Николаос Цитиридис, bTV: Проблемът не е в телевизионната цензура, а в автоцензурата

Водещият и креативен продуцент, пред "Капитал"

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Визитка

Николаос Цитиридис е роден в Атина, а от петгодишен живее в България. Завършил е журналистика в СУ "Климент Охридски" и е работил в онлайн медиата OffNews. През 2016 г. започва да се занимава професионално със стендъп комедия, автор е на книгата "За вафлите и хората". През 2019 г. се присъединява към bTV като сценарист в продукционния екип, а малко след това става и водещ на "Шоуто на Николаос Цитиридис".

С началото на новия телевизионен сезон от bTV правят промяна в едно от ключовите си развлекателни предавания "Шоуто на Николаос Цитиридис". Три години и 620 епизода по-късно, то вече няма да се излъчва ежедневно, а веднъж в седмицата (всеки петък) и водещият Николаос Цитиридис става негов креативен продуцент. С тази промяна от екипа целят да подобрят съдържанието на предаването, като разполагат с повече време за подготовка на сценариите. В центъра на новия седми сезон ще бъдат срещите с популярни гости и сатирата. Заснемането на предаването пък ще се случва непосредствено преди излъчването му с публика на живо. "Шоуто на Николаос Цитиридис" започва на 24 февруари.

Как се промени моделът на вечерните токшоута?

Вечерното шоу няма да залезе, а ще се преформатира. Първенците в това са Америка, те бълват ужасно много съдържание. През 70-те години там именно през комеди клубове се случва промяната във вечерните предавания. Американските телевизии виждат това като възможност за ново съдържание. Канят стендъп комедианти и си пълнят ефира, защото хората обичат да гледат това. Надявам се и ние да стигнем до телевизионен стендъп, досега е имало опити, но още не сме на това ниво.

В САЩ имат много съдържание, те живеят с вечерните предавания. В Европа обаче не е съвсем така, моделът е различен. В Европа вече почти няма вечерни предавания, които да се излъчват всеки ден. Ежедневният формат е изцеждащ. Когато искаш да вдигнеш качеството си, трябва повече време за подготовка, да помислиш какво точно искаш да направиш и да си го изработиш, както ти се иска.

Какви са промените в "Шоуто на Николаос Цитиридис" и защо се случват?

Сезон седем има нов начален час - 22 ч., продължителността на предаването ще бъде един час и ще се излъчва веднъж в седмицата всеки петък. Предаването ще се заснема един час преди излъчването, а материалът, който ще видят зрителите, ще бъде като на живо. Публиката ще се завърне в студиото. Веднъж в седмицата вече е събитийност, а не всекидневно предаване. Силата са ми живите изпълнения, да говоря на жива и мислеща публика. Ще работим с покани и ще ги движим през социалните мрежи, защото там сме силни. Капацитетът на студиото е около 100 места, което е оптимално.

Според мен това е още една логическа промяна. За три години претърпяхме много промени. Ковид беше директен шамар, един месец след като започнахме. Аз бях 25-годишен водещ, който заема телевизионен слот, преди това заеман 19 години от един и същ човек. Както имахме живи гости, жива публика и жива музика, изведнъж останах сам с екрана и това в продължение на шест месеца. Беше кошмарно. След това правихме тематичен сезон, после направихме половин часов формат, който впоследствие установихме, че не стига.

Целта ми е телевизията да възпитава вкус. Затова и слоганът на новия сезон е "Вдигаме нивото". Ще имаме повече време за измисляне на сценарий, смешки, подготовка и монтаж. При всекидневно предаване заради ограничението във времето сме правили компромиси, например за снимане на различни локации. Сега залагаме на силни гости и ще имаме време да правим епизодите по гостите. Да имаме видео съдържание, свързано с тях, гостите да участват в скечовете, в произвеждането на съдържанието. Ще има един централен гост и участия на други популярни личности в другите рубрики.

Предвид широката аудитория, до която достигате, трябва ли да предоставяте съдържание на публиката, което знаете, че тя иска и харесва, или трябва да възпитавате вкус през ново съдържание?

За огромна група от хора, които взимат решения, най-важното е колко се гледа нещо. Не може да поемеш този риск, когато става въпрос за гледаемост, не е казано да го изключиш. Залага се на сигурното, защото нещата понякога трябва задължително да работят. Канили сме супер смислени, качествени и стойностни хора, както и други, които са повече провокативни, но гледаемостта при вторите е много по-висока. Трябва да се подхожда с баланс. Зависи от водещия да предразположи госта и да извади най-доброто от него, за да достигне до широк кръг аудитория.

Хората няма как да поискат нещо ново, трябва медиите да им го предложат.

Те ще кажат, че искат най-талантливите и най-добрите артисти и после не ги гледат.

Възпитанието отнема време...

Ние също сега порастваме. Публиката ни възпитава и ни дава красноречиви реакции на продуктите, които създаваме. Учим се един от друг. Постигнахме голямо развитие за три години, целта ми е след още три да е още по-мащабно. Предаването показва стабилен ръст и всеки може да види от първото предаване до последния сезон промяната в поведението ми, в шегите и в съдържанието.

Къде е границата между обидата и сатирата?

До усещане е, но най-важното е да познаваш публиката и да намериш правилните думи и изрази, за да общуваш с нея, без да я засягаш. Защото ако не те разбере, проблемът е в теб, а не в нея. Няма балансиран хумор, крайностите, които предизвикват емоция, са добри. Но и в крайностите има нюанси. В самото начало на предаването не можех да започна с политическа сатира, подобна на тази в "Шоуто на Слави" преди години, и да късам снимки на президенти в ефир. Минаха обаче три години и хората вече ме познават и знаят какво да очакват от мен, така и аз знам къде ми е границата, какво ще се приеме и какво не.

В такъв случай ще има ли политическа сатира?

Това е основното, с което може да се шегуваш в държавата. Написал съм в Instagram, че съм "високо платен смешник". Те също. Политическата сатира е неизменна част от такова предаване. Ще разчитам на това, че зрителите ме познават. Ще се постарая да бъдем по-остри и да може да се шегуваме спокойно. Мисля, че това е единственото предаване, в което има политическа сатира.

Това създавало ли ви е проблеми?

Не. Много съм докачлив на тази тема и усетя ли нещо подобно, ще съм първият, който ще си тръгне. Много пъти съм казвал, че проблемите не са в цензурата, а в автоцензурата. Хората сами си слагат страховете в главите. Аз не се автоцензурирам, авторедактирам се.

Каква е работата на креативния продуцент?

Осъзнах, че е доста по-трудно и интересно да правиш предаването, отколкото да го водиш. Сега в ролята на креативен продуцент имам отговорността да участвам от началото на една идея до изпълнението й накрая. Няма човек, който да познава това предаване по-добре от мен. Вече имам възможността да участвам в правенето на нещата така, че да бъдат максимално подходящи за мен. Имам повече възможности да се развихрям.

До каква степен имате свобода в измислянето на сценарии и доколко голямата телевизия ви поставя ограничения в съдържанието?

Може да направим и кажем всичко, стига да не нарушаваме закона. В началото, когато бях на 25 години и без никакъв опит в телевизията, ми даваха насоки какъв да бъда и какъв не. Моето житейско амплоа не е за телевизията и трябваше да се преформатирам. Минах през процес на оформяне, да казвам нещата така както искам, но и да бъда разбран от хората. Трябва да съм наясно колко смесена и различна е публиката на bTV и да говоря спрямо нея. Това не е публиката на стендъп комедията. Надявам се, че вече знам как да говоря на зрителите, познавам какъв хумор им харесва.

Каква е аудиторията на шоуто?

Младата публика. Нашата публика и зрители са интелигентни хора. Затова не казвам в шоуто очевидни неща, не искам да залагам на негативното, предпочитам да се шегувам с него и да кажа нещо позитивно. Представям си, че говоря на млада двойка около 30-те с домашен любимец в скута, които гледат предаването и от време на време грухтят от смях.

В предаването досега имаше изцяло заимствани елементи, някои игри конкретно, от американски предавания. Какво различно ще предложи сега?

Не мисля, че може някой да открие топлата вода. Това няма да се случва повече със заимстваните елементи. Аз като водещ не искам да копирам никого и не мога да се сравня с нито един от чуждестранните водещи. Но все пак този формат е стандартен и има ключови похвати.

Как ще се развие шоуто в дигиталното пространство?

Прекъсваме "По-късното шоу", няма да го има този сезон, ще продължаваме да качваме малки части от предаването онлайн. Продължаваме да си поддържаме каналите. В YouTube имаме много добри резултати.

Какви измерители следите за представянето на шоуто и на какъв период ги анализирате, за да знаете работят ли промените?

Поставил съм си краен срок до края на сезона и после да направим анализ на ситуацията как да продължим. При нас всеки сезон е нещо ново и е борба, с която продължаваме.

Интервюто взе Сирма Пенкова

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 5

    Националните ни медии са пробити от чужди сили :(. Но това не е само у нас. В момента народът трябва да се държи кротък и мирен, да се приспи, да не простестира много, да не се бонтува, на власт да се докарват политически проекти, които да обслужват тези чужди сили. Нищо добро не я чака тази държава с такива медии.

    Нередност?
  • 2
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • + 6

    Фактът, че едно предаване се свива до седмично, говори ясно, че е негледаемо и предстои утилизацията му.
    А авторът на едно залязващо щоу да раздава решения е несериозно.Ако можеше и разбираше, да беше съживил собственото си шоу.
    И проблемът далеч не е в т.н. автоцензура, а в овладяването на електронните медии и дирижирането на внушенията, които трябва да създават.
    Едни и същи конструкти ни облъчват отвкякъде и целят премодулиране на съзнанието. При полуграмотната преобладаваща част от населението в резултат на 30 г целенасочени усилия, това е лесно осъществимо. Така подредено стадото, обаче има един-единствен път - към кланицата.

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    В България сме буквално една шепа народ - какво вечерно шоу, какви пет лева? С американците ли ще се състезаваме? Много държави по света, които са с размерите и възможностите на България, просто излъчват оригиналните американски продукции. Защо в България ВИНАГИ трябва да побългаряваме нещо, което не е българско, и да му правим евтини и пошли побългарени имитации, след като хората по света имат достъп до оригинала? След това мрънкаме защо някакви плешивци целенасочено опростачват нацията.

    Нередност?
  • 4
    dim56 avatar :-|
    dim56

    БТВ не си признават, че удариха греда с този водещ. Момчето не е лошо, но няма капацитет за вечерно шоу. Макар да има в CV-то си стаж като журналист, той не е такъв - не умее да води разговор с гост, малък е още, липсва му база. Може би след 10-15 години, като натрупа житейски опит ще успее в подобен формат. Истината е, че ако не беше с такова засукано име, а беше един обикновен Петър Георгиев примерно, никой нямаше да го сложи за водещ.

    Нередност?
Нов коментар