът е, да, липсват ми пътуванията.

Интересното е, че спонсорирам и ръководя инициативи за психично здраве в целия регион EMEA във VMware. Имаме оказващи първа помощ за психично здраве и различни инициативи около психичното здраве и съм работил доста в тази област. И едно от нещата, които разбрах, че ми липсват, е времето, когато си просто сам, без да те прекъсват компютри или телефони, време да си сам с мислите си. Преди това ставаше, когато шофирах или бях в самолет. И осъзнах доста отрано, че това време ми липсва. Така че за собственото си психично здраве трябваше да намеря начин да върна това време, независимо дали с планински велосипед или чрез ходене или нещо друго.

Вашите вътрешни RADIO конференции, които VMware прави редовно, са много добър начин за стимулиране на иновационната култура в компанията. Как управлявате целия този процес?

Основната дума тук е култура. Мисля, че важното нещо, което всеки трябва да разбере, е, че не може просто да имате главен иновационен директор, не може да имате отдел за иновации в този контекст. Трябва да имате организация, която внася иновации в собствената си култура чрез събития, дейности и чрез собственото си поведение. RADIO работи като модел отдавна във VMware. За онези, които не са запознати, идва от R&D innovation offsite и ги провеждаме от години, първо на живо в Калифорния. След като станахме глобална компания, започнахме да провеждаме и местни RADIO събития. Идеята зад тях е да бъдат нещо като научен панаир, където служители предлагат изследвания и идеи, всички ние ги разглеждаме, за тях се гласува, а най-добрите след време се презентират. Проведохме голямото ни събитие RADIO 2020 по-рано тази година, а след него и по-малки локални като RADIO EMEA преди две седмици, което беше с център София. От големия през юни вече имаме подадени над 65 патента.

Когато правите иновации, не става просто да кажете "добре, ще представя тази идея на големите шефове и те ще вземат решение". Когато правите RADIO, представяте вашата идея на цялата общност в компанията. И други, които смятат, че тази идея ще бъде успешна, ще застанат зад вас.

Ако трябва да дам съвет на други, бих казал, че не става въпрос толкова за създаване на някакъв иновационен отдел или директор по иновациите, а по-скоро как да промените културата в компанията, за да бъдете иновативни. И това става чрез събития и като откриете иновативните хора.

Какво прави VMware толкова предпочитано място за работа?

Отново да се върнем към онази дума "култура", към хората около вас, които ги е грижа не само за себе си, но и за успеха на всички нас като екип. Ние имаме своите ценности, които определят какви сме като организация. VMware е място, което приветства хората заради това какви са и заради тяхното разнообразие. Ние не наемаме хора, а след това да ги учим как да бъдат VMware, наемаме ги и ги караме да носят своя опит, умения, талант и това, което ги прави различни във VMware.

За мен това е място, където повече от всякога съм можел да бъда себе си, да не се страхувам да бъда себе си, да не се страхувам да казвам неща, където не е нужно да се вписвам в калъп.

Успяхте ли да пренесете тази култура и тук, в София? Как развихте този R&D център, за да се превърне в един от стълбовете във вашия бизнес в EMEA?

Той не е един от стълбовете в ЕМЕА, той е основният, най-големият, най-важният за нас, един от първите три в света. Продуктите от офиса в София генерираха приходи за над 1 млрд. долара през 2019 г., това е огромен и важен успех за нас. Много наши продукти тръгват от София.

По-рано тази година придобихме компанията Carbon Black и вече имаме 30 служители от българския екип, които работят с Carbon Black. Това беше основна инвестиция за нас, която направихме в началото на годината, и е стратегически важна за компанията. И инвестираме в хора, за да направим този стратегически важен продукт успешен в София.

Бил съм в София много пъти, винаги ми е приятно да посетя града ви. Дори съм срещал двама български президенти на различни събития. Просто човек чувства, че VMware е признавана за добра компания, а това е хубаво чувство. Хубаво е, че се чувстваме уважавани за направеното в общността.

Очаквате ли този център да расте още през следващите няколко години?

Да, ние сме растяща компания. Когато се присъединих преди десет години, бяхме 6500 души, в момента сме над 35 000 в целия свят. Ще продължим да се развиваме в световен мащаб и очаквам София и България да са в основата на R&D работата ни в EMEA.

Кои са технологиите, които ще ви вълнуват в следващите няколко години?

Когато говорим за VMware, имаме пет основни области, в които работим. Една от тях е мултиоблачният свят, за който вече говорих. Друго е модерните приложения и всичко, което правим в това пространство около Kubernetes и около Microservices и около облачните приложения. Очевидно сме лидер в мрежовото пространство и центровете за данни.

Но има и две области, които трябва да спомена изрично. Започнах разговора ни с Workspace ONE, която е предложението ни за крайния потребител и дава възможност на всеки да работи отвсякъде. Мисля, че хората осъзнаха повече от всякога, че VMware е лидер в тази област и сме щастливи, че имаме бързо разрастващ се екип в София, който има голям принос към платформата за дигитално работно пространство в Workspace ONE.

И другото е сигурността. Ние сме софтуерна компания, която досега се занимаваше със сигурност, но никога не сме били софтуерна компания за сигурност. Така че предоставяме защита във всичко, което правим. Но сега целта ни е да подходим към пазара все повече като доставчик на сигурност.

Ако попитам голямо предприятие какви доставчици на хардуер имат, те в повечето случаи ще ми кажат два различни - примерно купувам компютри от тези и сървъри от другите. Ами операционната система? "Имам Linux и имам Windows." И така ще бъдат два или три доставчика във всеки сегмент. Докато стигнем до доставчиците на инструменти за сигурност. "Мисля, че използваме около сто до над сто и петдесет инструмента", ми казват.

Това звучи погрешно, защото пробивите в сигурността на компаниите обикновено се случват от пропуски, когато няма припокриване между отделните части. С придобиването на Carbon Black сега във VMware можем да осигурим единен оперативен модел около сигурността във всички сегменти. Ние сме единствените, които имат тази пълна визия, и мога да ви кажа какво се случва от началото до края във всяка точка на веригата. И ако приложим и някои от технологиите за машинно самообучение, по които работим, ще бъде още по-лесно да се установят пропуските и да се предвижда къде могат да се извършват потенциалните атаки. Важната фраза тук е вградената сигурност. Искаме да сме сигурни, че защитата е вградена във всеки елемент, а не се добавя след това. Докато споменатите 150 продукта обикновено се добавят, след като системата вече е изградена.

А какво мислите за най-модната дума от всички - AI (изкуствен интелект)? Къде виждате развитието на технологията?

Нашият главен изпълнителен директор Пат Гелсингър е известен с репликата си "AI е 60-годишна нова сензация". Хората обещават бъдещето на изкуствения интелект от много време, а и аз имам свои виждания по въпроса. Във VMware използваме AI в нашите продукти и във вътрешните ни процеси. Имам приложение на телефона си, наречено Genie, което управлява целия ми живот във VMware и използва машинно самообучение и AI за това.

Ако изграждате сложни системи с хиляди компоненти в различни облаци, няма човек, който да може да се справи с цялата сложност на процесите - имате нужда от машинно самообучение и изкуствен интелект.

И другият въпрос е как помагаме на клиентите ни. Предоставяме AI и обработка с използване на изкуствен интелект на всеки, който използва нашата платформа. Така че за нас AI е на няколко различни места.

Но ще имаме ли тъй наречения изкуствен общ интелект (AGI) - нещо, което буквално ще замести човешкия мозък през следващите 10 години? Не, няма. Но все повече ще виждаме изпълнение на определени задачи от конкретен изкуствен интелект.

На по-лично ниво кой е най-дълбокият урок, който извадихте като мениджър от тази безпрецедентна ситуация в последните няколко месеца?

Както споменах по-рано, отговарям за програмите за психично здраве в компанията - осигурявам мрежа за подкрепа и давам възможност на хората ни да разберат, че това, което чувстват, не е уникално.

Като лидер осъзнаваш, че хората ти се чувстват изолирани, изключени, изгубени, до известна степен може би объркани. И всичко, което можеш да направиш, е да им подадеш ръка и да ги накараш да се чувстват по-малко изолирани, за да разберат, че случващото се е ОК, защото и всички останали се чувстват изолирани.

Мисля, че много хора изпитваха вина, когато започнаха да работят от вкъщи. "Ако цял ден не седя на компютъра си и не върша някаква работа, очевидно съм зле." Не, всичко е наред. Дните на тъй наречената присъственост са минало, поне за мен със сигурност, както и за екипите, с които работя. Да бъдеш на определено място в определено време става все по-малко актуално. Важното е да вършите и продължавате да вършите работата си. И научихме, че хората наистина имат интересни модели в живота си и работата от 9 до 17 ч. може би не е най-добрият вариант за тях. Някои хора работят фантастично късно през нощта, но не очаквайте да присъстват на среща сутрин. Колегите ми знаят да не ме канят на среща преди 9 ч. сутрин, защото просто няма да съм там. Защото в съзнанието си започвам работа по-късно.

Не изпитвайте вина, ако вземете два часа почивка за обяд или отидете на разходка, или каквото и да било друго. Едно от нововъведенията, които направихме във VMware, са тъй наречените COVID дни. Дадохме на всеки 10 допълнителни дни почивка за годината, нещо като COVID отпуска, за да отдели повече време на себе си, независимо дали чрез почивка със семейството или просто почивка от семейството. В допълнение имахме и два отделни COVID дни досега - цялата компания спира, без срещи, мейли и др. за цял един ден.

Последната седмица на тази година пък ще бъде седмица на COVID-19, в която компанията няма да има срещи, обаждания, очевидно ще поддържаме основните услуги, но за всички останали даваме свободно време да спрат да мислят за работа. Ще продължим тези дни и през 2021 г.

Едно от нещата, които открих като лидер, е възможността да дадеш разрешение на другите да се чувстват, както желаят. "Нормално е да не сте добре, нормално е да сте стресирани, нормално е да се чувствате уморени, така че бъдете себе си и след това си вземете почивка."

Мислите ли, че много от нещата, случващи се вътрешно в компанията, ще останат и след COVID-19, или ще се върнете към стария модел, когато всичко това привърши?

Голяма част от тези промени ще бъдат постоянни. Очевидно ще отворим отново офисите. Но ще се промени начинът, по който използваме офисите, те ще бъдат много повече пространства за съвместна работа и колаборация, отколкото място, където хората ходят всеки ден. Но ако някой иска да работи в офис всеки ден, добре дошъл е. Много от хората в компанията го искат така или иначе.

Всички ние научихме доста неща през последните месеци и смятам, че няма да се завърнем към старите модели. Ще има нови модели на база на преживяното досега и всичко ще е за постоянно.

Интервюто взе Константин Николов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар