🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Марк Бирон, Мelexis: Кризата с чиповете не е преминала и прави София ключово звено

Изпълнителният директор на белгийския производител на полупроводници за разширеното производство в София, последиците от пандемията и глобалната нестабилност

Марк Бирон, изпълнителен директор на Melexis
Марк Бирон, изпълнителен директор на Melexis
Марк Бирон, изпълнителен директор на Melexis    ©  Цветелина Белутова
Марк Бирон, изпълнителен директор на Melexis    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От миналата година наемаме хора в София, като разрастването на екипа ще бъде с около 160 човека. Търсим специалисти с няколко профила - оператори, техници, инженери.
  • Конкретно в София влагаме повече ресурс, защото тук е голяма част от производството ни и се опитваме да оптимизираме линиите.
  • Ние растем и имаме нужда от хора.

Визитка

Марк Бирон е изпълнителен директор на компанията за производство на чипове Melexis от август 2021 г. насам. Работи в нея от 1997 г., когато се присъединява като инженер. Завършил е магистърска степен по електрическо инженерство и електроника, както и докторска степен по приложни науки в университета в Лиеж. Работил е четири години като асистент в същото учебно заведение.

Компанията

Melexis е белгийска компания, която проектира, разработва и доставя решения в сферата на микроелектрониката. Основана преди повече от 30 години, като работи основно за автомобилната индустрия. Започва дейността си в България през 2000 г. с екип от 50 души. Към март 2022 г. в България за Melexis работят над 650 души, като компанията продължава да увеличава екипа си, след като миналата година обяви, че търси да наеме 160 нови хора до края на 2022 г. Melexis наскоро откри официално новата си производствена база, в която инвестира 75 млн. евро. За 2020 г., последната налична в Търговския регистър, дружеството "Мелексис България" отчита 77.5 млн. лв. приходи.

Кризата с чиповете вече не е на преден план заради войната в Украйна, но това не значи, че я няма. Какво е настоящото положение в индустрията?

- Прави сте, има други проблеми по света, но ситуацията с чиповете не се е променила. Дори инфлацията и войната в Украйна я прави по-сложна. В Melexis от две години насам сме в режим на "алокация", което означава, че разделяме наличните н матеариал според различните клиенти. Работим така от две години насам и това не се е променило. Продължава да има голяма разлика между търсенето и предлагането. По наши сметки има около 20% повече търсене, отколкото пазарът може да предложи. Това води до много натоварена работа. Конкретно в София има повече ресурс, защото тук е голяма част от производството ни и се опитваме да оптимизираме линии. Има натоварване и върху веригата за доставки, като тук тежестта пак пада най-вече върху София. Това е още един процес, който се опитваме да подобрим, но ситуацията не се променя, не виждаме някакво улеснение или смекчаване. Бих казал, че към 2022 г. нещата изглеждат така: имаме дисбаланс в търсенето и предлагането, но пък сме откровени с клиентите за това колко можем да предложим и това води до частично равновесие. Очакваме сходна ситуация и през 2023 г.

В началото на миналата година имаше някои оптимистични гласове, които предвиждаха, че положението ще бъде много по-добро още през втората половина на 2021 г. Защо не се случиха тези прогнози?

- Всеки път си казваме, че след шест месеца ще бъде по-добре, но накрая не се получава така. Мисля, че е много трудно да се прогнозира кога нещата ще са по-спокойни, защото не става дума само за търсене и предлагане, но и за множество други фактори, които се отразяват на баланса. Живеем в сложен свят с много неизвестни. Нека ви дам пример: вече споменахме войната в Украйна и инфлацията, но освен тях имаме локдауни в Китай. Само тези три фактора, върху които не можем да повлияем, могат да се отразят и на търсенето, и на предлагането. Това, което знаем, е, че предлагането се увеличава постепенно. Тази година можем да предложим много повече, отколкото преди две години. Същото важи и за търсенето. Цялата верига по доставки и производство, не само при нас в Melexis, но и навсякъде другаде, работи много интензивно.

Къде се чупи веригата? Липса на материали, липса на хора или нещо друго?

- Проблемите във веригата се променят, те не са същите като преди две години. Конкретно в Melexis имахме по-нисък капацитет за тестване, асемблиране и пакетиране. Оттогава увеличихме значително капацитета на тези три дейности. Особено в София имаме огромно увеличение при тестването, утроихме квадратурата за тестване. Мисля, че над 900 млн. чипове излязоха от София миналата година, което е огромна бройка.

Това бяха проблемите в началото. Сега срещаме предизвикателства по отношение на доставките на пластини - не получаваме достатъчно от тях. Това е всеобщ проблем, не е само наш, а за цялата индустрия.

Има ли конкретни проблеми при автомобилната индустрия, в която специализирате?

- Търсенето се увеличава навсякъде, защото вече имаме електроника навсякъде. Това е генерален проблем, но важи и в конкретика при нас. Около 90% от приходите на Melexis идват от автомобилната индустрия. Там има специфични нужди от електроника заради електрификацията на колата. По време на пандемията и след нея този тренд към напълно електрически коли се засили. Тези автомобили имат в себе си огромен брой чипове. Ако сравним една традиционна кола с двигател с вътрешно горене с една напълно електрифицирана кола, втората има шест пъти повече електроника. Тоест изведнъж усетихме огромно търсене на нашите продукти, което е много добре за Melexis, но, от друга страна е предизвикателство, защото търсенето е просто прекалено голямо.

Вече споменахте като фактори инфлацията, войната и локдауните в Китай. Кой смятате, че е най-големият фактор в индустрията днес?

- Най-важният фактор беше въпросният скок в търсенето и последвалият срив във веригата за доставки по време на пандемията. Самата верига беше недофинансирана. Всички се страхуваха какво ще е търсенето и никой не инвестираше. Накрая се получи така, че търсенето избухна, а ние не бяхме подготвени. Цялата тази нестабилност никак не ни помага. Локдауните в Китай са огромна неизвестна и за търсенето, и за предлагането. В момента не толкова, но преди няколко седмици например бяха спрени няколко завода в Китай и ние не можехме да изпращаме или получаваме части от там.

Как бихте описали състоянието на Melexis на глобално ниво в момента?

- Да започнем с позитивното: фундаменталните тенденции в индустрията са много добри за Melexis, защото има висока нужда от електроника. Дългосрочно погледнато, сме в много добра позиция. Това е най-важното. Разработваме правилния продукт за бъдещето. Краткосрочно обаче сме в тази криза, в която в компанията сме поставени пред важни избори. Трябва да помогнем на клиентите ни, това е основната ни мисия в момента - моята и на компанията. Колкото и да е трудно, трябва да отговорим на очакванията на клиентите.

От друга гледна точка, имаме и много предизвикателства, специално при наемането. Трябва да подобрим разпознаваемостта на бранда Melexis и да станем предпочитан работодател от различни служители. Melexis расте, особено в София. От миналата година наемаме хора в София, като разрастването на екипа ще

бъде с около 160 човека. Търсим специалисти с няколко профила - оператори, техници, инженери. Това е много трудно, защото има недостиг и затова е толкова важно да имаме по-разпознаваем бранд, за да може не само ние да търсим, но и нас да ни търсят. Като изпълнителен директор искам и да сме по-устойчиви като компания, защото светът е много по-сложен днес. Основен приоритет са нашите служители - те да бъдат щастливи и да могат да се справят с всичко случващо се. Много е важно за мен тук да работят хора, които са удовлетворени от живота си. Това е добре за тях, добре е и за компанията.

Преди две години, когато пандемията започваше, големите заводи за автомобили затвориха. Как това ви се отрази и как излязохте от ситуацията?

- Да, преди две години, между март и юни 2020 г., т.нар. първи локдаун, много заводи просто затвориха и поръчките им към нас спряха. Всичко беше много неясно. След това, от юни нататък, поръчките започнаха да растат и решихме да поддържаме високи складови наличности. Смятахме, че сривът в търсенето ще бъде краткотраен и тенденциите сочат, че нуждата за електроника ще бъде много висока. Продължихме да работим и да произвеждаме, за да сме сигурни, че че можем да отговорим на нуждите на клиентите ни. Към края на 2020 г. започна бум на търсенето. В началото произведените количества ни стигнаха, за около шест месеца бяхме доволни, но в крайна сметка около края на първото тримесечие на 2021 г. вече нямахме нищо резерви.

Как вие, лично и като мениджър, се справяте с последните две години?

- Преди всичко аз не съм сам. Имаме борд на директорите, с който заедно ръководим компанията, и най-вече имаме общността на Melexis. В такива моменти е много важно да имаш екип, да имате връзка и дори да има много притеснения, споделянето на едни и същи ценности и цели помага. Помощта от екипа направи живота много по-лесен от това, което бихте очаквали. Бяхме силни и убедени в продукта си. И нещо друго - комуникирахме постоянно със служителите си. Имахме екип, наречен COVID Core Team, и той взимаше всички нужни мерки, за да може хората да са в безопасност. Не можехме да спрем да работим, но някои го правеха дистанционно. Адаптирахме целия ни начин на работа, включително и за тези, които трябваше да бъдат на място. Искахме повече хора да работят от вкъщи, но това невинаги е възможно. Всяка седмица изпращахме бюлетин какво се случва. Давахме и съвети на хората по въпроси като менталното им здраве. Смятам, че в крайна сметка се справихме.

Какви са дългосрочните ви планове за българския офис?

- Току-що приключихме инвестицията, която започнахме преди пет години, общо 75 млн. евро. Тази сграда е основното доказателство за нашите дългосрочни цели. Много красива сграда, за която трябва да благодарим на софийския екип. Утроихме квадратурата, която имахме за производство. Производствената част е тази, която гарантира краткосрочните ни приходи, но R&D екипът гарантира дълсгорочния ни успех. Когато пускаме нови продукти, това означават нови клиенти и нови приходи. Трябва да наемем различни хора и в двете направления - производство и разработка. Предстои да реновираме и старата сграда и лабораторията към нея.

Споменахте, че е трудно да се намерят хора. Едно и също ли е навсякъде?

- Навсякъде е трудно. В София стратирахме преди 20 години, в друга сграда и друга част от града. Тук сме, защото България има история с производството на полупроводници. Имаме много конкуренция, не че нямаме такава и в Белгия например. Целта ни е да създадем връзка между университетите и Melexis. През лятото имаме стажанти от университета. Студентите могат да прекарат седмици в Melexis. Крайната цел е да добавим практическо знание. По този начин правим една устойчива връзка и намираме нови кадри. В момента инициативата се казва Melexis Academy. Преди имаше друго име, но единственото, което се е променило, е само мащабът. При нас все още работят хора от първия сезон на академията, което намирам за чудесно.

Какво ви кара да сте оптимистични за Melexis и индустрията и какво ви притеснява?

- Оптимизмът ми идва от фундаменталните тенденции, които вече споменах - все повече електроника навсякъде, конкретно за нас в колите. Все повече коли имат системи за безопасност, които изискват много чипове, а ние сме експерти в тази област. За пример мога да ви дам, че преди пет години почти нито една кола нямаше интериорни светлини. Сега почти всяка нова кола има интериорно осветление, на което можеш да сменяш цвета и интензивността. За да стане това, трябва много електроника. Това е голяма ниша за нас, която не съществуваше преди пет години. Това е по-скоро по отношение на комфорта. При безопасността бих дал за пример системите за мониторинг на налягането в гумите. Отново преди десет години го имаше в много малко коли, а сега има дори държавни регулации в някои страни, които задължават производителите.

Същата тенденция важи и извън колите. В гейминга например има нужда от все повече електроники, за да може геймърите да са постоянно онлайн. Дори в тази сграда има изключително много електроника, за да може всичко да се отваря, затваря, да светва и да загасва. Така че това ме прави оптимист.

Притесненията ми са свързани с всички тези икономически и политически неясноти. Те са важни не само за Melexis, но и за развитието на света. Много хора споделят тези притеснения. Ако трябва да говоря конкретно за Melexis, то най-голямото ни предизвикателство е наемането на хора и по-конкретно недостигът им. Ние растем и имаме нужда от нови колеги. Тогаваикономическите и политически ясноти не биха ни притеснявали толкова много.

Коя бизнес книга бихте препоръчали?

- Много харесвам The Five Dysfunctions of a Team от Патрик Ленсиони. Обяснява много добре какво може да направи един екип нефункционален и използва модел от петстепенната пирамида, която обяснява какво точно да прави екипът, за да бъде устойчив. Основата на пирамидата е доверието. Един екип може да функционира нормално само ако хората имат доверие помежду си.

Как си почивате?

- Имам късмета да съм от тези хора, чийто ум работи като чекмеджета. Когато съм вкъщи и нямам работа, затварям чекмеджето Melexis и излизам за разходка. После мога пак да отворя чекмеджето за работа и да напиша няколко имейла. За мен това е шанс, защото не ми коства нищо и просто мога да изолирам работата от семейството си например.

Интервюто взе Йоан Запрянов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар