Интервю | Стоян Попов, "Спорт вижън": Делът ни ще надхвърли 35% от пазар за 250 млн. лв.

Регионалният мениджър на веригата в България пред "Капитал"

Стоян Попов, регионален мениджър на веригата "Спорт вижън" в България
Стоян Попов, регионален мениджър на веригата "Спорт вижън" в България
Стоян Попов, регионален мениджър на веригата "Спорт вижън" в България
Стоян Попов, регионален мениджър на веригата "Спорт вижън" в България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Стоян Попов е регионален мениджър на веригата "Спорт вижън" в България. Той е бакалавър по "Международни икономически отношения" от УНСС - София, и магистър по "Бизнес науки" от Университета в Амстердам, Нидерландия. Специализирал е "Маркетинг управление" в Норвежката бизнес академия в Осло, Норвегия.

В периода 2012 - 2018 г. работи в централното управление на Nike в Нидерландия, където заема различни ръководни позиции в управлението на стратегически клиенти, продуктови дивизии и пазари от Източна, Централна и Западна Европа. От 2018 г. е начело на търговската верига "Спорт вижън" в България като регионален мениджър и отговаря за цялостното опериране и развитие на компанията в страната.

Компанията

"Спорт вижън" е част от сръбската група Sport Vision на Борислав и Драган Станойлович. Компанията продава спортни стоки - облекла, обувки, уреди, аксесоари. През 2021 г. сръбското дружество пое официалната дистрибуция на Nike за България. То притежава 21 обекта в страната с бранда Sport Vision, девет магазина BUZZ, в което се продават премиум продукти на Nike, Adidas, New Balance и др., един магазин Outlet, онлайн магазин. За 2022 г. българската компания очаква над 80 млн. лв. приходи от продажби, като ръстът от над 60% е над средния за индустрията и българския пазар. Печалбата преди данъци и такси е над 12% от приходите. За 2023 компанията очаква 30% ръст за физически и онлайн продажби. Заетите в "Спорт вижън" в България са 350.
В Sport Vision и във веригите за масов спорт делът на Nike е над 40% и превъзхожда два пъти дела на Adidas.

Пазарният дял на Sport Vision в момента е около 30% в стойност, но за тази година смятаме, че ще надминем 35%.

По наши оценки пазарът на спортни стоки тази година ще надмине 250 млн. лв. Специфичното за него, е че той е сред най-бързо развиващите се в региона и в страната.

С колко магазина Sport Vision ("Спорт вижън") започна бизнесът на компанията в България и колко обекта имате сега, след десет години присъствие в страната?

- Sport Vision стартира своя път в България през 2013 г., като до края на първата година открива шест магазина тук. Днес, 10 години по-късно, търговската верига има 21 обекта в страната с логото на Sport Vision.

Открихте ли магазини през миналата година? Колко планирате да откриете през тази година и в средносрочен план? Какъв е потенциалът на българския пазар?

- През изминалата година бяха открити три нови обекта в България, а през 2023 г. ще отворим още четири нови магазина в градове като Перник, Хасково, Добрич. В следващите една до две години компанията планира да открие още пет търговски обекта. Потенциалът на българския пазар за Sport Vision е над 30 обекта в цялата страна в следващите три години.

Ако през първите 10 години от присъствието на веригата в България основен фокус са били моловете в големите градове, с население над 50 хил. жители, днес, както и в следващите три години, компанията вярва, че може да бъде конкурентна и в по-малките населени места като част от развиващите се ритейл паркове.

Какви инвестиции е направила сръбската компания майка Sport Vision за десетте години, в които присъства на българския пазар? Какви инвестиции планира в средносрочен план?

- Sport Vision е компания с над 25 години опит в търговията със спортни стоки. Днес тя е най-голямата верига на Балканите за продукти от такъв тип с над 600 магазина и повече от 6200 служители. До този момент основните инвестиции на компанията са в активи с нематериален характер. Търговските площи са под формата на дългосрочни договори за наем, като Sport Vision предпочита да си сътрудничи с надеждни партньори в логистиката. Дружеството инвестира най-вече в софтуер и технологии за управление на процесите. През последната година основен фокус са и технологиите, които придават добавена стойност на клиентското преживяване - във физическите магазини и онлайн.

Колко е средната инвестиция в един магазин наSport Vision?

- Средната инвестиция в един магазин на Sport Vision е от 150 хил. до 200 хил. евро за магазини с площ от 400 до 600 квадратни метра, каквито са и повечето ни обекти.

Освен Sport Vision управлявате и магазините BUZZ, в които се продават премиум продукти на Nike, Adidas и др. Как се развиват тези магазини?

- Групата има амбицията да бъде доминиращ играч в съвременния силно сегментиран пазар на спортни стоки. Освен продуктите за спорт стратегически канал на дистрибуция е и сегментът на модата, вдъхновена от спорта. Именно там се позиционира и марката BUZZ с девет магазина в страната. През изминалата година това бе най-бързо растящият сегмент за нашата група. Това се дължи основно на ръста на водещата марка в този сегмент - Nike, както и на бързо развиващата се "сникър" култура в България и по света. Тенденцията е маратонките да бъдат част от външния вид на българите както в извънработно време, така и по време на работа.

Какви са спецификите на българския пазар за спортни стоки? На колко се оценява този пазар?

- По наши оценки пазарът на спортни стоки тази година ще надмине 250 млн. лв. Специфичното за него, е че той е сред най-бързо развиващите се в региона и в страната. В България пазарът става все по-конкурентен с навлизането на повече чужди участници. Онлайн бумът позволи търговията да се извършва и през граница, като от това се възползваха най-вече румънски и полски оператори. Ние определяме пазара на спортни стоки в България като все още по-слабо развит в сравнение с останалите ни съседи Румъния и Гърция. Това важи както за броя на участниците в него, така и за неговата сегментация.

Към момента преобладават търговците в сегмента "общи стоки за спорт" (sport generalist), сред които попада и Sport Vision. Като следващ етап от развитието на българския пазар предстои неговото насищане и сегментация на специализираните магазини за спорт, в т.ч. тези за бягане, футбол, тренировка. Те следва да предложат и по-високотехнологични обувки, дрехи и аксесоари за спорт. Вярвам, че това ще се случи наравно с темпа на нарастващото участие на българина в спорта, както и неговата покупателна способност - фактори, които ще повишат изискванията на българския потребител към спортните стоки.

Как инфлацията се отрази на спортните обувки и дрехи? Какво поскъпване очаквате тази година, предвид че вече са поръчани новите колекции?

- През изминалата година цените на спортните стоки бележат ръст между 7% и 15% в зависимост от бранда. Водещите марки се възползваха от повишеното търсене към тях, за да увеличат своите цени, най-вече в конкретни модели, които са в недостиг на пазара. Въпреки това цените на спортните стоки нараснаха значително по-малко от тези на продуктите от първа необходимост, което характеризира пазара като неспекулативен и по-скоро предвидим. Очакваме цените да продължат да нарастват с около 10% и през тази година.

Независимо от растящите цени на спортните стоки търговията на дребно с тези продукти през 2022 г. и в България се повиши над средното равнище. През миналата година страната ни се нарежда на 4-то място в Европа по ръст на търговията на дребно на нехранителни продукти. Един от катализаторите на този процес са именно спортните стоки.

Какъв е профилът на клиента ви и променя ли се? По ваши оценки повече или по-малко спортуват българите? Въобще какъв процент от възрастното население спортува тук, повече жени или мъже?

- В Sport Vision се стараем да правим масовия спорт достъпен за всеки. Нашите потребители варират от такива, които тепърва се запознават със спорта, до хора, които имат конкретни изисквания към своята екипировка. Все още водещ дял имат тези потребители, които предпочитат спортните стоки за ежедневието. Този процент остава висок - в порядъка на 60% от реализираните продажби. През последните пет години ясно се вижда ръст в продажбите на специализираните спортни продукти за бягане, фитнес и туризъм. За съжаление тези темпове са бавни и остават едни от най-ниските в ЕС. В България под 15% от населението над 15 години е физически активно, поне веднъж седмично, при около 45% средно за ЕС.

Какъв е пазарният дял на компанията в България?

- Пазарният дял на Sport Vision в момента е около 30% в стойност, но за тази година смятаме, че ще надминем 35%, тъй като компанията расте средно повече от темпа на растеж на сегмента. Това се дължи на експанзията, повишеното потребление в нашите обекти и повишения интерес към веригата.

Кои са топ 3 на най-продаваните артикули в Sport Vision? Коя по ваши оценки е най-купуваната спортна марка в България?

- В топ три най-продавани артикула са стоки за ежедневие на водещите брандове Nike и Adidas, като двете марки през годините си разменят първото място. В ретроспекция водещо място е заемала Adidas, която е имала традиционно място в българския спорт. Сега е ред на една нова тенденция, която започна в Западна Европа и по-късно дойде и на нашия пазар - първата позиция на Nike. Днес американският бранд категорично заема водещо място. В Sport Vision и във веригите за масов спорт делът на Nike е над 40% и превъзхожда два пъти дела на Adidas.

Сръбската компания майка пое официалното дистрибутиране на Nike за България. Как се отразява това на пазара?

- От гледна точка на Sport Vision пазарът продължи да бъде конкурентен, дотолкова доколкото дистрибуцията на Nike в България е насочена към обслужване на т.нар. локални играчи. Sport Vision продължава да бъде един от ключовите партньори на настоящия дистрибутор, но пазарът остава конкурентен и турбулентен.

Как се развиват онлайн продажбите, какъв дял от оборота заемат, къде се целите?

- Онлайн продажбите на спортни стоки се катализираха. Ние следваме темповете на пазара. Към момента 25% от нашите приходи идват от онлайн канала. До момента той растеше с темпове над средните за веригата, но в началото на 2023 г. имаме изравняване на темпа на ръст. Това означава, че онлайн търговията достига своята зрялост във вериги като нашата, които съвместяват физически магазини и онлайн продажби, което само по себе си е предизвикателно. Смятаме, че дял на интернет продажби от порядъка на 20-25% е здравословният, при който няма канибализация, а има добавена стойност за потребителя и за бизнеса.

Колко голям е екипът, който управлявате? Какви качества търсите в своите подчинени?

- В Sport Vision работят над 350 души във всички наши търговски обекти и в нашия централен офис в София. В офиса работят над 40 души, екипът, с който работя пряко, е от 10 души, съсредоточени в различните стратегически звена на компанията - логистика, търговска дейност, маркетинг, счетоводство и др. Това, което търсим у хората, е тяхното желание за развитие, минимален експертен опит, но най-вече отношение към работата. Владеенето на чужди езици е също много важно, тъй като ние сме международна компания. Групата оперира на повече от 12 пазара в региона, съвсем наскоро отворихме първия магазин в Будапеща. Това означава, че в компанията ще работят все повече хора с международен опит и добрите комуникативни умения са изключително важни за успешната работа.

Доколко българското дружество е самостоятелно при вземането на решения? Кои решения зависят от българския екип и кои - от компанията майка в Белград?

- Sport Vision се старае да бъде модерна и устойчива компания, което е доказано с повече от 25 години опит в региона. Стилът на управление на компанията майка е адаптивен и развиващ се. В днешно време споделяме отговорностите на хибриден принцип. Има глобална стратегия, която е важна и може да защити стратегическите цели и дългосрочната визия на компанията, и същевременно локална адаптация и локална релевантност на тази визия. Това най-вече е задача на нашия екип. Наши правомощия и отговорности са поддържането на една финансова независимост и устойчивост, решенията по отношения на експанзията се взимат също на локално ниво. Всяко от тези решения обаче следва да бъде защитено пред борда на директорите в централата в Белград. Тази синергия работи добре.

Какъв е вашият мениджърски стил?

- Моят мениджърски стил следва по-скоро коучинг модела, защото това изискват съвременният пазар на труда и съвременният мениджмънт. Ако в годините съм предпочитал по-скоро ситуационния модел на управление с влизане в различни емоционални и лидерски състояния, които изискват по-директивен или по-свободен стил на управление, към момента ключов за развитието е коучинг моделът, при който лидерът делегира повече права, задава повече въпроси и подтиква хората към инициативност. Това е устойчиво и основен фактор за задържане на ключовите кадри.

Кои са най-големите предизвикателства пред бизнеса ви и как се справяте?

- Днес предизвикателството пред нашия бизнес, както и в ритейла като цяло, е най-вече липсата на кадри и на следващо поколение управленци. Това налага ние и останалите търговци на дребно да инвестираме повече в обучение и подготовка на кадрите, да споделяме повече добри практики. Същевременно за ръководните позиции очакваме и се надяваме да има повече хора, които искат да останат в страната и са готови да проявят търпение и да инвестират в това да се развиват в компанията. Една от добрите инициативи в Sport Vision е именно това, че е ясна пътеката за кариерно развитие от продавач-консултант до централния офис.

Какво търсят работодателите на пазара на труда от младите кадри?

- Завърших в България и в чужбина, работих 10 години в Нидерландия и взех решение да се завърна и да бъда по-щастлив тук, отколкото зад граница. Макар и млад мениджър, мога да кажа, че опитът, който придобих, промени тотално представите ми за това какво е необходимо, за да бъде подготвен един млад човек за своя кариерен път и как да изгради себе си като мениджър. Повечето млади хора идват на първо интервю за работа с идеята да представят себе си от кариерна гледна точка, да покажат опита, който имат. Но пропускат малките неща - например да си вдигнат телефона за интервю, да дойдат навреме за интервю, да задават въпроси и да проявяват интерес към работата. Онези малки неща, които е важно да развием именно по време на студентския живот и първите години на трупане на професионален опит. Важно е до каква степен бизнесът се старае да приближи работната среда до университета и обратното - университетът да подготвя кадрите за това какво е работен процес. А той се свежда до простите неща - наличие на комуникационни умения, общуване.

Q&A

Как си почивате? Успявате ли да намерите баланса между бизнеса и личното време?

- Когато човек е отдаден на работата си, е трудно да начертае граница между личния живот и служебния. Това е порок на всеки човек, който гори в това, което прави. Същевременно наша отговорност е да запазим себе си и близките си в този процес. Затова предпочитам излетите със семейството в планината. Старая се да намирам всеки ден време за спорт, най-вече сутрин. Времето, прекарано със семейството, е най-голямата радост за мен.

Кой е любимият ви спорт?

- Любимият ми спор е тенисът, практикувам го любителски. Но за мен е удоволствие да видя всяка добра проява на екипен спорт, защото искам да виждам повече добри екипни играчи.

Кои са любимите ви спортни стоки?

- Най-добрите спортни стоки са тези, които се използват по предназначение. Българинът тепърва развива очаквания и изисквания към спортната екипировка - това се случва с темпа на увеличаване на неговата спортна култура и участие в спорта. Напоследък ценя повече продуктите, които ми служат успешно и по предназначение, а една маратонка не става за всеки спорт, това е съвсем сигурно.

Интервюто взе Мара Георгиева