Николай Тодоров: Пазарът на кафе достигна 290 млн. лева през 2019 г.

Директорът "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България" пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

На колко се оценява пазарът на кафе за 2019г.- в обем и в стойност. Какъв е трендът в последните години?

Кафето е една от най-популярните напитки в света, с над 2 милиарда изпити чаши всеки ден. Оценката на пазара тук е около 24 хил. тона за миналата година на стойност 290 милиона лева. Като цяло ръстът е 3%, но има динамика в различните сегменти.

Кои сегменти отбелязват най-голям ръст през миналата година?

- Най-голям ръст има в капсулите, като оценката е за 30% ръст спрямо предходна година. Това се дължи на все по-достъпните цени на системите за приготвяне, както и качеството на кафето, което е приготвено по този начин. Разтворимите кафета и миксовете също продължават да растат по-бързо от категорията, докато при мляното и кафето на зърна се забелязва лек спад. Има обаче една подкатегория в мляното и на зърна, която се радва на сериозен ръст и това са сингъл ориджин премиум кафетата - те се радват на засилващото се внимание на сериозните любители на напитката, които са готови да плащат 3-4 пъти по-висока цена за чаша кафе.

Каква част от продажбите минават през опаковки за дома и каква - през ХоРеКа канала. Какъв е трендът - в обем и в стойност?

- Липсва достоверна информация, но според наши оценки съотношението е 78/22 в полза на ритейл канала в обем и 63/37 в стойност, като ритейл каналът продължава да печели. Това се дължи и на засилената промоционална активност на категорията, като данните показват, че през изминалата година това е категорията с най-големи отстъпки по време на промоция.

Каква е средногодишната консумация на кафе на глава от населението, какъв е трендът, къде се намира България по този показател в сравнение с други държави?

- Консумацията на глава на населението е 2.9 кг на годишна база, което ни поставя под средното за Европа. Водещи са Швеция, Норвегия и Финландия по обща консумация на кафе, а Италия, Гърция и Испания - в премиум семента. България се нарежда до страни като Полша и Великобритания.

Кое кафе е по-предпочитано - на зърна или мляно, в какво съотношение са продажбите?

- Най-продаваният тип кафе традиционно продължава да бъде това на зърна, което е около 40% от общите продажби. Мляното кафе е на второ място по големина с 20%, но през последните години и двете губят дял от капсулите, инстантното кафе и миксовете, които са двигателите на пазарния ръст.

Какви са вкусовите предпочитания на българските потребители според тяхната възраст, какво предпочитат младежите например?

- Забелязва се сериозна разлика в консуматорските навици на база възрастова група и приходи. Най-отличимите тенденции са, че най-младите потребители на кафе до 25-годишна възраст харесват инстантните миксове, платежоспособните и модерни хора на възраст 25-40 години предпочитат капсули и притежават капсулни системи за приготвянето му, докато 40+ са традиционалисти и предпочитат да си приготвят кафе в кафеварки, кафе машини и джезвета. Младите избират брандовете и съответно продуктите и по друг критерий - имиджа, който има компанията производител и политиката й за устойчиво развитие. Това е тенденция, която се засилва много в последните години. В този смисъл съм горд да кажа, че Costa Coffee е лидер и в това отношение - например, емблематичната чаша за из път е направена от 95% необработени влакна хартия с устойчив произход, а всяка година компанията рециклира близо 4000 тона използвана утайка от кафе, която се превръща в биогориво за отопление на домове в Обединеното кралство.

Колко често през деня се консумира кафе в България?

- Средно консуматорите на кафе в България пият 2 чаши кафе дневно - обикновено едната сутрин за събуждане, втората е през ранния следобед за връщане на енергията и освежаване. Пенетрацията в домакинствата е висока, като над 75% от домакинствата потребяват категорията.

От юни т.г. "Кока-Кола ХБК" пое дистрибуцията на нова серия кафета - Costa Coffee. Какви пазарни цели си поставяте с нея?

- За нас кафето е следващата голяма възможност и важна страница в 55-годишната история на "Кока-Кола" в България. Добавянето на Costa Coffee към портфолиото на "Кока-Кока ХБК" е логична стъпка в нашата визия да предложим на нашите клиенти цялостно портфолио от напитки, покриващи всички поводи за консумация от денонощието. Като лидер в повечето категории, в които участваме, за нас Costa Coffee e предизвикателство, което разглеждаме като дългосрочна възможност. Нашата цел е да предложим ултимативно качество във всичко, което правим - продукт, доставка, обслужване, комуникация, сервиз на машини, компетентност на търговския екип и в същото време това да е на една достъпна цена за консуматора, докато имаме и най-високи стандарти по отношение устойчивото развитие на бизнеса ни. Всичките ни продукти са сертифицирани с Rainforest Alliance Certificate, което означава възможно най-висок ангажимент към опазването на околната среда и социална справедливост. Прилагайки всички тези принципи на работа, сме сигурни, че ще постигнем и високи пазарни резултати.

Интервюто взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар