Mondelez и Chipita, или как се слива гигант с регионален лидер

Според Ивайло Найденов, вицепрезидент на Mondelēz International за Югоизточна Европа, повишаването на цените на материалите и суровините ще продължи и през 2023 г.

В Югоизточна Европа консумацията на кроасани на глава от населението е една от най-високите, казва Ивайло Найденов, вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за региона
В Югоизточна Европа консумацията на кроасани на глава от населението е една от най-високите, казва Ивайло Найденов, вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за региона
В Югоизточна Европа консумацията на кроасани на глава от населението е една от най-високите, казва Ивайло Найденов, вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за региона    ©  Цветелина Белутова
В Югоизточна Европа консумацията на кроасани на глава от населението е една от най-високите, казва Ивайло Найденов, вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за региона    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Ивайло Найденов започва кариерата си през 2004 г. в "Крафт фуудс България" - предшественик на "Монделийз България". Първоначално е директор "Продажби", а четири години по-късно - директор "Маркетинг". Той е първият българин, който е избран за изпълнителен директор в 29-годишната история на мултинационалния гигант в страната. От март 2015 г. е назначен за генерален мениджър на Mondelēz за България, Румъния и Източна Адриатика и управлява десет пазара.

На 3 януари 2022 Mondelēz International ("Монделийз интернешънъл") завърши сделката по придобиването на гръцката Chipita ("Чипита"). Ивайло Найденов оглави временния управленски екип на Chipita, който извърши интеграцията на компанията към Mondelez International.

От юли тази година Найденов е вицепрезидент и управляващ директор на Mondelēz International за Югоизточна Европа и отговаря за 12 пазара.

Компанията

Mondelēz International продава в повече от 150 държави. В портфолиото на корпорацията са глобални и местни марки като бисквитите OREO, belVita и LU, шоколадите Cadbury Dairy Milk, Milka и Toblerone, бонбоните Sour Patch Kids, дъвките Halls и Trident. Компанията влиза в Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 и Dow Jones индекс за устойчивост.

Mondelēz International започва дейност в България със закупуването на шоколадовия завод в Своге през 1993 г. (тогава от "Крафт фуудс"), където се произвеждат местните марки "Морени", "Своге", "Сезони", а също и Cadbury, Milka, Suchard, Lacta и др. Бизнесът на Mondelēz в България днес се представлява от шест различни дружества, а в Югоизточна Европа обхваща 12 пазара от региона. След обединението на "Чипита" този регион има общ оборот 1 млрд. долара годишно и повече от 2000 служители.

През януари 2022 г. Mondelēz International приключи придобиването на Chipita, а през юли завърши интегрирането на новопридобитата компания. Какво включваше този процес на обединение?

- Това е доста комплексен процес. Той започва с подготовката за интегриране на системите, които се използват от двете компании, например за продажба, логистика и др., преминава през културата на тези компании и свършва с пълното им сливане в една. Системи, култура, хора, структура, процеси - всичко това се взема предвид след предварителна оценка, като всички тези системи се тестват как работят. При интеграцията на "Чипита" се използват системите на "Монделийз". Но от гледна точка на бизнес, на пазара в Гърция например възприехме модела на "Чипита", който преценихме, че е по-работещ за този пазар. Става въпрос за т.нар. DSG модел (Direct Store Delivery), при който търговските представители вземат поръчките и на следващия ден доставят продуктите директно в магазина. С други думи - при интеграцията се взима най-доброто от двете компании в крайния резултат.

Как премина в България този процес?

- В България интеграцията се случи изцяло по модела на "Монделийз". Тук бе възприет начинът на дистрибуция на "Монделийз" - ние доставяме стоката директно на ключови клиенти (търговските вериги) и използваме дистрибутори, за да доставяме до останалите обекти от традиционната търговия. С други думи - дистрибуцията е обща за двете дружества и следва модела на "Монделийз".

Обединението свързано ли е с намаление на работни места в "Чипита България"?

- В производството запазихме всички работни места. В бизнес организацията на "Монделийз" в България приветствахме редица хора от структурата на "Чипита", свързани с продажбите, финансите, логистиката, управлението на човешките ресурси и др. Имахме промени в дистрибуторските екипи, тъй като, ако в България сме имали 56 дистрибутора на "Чипита", сега работим директно с дистрибуторите на "Монделийз". Но по отношение на работната ръка, заета във фабриките на "Чипита", ние продължаваме да наемаме хора и в Румъния, и в България, и в Гърция, тъй като предлагаме продукти, които са търсени, и това води по повишаване на производството.

Каква е сегашната структура на компанията в България?

- Не се различава особено от това, което познаваме. Функционалните звена са запазени, но разширени (с новите колеги) предвид разширението и на портфолиото с "Чипита" брандовете. Логистиката е една, маркетингът функционира по същия модел, но с колеги, които отговарят за брандовете на "Чипита", като 7 days например. В "Монделийз България" присъединихме сравнително малък административен екип - между 15 и 20 души, които станаха част от търговския ни екип, логистиката, финанси, човешки ресурси, но фабриката запази своя екип от около 800 служители.

Как се отрази интеграцията лично на вас?

- На 3 януари беше първият ми ден в "Чипита". Пристигнах в Атина и оглавих временния управленски екип на "Чипита", който работи по интеграцията. Моята роля беше да опозная компанията, процесите, да обединя и държа мотивирани служителите независимо от промените, които предстояха. Защото промяна имаше и за хората на "Монделийз", и за хората на "Чипита" и това е нормално в един подобен процес. Запознах се с нов модел на работа, нова организационна култура, процеси. Този период не беше лесен и в личен, и в професионален аспект, защото бе промяна и за мен самия. Изискваха се много разговори, изслушване, почти никакво лично и свободно време. Тогава разбрах, че решението да съм сам, без семейството си, в Атина за първите шест месеца и да бъда фокусиран само върху работата си е правилно. Много често във всяка интеграция се вижда само чисто технически какво се случва, как се сливат компаниите, как се хармонизират процесите и хората, но истината е, че това е изключителен момент на лидерство, което трябва да държи компанията будна независимо от обстоятелствата.

Какви трудности срещнахте при интегрирането на двете компании?

- Трудностите идват най-вече от различния начин на работа, различния модел на управление, процесите и системите и ценностната система на двете компании. "Монделийз" е комплексна корпорация, а когато управляваш такъв огромен бизнес, е важно всички процеси да протичат гладко, за да се минимализират проблемите и да се случва бизнесът.

Моделът на управление на "Чипита" бе доста по-различен, с доста по-еднолично управление и взимане на решения, което доста се различава от "Монделийз" - оперираща международна компания с много по-матрична структура. Разбира се, има и технически трудности, свързани с прибавянето на едно голямо портфолио в системата на "Монделийз", както и редица тестове кое как работи и дали ще сработи. Това е процес, който бих казал, че все още тече.

Ползвахте ли външни консултантски услуги в процеса на интегриране?

- Разбира се, това е неизбежно. При сключването на сделката също ползвахме външни консултанти. Интеграцията на "Чипита" в "Монделийз" се разглежда в компанията ни като ролеви модел. Екип от "Монделийз" наблюдаваше как се случва интеграцията, какви трудности срещаме, къде имаме постижения, къде има възможности за подобрения, за да може проектът след това да служи като наръчник за бъдещи интеграции на компании от този ранг в "Монделийз".

Колко време продължи процесът на приобщаване?

- Като самостоятелен процес - шест месеца. Иначе между старта и приключването на сделката имахме възможност да се подготвяме само вътрешно за този процес, тъй като нямахме достъп до документацията и до начина на работа на "Чипита". Шест месеца е изключително кратък период за интеграция от този ранг. Обикновено се смята, че период от година, година и половина е по-приемлив.

Как изглежда сега бизнесът на "Монделийз" в Югоизточна Европа - колко фабрики включва, колко голям е пазарът?

- Пазарът в Югоизточна Европа е с около един милиард долара годишен оборот. След обединението в този регион имаме шест фабрики - три в Гърция, две в България, една в Румъния. "Монделийз" има две фабрики в региона, а след сделката с "Чипита" присъедини още четири. Общият брой фабрики на "Чипита" - част от сделката, бяха осем, но специално в Югоизточна Европа новоприсъединените са четири, а заетите на тези пазари са около 2000 души.

Какви инвестиции вече направихте след придобиването на "Чипита"?

- Инвестициите са постоянен процес. Първите бяха направени още в началото на 2022 г. и са свързани със завишени изисквания за безопасност на труда и качество. От гледна точка на технологии - въведохме нови пакетиращи машини. Това е процес, който ще продължи и занапред.

Какви инвестиции планирате?

- Ние сме в процес на сериозна оценка на това накъде точно трябва да се разрастват компанията и бизнесът. Истината е, че в Югоизточна Европа консумацията на кроасани на глава от населението е една от най-високите. Така че до голяма степен закупуването на една такава компания като "Чипита" води до инвестиции, насочени към това 7DAYS например да не остане географски локален бранд в Югоизточна Европа, а да бъде глобална марка. Смятаме, че има добри перспективи в сегмента на продуктите за похапване, и в производствено отношение насочваме ресурсите си по подходящ начин, за да играем важна роля в този бизнес през следващите години. Намеренията и плановете ни ще ни позволят да предприемем съществени стъпки за разрастване на нашия бизнес и разширяване на дейността с нови съоръжения и линии през следващите три-четири години.

Каква година очаквате в България, какво е влиянието на инфлацията върху бизнеса на компанията, какви промени в пазара отбелязвате?

- Пазарът е супер волатилен и никой не може да предвиди какво да очакваме следващата година. Глобалната пандемия, а и войната в Украйна добавят допълнителен натиск върху разходите. И това, което се опитваме, е да компенсираме поне частично увеличението на основните цени и материали. Така че поемаме буфера до голяма степен чрез икономии от мащаба и това влияе на нашите финансови резултати.

Като цяло очакванията са, че инфлацията не е достигнала своя пик и най-вероятно и през 2023 г. ще продължи да върви в тази посока. Наблюденията върху пазара показват намаляване на потреблението в обем и доста сериозно увеличаване в стойност заради повишените цени на суровините и съответно повишение на цените на всички продукти, изработени от тези суровини.

Какви са очакванията за продажбите и производството на групата в България през 2023 г.?

- Имаме цял отдел, който се занимава с хеджинг на продукти, и на практика ситуацията в момента е такава, че или никой не иска да се обвързва с дългосрочни договори, или дава цена за не повече от 2-3 месеца напред, а ако даде за 12 месеца, тя е толкова висока, че никой не иска да сключи такива сделки. Очакваме продължаване на инфлацията, макар и не с темпа на 2022 г., но смятам, че повишаването на цените на материалите и суровините ще продължи. Стремим се да запазим нивото на консумация в обем, защото за нас това е изключително важно.

Какво се промени във вашата мениджърска позиция, какви са вашите отговорности сега?

- Първо, фокусът на работата ми сега се измества от чисто оперативен в много по-стратегически. Имам оперативни директори за всеки от пазарите и тяхната роля е да управляват бизнеса на място. Моята роля е с фокус върху възможностите за развитие през следващите три до пет години, както и да следвам целите, заложени в стратегията "Визия 2030" на "Монделийз": ускоряване на растежа и фокусиране на портфолиото върху генериране на 90% от приходите от шоколад и бисквити, включително печени закуски; развитие на местния модел на работа на компанията, за да се дадат допълнителни възможности на служителите, да се насърчи културата на растеж и да се продължи изграждането на екип от подготвени и разнообразни таланти; постигане на положителна промяна в приоритетите на компанията, свързани с екологичните, социалните и управленските цели - създаване на дългосрочна стойност както за бизнеса, така и за неговите заинтересовани страни.

Целта е "Монделийз" да бъде компания, която расте органично чрез ръст на основните си продукти. Иновации ще има, но не такива, които имат ръст за 6 месеца и след това изчезват от пазара, а сравнително ограничени на брой, но устойчиви. Фокусираме се върху нашето портфолио, както и върху покупка на бързо растящи дружества, които ще допринесат за нашето развитие. И не на последно място, моята роля е свързана и с това в една компания като "Монделийз", която е с доста матрична структура, отделните звена да комуникират изключително добре помежду си. Не може да продължим да искаме от хората да правят едно и също нещо, а да очакваме различни резултати. Трябва да правим нещата по различен начин.

Колко голям е екипът, с който работите?

- Доста голям. Позициониран съм в Атина. Имам лидерски екип от 12 души, които са в цяла Югоизточна Европа, в Атина е ситуиран около 40% от екипа. Има служители, които пътуват от различни страни в Европа, посещавайки Атина всяка втора седмица, за да могат да се срещат с екипа и да поддържат бизнеса.

Q&A

Вие се преместихте в Атина, как се промени личният ви живот в резултат на това?

- Имам невероятната подкрепа на моето семейство. Ако може да се каже, че съм успял в професионален план, то е, защото винаги съм имал тази подкрепа. И колкото и клиширано да звучи, без съпругата ми, която винаги ме е подкрепяла и винаги е била до мен, нямаше да съм тук, където съм.

Беше съзнателно решение първите шест месеца да бъда сам в Атина. Аз знаех, че ще се изисква 100% отдаденост и ангажираност, докато оглавявах "Чипита" като самостоятелна компания. Предпочетох да бъда сам, за да мога да са фокусирам изцяло върху бизнеса и процеса на интеграция. Стигал съм и до 16 часа работен ден, включително в събота и неделя. Сега е много по-добре. Семейството ми е с мен и всичко е в рамките на нормалното за всяко семейство всекидневие.

Как протича обичайно работният ви ден?

- До голяма степен заради позицията ми и заради това, че моят екип е разпръснат в много държави - минава във видеоконферентни разговори. Имаме постоянни срещи от 8 сутринта, които понякога приключват късно вечер. Ако имаме дискусии със страни в друга часова зона, може да продължат и до 11 вечерта. Аз се шегувам винаги с това, че преди време малкият ми син на въпроса какво работи баща ти, отговаряше: "Той говори с хората." Да, моята задача е да говоря с хората, да ги изслушвам, да ги мотивирам да намират решения, защото смятам, че всеки от моите оперативни директори е много по-добър от мен на пазара, за който отговаря. Нормално е да бъдат по-добри от мен, моята роля е да им помагам, да премахвам бариери и да ги развивам като лидери.

Как си почивате?

- Не съм пример за човек, който си почива много. След интеграцията взех решение поне през уикенда да успявам да отделя време за почивка. Атина дава много възможности - имаме 300 слънчеви дни в годината, има интересни исторически места, за които сме чели в "Старогръцки легенди и митове", има достатъчно места за почивка, хиляди острови с достъп от Атина, много паркове. Разхождаме се с нашия лабрадор, който е част от семейството ми и до голяма степен управлява нашата програма.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Откак тия Монделийз взеха шоколадите Своге, качеството им падна много.
    Колкото и да ми се хили пича от снимката, вече не ги купуваме.

    Нередност?
Нов коментар